Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem

[QUOTE=
Det är inte stabilt nej, stresstestar du ordentligt? Du har inte ändrat PCIe eller FSB frekvenserna något?[/QUOTE]

För det första så nej ändrar inte blck.. PCIe och FSB har jag inte rört såvidare det inte stått något om det i guiden! Det ända jag har ändrar som jag inte vet vad det är är det som man skulle skriva in max på i lämna 1 på auto..

Kör som sagt i 4.4 nu o interenet hoppar ur ca 1 gång om dagen :S Så får rycka o sätta tbx kabeln en gång per dag.. mkt konstigt.. Skulle vara SÅ tacksam om någon kunde hjälpa mig då jag vill kunna köra i högre klock när jag köpt kylare för det!

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Konsolgrävare

Aida64 har 50% rea och undrar om man ska köra med den istället för prime?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tyvar1:

Aida64 har 50% rea och undrar om man ska köra med den istället för prime?

Kör inte med prime, Occt och xtu använder samma algoritm så köp bara Aida64 om du känner att programmet har något du saknar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av DavidtheDoom:

Kör inte med prime, Occt och xtu använder samma algoritm så köp bara Aida64 om du känner att programmet har något du saknar

jag köpte aida64 tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Halloj!

Har suttit och klockat hela dagen och har kommit fram till 4.5ghz med 1.328V på min i7 2600k.
Har inga direkta frågor utan vill någon ta en titt och skänka en åsikt eller två om hur jag gått tillväga och vad jag bör göra härnäst så skulle jag bli evigt tacksam! Är något knasigt får ni gärna säga till alltså

Standard frekvens ligger på 3.8ghz med spänning på 1.248V(tror jag)
Började först med att ändra inställningar i BIOS. Dessa hittade jag i guiden på förstasidan men mycket genom google.

Sedan var det dags att börja öka multipliern.
Körde från början på manuell spänning när jag skulle hitta högsta frekvensen jag kunde ha utan att höja spänningen(Core Voltage).
Var bara att höja multipliern ett steg i taget och köra tester mellan varje steg.
För att testa stabiliteten körde jag Prime95 med dessa inställningar jag hittade här.
Först dessa inställningar i 20-30 minuter - Custom, 8 torture threads, min FFT size 1344, max FFT size 1344, 14500 MB memory, time to run each FFT size 1 minute)
Om det funka bra så öka man båda 1344 talen till 1792.

Vid 4.2ghz fick jag första BSOD när jag körde Prime95. Hade läst att det kunde ge ökad stabilitet om man sänkte CPU PLL spänningen så det försökte jag mig på men det blev ingen större skillnad så la tillbaks den i auto.
Var alltså enligt mina kunskaper tvungen att höja Core Voltage för att få det att gå stabilt.
Först så ändrade jag dock från att köra spänningen manuellt till offset. Vet inte riktigt vad skillnaden är men var tvungen att sätta Vcore Phase Control på Optimized för att kunna lägga över till offset.

Först låg den orörd när windows startade men såg i CPU-Z att Core Voltage var för hög(runt 1.398V) så ändrade offseten till -0.150 för att få Core Voltage nära standard spänningen som jag hade tidigare.
Nu funkade 4.2ghz fint i Prime95 så då var jag redo att höja multipliern ytterligare.

Minskar offseten vilket höjer Core Voltage i takt med att jag höjer multipliern. Först höjer jag multiplern tills Prime95 crashar och därefter höjer jag spänningen tills den inte längre crashar och börjar sedan om.
Vid 4.3ghz ligger jag på -0.130 offset för att få det stabilt vilket resulterar i 1.272V(toppar 1.28V ibland)

4.4ghz behövde -0.110 offset som gav 1.296V(toppar 1.304V)

4.5ghz testade jag lite mer med att ändra CPU PLL spänningen men det gick inte så bra så la tillbaka den i auto ännu en gång. Det som fick det att bli stabilt var offset på -0.080 som gav 1.320V(toppar 1.328-1.336V)
Ville ju få lägre Core Voltage dock så testade med att sänka CPU PLL. Sänkte i olika steg ända ned till 1.5V men det verka inte ha någon betydelse på varken stabilitet eller temperatur.

Temperaturer jag får är max 65C grader i Prime95. Sticker iväg betydligt mer när man kör Intel Burn Test dock, men det ska tydligen vara en riktigt värmeframkallare.

