Installera MS Win 7 på MS Win 8 dator?

Permalänk
Avstängd

Installera MS Win 7 på MS Win 8 dator?

Jag köpte för ett år sedan en sprillans ny dator "begagnad" i oöppnad kartong av en kille med alla ärliga papper... inköpt på NetOnNet. Det är en...

ACER Aspire XC600

...med MS Win 8 fabriksinstallerat. Min fråga är - kan jag installera MS Win 7 istället och hur gör jag då på enklaste möjliga sätt?

Jag är fullt medveten om att det inte är någon "värstingdator" men jag ska bara ha den till att surfa på nätet, spara och redigera bilder tagna med min Nikon systemkamera samt streama musik och video till min stereo resp TV så något spel lär aldig någonsin hamna i denna maskin.

Saken är den att jag har en gammal dator som jag använder dagligen med MS Win XP Sp3 sedan nästan 10 år tillbaka men nu helt plötsligt meddelar min internetbank att de inte längre stödjer XP utan nu måste jag ha ett nytt OS för att fortsätta kunna betala räkningar på nätet... gggrrrrr....
Som tur är har jag haft den här "nya" datorn i beredskap i nästan ett år. Men jag skulle hellre vilja ha sjuan som OS istället för åttan. Så min fråga är om det går att installera sjuan över åttan på ett smidigt sätt? Kan för övrigt inget om datorer så detta blir en utmaning.

Permalänk
Medlem

Ja, det går. Har du inte Win7 sedan tidigare så får du helt enkelt köpa den. Lägg in skivan, vänta tills att det står "tryck på en tangent för att starta från cd-skiva" och följ instruktionerna. Annars finns det massor med hjälp på hur man gör om man googlar på det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå bra om du stänger av secure boot / väljer legacy mode i uefi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På vissa måste man även bocka ur något som kallas "Safe Boot" i bios.

Edit: För långsam.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Här är en tråd på 3 sidor som diskuterar hur man installerar Windows 7 på en Acer Aspire XC600 som har Windows 8 http://community.acer.com/t5/Desktops-All-In-Ones/Acer-Aspire...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Här är en tråd på 3 sidor som diskuterar hur man installerar Windows 7 på en Acer Aspire XC600 som har Windows 8 http://community.acer.com/t5/Desktops-All-In-Ones/Acer-Aspire...

Ding-Ding-Ding... We have a winner!!!

Banne mig ett av de bästa svaren jag sett på länge
Inte nog att det är den instruktion som trådskaparen ber om, det är dessutom på exakt samma modell
Sida 3 var en rätt bra sammanfattning. Dock håller jag inte med om Sata->IDE delen. Bättre att rensa disken helt först, och köra Sata, så man inte tappar prestanda också.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ding-Ding-Ding... We have a winner!!!

Banne mig ett av de bästa svaren jag sett på länge
Inte nog att det är den instruktion som trådskaparen ber om, det är dessutom på exakt samma modell
Sida 3 var en rätt bra sammanfattning. Dock håller jag inte med om Sata->IDE delen. Bättre att rensa disken helt först, och köra Sata, så man inte tappar prestanda också.

Nu vet jag ej om du är ironisk men det är nog google och personerna i tråden som vi skall tacka, du skriver att TS skall rensa hårddisken först men detta är nog ingen enkel sak för BlondBimbo.

Jag hittade en guide som beskriver hur man rensar hårddisken med hjälp av kommandotolken (CMD) men jag är inte säker att BlondBimbo förstår denna guide http://www.sevenforums.com/tutorials/52129-disk-clean-clean-a...

Edit: Här är en liten guide som visar hur man öppnar kommandotolken vid boot av DVD skivan eller USB minnet med Windows 7 installationsfilerna http://www.sevenforums.com/tutorials/682-command-prompt-start...

Visa signatur

janee

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Ja, det går. Har du inte Win7 sedan tidigare så får du helt enkelt köpa den. Lägg in skivan, vänta tills att det står "tryck på en tangent för att starta från cd-skiva" och följ instruktionerna. Annars finns det massor med hjälp på hur man gör om man googlar på det.

Den Win 8 som är installerad på datorn har jag ju surt betalat för så jag kan ju med gott samvete acceptera en väns förslag att ta emot en Windows 7 SP1 Ultimate (64 Bit) av honom som han själv har tankat ner från en inte helt okänd websajt. Men det kan vi lämna därhän.

Problemet är att den filen... en ISO-fil för övrigt... är på 3,1 GB får ju inte rum på en CD. Skulle iof sig kunna få programmet på ett USB-minne men det är väl ännu mer osannolikt att din sprillans nya dator kan installera ett nytt OS direkt från ett USB-minne.

Är det meningen att jag ska formatera hårddisken INNAN jag installerar sjuan?

Jag ser inget annat val än att ha kvar åttan och bita i det sura äpplet. Jag är bra mycket bättre på att köra bil än att greja med datorer och operativsystem, tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå bra om du stänger av secure boot / väljer legacy mode i uefi.

Jag hör att jag får behålla min åtta då jag inte har en aning om vad detta är!!???

Tack för hjälpen i alla fall.

Permalänk
Medlem

Uppdatera till 8.1 och installera classic shell så har du bättre OS än Windows 7.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondBimbo:

Den Win 8 som är installerad på datorn har jag ju surt betalat för så jag kan ju med gott samvete acceptera en väns förslag att ta emot en Windows 7 SP1 Ultimate (64 Bit) av honom som han själv har tankat ner från en inte helt okänd websajt. Men det kan vi lämna därhän.

Problemet är att den filen... en ISO-fil för övrigt... är på 3,1 GB får ju inte rum på en CD. Skulle iof sig kunna få programmet på ett USB-minne men det är väl ännu mer osannolikt att din sprillans nya dator kan installera ett nytt OS direkt från ett USB-minne.

Är det meningen att jag ska formatera hårddisken INNAN jag installerar sjuan?

Jag ser inget annat val än att ha kvar åttan och bita i det sura äpplet. Jag är bra mycket bättre på att köra bil än att greja med datorer och operativsystem, tyvärr.

1) Nej, du får inte ner 3.1GB på en CD, däremot får du ner det på en DVD, som din dator turligt nog kan bränna. Din dator har en DVD-brännare ("Optisk enhet DVD-brännare Super Multi med stöd för dubbla lager")

2) Nej, gör du en bootable device av en USB-sticka så är det samma sak för datorn om den kan installera från USB-sticka som från skiva.

3) Nej, formatering av hårddisken är ett steg i processen av installation av W7, den frågar om var man vill installera den. Då kan man välja att formatera först, vilket man gör.

4) Du kan välja att bränna din ISO-fil på en DVD, som nämnt innan, men gör du inte det så finns det,som någon redan nämn "classic shell" till W8, som kan få den att likna W7 ganska bra.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det är emot § 7 att antyda innehav av piratkopierade programvaror. Windows 7 säljs inte längre heller så det är inget tips för privatpersoner. Det går däremot fint för de som redan har en fullversion av Windows 7.

Uppdatera till Windows 8.1U1 och använd den som vanligt om du inte redan gjort det. Är enklare och den passar ändå syftet fint. Tillräckligt bra för att man inte måste använda tredjepartstillägg.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst enligt §7*

Citat:

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...