The Pirate Bay-razzia utan effekt på piratkopieringen

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Detta är svaret på problemet. Som sagt sedan Spotify, ingen nedladdning av musik. Sedan TiVo och Netflix, kraftig minskning av webbhyra. Men tror attan du nämner att en "paketlösning" behövs, som inte kostar en halv månadslön.

Finns enorma pengar att tjäna här för den som hittar något vettigt att göra med dessa 101 miljoner potentiella kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Bolagen sitter med lösningen i sina fickor men vill hellre jaga spöken och trampar gärna på alla i sin väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Även den mest misslyckade piratjägaren förtjänar en god jul.

God jul, Henrik Pontén!

Som svensk piratjägare skulle han nog säga att detta är en stor seger. Dyker inget nytt stort upp i Sverige så får man ju faktiskt ge honom segern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Som svensk piratjägare skulle han nog säga att detta är en stor seger. Dyker inget nytt stort upp i Sverige så får man ju faktiskt ge honom segern.

Det ironiska är att allt han lyckats med är att få fart på utvecklingen av mer decentriliserade lösningar på pirat kopiering. Som kommer göra det enormt mycket svårare för dom att i framtiden göra såna här raids.

Så grattis och god jul Pontén! Du gjorde pirat världen en stor tjänst

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

nästan alla utom den isohunt speglade tpb sidan är helt scam sidor med malware och krav på "donationer", inget en ska besöka i Internet Explorer precis.

http://torrentfreak.com/fake-pirate-bay-lies-to-press-and-fak...

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nämen! Hur kan detta komma sig?! Idioter.... kan dem fatta nu att det är ingen idé att det är inte polisen och regeringen som kommer stoppa piratkopieringen, det är företag som erbjuder så pass bra tjänster aff pirater söker sig till dem ist och betalar för sig. Jag har haft spotify i jag vet inte hur många år nu, min olagliga nerladdning av musik upphörde till 100% dagen jag skaffade spotify, har inte piratat en enda musikfil sedan dess. Ge mig motsvarande för film nu som kostar 50-80:- i månaden så blir jag nöjd.

Jag väntar på att det ska komma en tjänst som inte har komprimering av ljudet, som Spotify tyvärr har. Dessutom är den musiken jag lyssnar på kraftigt underrepresenterad där. Tills en sådan tjänst finns har jag inga andra alternativ.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

"Till skillnad från tidigare tillslag har The Pirate Bay ännu inte återuppstått. Däremot ploppar det upp många kloner och förfalskningar, vissa i syfte att sprida skadlig kod och tjäna pengar på vilsna pirater."
.CR var väl legit, så vitt jag förstått det?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - Nvidia RTX 4070ti SUPER - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX.
Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Ducky One 3 Daybreak Full Size (Cherry MX Brown) - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

"Till skillnad från tidigare tillslag har The Pirate Bay ännu inte återuppstått. Däremot ploppar det upp många kloner och förfalskningar, vissa i syfte att sprida skadlig kod och tjäna pengar på vilsna pirater."
.CR var väl legit, så vitt jag förstått det?

Nope.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Aeones:

Jag väntar på att det ska komma en tjänst som inte har komprimering av ljudet, som Spotify tyvärr har. Dessutom är den musiken jag lyssnar på kraftigt underrepresenterad där. Tills en sådan tjänst finns har jag inga andra alternativ.

Jag håller med dig, Spotify komprimerar skiten så in i helvete så att vissa låtar som kräver ett vidare spektrum låter fruktansvärt dåligt. T.o.m. CD-skivor känns som en upplevelse jämfört med Spotify.

Visa signatur

ASUS GTX 980 Ti STRIX
Sennheiser är skönhet
GSP 300 - HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

Testat Wimp? Finns bättre kvalité där.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 980 2TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Var det verkligen någon som trodde att det skulle få någon större effekt? På riktigt? Jag trodde att det bara var ett media spektakel för att regeringen skulle slippa skämmas när de beviljas audiens hos Obama.

Det kommer krävas en massiv förändring av hur internet fungerar och är uppbyggt för att hindra användare att skicka filer mellan varandra, egentligen är det nog inte så mycket att ha den dagen....typ som kabel tv idag...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Sluta slösa bort våra skattepengar på inneffektiv antipirat hets. Det är som häxjakten på 1600 i Sverige och kommunistskräcken i USA efter andra världskriget.
Vill ni bli av med pirater så kom med vettiga alternativ som inte skadar de betalande kunderna med regionslåsningar, DRM och allt vad det heter.