Kommer nu under natten köra stresstester.

Här följer bilder på de BIOS inställningar jag avslutar dagen med!

EDIT: Körde Prime95 under natten i 5 timmar utan problem. Dock så testade jag vidare imorse och då fick jag blåskärm när jag körde Blend inställningen. Aida64 och Intel Burn Test funkar utmärkt.
Höjde spänningen ytterliggare ett snäpp genom att sänka offseten till -0.070. Verkar nu funka bra även i Blend. Spänningen ligger på 1.336 när jag kör Prime95.

Får temperaturer kring 60 grader när jag spelar Far Cry 4. Vid hög belastning i Prime95 ligger temperaturen runt 80 grader, är det varm i rummet så ännu högre. Kanske är lite högt. Får kanske börja titta på en annan kylare.

Edit2: Kört Aida64 och Prime95 small ftt under dagen. Lämnade den att tugga prime95 Blend när jag gick hemifrån så nu ska det gå i 13 timmar tills jag kommer hem!

Edit3: Prime95 Blend hade crashat under natten. Kom hem 7 imorse och höjde spänningen ett snäpp. Ligger nu alltså på 4.5ghz mellan 1.320V och 1.352V när jag kör t.ex. Intel Burn Test.
Klarade Prime95 Blend i 5-6 timmar imorse och klarade även IBT och Aida64 galant under lite kortare session.
När jag kör program som IBT så går temperaturen upp emot 80-85 grader i de tyngsta stunderna. I spel som Planetside 2 och Far Cry 4 så går den dock inte över 62c grader. Vid idle ligger temperaturerna kring 30-35.

Frågan är nu om det är värt att gå upp 0.05V för att steget från 4.4 till 4.5ghz?
Vid 4.4ghz är spänningen bara 1.296V - 1.304V

Finns det några sätt att få ner spänningen utan att dra ner multipeln och hur går man isåfall tillväga, får väl sätta mig och googla inatt.

Edit4: Vet inte om jag kanske döda tråden endast genom min närvaro. Verkade ju iallafall lite aktiv innan men nu är den fullständigt öken. Förlåt!
Slutade iallafall med att jag kör 4.4ghz vid 1.3V, är mycket nöjd med resultatet och temperaturen håller sig låg!

Tack för mig antar jag!

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strumpa:

Halloj!

Har suttit och klockat hela dagen och har kommit fram till 4.5ghz med 1.328V på min i7 2600k.
Har inga direkta frågor utan vill någon ta en titt och skänka en åsikt eller två om hur jag gått tillväga och vad jag bör göra härnäst så skulle jag bli evigt tacksam! Är något knasigt får ni gärna säga till alltså

Började först med att ändra inställningar i BIOS. Dessa hittade jag i guiden på förstasidan men mycket genom google.

Körde från början på manuell spänning när jag skulle hitta högsta frekvensen jag kunde ha utan att höja spänningen(Core Voltage).
Var bara att höja multipliern ett steg i taget och köra tester mellan varje steg.
För att testa stabiliteten körde jag Prime95 med dessa inställningar jag hittade här.
Först dessa inställningar i 20-30 minuter - Custom, 8 torture threads, min FFT size 1344, max FFT size 1344, 14500 MB memory, time to run each FFT size 1 minute)

Vid 4.2ghz fick jag första BSOD när jag körde Prime95. Hade läst att det kunde ge ökad stabilitet om man sänkte CPU PLL spänningen så det försökte jag mig på men det blev ingen större skillnad så la tillbaks den i auto.
Var alltså enligt mina kunskaper tvungen att höja Core Voltage för att få det att gå stabilt.
Först så ändrade jag dock från att köra spänningen manuellt till offset. Vet inte riktigt vad skillnaden är men var tvungen att sätta Vcore Phase Control på Optimized för att kunna lägga över till offset.

Först låg den orörd när windows startade men såg i CPU-Z att Core Voltage var för hög(runt 1.398V) så ändrade offseten till -0.150 för att få Core Voltage nära standard spänningen som jag hade tidigare.
Nu funkade 4.2ghz fint i Prime95 så då var jag redo att höja multipliern ytterligare.

