Huawei: "Ingen tjänade pengar på Windows Phone"

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SweMerlin:

Så nästan ingen vill ha dem och tillverkarna tjänar inte pengar på dem. Verkar vara en riktigt urdålig kombination

Dessutom har Microsoft gått emot sin kundbas (användare av PC med mus och tangentbord) vilja i och med Windows 8 och prackat på dem ett OS för touch.
Om jag hade Microsoftaktier så skulle jag nog fundera på att sälja dem...

.

Sälja dom va hahha har ju bara ökat

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The-Architect:

Att ha en licenskostnad när man skulle tävla mot android var ju inte så smart.

Med det sagt så saknar jag min Lumia 720 (har nu en HTC One M8), windows phone har ett mycket bättre flyt, trots sämre hårdvara (om man jämför mina två senaste telefoner), och mer genomtänkt gränssnitt. Men när exempelvis microsofts egna authenticatorapp är ljusår bättre på andriod än windows phone inser man att inte ens MS själva tror på/bryr sig om plattformen.

Microsoft sa aldrig att de ville tävla mot Android, de sa att de ville bygga upp ett ekosystem likt Apple där alla enheter fungerade tillsammans, något Android inte har.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan lite förvånad över att Microsoft inte tycks blöda pengar som bara den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Microsoft sa aldrig att de ville tävla mot Android, de sa att de ville bygga upp ett ekosystem likt Apple där alla enheter fungerade tillsammans, något Android inte har.

Båda operativen använde sig av tredjepartstillverkare (till skillnad mot ios). Vill du att någon ska bygga telefoner med ditt operativ så, som artikeln säger, tävlar du mot det andra operativet i alla högsta grad, oavsett vad du själv säger eller vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Nokia hade redan krashat när de gick över till Windows.

Men inte förseglat sin krash i ett kontrakt som garanterade att de inte skulle slå sig in på Android-plattformen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatsDahlgren:

Jag har Nokia Lumia 820 som jobbtelefon och som arbetsredskap i en Windowsbaserad företagsmiljö fungerar den utmärkt. Det som gör att jag tror att MS kommer att klara av att få ut Windows Phone den här gången är att Blackberry är nere för räkning och företagsmarknaden är i behov av byte till en annan plattform.
Mest synd är det att Nokia inte hade kvar några ekonomiska muskler att vänta ut vändningen.

RIM var poppis för att de hade rätt bra säkerhet. Det kan man inte säga om MS som är känd att väldigt villigt samarbeta med NSA och resten av patrasket. Företag som litar på MS är företag som inte bryr sig om industrispionage eller tror att de inte har några konkurrenter i USA.

I för sig verkar de flesta IT avdelningar vara fullständigt inkompetenta vad gäller säkerhet och så klart ekonomi avdelningen som har IQ nivåer som passar mer hemma i vinter Sibirien än i ett företag. Dålig kombination för företag som faktiskt har bra produkter och föredrar att inte deras amerikanska konkurrenter vet allt.

Permalänk
Avstängd

Båda operativen använde sig av tredjepartstillverkare (till skillnad mot ios). Vill du att någon ska bygga telefoner med ditt operativ så, som artikeln säger, tävlar du mot det andra operativet i alla högsta grad, oavsett vad du själv säger eller vill.

Det beror endast på att Microsoft inte byggde några telefoner alls, däremot hade det väldigt hårda krav på hårdvaran (vilket även framgår av denna artikel att de lättat på) för de som ville använda WP, de var tvungna att följa MS krav för att få göra en lur med WP för att det skulle fungera optimalt, också något som Android inte har. Du måste se helheten innan du kommer med dessa felaktiga och förenklade argument du har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Jag är nästan lite förvånad över att Microsoft inte tycks blöda pengar som bara den.

Jag är snarare mer förvånad över hur folk köper vad "trollen" säger här på sweclockers.
Microsoft går bra. Sälja aktier när dom bara har ökat senaste tiden .. låter ju bra?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Om de nöjer sig med Android / iOS varför byta sig till en döende platform WP?

Det ligger som till varför byta till Linux om man är nöjd på Windows. Så länge man inte har något incitament att byta varför byta.

Man byter till det man gillar.
Varför göra det svårare än vad det är.

