Bytte ut batteriet från 1200 mah till 3500 mah, men nästan ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Bytte ut batteriet från 1200 mah till 3500 mah, men nästan ingen skillnad

Hej,
bytte nyligen ut standardbatteriet i min HTC HD7 till ett ersättningsbatteri på 3500 mah (standardbatteriet ligger på 1200 mah) - men märker nästan ingen skillnad i batterilängd.

Vad beror detta på? Laddade batteriet första gången i 16 timmar.

Permalänk
Medlem

Såhär står det på laddaren.

Det nya batteriet kör 3.7 V

Permalänk
Medlem

Höggst troligt att det är en kass piratbatteri som verkligen inte kan ge så mycket.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Instämmer med Rolex, antar att du köpt ett skitbatteri som har fantasisiffror på specsen.
Men det duger ju kanske som extra batteri som du kan ta med dig och byta med under dagen om du behöver använda telefonen mycket utan tillgång till att ladda den.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jaha, fan då. Batteriet kostade bara 200 kr inkl frakt.

Ska väl köpa ett annat då, det här, på 2100 mah, bättre än 1200 mah som tar slut på 5 h. http://www.mytrendyphone.se/shop/htc-hd7-batteri-49125p.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jaha, fan då. Batteriet kostade bara 200 kr inkl frakt.

Ska väl köpa ett annat då, det här, på 2100 mah, bättre än 1200 mah som tar slut på 5 h. http://www.mytrendyphone.se/shop/htc-hd7-batteri-49125p.html

titta på tester innan du köper det för det kanske också är skit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag litar på mytrendyphone, tror det är en bra återförsäljare. Kollade på tester för 3500 mah batteriet, men vem kan veta i djungeln av batterier vilket som är äkta.

Permalänk
Hedersmedlem

Med högsta sannolikhet ett batteri med högre påstådd kapacitet än verkligheten.
Hur länge du laddar det första gången är strunt samma med Lithium batterier, se gammal faq. Däremot behöver dom cyklas 3-4 cykler innan batterierna kan ge full kapacitet.

På nätet är det dräller det med batterier som märkts om till högre kapacitet än verkligheten. Lite som flashminnen, fast mycket värre.
Ett original mobilbatteri på 1200mah och ersättning på 3500mah med samma storlek. Det låter väldigt omöjligt i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airwolf:

Med högsta sannolikhet ett batteri med högre påstådd kapacitet än verkligheten.
Hur länge du laddar det första gången är strunt samma med Lithium batterier, se gammal faq. Däremot behöver dom cyklas 3-4 cykler innan batterierna kan ge full kapacitet.

På nätet är det dräller det med batterier som märkts om till högre kapacitet än verkligheten. Lite som flashminnen, fast mycket värre.
Ett original mobilbatteri på 1200mah och ersättning på 3500mah med samma storlek. Det låter väldigt omöjligt i dagsläget.

Okay, så man behöver alltså inte ladda batteriet mer än tills den gröna lampan lyser på mobilen första gången? Jag har nämligen läst tvärtom.

Nja, batteriet är faktiskt mycket tjockare än originalbatteriet, det medföljer ett specialdesignat lock till mobilen vilket gör den tjockare.

Permalänk
Medlem

Om ersättningsbatterier kontra original

Det behöver inte skilja något mellan ersättningsbatteri / original. Men kvalitetskontrollerna är dåliga på ersättningsbatteri och ofta är dom märkta med felaktig kapacitet. Idag har dom flesta apparater även kommunikation med batteriet vilket kräver att ersättningsbatteriet är "kodat".
Det finns några ersättningsbatteri webbutiker som är bra
Värt att kolla innan du beställer:
Är företaget Svenskregistrerat
Skickas produkterna ifrån Sverige ( Annars kan tull,införselmoms tillkomma)
Har företaget någon egen kvalitetskontroll
Går det att kontakta företaget via mail/telefon.

Jag har köpt ganska stora mängder ersättningsbatterier till mitt företag och känt mej lurad av vissa butiker.
Har nu hittat en webbutik där batterierna håller paritet med original men minst halva priset.
Har haft nått batteri där koden inte fungerade, batterienergi stapeln stod på 0% trots att det var fulladdat.
Men jag fick ett nytt på garanti som fungerade som det ska ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Okay, så man behöver alltså inte ladda batteriet mer än tills den gröna lampan lyser på mobilen första gången? Jag har nämligen läst tvärtom.

Nja, batteriet är faktiskt mycket tjockare än originalbatteriet, det medföljer ett specialdesignat lock till mobilen vilket gör den tjockare.

Spelar ingen roll hur mycket du laddar så länge du inte laddar ur batteriet helt vilket telefonen kommer inte att tillåta genom att stänga av sig innan batteriet laddat ur sig helt. Dock om du håller på och tvingar den boota eller lämnar kvar den en lång tid det är då batteriet kommer ta skada.

Sedan så vad jag minns så räknas en cykel på dessa en vanlig laddning / urladdning ( måste inte vara 0% -> 100% -> 0%)

Har hört också att man skall undvika att ladda från USB då det skall slita på batteriet mer. Men förstår inte hur detta skall vara sant, Möjligtvis om laddningen via USB inte hinner med förbrukningen och att batteriet sitter och hoppar i ett intervall.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direkten:

Det behöver inte skilja något mellan ersättningsbatteri / original. Men kvalitetskontrollerna är dåliga på ersättningsbatteri och ofta är dom märkta med felaktig kapacitet. Idag har dom flesta apparater även kommunikation med batteriet vilket kräver att ersättningsbatteriet är "kodat".
Det finns några ersättningsbatteri webbutiker som är bra
Värt att kolla innan du beställer:
Är företaget Svenskregistrerat
Skickas produkterna ifrån Sverige ( Annars kan tull,införselmoms tillkomma)
Har företaget någon egen kvalitetskontroll
Går det att kontakta företaget via mail/telefon.

Jag har köpt ganska stora mängder ersättningsbatterier till mitt företag och känt mej lurad av vissa butiker.
Har nu hittat en webbutik där batterierna håller paritet med original men minst halva priset.
Har haft nått batteri där koden inte fungerade, batterienergi stapeln stod på 0% trots att det var fulladdat.
Men jag fick ett nytt på garanti som fungerade som det ska ...

Vilket företag är det du är nöjd med?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^