Minskar offseten vilket höjer Core Voltage i takt med att jag höjer multipliern. Först höjer jag multiplern tills Prime95 crashar och därefter höjer jag spänningen tills den inte längre crashar och börjar sedan om.
Vid 4.3ghz ligger jag på -0.130 offset för att få det stabilt vilket resulterar i 1.272V(toppar 1.28V ibland)

4.5ghz testade jag lite mer med att ändra CPU PLL spänningen men det gick inte så bra så la tillbaka den i auto ännu en gång. Det som fick det att bli stabilt var offset på -0.080 som gav 1.320V(toppar 1.328-1.336V)
Ville ju få lägre Core Voltage dock så testade med att sänka CPU PLL. Sänkte i olika steg ända ned till 1.5V men det verka inte ha någon betydelse på varken stabilitet eller temperatur.

Temperaturer jag får är max 65C grader i Prime95. Sticker iväg betydligt mer när man kör Intel Burn Test dock, men det ska tydligen vara en riktigt värmeframkallare.

http://www.pictures.se/bilder/rlJ2I.jpg

http://www.pictures.se/bilder/XBwbO.jpg

http://www.pictures.se/bilder/95Mab.jpg

http://www.pictures.se/bilder/hx0Xo.jpg

http://www.pictures.se/bilder/HyYqK.jpg

http://www.pictures.se/bilder/zodJ.jpg

http://www.pictures.se/bilder/jKetS.jpg

http://www.pictures.se/bilder/gDzi7.jpg

http://www.pictures.se/bilder/hvQSr.jpg

http://www.pictures.se/bilder/hYADZ.png

EDIT: Körde Prime95 under natten i 5 timmar utan problem. Dock så testade jag vidare imorse och då fick jag blåskärm när jag körde Blend inställningen. Aida64 och Intel Burn Test funkar utmärkt.
Höjde spänningen ytterliggare ett snäpp genom att sänka offseten till -0.070. Verkar nu funka bra även i Blend. Spänningen ligger på 1.336 när jag kör Prime95.

Får temperaturer kring 60 grader när jag spelar Far Cry 4. Vid hög belastning i Prime95 ligger temperaturen runt 80 grader, är det varm i rummet så ännu högre. Kanske är lite högt. Får kanske börja titta på en annan kylare.

Edit2: Kört Aida64 och Prime95 small ftt under dagen. Lämnade den att tugga prime95 Blend när jag gick hemifrån så nu ska det gå i 13 timmar tills jag kommer hem!

Edit3: Prime95 Blend hade crashat under natten. Kom hem 7 imorse och höjde spänningen ett snäpp. Ligger nu alltså på 4.5ghz mellan 1.320V och 1.352V när jag kör t.ex. Intel Burn Test.
Klarade Prime95 Blend i 5-6 timmar imorse och klarade även IBT och Aida64 galant under lite kortare session.
När jag kör program som IBT så går temperaturen upp emot 80-85 grader i de tyngsta stunderna. I spel som Planetside 2 och Far Cry 4 så går den dock inte över 62c grader. Vid idle ligger temperaturerna kring 30-35.

Frågan är nu om det är värt att gå upp 0.05V för att steget från 4.4 till 4.5ghz?

Finns det några sätt att få ner spänningen utan att dra ner multipeln och hur går man isåfall tillväga, får väl sätta mig och googla inatt.

Edit4: Vet inte om jag kanske döda tråden endast genom min närvaro. Verkade ju iallafall lite aktiv innan men nu är den fullständigt öken. Förlåt!
Slutade iallafall med att jag kör 4.4ghz vid 1.3V, är mycket nöjd med resultatet och temperaturen håller sig låg!

Tack för mig antar jag!

Nejdå du har inte dödat tråden Det kan ta några dagar innan man får respons bara..