Permalänk
Medlem

Att de är förvånade. Väldigt få plattformar ger vinst första året. Vinsten för lågpris-lurar ligger i volymen, och den finns ju givetvis inte första året. Frågan är om Android-tillverkarna lyckades gå med vinst första året när ingen kände till det.

Faktum är också att det bara är flagskepps-lurarna som har bra vinstmarginal (oavsett plattform) och i den divisionen spelar inte Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag är snarare mer förvånad över hur folk köper vad "trollen" säger här på sweclockers.
Microsoft går bra. Sälja aktier när dom bara har ökat senaste tiden .. låter ju bra?

Tja, det är ju just det, det är lätt att tro att det går dåligt för dem när produkt efter produkt som de släpper blir hårt kritiserade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det ligger som till varför byta till Linux om man är nöjd på Windows. Så länge man inte har något incitament att byta varför byta.

Vad får dig att tro att WP är döende? Det har inte ens kommit igång än och fått en chans, det tar ett par år att komma igång, så vänta åtminstone i 3 år till innan du dödförklarar dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Skrivet av Ninjaflipp:

Tja, det är ju just det, det är lätt att tro att det går dåligt för dem när produkt efter produkt som de släpper blir hårt kritiserade.

Som Skalman brukar säga: man skall inte tro, man skall veta.
Nu är ju MS ett ganska stort bolag så de de kan nog slussa pengar mellan olika divisioner om det behövs. Att tro att MS går under pga av att WP8 ännu inte slagit ordentlig är som att tro att ICA är på väg i backen bara för att butiken i Bandhagen just gått i konkurs...

Visa signatur

Fractal Define North / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive Pro 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad får dig att tro att WP är döende? Det har inte ens kommit igång än och fått en chans, det tar ett par år att komma igång, så vänta åtminstone i 3 år till innan du dödförklarar dem.

Det har inte kommit igång tillverkare drar ifrån sig, det kallar jag för en döende platform. Just nu ser jag att Jolla eller Ubuntu phone har större chans än vad Microsoft har med WP.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det beror endast på att Microsoft inte byggde några telefoner alls, däremot hade det väldigt hårda krav på hårdvaran (vilket även framgår av denna artikel att de lättat på) för de som ville använda WP, de var tvungna att följa MS krav för att få göra en lur med WP för att det skulle fungera optimalt, också något som Android inte har. Du måste se helheten innan du kommer med dessa felaktiga och förenklade argument du har.

Det är nog bättre att berätta det för Huawei, som slutar tillverka WP-lurar pga dålig förtjänst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rajat:

Det som talar emot WP är att det funnits på marknaden över tre år (fyra år sedan WP7 lanserades) och statistiken pekar på att om man inte lyckats få lite drag kring sitt varumärke under de tre första åren är det väldig svårt att lyckas.

Nu har WP rätt mycket mer pengar bakom sig jämfört med den genomsnittliga produktlanseringen, men trenden är ju vikande från redan låga nivåer. Sedan verkar Nadella inte alls se WP som lika kritiskt för Microsofts framgång som Ballmer, så frågan är hur länge man orkar blöda pengar till WP. Intresset från utvecklare verkar också vara vikande för plattformen, även det från redan låga nivåer.

Det andra stora problem man har mot sig är att dagens smarta mobiler börjar bli en mogen produkt, blir inte mycket kvar att konkurrera med då än pressade marginaler. Här var ändå Nokia duktiga med budgetmodellerna, Lumia 52x/6xx stod vid slutet av Q1 2014 för strax över 50% av alla sålda WP-enheter. Men detta är inte precis modeller som bygger en hype kring varumärket och trots det låga priset på dessa enheter är det ändå totalt sett väldigt låga marknadsandelar.

Som jag skrev ovan, tycker tekniken i WP verkar riktigt bra. Problemet är att väldigt många verkar uppfatta det grafiska formspråket i WP som väldigt icke-tilltalande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet är att väldigt många verkar uppfatta det grafiska formspråket i WP som väldigt icke-tilltalande.

Japp, jag anser WP gränsnitt är så fult att jag spyr.
Stilrent till döds!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Nämn 3 Huawei mobiler med WP?

