Permalänk
Medlem

Kryptering SSD

Har en fråga angående kryptering, Har en Vaio med 4 st SSD diskar (RAID 0), vad är smidigast för att kryptera datorn, har testat med truecrypt som resultera i att jag var tvungen att blåsa om hela datorn, kan man kryptera diskarna eller OSet när man kör en RAID 0?

Anledningen är enkel att ingen obehörig ska kunna komma åt mail, dropbox filer m.m om den blir stulen, då ett Windows inloggning inte är så svår att ta sig igenom Använder sig utav Intels Rapid lagringsteknologi.

Så kom gärna med förslag

Permalänk
Medlem

BitLocker Finns inbyggt i Windows 8 eller Windows 7 Pro

Antingen kör du Master Password eller som mig, lagrar lösenordet på ett USB-minne. Ingen kommer in på datorn utan nyckeln som finns på USB-minnet. Väldigt smidigt. Du behöver inte knappa in ett långt lösenord i datorn varje gång sålänge USBt sitter i datorn och när USBt är uttaget finns det ingen möjlighet att komma åt din data.

Truecrypt är inte säkert längre

http://truecrypt.sourceforge.net/
WARNING: Using TrueCrypt is not secure as it may contain unfixed security issues

This page exists only to help migrate existing data encrypted by TrueCrypt.

The development of TrueCrypt was ended in 5/2014

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

WARNING: Using TrueCrypt is not secure as it may contain unfixed security issues

Dold text

Fast har det kommit något på papper att truecrypt är osäkert? Bitlocker har inte granskats av någon heller väl så att säga att Bitlocker är säker är också lite att dra i sanningen.

Med tanke på att Microsoft samarbetar med NSA och NSA har haft som arbete att sabotera krypteringsalgoritmer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Men grejar Bitlocker SSD diskar i raid 0 ? Utan att formatera ?

Vet att det ligger en varning på truecrypt men känns mer som att det är USAs regering som ligger bakom, och då känns det som dom har en bakväg in i Bitlocker också via Microsoft

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det är minst lika säkert som alternativen. Att MS lägger ner TC är affärsstrategisk, inget annat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

Antingen kör du Master Password eller som mig, lagrar lösenordet på ett USB-minne. Ingen kommer in på datorn utan nyckeln som finns på USB-minnet. Väldigt smidigt. Du behöver inte knappa in ett långt lösenord i datorn varje gång sålänge USBt sitter i datorn och när USBt är uttaget finns det ingen möjlighet att komma åt din data.

Dold text

Windows 8 PRO är det som har Bitlocker inte vanliga Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gittus:

Men grejar Bitlocker SSD diskar i raid 0 ? Utan att formatera ?

Vet att det ligger en varning på truecrypt men känns mer som att det är USAs regering som ligger bakom, och då känns det som dom har en bakväg in i Bitlocker också via Microsoft

Man kan inte köra mjukvaruraid i Windows och Bitlocker. Men kör du hårdvaruraid, dvs från moderkortet och dessa drivrutiner så är det inga problem. Och det verkar du göra. Så ja, det går.
Jag kör med lösenord vid start. Det går att ändra så att du kan ha det.

Du behöver inte formatera alls. Bara aktivera bitlocker sätta ett pw samt låta den kryptera disken.