Visa signatur

CPU:Intel core i7 9700k@5.2Ghz, 1.37 vcore (Noctua NH-D14) GPU: EVGA GTX 1070 FTW @ 2210/4500mhz MINNE: Corsair 2133Mhz OC'd @ 3300Mhz 16-17-17-34, 16GB MODERKORT:GIGABYTE AORUS Z390 ELITE NÄTAGG: Corsair CX650M, Corsair 120Gb SSD, SAMSUNG SSD 850 EVO 500GB HDD, CHASSI: Cooler master 430 elite @ 3 fans. Skärm: ASUS ROG Swift

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Strumpa:

Halloj!

http://www.pictures.se/bilder/rlJ2I.jpg

http://www.pictures.se/bilder/XBwbO.jpg

http://www.pictures.se/bilder/95Mab.jpg

http://www.pictures.se/bilder/hx0Xo.jpg

http://www.pictures.se/bilder/HyYqK.jpg

http://www.pictures.se/bilder/zodJ.jpg

http://www.pictures.se/bilder/jKetS.jpg

http://www.pictures.se/bilder/gDzi7.jpg

http://www.pictures.se/bilder/hvQSr.jpg

http://www.pictures.se/bilder/hYADZ.png

Tack för mig antar jag!

Dold text

Text

Wow, such wall of text!

Kidding, bra jobbat, personligen måste jag upp till 1.365V för 4.5GHz. Så länge temps är okej så är det ingen fara.. Ser bra ut. Personligen hade jag sagt att det är ok att köra 1.31V för 4.5GHz således

Skrivet av kevvz0r:

Nejdå du har inte dödat tråden Det kan ta några dagar innan man får respons bara..

Lätt hänt att man missar denna tråden i flödet över "mina trådar" när man har 7000+ inlägg. Blir många trådar som studsar upp och ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började just överklocka min 4770k och tänkte göra 2 profiler, Min 1:a som jag kör just nu är 4.5Ghz @ 1.248 Volt, Bara kört Aida stability test i ca 2 timmar. Men verkar fungera, vid 1.238 volt kraschade det efter 45 minuter.

Men är tempsen som jag tycker är aningen höga, idle ca 30grader och under load 68c. Dock ligger den riktigt lågt när man t.ex spelar bf4.

Hur högt vågar man gå upp med dessa i temp ? (kan ju göra en lite mer aggressiv fläktkurva, samt ska montera en push fläkt på radiatorn med då jag nu endast har en som suger då den andra väsnades så in i helvete.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Casten83:

Började just överklocka min 4770k och tänkte göra 2 profiler, Min 1:a som jag kör just nu är 4.5Ghz @ 1.248 Volt, Bara kört Aida stability test i ca 2 timmar. Men verkar fungera, vid 1.238 volt kraschade det efter 45 minuter.

Men är tempsen som jag tycker är aningen höga, idle ca 30grader och under load 68c. Dock ligger den riktigt lågt när man t.ex spelar bf4.

Hur högt vågar man gå upp med dessa i temp ? (kan ju göra en lite mer aggressiv fläktkurva, samt ska montera en push fläkt på radiatorn med då jag nu endast har en som suger då den andra väsnades så in i helvete.

Du har väldigt märkliga föreställningar. Håll dig under 90°C så är allt lugnt. Chippet klarar en bit över 100°C vid kontinuelig drift. 70°C är en mycket bra temp för din OC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oki, låter bra då fortsätter vi, Monterade just en fläkt till på radiatorn och justerade fläktkurvan lite, Känns som tempen sticker iväg lite och att vattenkylningen reagerar lite långsamt Tempen sticker snabbt upp till 69 grader för att efter 2-3 minuter stabilisera sig på runt 62-64

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Oki, låter bra då fortsätter vi, Monterade just en fläkt till på radiatorn och justerade fläktkurvan lite, Känns som tempen sticker iväg lite och att vattenkylningen reagerar lite långsamt Tempen sticker snabbt upp till 69 grader för att efter 2-3 minuter stabilisera sig på runt 62-64

Är det så att du har pumpen kopplad med någon styrning? Att temperaturen går upp förts för att sedan gå tillbaka, låter som att det är en styrning som inte reagerar snabbt nog på förändringar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Pumpen går typ alltid på 2900RPM, men tror den går på CPU_FAN (är ju sådandär sluten sak)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Wow, such wall of text!

Kidding, bra jobbat, personligen måste jag upp till 1.365V för 4.5GHz. Så länge temps är okej så är det ingen fara.. Ser bra ut. Personligen hade jag sagt att det är ok att köra 1.31V för 4.5GHz således

Lätt hänt att man missar denna tråden i flödet över "mina trådar" när man har 7000+ inlägg. Blir många trådar som studsar upp och ner.

Tackar för svar
Kanske får skruva upp lite till då, har kört på 4.4ghz sen jag klockade nu å de har funkat utmärkt! Vill inte ha högre temps dock men håller på med ett vattenkylningsprojekt.