Nä, just det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Tänkte precis ta upp jämförelsen med Linux appropå att du påstår att WP "är en döende plattform". Isf är Linux "redan död och begraven" som klient-plattform.

Så är självklart icke fallet - men trots låg marknadsandel så har WP en högre marknadsandel på telefoner än vad Linux har på datorer (klienter).

Själv så föredrar jag WP för att det fungerar smidigare och har ett användargränssnitt som passar mig bättre. Tycker Microsoft för en gångs skull lyckats riktigt väl på den här fronten. Bara lite ironi är att de inte lyckats lika bra marknadsmässigt.

Men att de köpt upp Nokias terminaldel borgar ju för att de är långsiktigt (precis som med Xbox och Bing så har de råd att utveckla och underhålla plattformen även om det skulle ta 10 år med förlust). För Microsoft är det viktigt att vara en spelare på planen ibland ekosystem, och då måste man nästan ha en egen plattform som man själv äger (även om det är bara bra att de fullt stödjer iOS och Android med appar och tjänster).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nokia är väl ändå inget bra exempel? Det var ju just på grund av att de valde Windows phone som det gick såpass dåligt att de tillslut fick sälja av mobiltelefonverksamheten till Microsoft. Att det blev just Microsoft som köpte är nog mycket Stephen Elop's fel/förtjänst, beroende på hur man ser det.

Så ja, vill man att det ska gå så dåligt för ens företag att man kanske tvingas sälja är Windows Phone uppenbarligen ett utmärkt val

Vad hade gjort Nokia till en succe med android?

Deras numera usla byggkvalité?

Titta i Lumia 920 eller Lumia 930 tråden hur ofta folk lämnar in sina mobbar för fel vid leverans.

(ägare av en felaktig 920 och en felaktig 930, men nöjd med WP8.1)

Permalänk
Medlem

för att windows phone ska vara intressant måste microsoft sköta både hårdvara och mjukvara och på så sätt prisdumpa produkterna och konkurrera ut Apple, det betyder ju per automatik att andra tillverkare inte är särskilt sugna att vara med och kriga när de har android att bygga runt där de faktiskt kan tjäna pengar eftersom de är störst och inte behöver kriga om procentenheter på mobilmarknaden

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av martinot:

Tänkte precis ta upp jämförelsen med Linux appropå att du påstår att WP "är en döende plattform". Isf är Linux "redan död och begraven" som klient-plattform.

Linux på skrivbordet är tyvärr kört, den lilla lucka som fanns var nog runt Vista releasen men inget relevant hände då. OSX har nog också bidragit, de som vill ha UNIX på skrivbordet gick till största del dit.

Rätt ironisk att Linux dominerar i princip alla marknader det kan användas på utom den som det initialt skapades för, skrivbordet

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nokia är väl ändå inget bra exempel? Det var ju just på grund av att de valde Windows phone som det gick såpass dåligt att de tillslut fick sälja av mobiltelefonverksamheten till Microsoft.

Nej - absolut inte.

Det var försent för Nokia långt innan både Elop eller WP kom in i bilden.

Spelar ingen roll om de kört vidare med Symbian, Meego eller istället för WP valt Android. De var körda sedan långt tillbaka.

Trots vad Huawei säger så är det långt ifrån alla Android-tillverkare som är lönsamma (både han - eller SweCs artikelförfattare smyger/döljer detta faktum). I princip så är det enbart Apple som gör några riktigt stora pengar på mobiler, och med Samsung som ledande på Android-sidan.

Sony, som var långt före Nokia med sin omställning till touchtelefoner, tjänar absolut inget på Android. De blöder med klarröda siffor, och är med och tynger ner Sony.

Så finns ingen chans att ett val av Android hade räddat Nokia (som en del verkar fantisera här).

Nu kom Nokia billigt undan att göra sig av med sin förlustdivision med terminaler/telefoner (precis som Ericsson gjort när de lade över sina terminaler/telefoner helt på Sony). De slapp att sparka en massa människor och lägga ner fabriker tack vare att Microsoft köpte upp den delen (hade de inte gått över till WP så hade det knappast hänt att Microsoft köpt upp dom).

Billigast för Nokia hade varit (nu när man sitter med exakt facit i hand) om de lagt ner eller sålt av telefon/terminaldelen redan 2007 när Apple kom med iPhone, eller max ett par år efter att det inträffade.