Dags för Sverige att sluta vika sig för USAs intressen! http://nyheter24.se/debatt/785142-piratpartiet-sverige-maste-...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Jag nyttjar inte The Pirate Bay eller liknande tjänster och håller inte på med vad som kallas för piratkopiering.

Men jag hoppas att The Pirate Bay återuppstår. Det är en ikon och en representant för Sverige.
The Pirate Bay är bra varumärke för Sverige och jag anser det vara typiskt svenskt som Ericsson, IKEA, köttbullar och Kalles Kaviar.

Hur lyckades dom ta ner The Pirate Bay genom en raid?
Som jag förstått det körde dom med round-robin DNS och virtuella instanser i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeones:

I blindtest så hör du inte skillnad på 320 och FLAC, har gjorts hur många sådana här studier som helst, de säger alla samma sak, ingen hör skillnad på skiten.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av CloakTurtle:

Jag håller med dig, Spotify komprimerar skiten så in i helvete så att vissa låtar som kräver ett vidare spektrum låter fruktansvärt dåligt. T.o.m. CD-skivor känns som en upplevelse jämfört med Spotify.

Om CD-kvalitet är gott nog för de främsta producenterna och musikskaparna så tror jag att det är gott nog för vanliga konsumenter. Så "t.o.m. CD-skivor" var väl lite opåkallat. Det finns ingen anledning att betala massor av pengar för placeboeffekter.

Den främsta anledningen till att FLAC och andra okomprimerade varianter förekommer är för arkivering och sampling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag nyttjar inte The Pirate Bay eller liknande tjänster och håller inte på med vad som kallas för piratkopiering.

Men jag hoppas att The Pirate Bay återuppstår. Det är en ikon och en representant för Sverige.
The Pirate Bay är bra varumärke för Sverige och jag anser det vara typiskt svenskt som Ericsson, IKEA, köttbullar och Kalles Kaviar.

Hur lyckades dom ta ner The Pirate Bay genom en raid?
Som jag förstått det körde dom med round-robin DNS och virtuella instanser i molnet.

Inget av det som påståtts har ju kunnat bevisats. Deras "motståndskraft" har främst varit att de pekat om .org-domänen till domäner där landet inte orkat bråka, men Servrarna har, vad jag har hört, stått i Nacka ett bra tag, och några "reservservrar" eller virtuella instanser har aldrig funnits.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ladda ner upphovsrättsskyddat material är stöld, ni som inte håller med har fel.
Stölden påverkar våra videobutiker, kameramän, producenter etc därför är det så hårda straff inom detta område.
Det finns miljadärer där ute som inte får in sina miljarder men det är inte dem som drabbas hårdast utan videobutiken borta vid hörnet som knappt tjänar mer än snittet.
Det piratebay har gjort bra är möjligtvis skyndat på utvecklingen utav streaming tjänster, som spotify, netflix, viaplay etc som är tjänster jag verkligen uppskattar.
Om du klagar att streamingtjänsterna idag är för dåliga och ladda ned pga detta tycker jag du borde supporta dem genom att ge den lagliga vägen dina 80kr så dem kan uppgradera sin utrustning så att det blir bättre för framtiden.

Permalänk
Avstängd

Man kan ju fråga sig varför Sweclockers överhuvudtaget skriver om the piratebay när man inte får prata om det på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ladda ner upphovsrättsskyddat material är stöld, ni som inte håller med har fel.
[...]

Upphovsrättsbrott är enligt lagboken inte stöld
Men jag antar att även den har fel, eftersom "ni" alltid har fel och "jag" alltid har rätt?

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Jag följer definitionen och lagboken och där står det "Piratkopiering" och om du tycker den internationella definitionen och lagboken har fel så tycker jag du ska kämpa för att ändra dem. GLHF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

I blindtest så hör du inte skillnad på 320 och FLAC, har gjorts hur många sådana här studier som helst, de säger alla samma sak, ingen hör skillnad på skiten.

I mitt fall handlar det mest om detta: Listener fatigue
Jag är väldigt ljudkänslig och komprimerad musik gör att jag blir utmattad snabbare. Det är inte en fråga om audiofil-fasoner.

Edit: För att klargöra en sak - det är alltså själva sinnesintrycken (processer i hjärnan) som blir påverkade, och har inget med den upplevda ljudkvaliteten att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan aldrig stänga ner fildelningen hur mycket dom än försöker.
Spotify o sådant skit använder jag aldrig då typ 1% av musiken jag lyssnar på finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Även den mest misslyckade piratjägaren förtjänar en god jul.

God jul, Henrik Pontén!

Misslyckad och misslyckad. Tror han skrattar hela vägen till banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men jag antar att även den har fel, eftersom "ni" alltid har fel och "jag" alltid har rätt?