God jul!

Visa signatur

7600X + 6750 XT

Permalänk

2500K / 4,7ghz @1.35 v och maxtemp 73gradee (Vcore) efter 6 timmars prime. (Noctua NH-U12P SE2)

Hade trott i 2 år att min cpu va skräp pga "Cold boots" Då datorn dog typ 80/90% av gångerna jag startade den.( Overclocking failed) Men bytte moderkort och den dör inte vid start nu alls lika ofta. . . (ett asus kort). Den dör kanske , 5/10% nu . . tror att antingen så har båda asuskorten problem med cold boots (vilket jag läst på forum att de har) eller/och så är mitt ram helt enkelt dåligt..

Ganska nöjd att kunna gå från 3.3 till 4,7 ghz ifa , skaplig prestantahöjning ifa.
(ska testa ifall den fixar 4,8 nån da mä. . ifall inte tempen springer iväg. . så det ser ut som att min cpu aldrig kommer flaska )

Edit: fick ner min vcore till skapliga 1.32

Permalänk
Medlem

Börjat om lite för att lära känna min CPU så att säga så jag har tagit det i steg, med början i lägsta stabila volt med stock clock.
Många många många blåskärmar senare har jag kommit till detta steg på vägen.

i5-2500K
100 x 43
Vcore: 1,260V
TurboV: +0,012V
Internal PLL Auto
LLC: 75% får konstiga varningar om volt som inte har med CPU att göra med LLC 100%
OCCT Linpack med 90% minne samt AVX enabled 5min test PASS.
Max temp 62c (custom loop)

Många verkar kommit högre med samma eller lägre spänning till CPU, så jag antar att jag har ett hungrigt exemplar.
Med ovanstående siffror i åtanke och att jag vill att CPU'n ska leva ett tag till, vad skulle ni göra som nästa steg?
Testa om nuvarande clock är stabil? Få den stabil(längre än 5min vill säga)? Fortsätta klocka?
Om jag skulle fortsätta klocka, igen med siffrorna ovan i åtanke, hur högt tror ni är säkert? Speciellt utan att döda CPU'n inom 12mån iaf, den har trots allt ca 3 år på nacken redan.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk

Hur mätte du tempen? 61grader är ju relativt svalt så du har cirkus 10-15 grader till innan det börjar bli lite yolo för 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskkin224:

Hur mätte du tempen? 61grader är ju relativt svalt så du har cirkus 10-15 grader till innan det börjar bli lite yolo för 24/7.

OCCT samt Core Temp angav dessa siffror som max temp uppnådd.

Testade 4.4Ghz idag(varit högre med manuell Vcore):
100 x 44
Offset: -0,055V
TurboV: +0,004V
Vcore: 1,312V (CPU-Z)
VID: 1,3761V (Core Temp)
Max temp: 67c (Core Temp och OCCT)
Kört följande tester(inte säker på om jag ska stanna här eller gå högre, så slut-test så att säga är inte gjort):
Intelburntest, High: PASS
Prime95 custom FFT1344-1344 1minut per cycle eller vad det heter: 5min utan bekymmer (svalare än OCCT)
OCCT CPU linpack AVX enabled, 90% memory 10min: PASS

Om jag ska klocka mer eller ej beror mest på spänningen, vet inte hur högt jag vill gå där...samt jag vet inte om "helst ej över 1,36V" är Vcore eller VID?
Var några dagar sedan jag läste guiden och minnet är bra men kort.

EDIT: antar att det är Vcore och inte VID som menas:

Citat:

Många här på Sweclockers frågar om vilken spänning som de kan gå upp till, här kommer svaret.

Jag rekommenderar att vara under 1,38v för en 24/7 klock! Helst under 1.36v, oftast så sätter temperaturen stopp först, men aldrig över 1.4v

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvz0r:

Sitter på ett Asrock p67 pro3 med i5 2500k. Köpte nyligen en noctua dh14 fläkt för ja ville komma upp i 4.5ghz+. Problemet är nu att när jag klockar till 4.5 eller högre så slutar mitt internet fungera ibland? Desto högre jag klockar desto oftare slutar det fungera?