Problemet för Microsoft med WP var liknande Nokias att de också var alldeles för sena på marknaden. De hade klarat sig fint om de kom efter Apple och iOS, men nyckeln hade varit för dem att komma ut med WP innan Android kom på marknaden. Hade de gjort det så hade rollerna varit omvända idag.

Det är ju helt klart så att det är mycket färre apar till WP än till Android/iOS, och i många fall så håller vissa av dem lägre kvalitet, eller har mindre funktionalitet (ligger några versioner efter). Ungefär som för OS X och Linux kontra Windows.

För mig personligen så är det viktigast att systemet är effektivt i sig, och använder inte så extremt mycket appar (är mest redskap i jobbet för mig), men inser ju att för de som har appar som prio 1 så är WP helt fel system.

Man skall dock komma ihåg att när iPhone kom (och för den delen Android) så fanns det bra mycket mindre appar än vad WP har idag, och till väldigt mycket sämre kvalitet (körde själv Android på telefonen runt 2011 och 2012, och det var katastrof med kvaliteten på många appar på den tiden).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Linux på skrivbordet är tyvärr kört, den lilla lucka som fanns var nog runt Vista releasen men inget relevant hände då. OSX har nog också bidragit, de som vill ha UNIX på skrivbordet gick till största del dit.

Rätt ironisk att Linux dominerar i princip alla marknader det kan användas på utom den som det initialt skapades för, skrivbordet

Exakt!

Både serversidan och inte minst inbyggnadssidan (som blir en allt större marknad för varje år) dominerar ju Linux stort och lyckats grymt bra på.

Skrivet av x86:

Alla måste-appar finns, och det är just det som är så bra med nokialurar - mottagning, samtalskvalitet och konstruktion som i alla fall jag tycker är överlägset det mesta på marknaden.

Tror att, som en del nämner exempel med olika spel, att det är en stor nackdel med WP om man främst vill ha den till det. Då skulle jag personligen kört på iOS.

Nu spelar jag främst på mina plattor (tycker det är roligare med mer skärmyta än på telefonerna), men där är det helt klart iOS som gäller för mig (även om Android nästan har lika många spel så är kvaliteten mycket sämre än på iOS, och inte ens alla finns till Android som finns till iOS ens idag).

Säger inte att det inte finns några spel på WP (har en hel hög installerat - trots att det är sällan jag spelar på telefonen), men stört chans har nog Microsoft på företagsmarknaden (eller de privatanvändare som inte främst spelar).

Skrivet av Rajat:

Symbian var inte ett dåligt OS, faktiskt ett av de bättre men Microsoft gick in i Nokia redan när Nokia N95 var deras flaggskepp och började styra. Mediaspelaren som fanns i Symbian OS 9.2, S60 rel. 3.1 (som N95 levererades med) baserades på samma mediaspelare som Windows har t.ex så Microsoft hämmade utvecklingen av Symbian, så det är Microsoft fel redan från början att Symbian stoppades i utveckling.

Problemet med Symbian var att koden var allt för gammal. Precis som med Microsofts tidigare Windows Mobile (som var rätt framgångsrikt och hävdade sig väl emot på Symbian och BlackBerry) så gick det inte enkelt att skriva om koden till ett modernt touchgränssnitt och som lätt kunde implementeras på ny hårdvara.

Därav att Nokia (långt innan WP och Elop) hade Maemo/Meego som framtidssystem och erästtare till Symbian. Nokia visste själva sedan långt tidigare att Symbian var end-of-life.

[QUOTE=Commander;15054745Marknaden skrek efter Android och endå gick Nokia till Windows,

Kommer Nokia med en bra androidlur så kanske man köper sig en sådan när jag har tröttnat på OPO.[/QUOTE]

Marknaden "skrek" inte efter Android. Fanns redan då överfullt av en massa tillvkerare av Android-lurar. Än i dag (med ännu större marknadsandel och betydligt mer mogen plattform) så är det svårt att ge sig in på marknaden med Android-lurar om man vill tjäna pengar på det.

Än i dag så har stora tillverkare extremt svårt att tjäna pengar på Android, inklusive kända namn som HTC och Sony.

