Permalänk

144Hz skärm fråga!

Hej! Tänkte köpa en 144Hz skärm i veckan och då undrar jag ifall mitt grafikkort tar stryk av att köra skärmen på 144Hz? Spelar BARA Counter Strike där jag ligger på en stadiga 300 fps, sålänge jag har över 150fps, så borde väl det räcka för att kunna köra en 144Hz skärm? Har ett Nvidia gtx 670 graffekort! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du måste inte ha 144 fps eller högre för att kunna spela på en 144Hz skärm. Blir ändå en mycket bättre spelupplevelse med en 144Hz skärm än en 60Hz skärm, även fast du bara får ut 60 fps i spel. Så köp!

Visa signatur

i7-11700k - RTX 3080 - 32GB DDR4 - 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePreviousGod:

Hej! Tänkte köpa en 144Hz skärm i veckan och då undrar jag ifall mitt grafikkort tar stryk av att köra skärmen på 144Hz? Spelar BARA Counter Strike där jag ligger på en stadiga 300 fps, sålänge jag har över 150fps, så borde väl det räcka för att kunna köra en 144Hz skärm? Har ett Nvidia gtx 670 graffekort! Tack på förhand.

Vilken skärm har du tänkt köpa om man får fråga?
Har också funderat på att köpa ny skärm!

Permalänk
Inaktiv

Grafikkortet tar inte någon stryk av bara en större uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Inaktiv

Kör lightboost om du inte ska ha något gsync spektakel. Jag kör det och är riktigt nöjd. Du borde kunna köra det i 120hz då.

Permalänk
Skrivet av DatZaZa:

Vilken skärm har du tänkt köpa om man får fråga?
Har också funderat på att köpa ny skärm!

https://www.komplett.se/aoc-24-led-g2460pqu/775713

Denna är tanken!
Tack för svar alla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Måste inte grafikkortet ha lika många Hertz som skärmen för att det ska funka?

Permalänk
Medlem

Visst kommer det gå bra osv, dock skilj på fps i spel, och Hz som i uppdateringsfrekvens på en skärm, inte riktigt samma sak.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Vet inte vad du menar med att grafikkortet ska ha lika många Hertz men om du tänker på fps så spelar det ingen roll hur mycket fps du har, det kommer att funka ändå även om man vill ha 144+ fps för att man ska få ut så mycket av skärmen så möjligt. Det enda som spelar roll är vilken anslutning du väljer att använda dig utav,

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Denna är tanken!
Tack för svar alla!

Jag har två kollegor som köpte vars en https://www.komplett.se/asus-24-led-vg248qe/774683
De är grymt nöjda.
Ska troligtvis köpa den, bara ett tips

Permalänk
Medlem

... wut?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Denna är tanken!
Tack för svar alla!

Köpte just den nyligen, du måste köpa men en dual-link dvi för det medföljer ej, kostar typ 80 kr. Sedan behöver du bara ställa in färgerna och lite så för skärmen då den är lite konstigt grundkonfad men när det är gjort är det en riktigt prisvärd skärm som är en fröjd att spela på. Gick från en gammal 21.5 benq lcd skärm så blev ett rejält lyft för mig. Spelar mycket cs och älskar just AOC skärmen för detta så kör på den! Glöm inte att sätta in refresh rate 144 på skrivbordet också så minskar problem när du vill köra i 144 i spel!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 5700X3DKylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av solomon:
Skrivet av Schackmannen:

Vet inte vad du menar med att grafikkortet ska ha lika många Hertz men om du tänker på fps så spelar det ingen roll hur mycket fps du har, det kommer att funka ändå även om man vill ha 144+ fps för att man ska få ut så mycket av skärmen så möjligt. Det enda som spelar roll är vilken anslutning du väljer att använda dig utav,

Haha sorry! Jag och min polare diskuterade ämnet i skype och han sa till mig att Graffekortet skulle ha lika mycket hertz som skärmen, tyckte detta lät jävligt konstigt så var tvungen att fråga det här.