Beror detta på att moderkortet inte pallar den höga klocken för det är vad jag tror efter googlingar hit o dit.

ligger just nu på 4.4ghz @ 1.344v. kom upp i 4.7ghz @ 1.4v har inte testat högre. Men som sagt är ju ingen ide o köra högre klock om man ska behöva rycka nätverkskabeln var tionde minut :/

en stor BUMP

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är din baseclock på moderkortet?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas_75:

OCCT samt Core Temp angav dessa siffror som max temp uppnådd.

Testade 4.4Ghz idag(varit högre med manuell Vcore):
100 x 44
Offset: -0,055V
TurboV: +0,004V
Vcore: 1,312V (CPU-Z)
VID: 1,3761V (Core Temp)
Max temp: 67c (Core Temp och OCCT)
Kört följande tester(inte säker på om jag ska stanna här eller gå högre, så slut-test så att säga är inte gjort):
Intelburntest, High: PASS
Prime95 custom FFT1344-1344 1minut per cycle eller vad det heter: 5min utan bekymmer (svalare än OCCT)
OCCT CPU linpack AVX enabled, 90% memory 10min: PASS

Om jag ska klocka mer eller ej beror mest på spänningen, vet inte hur högt jag vill gå där...samt jag vet inte om "helst ej över 1,36V" är Vcore eller VID?
Var några dagar sedan jag läste guiden och minnet är bra men kort.

EDIT: antar att det är Vcore och inte VID som menas:

ViD är spänningen som CPU ber om, Vcore är spänningen den matas med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ViD är spänningen som CPU ber om, Vcore är spänningen den matas med.

Tack så jättemycket för svaret

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Asrock p67 pro3 med i5 2500k. Köpte nyligen en noctua dh14 fläkt för ja ville komma upp i 4.5ghz+. Problemet är nu att när jag klockar till 4.5 eller högre så slutar mitt internet fungera ibland? Desto högre jag klockar desto oftare slutar det fungera?

Beror detta på att moderkortet inte pallar den höga klocken för det är vad jag tror efter googlingar hit o dit.

ligger just nu på 4.4ghz @ 1.344v. kom upp i 4.7ghz @ 1.4v har inte testat högre. Men som sagt är ju ingen ide o köra högre klock om man ska behöva rycka nätverkskabeln var tionde minut :/

BUMP

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittar ej de här inställningarna på mitt Asrock Z68 Extreme 3 gen 3

GT Overclocking Support
IGPU Voltage Offset
IGPU Load-Line Calibration
Primary Plane Current Limit: Max
Secondary Plane Current Limit: Max

Måste jag ha de här inställningarna eller är de onödiga?
Tack för snabbt svar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wikar92:

GT Overclocking Support
IGPU Voltage Offset
IGPU Load-Line Calibration
Primary Plane Current Limit: Max
Secondary Plane Current Limit: Max

Måste jag ha de här inställningarna eller är de onödiga?
Tack för snabbt svar.

Bara intressant om du ska överklocka iGPU och/eller tvunget skall använda turbo boost överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OC till 44GHZ på i2500k lite frågor.

Jag har fått min i52500k till 44ghz och klarat 10 minuter stresstest men har lite frågor kring testet innan jag prövar 12 timmars testet.

http://i.imgur.com/W350A7D.jpg?1

Här är vad jag fick efter realtemps 10 minuter test. Var max uppe i 67 grader och hade en spänning under 1.3 Volt.

Jag har offset på -0.035 V och Turbo Voltage på +0.098 V

Mina frågor är varför inte alla cores ligger och arbetar lika Core 0 ligger på 14 Core 1 15 Core 2 16 och Core 3 ligger bara på 9. Kan det vara så att jag har för lite spänning?

Vad ska jag välja för test när jag gör 12 timmars stresstest och hur gör jag för att det ska köra i 12 timmar?

Ska även nämna att jag fått BSOD ett par gånger innan detta på grund av att processorn räknat fel. Är det skadligt för datorn med sådan BSOD?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Går datorn svalare om man kör med låg volt?
Har dator i sign, provade jämt snabbt. Drog på 3.8 GHz @ 1.165V, vad händer om man kör för låg volt? Kan man skada CPUn då? Vad är en lagom volt? 1.25? Vill ha en bra klock samtidigt som processorn mår som bäst.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikar92:

Jag har fått min i52500k till 44ghz och klarat 10 minuter stresstest men har lite frågor kring testet innan jag prövar 12 timmars testet.

http://i.imgur.com/W350A7D.jpg?1

Här är vad jag fick efter realtemps 10 minuter test. Var max uppe i 67 grader och hade en spänning under 1.3 Volt.

