Permalänk
Medlem

Windows försvan?

Hallå skulle vilje villa ha råd eller förklaring på nått konstigt som hände datorn just nu.
Jag hade precis laddat ner Assassins creed Unity från uplay och startade de normalt. De första jag gjorde efter jag såg att de kördes bra, var att ändra på någon inställning som jag inte kommer på nu vad de va från high till very high. Stog att de skulle ändras vid nästa uppstart och jag fortsatte spela ändå.

Men kanske efter 2 min in så krachade spelet och jag fick använda aktivitetshanteraren, försökte då att starta de igen men genvägen hittade inte spelet.
Så jag gick in på "den här datorn" och såg att min ena hårddisk (där spelet är installerat) inte syndes, så jag startade om datorn. Men då stog de att jag ska sätta in en bootdevice?! Jag startade om igen, samma sak igen, gick in på bios såg att de fanns en disk men ville inte starta ändå. Men nu fick jag igång burken och båda diskarna fanns kvar nu.
Men nu till frågan va fan hände?
Jag har windows 7.

Tack till svar!

Permalänk
Medlem

<vilda spekulationer>Bootloader låg på din sekundära hårddisk eftersom du inte hade kopplat bort den när du installerade Windows. När denna rasade (eller vad som nu har hänt) kan inte Windows startas eftersom du inte har någon bootloader.</vilda spekulationer>
Använd din systemreparationsskiva för att skriva en ny bootloader till din primära disk.
Vad gäller hårddisken som inte vill längre kan du testa den i en annan dator.

EDIT: När du bootat systemreparationsskivan drar du upp en kommandoprompt och kör "bootrec /fixmbr" och "bootrec /fixboot".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

<vilda spekulationer>Bootloader låg på din sekundära hårddisk eftersom du inte hade kopplat bort den när du installerade Windows. När denna rasade (eller vad som nu har hänt) kan inte Windows startas eftersom du inte har någon bootloader.</vilda spekulationer>
Använd din systemreparationsskiva för att skriva en ny bootloader till din primära disk.
Vad gäller hårddisken som inte vill längre kan du testa den i en annan dator.

EDIT: När du bootat systemreparationsskivan drar du upp en kommandoprompt och kör "bootrec /fixmbr" och "bootrec /fixboot".

Datorn startade igen men är de förebyggande för att de inte ska hända igen?
Är litte rädd för att starta Assassins creed nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Alltid när man installerar om ex Windows så ska man alltid ta ut andra hårddiskar som man kan tänkas ha. Sedan bara ha den SSD/hårddisk man ska installera på.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Din sekundära hårddisk med bootloader hittades alltså igen. Det kan vara smart att ta reda på varför den försvann förut. Jag skulle bytt alla anslutningar till hårddisken (SATA-sladd och SATA-ström) för att bli av med eventuellt glapp.
Vad har du för nätagg? Ett dåligt nätagg skulle kunna orsaka något i den här stilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din sekundära hårddisk med bootloader hittades alltså igen. Det kan vara smart att ta reda på varför den försvann förut. Jag skulle bytt alla anslutningar till hårddisken (SATA-sladd och SATA-ström) för att bli av med eventuellt glapp.
Vad har du för nätagg? Ett dåligt nätagg skulle kunna orsaka något i den här stilen.

Tänkte på att de kunde va de med, men jag har 850w så tror inte de kan va de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Tänkte på att de kunde va de med, men jag har 850w så tror inte de kan va de.

850W säger ingenting om hur bra eller dåligt ditt nätagg är. Komplett modellnummer, tack. Ålder är också intressant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

850W säger ingenting om hur bra eller dåligt ditt nätagg är. Komplett modellnummer, tack. Ålder är också intressant.

Minns inte exakt vad de hetter eller när jag köpte de men de står Crosair Tx850W powersully och är ungefär 2 kanske 3 år gammalt

Permalänk
Medlem

Tanka ner programmet crystal diskinfo och se vad den säger om diskarnas hälsa.

edit: Då har du ett bra nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Alltid när man installerar om ex Windows så ska man alltid ta ut andra hårddiskar som man kan tänkas ha. Sedan bara ha den SSD/hårddisk man ska installera på.

Okej de visste jag inte men hur kan jag fixa de om man kan?
Jag rensade allt när jag installerade om sist på båda diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Minns inte exakt vad de hetter eller när jag köpte de men de står Crosair Tx850W powersully och är ungefär 2 kanske 3 år gammalt

Då ska det inte vara några problem. Det nätaggregatet är finfint. Då gissar jag mer på glapp.

Skrivet av SeaDee:

Om du inte tog bort partitionstabellen på disken du hade OS på innan eller har diskarna i fel ordning på SATA-kontrollern kan Windows-installationen få för sig att placera bootloadern på helt fel disk. Du fixar det genom att göra som jag skrev i #2. Tryck på F8 när du startar datorn och välj "Reparera" för att få upp systemreparation.
Finns/fungerar inte det alternativet kan du boota installationsskiva/USB och välja reparation alternativt skapa en systemreparationsskiva och boota från om du inte redan har en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då ska det inte vara några problem. Det nätaggregatet är finfint. Då gissar jag mer på glapp.