Skrivet av Feeku:

Microsoft aktien har ökat med 30% det senaste året så jag önskar jag hade köpt :/

Japp. Trodde den skulle fortsätta ner (eller åtminstonde ligga still). Ångrar det idag.

Att ha en licenskostnad när man skulle tävla mot android var ju inte så smart.

Med det sagt så saknar jag min Lumia 720 (har nu en HTC One M8), windows phone har ett mycket bättre flyt, trots sämre hårdvara (om man jämför mina två senaste telefoner), och mer genomtänkt gränssnitt. Men när exempelvis microsofts egna authenticatorapp är ljusår bättre på andriod än windows phone inser man att inte ens MS själva tror på/bryr sig om plattformen.

Skrivet av Lindhe:

Men inte förseglat sin krash i ett kontrakt som garanterade att de inte skulle slå sig in på Android-plattformen.

Android hade hjälp Nokia precis lika lite som det hjälpt Ericsson, eller numera Sony (enbart).

I varje fall om man vill tjäna pengar på det (vilket var lite av ämnet för den här "nyheten" och tråden).

Håller med. Självklart så konkurrerar ju både Microsoft och Apple med Android.

Däremot så ser ju affärsmodellen mer lika ut emellan Apple och Microsoft, som i dagsläget kontrollerar hela deras produkt (då Microsoft numera i princip/praktiskt är den enda tillverkaren av WP-lurar).

Skrivet av anon127948:

RIM var poppis för att de hade rätt bra säkerhet. Det kan man inte säga om MS som är känd att väldigt villigt samarbeta med NSA och resten av patrasket. Företag som litar på MS är företag som inte bryr sig om industrispionage eller tror att de inte har några konkurrenter i USA.

Samma problem gäller även Apple, och i ännu högre grad allt som har med Google att göra.

Skrivet av Rajat:

Håller med att de även tidigare (innan Microsoft rent praktiskt anammade Apples modell som totalleverantör) hade en betydligt starkare styrning av hårdvaran och kraven på den (allt ifrån Qualcomm-standarden till praktiska designelement).

En fördel då det ger en mer optimerad och kavlitetssäkrad telefon, men å andra sidan en fördel för Android med sin flexibilitet och öppenhet (väldigt analogt till fördelarna med Mac/OSX vs PC/Windows).

Skrivet av leafbranch:

Man byter till det man gillar.
Varför göra det svårare än vad det är.

Exakt!

Jag köper ny telefon var och vartannat år. Skulle det i framtiden bli problem med WP, eller något annat blir viktigare som bara finns på de andra systemen (har redan en telefon med iOS) så köper jag bara en ny telefon med annat system. Svårare än så är det inte för mig iaf.

Skrivet av Commander:

Det har inte kommit igång tillverkare drar ifrån sig, det kallar jag för en döende platform. Just nu ser jag att Jolla eller Ubuntu phone har större chans än vad Microsoft har med WP.

Kallar du Linux för en döende, eller snarare (med dina krav), redan död plattform på PC?

Fördelen med Android, Jolla, Ubuntu, etc är att det är enkelt och väldigt billigt att implementera på nya hårdvaruplattformar. Detta då alla chiptillverkare tillhandahåller Linux-drivare till sina chip och plattformar. Snabbt och billigt att portera alla Linux-baserade system till sådana plattformar.

Därav att det nog är lämpligare att både Apple och Microsoft helt styr över sina egna telefoner med både hårdvara och mjukvara.

Det sagt så tror jag att du Commander är hyfsat unik i att du tror att Jolla eller Ubuntu kommer att ta tredjeplatsen ifrån Microsoft/Windows på telefonen.

Men vi kan väl vänta en tre år och se hur det ser ut då? Skall vi säga årskiftet 2017/2018?

Personligen så tror jag att Android kommer att ha en större marknadsandel då. Låt oss säga ca 90%. Tror iOS (som är mitt andra favoritsystem) kommer att sjunka till ca 5%. Windows (WP eller vad det kommer heta då) ca 4%. Övriga (inklusive Jolla, Ubuntu, BlackBerry) ca 1%.