Jag har offset på -0.035 V och Turbo Voltage på +0.098 V

Mina frågor är varför inte alla cores ligger och arbetar lika Core 0 ligger på 14 Core 1 15 Core 2 16 och Core 3 ligger bara på 9. Kan det vara så att jag har för lite spänning?

Kärnorna belastas olika mycket och kan därför bli olika varma. Skulle processorn inte få tillräckligt med volt skulle den lägga av.

Citat:

Vad ska jag välja för test när jag gör 12 timmars stresstest och hur gör jag för att det ska köra i 12 timmar?

Jag har inte mycket erfarenhet av just Realtemp men det är väl bara att låta den gå i 12 timmar?

Citat:

Ska även nämna att jag fått BSOD ett par gånger innan detta på grund av att processorn räknat fel. Är det skadligt för datorn med sådan BSOD?

Tack för svar!

Om din processor räknar fel så är det fel på den. Det är är väldigt ovanligt med fel i processorn, är du säker på att den är problemet?
Jag antar att det är försent att göra en RMA på den.

Skrivet av kwame:

Går datorn svalare om man kör med låg volt?
Har dator i sign, provade jämt snabbt. Drog på 3.8 GHz @ 1.165V, vad händer om man kör för låg volt? Kan man skada CPUn då? Vad är en lagom volt? 1.25? Vill ha en bra klock samtidigt som processorn mår som bäst.

Ja den går svalare ju lägre volt man kör och varmare ju högre man kör, kortfattat.

För att komma upp i 3,8GHz från 3,5GHz så behöver du knappt höja volten. Får processorn för lite volt så stänger den av sig. Den borde inte skadas av det så länge det inte sker varje dag. En lagom volt är generellt sett svårt att slå fast då olika processorer fastän de är samma modell kräver olika mycket volt för samma överklockning men genom att kolla på andras resultat får du bra riktvärden.
En processor mår bra så länge den får tillräckligt med volt för att göra sina beräkningar och samtidigt inte blir för varm (bör helst vara under 85-90c på din).

EDIT: Glömde nämna att ge processorn för mycket volt inte heller är särskilt bra och kan skada den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Aight! Tack för svaret. Sitter just nu på 4000 MHz @ 1.165, när ska jag höja volten? När den får bluescreen?

edit: sitter just nu på 4200 MHz @ 1.165V, fan de borde la va ganska bra eller är de standard?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Fyfan, måste säga att jag är imponerad av h100i kylaren. Kör ju den med 2x Corsair Sp 120 silent fläktar.
Har ställt in en custom curve på dom och de hörs knappt vid 100% användning av Prime95. Kört i 30 minuter nu, maxtempen hamnade på 80 grader, just nu 69 grader och jag kör enbart fläktarna i 1050 max RPM.

Nästa klock blir 4400. Hur länge ska man köra Prime för att veta att den är stabil? Funkat klockrent nu efter 30 minuter iaf, och tempsen verkar inte vara något problem. Lagt sig stabilt runt 70.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

System Agent Voltage (VCCSA): Auto
- Denna inställning ska ALDRIG ändras!
[/SPOILER]

Jag hänger inte med nu. Hur kommer det sig att du avråder helt från att använda sig av VCCSA?
Många inklusive mig behöver bumpa den 0.1-0.3 om man kör minnen över 2400mhz eller om man kör fulla DIMMS.
Kör jag VCCSA på auto behöver jag kompensera med en överdrivet hög Vcore på 1.27 för en stabil klock på 4.7ghz.
Kör jag den på +0.18 så får jag en stabil 4.7 klock på 1.235-1.24
Utan bumpen på VCCSA så kommer jag inte ens in i Windows på 4.8ghz utan att gå över 1.3 vcore. Med bumpen kommer jag in på 1.24 dock inte benchmark stabil förrän 1.27

Nu kör jag visserligen Haswell och guiden var inte originellt skrivet till den men detta är den första guiden jag sett som avråder så starkt från att ändra VCCSA.
Är det någon specifik anledning till det?

Edit: Hade råkat få med för mycket på quoten.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!