Skrivet av Wasted Hobbit:

Jag följer definitionen och lagboken och där står det "Piratkopiering" och om du tycker den internationella definitionen och lagboken har fel så tycker jag du ska kämpa för att ändra dem. GLHF

Ni tycker inte att dem som gör filmerna,spel,musik,program etc ska få sina pengar om dem vill ha pengar för sin film? Inte en slant?
Och inte bara dem utan även dem som försöker försörja sig genom att sälja filmer spel etc? Det är dem som blir dem hårdast drabbade.
Sen står det i lagen (se nertill) och då tycker jag det står ganska klart och tydligt att det är olagligt?

Sen kan ni läsa andra som blivit fällda för brott mot upphovsrätten här http://5101.se/
Om du tycker det är stöld eller inte är din ensak, dock kan vi båda nog enas om att det är brott mot upphovsrätten.

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk
2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.
Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis.

46 § En framställare av upptagningar av ljud eller rörliga bilder har, med de inskränkningar som föreskrivs i denna lag, en uteslutande rätt att förfoga över sin upptagning genom att

framställa exemplar av upptagningen, och
göra upptagningen tillgänglig för allmänheten.

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år

Permalänk
Medlem

Ciiterade precis detta ^^
Om du inte ser det som stöld är det din ensak men det är som sagt ett brott och där kan vi nog båda hålla med?

Skrivet av Wasted Hobbit:

Skrivet av henkiii:

Skrivet av GaMeR2K5:

Vi säger inte att det inte är olagligt... vi säger bara att det INTE är stöld.

Lär dig att förstå skillnaden.

Piratkopiering är INTE stöld... det är brott mot upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

Testat Wimp? Finns bättre kvalité där.

Där är tyvärr utbudet av den musiken jag lyssnar på ännu sämre än på Spotify. Jag hoppas såklart att detta ändrar sig i framtiden, men tills dess har jag bara "de sju haven" att förlita mig på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har redan lagt ut 300k på film så nog har man gjort rätt för sig.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara byta namn till Media-Bay och låta oss betala 300kr/månad tex och få allt som finns där lagligt? De skulle ju lätt kunnna konkurrera ut TPB och liknande siter om de ville...och få betalt för det. De sitter ju på det bästa mest högvalitativa materialet, som folk VILL betala för. Bara att det inte finns några bra smidiga sätt att göra det. Netflix ligger lixom ett par år efter i sitt utbyd, HBO är också begränsat tex.

Spotify funkar ju hur bra som helst. Är nog INGEN som tankar Mp3or längre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Kan de inte bara byta namn till Media-Bay och låta oss betala 300kr/månad tex och få allt som finns där lagligt? De skulle ju lätt kunnna konkurrera ut TPB och liknande siter om de ville...och få betalt för det. De sitter ju på det bästa mest högvalitativa materialet, som folk VILL betala för. Bara att det inte finns några bra smidiga sätt att göra det. Netflix ligger lixom ett par år efter i sitt utbyd, HBO är också begränsat tex.

Spotify funkar ju hur bra som helst. Är nog INGEN som tankar Mp3or längre.

Om alla skaffa netflix ska du se att deras resurser utbud etc växer
Sen vore inte mediabay en dum ide Någon du kanske kan tänkas dra igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Ciiterade precis detta ^^
Om du inte ser det som stöld är det din ensak men det är som sagt ett brott och där kan vi nog båda hålla med?

Att släppa halvfärdiga spel och program borde också räknas som brott. Det är som att köpa en bil med två hjul. Har man betalat för en produkt så ska den vara 100%

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag skulle gladeligen kunna betala för 300 kr i månaden för en streamingtjänst som kan leverera ett utbud i stil med swefilmer och dreamfilm med bra kvalité.

Men än så länge så finns det bara netflix och viaplay och de har inte i närheten av den mängd material som ovanstående sidor och plus att man måste betala 40 spänn för att HYRA en enstaka titel som är sevärd i viaplay, och 289 kr månaden eller vad det är.

200-300 kr i månaden och 20 kr MAX för att KÖPA en NY STORFILM kan jag sträcka mig till men det är fan på gränsen. Inte 40 kr för att HYRA(!!!!!) Hobbit som är över 2 år gammal, det är ju för fan inte klokt när man då redan lägger ut 300 kr i månaden till detta skräp företag.

Nån har nämnt att man ska stödja företagen så att de kan utvecklas och leverera mer, det gör jag med handen på hjärtat när jag ser att de tagit ett steg i rätt riktning. Men fram tills dess så kommer jag fortsätta i samma gamla mönster som förut utan några samvetskval.