Hmm jag knuffade inte datorn nått men när datorn inte ville starta så pillade jag lite med sladdarna fastän dom inte kändes lösa men de löste de sig ändå. tillfällighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Hmm jag knuffade inte datorn nått men när datorn inte ville starta så pillade jag lite med sladdarna fastän dom inte kändes lösa men de löste de sig ändå. tillfällighet?

Sladdarna behöver inte kännas lösa för att de ska glappa. Hjälpte det att pilla lite skulle jag definitivt byta ut dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tanka ner programmet crystal diskinfo och se vad den säger om diskarnas hälsa.

edit: Då har du ett bra nätaggregat

står att datorns diskar är i "bra" hälsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Du kan testa med att koppla bort hårddisken som inte har Windows på sig, stoppa i Windows skivan och försök dig på en reparation. Har du tur så fixar den en ny bootloader på rätt hårddisk denna gång.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Sladdarna behöver inte kännas lösa för att de ska glappa. Hjälpte det att pilla lite skulle jag definitivt byta ut dem.

Får göra de då
Men de konstiga va ju just att jag spelade kan de ha varit spelets fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Du kan testa med att koppla bort hårddisken som inte har Windows på sig, stoppa i Windows skivan och försök dig på en reparation. Har du tur så fixar den en ny bootloader på rätt hårddisk denna gång.

Okej får testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Får göra de då
Men de konstiga va ju just att jag spelade kan de ha varit spelets fel?

Inte särskilt troligt. Det var nog bara ett sammanträffande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte särskilt troligt. Det var nog bara ett sammanträffande.

Okej, för de har aldrig hänt förr och jag installerade Windows på den här datorn för kanske ett år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

står att datorns diskar är i "bra" hälsa

Hur gamla är diskarna?
Kan det vara så nya assassin belastar datorn hårdare än det du spelat tidigare och genererat mer värme? Eller har du spelat mer sedan du skrev första posten utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hur gamla är diskarna?
Kan det vara så nya assassin belastar datorn hårdare än det du spelat tidigare och genererat mer värme? Eller har du spelat mer sedan du skrev första posten utan problem?

Nej jag har inte gjort de än. Disken den är på är en mekanisk som är 2-3 år gammal min SSD är 1 år eller mindre.
Tror ni de kanske skulle gå bättre om jag rensade lite på SSDn och installera de där?
För varmt blir de nog inte för va noga med att se gpu och cpu temp när jag spelade.

Edit: Har också hört att de nya Assassins creed är jätte buggit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Nej jag har inte gjort de än. Disken den är på är en mekanisk som är 2-3 år gammal min SSD är 1 år eller mindre.
Tror ni de kanske skulle gå bättre om jag rensade lite på SSDn och installera de där?
För varmt blir de nog inte för va noga med att se gpu och cpu temp när jag spelade.

Edit: Har också hört att de nya Assassins creed är jätte buggit

Tror inte det är några problem att köra det på hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tror inte det är några problem att köra det på hårddisken

Kan de ha varit en tillfällighet med felet på nått sett?
För spelade lite i typ 10 min och upptäckte inget fel

Permalänk
Medlem

Nu hände de igen Men den här gången spelade jag inte.
Jag la märke till att när jag tryckte på "reboot" knappen så blev de "no device" och när jag stängde av en liten stund så startade den igen.

Edit: Tycker också att SSDn har gjort konstiga ljud på sista tiden. Om man skulle försöka skriva ljudet så låter de typ "psssst Click" (De vanliga "pssst är ju vanligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Jag la märke till att när jag tryckte på "reboot" knappen så blev de "no device" och när jag stängde av en liten stund så startade den igen.

Edit: Tycker också att SSDn har gjort konstiga ljud på sista tiden. Om man skulle försöka skriva ljudet så låter de typ "psssst Click" (De vanliga "pssst är ju vanligt)

Säker på att det är SSDn och inte hårddisken?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Säker på att det är SSDn och inte hårddisken?

Nja de är jag inte men just när de pysande ljudet kommer så kommer ibland de oroväckande klicket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Nja de är jag inte men just när de pysande ljudet kommer så kommer ibland de oroväckande klicket.

Kan vara något liknande som detta? ca 1m30s i videon? (Måste inte hända flera ggr utan är mer ute efter ljudet)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeaDee:

Hur ser temperaturen på hårddisken ut? Har du bytt kablaget som jag sade åt dig?
Det skulle ju kunna vara så att hårddisken sjunger på sista versen också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kan vara något liknande som detta? ca 1m30s i videon? (Måste inte hända flera ggr utan är mer ute efter ljudet)
https://www.youtube.com/watch?v=IQnAWBi11i8#t=95

Nej de låter inte så. De värkar som klickandet slutat nu. Kan kanske ha varit nått annat

Permalänk
Medlem

Hur ser temperaturen på hårddisken ut? Har du bytt kablaget som jag sade åt dig?
Det skulle ju kunna vara så att hårddisken sjunger på sista versen också.

Temperaturen värka inte va nått problem. Nej har inte hunnit de än men tänkte kanske göra de snart.
De kanske de är tyvärr men kan min sekulära disk orsaka att datorn inte startar ibland?