Självklart extremt svårt att förutsäga #framtiden, men även om jag inte får rätt på "procenten" så är jag väldigt säker på min rankning av marknadsandelar; dvs Android, iOS och WP i den ordningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows Phone för min del: Testat. Gillade jag det, nä knappast. Det vart inte min grej helt enkelt.
Det känns just nu rätt kört för min del, och det kommer ta några säkra år innan jag ger mig på det igen. Då det helt enkelt fattas för mycket.

Kommer Windows Phone att komma igen om några år, ja det är jag väldigt säker på!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av depalma:

Jag har nu kört Windows Phone 8.1 i ett halvår (Lumia 930) och går nu tillbaka till Android.
Generellt tycker jag operativet är väldigt bra. Design och prestandan är kanon. Jag tycker inte heller att man kan köra det gamla "finns så lite appar" längre. Allt jag använder finns (eller finns ett alternativ) förutom bank och transportstyrelsen.

Däremot är det stora problemet apparnas kvalitet. De flesta appar saknar funktioner och fungerar generellt sämre än motsvarigheten på android/ios. Detta har gjort att jag nu ledsnat. Telefonen får vara kvar dock i väntan på Windows 10.

Men från och med i veckan blir det en One M8 Google Play.

Det är precis det du säger "apparnas kvalitet" som nu drar ner hela Windows Phone marknaden. Att också WP känns lite väl flashigt med onödiga animationer gör inte saken bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Alla måste-appar finns, och det är just det som är så bra med nokialurar - mottagning, samtalskvalitet och konstruktion som i alla fall jag tycker är överlägset det mesta på marknaden.

Lumia 925 var sämst i test i det danska antenntestet, det var så usla resultat att man gick ut på stan och köpte en ny Lumia 925 men den var lika dålig som det första exemplaret. Lumia 920 var inte så mycket bättre heller.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Det som talar emot WP är att det funnits på marknaden över tre år (fyra år sedan WP7 lanserades) och statistiken pekar på att om man inte lyckats få lite drag kring sitt varumärke under de tre första åren är det väldig svårt att lyckas.

Nu har WP rätt mycket mer pengar bakom sig jämfört med den genomsnittliga produktlanseringen, men trenden är ju vikande från redan låga nivåer. Sedan verkar Nadella inte alls se WP som lika kritiskt för Microsofts framgång som Ballmer, så frågan är hur länge man orkar blöda pengar till WP. Intresset från utvecklare verkar också vara vikande för plattformen, även det från redan låga nivåer.

Det andra stora problem man har mot sig är att dagens smarta mobiler börjar bli en mogen produkt, blir inte mycket kvar att konkurrera med då än pressade marginaler. Här var ändå Nokia duktiga med budgetmodellerna, Lumia 52x/6xx stod vid slutet av Q1 2014 för strax över 50% av alla sålda WP-enheter. Men detta är inte precis modeller som bygger en hype kring varumärket och trots det låga priset på dessa enheter är det ändå totalt sett väldigt låga marknadsandelar.

Som jag skrev ovan, tycker tekniken i WP verkar riktigt bra. Problemet är att väldigt många verkar uppfatta det grafiska formspråket i WP som väldigt icke-tilltalande.

WP 7 var en erkänd flopp, WP 8 har potential bara de får till det. 3 år är ingenting, ge det som sagt 3 år till.

Skrivet av AxMi-24:

I för sig verkar de flesta IT avdelningar vara fullständigt inkompetenta vad gäller säkerhet och så klart ekonomi avdelningen som har IQ nivåer som passar mer hemma i vinter Sibirien än i ett företag. Dålig kombination för företag som faktiskt har bra produkter och föredrar att inte deras amerikanska konkurrenter vet allt.

Så det gör de inte? Vilka är det då som bryr sig om industrispionage om inte företag gör det? Privatpersoner?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Lumia 925 var sämst i test i det danska antenntestet, det var så usla resultat att man gick ut på stan och köpte en ny Lumia 925 men den var lika dålig som det första exemplaret. Lumia 920 var inte så mycket bättre heller.

Den var lika dålig som iPhone 5S och 5C.
Lumia 620 var å andra sidan bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrKvasi:

Den var lika dålig som iPhone 5S och 5C.
Lumia 620 var å andra sidan bäst.

Doro var bäst, sen kom Xperia Z så nej 620 var inte bäst någonstans.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W