Inbränning på telefonens skärm?

Permalänk

Inbränning på telefonens skärm?

Hejsan!

Jag har haft en Samsung Galaxy S3 de senaste två åren. Med tiden har jag märkt hur saker och ting kan brännas in på skärmen, högst upp på skärmen lyser exempelvis pixlarna ljusare än överallt annars – vilket man märker om man tittar på en bild eller dylikt i fullskärm. Detta beror på att det vanligtvis är en svart bakgrund vid statusfältet, vilket gör att de pixlarna inte har motionerats ut lika hårt som övriga pixlar på skärmen.

Är det någon speciell skärmtyp som lider av detta? Vill inte gärna att mitt nästa köp av mobiltelefon ska drabbas av samma sak efter en viss tid, har just nu ögonen på OnePlus One men jag vet inte alls hur den skärmen med sådant här.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

I stort sett alla skärmar kan drabbas av inbränningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Är det någon speciell skärmtyp som lider av detta? Vill inte gärna att mitt nästa köp av mobiltelefon ska drabbas av samma sak efter en viss tid, har just nu ögonen på OnePlus One men jag vet inte alls hur den skärmen med sådant här.

Det är AMOLED som drabbas av inbränningar, LCD gör det väsentligen inte. Köper du inte Samsung bör du kunna vara lugn.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

AMOLED-skärmar kan lida en del av screen burn in. Källa som diskuterar detta: http://www.androidpit.com/how-to-fix-galaxy-s4-screen-burn-in...

EDIT: Oneplus One har en LCD-skärm, och lider alltså inte av samma problem.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Är väl större risk på amoled? Hade en galaxy nexus, även den med amoled, som hade inbränningar.

Visa signatur

CPU: i7 6700k GPU: Gigabyte GTX 980 ref. vattenkylt RAM: Crucial Ballistix Sport 16 GB. Moderkort: Asus Z97-A. Chassi: Fractal Design Arc Midi R2.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Inbränningar händer vanligtvis enbart på Amoled men det Kan hända på LCD också. Men då måste man i stort sett misshandla dem Väldigt hårt såvida den inte har någon defekt det vill säga. Näst intill icke-existerande på LCD i sammanhanget.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

OLED, AMOLED, plasma är tekniker som lider av inbränningar i olika grad.

Permalänk
Medlem

Köp lcd så slipper du inbränningar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på en oneplus one så kan jag skicka en inbjudan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk

Tack för alla era svar! Då håller jag tummarna för att min nya telefon inte kommer vara lika sårbar emot detta som min S3:a har varit!

Skrivet av Timelord Sloth:

Om du är sugen på en oneplus one så kan jag skicka en inbjudan.

Jag hade redan en invite, men tack så hemskt mycket ändå. En OnePlus One 64 GB är på väg till mig nu!

Permalänk
Medlem

Altså AMOLED kanske får inbränningar men asså, färgen och kontrasten är överlägsen