Permalänk
Medlem

Komma åt BIOS?

Jag har en 166a från compaq (tydligen) och hur fn kommer jag in i BIOS på den?
Det där som kommer på vanliga burkar, typ Press DELETE to enter BIOS kommer inte ens fram... skijobbigt, jag har ingen aning om hur jag ska komma in... ser bara en svart skärm där det står COMPAQ tills windows startas

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Prova o tryck på F10....

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

har samma problem, ingen som vet nåt?

Visa signatur

• Abit NF7 v1.2 nForce2 • XP1700+ JIUHB 0319 @ 2200Mhz än så länge (200x11) • Silverado • 2 x 256 TM/WB PC3200 (2-2-2-11) • PoV GF4Ti4280e 128MB 8X @ 275/560 • 2 x 40GB 7200rpm • Enermax 460W • 3DMark 2001 SE 13309p
<< Less is More >>

Permalänk
Medlem

Testa tryck [TAB] när du ser den svarta compaq bilden. Borde komma fram en original skärm där med instruktioner hur du kommer åt bios.

Visa signatur

Mållös!

Permalänk
Medlem

Re: Komma åt BIOS?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znurf
Jag har en 166a från compaq (tydligen) och hur fn kommer jag in i BIOS på den?
Det där som kommer på vanliga burkar, typ Press DELETE to enter BIOS kommer inte ens fram... skijobbigt, jag har ingen aning om hur jag ska komma in... ser bara en svart skärm där det står COMPAQ tills windows startas

Hade själv en COMPAQ en gång i tiden, och tyvärr kan jag meddela dig att det INTE går att komma in i BIOS... Inte en aning varför, men så är det bara...

Permalänk
Medlem

Jag har också en gammal p166Mhz COMPAQ, kommer heller inte in i BIOS. På Compaqs hemsida finns det massa filer man kan lägga in på disketter att boota med, det finns program som kallas manager. Jag har inte läst tillräckligt om detta men jag misstänker att man kan komma åt BIOSETS inställningar via proggen på disketterna.

Skall kolla upp detta..

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.4GHz __ 1GB PC4200 __ Intel GMA900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caute
Jag har också en gammal p166Mhz COMPAQ, kommer heller inte in i BIOS. På Compaqs hemsida finns det massa filer man kan lägga in på disketter att boota med, det finns program som kallas manager. Jag har inte läst tillräckligt om detta men jag misstänker att man kan komma åt BIOSETS inställningar via proggen på disketterna.

Skall kolla upp detta..

Om det ändå vore så väl, tyvärr så "uppdaterar" bara dessa filer sådant som COMPAQ vill fixa... Det går helt enkelt inte att komma in i en komplett BIOS som det gör på andra datorer, det är den bistra verkligheten för er olyckliga COMPAQ-ägare...

Permalänk
Medlem

Compaq har (tidigare?) en ovana att ha BIOS-programmet på diskett. Att jag HAFT lite sådana diskar hjälper er föga. Kolla med förra ägaren.

Prova F8, eller håll ned INS under bootprocessen

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

F1, TAB, DEL, Space

Visa signatur

Intel P4 2.4BGHz | 512Mb | 60Gb | GeForce4 Ti4200 128Mb | Alpha 8942T | Zalman ZM80A-HP | 11283 3DMarks

Permalänk
Medlem

Framkalla ett tangentbordsfel så du får frågan om att komma in i inställningarna för att rätta till felet. Om BIOS-programmet finns så går det.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Okej, då vet jag. Tack för det, då slapp jag leta upp själv då.. Men va dumt att dem gör så, då kan ju inga systemadministratörer ställa in de inställningar de vill ha på deras datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Compaq har kört en del med maskiner konfade för ett företag med ip, program och allt inklusive. Säkerhetsmässigt är det bra att inte vem som helst kommer in och rör runt.
Har du inte partitionerat om HD:n så finns det en liten möjlighet att inställningsprogrammet finns i en liten extrapartition. Jag har aldrig kollat vad den innehöll.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Vet du om det finns någon möjlighet till att få tag i de program som låg på den där extrapartionen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caute
Vet du om det finns någon möjlighet till att få tag i de program som låg på den där extrapartionen?

Nix! Jag var ganska ointresserad när jag partade om min gamla häck. Min maskin kör numera Linux utan X-server.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

Oki, själv ska jag köra freeBSD på servern. Alltså jag kör den datorn som server. Nu kör jag win2kserver, men snart så!

Visa signatur