Sprakande och pipande högtalare

Permalänk

Sprakande och pipande högtalare

Hej.
Jag har störningar som hörs i högtalarna, det piper, brusar, gnisslar och sprakar och har sig... Det ökar markant när man t.ex. rör muspekaren över flikar i webbläsaren eller bokmärken, också lite när man scrollar mm.
Det låter endast i högtalarna och inte det minsta i headsetet. Just nu är högtalarna anslutna i 3.5mm porten på baksidan av chassit och headsetet där fram. Det är ingen skillnad om man byter plats på dem.
Datorn, skärmarna och högtalarna är kopplade i en grendsoa som i sin tur sitter i ett jordat uttag. Mitt moderkort är ett Asus Z97-A, och högtalarna är Logitech Z-523.

Jag bytte chassi, moderkort, CPU och minnen för ett tag sedan och först hade jag inte något problem med detta utan det var först när jag flyttade över 3.5mm kabeln till en annan dator en stund och sedan tillbaka som det började. Jag har också haft detta problemet med den förra datorn, men det har kommit och gått tycker jag. Jag har ingen aning om varför.

Har ni några idéer? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Är det lika dant om du kopplar in högtalarna i en annan dator eller i mobilen?
Mina högtalare sprakar när man tänder eller släcker lampan inne på toan men det är väl för att dom sitter i ojordat uttag.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

Är högtalarna och datorn kopplade till samma vägguttag? Hade samma problem innan som löstes med att jag kopplade högtalarna till annat vägguttag än datorn.

Visa signatur

Fractal R4 | i5 4690k @ 4.5GHz | 8GB RAM | GeForce GTX670 | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung 840 Basic 256GB

Permalänk
Medlem

R5

Jag har samma problem med datorn jag slängde ihop igår. Hade samma ljudkort i en äldre dator innan, inkopplad i samma nätuttag osv., då var det tyst men nu piper högtalarna (aktiva) med en väldigt störande ton när processorn börjar gå på högvarv. Jag har läst lite att det kan ha att göra med jordningen, att ljudkortet och chassit (Define R5) fungerar dåligt ihop med nätaggregatet (CM G750M). Jag ska prova lite olika lösningar när jag kommer hem. Någon som vet om en galvanisk avskiljare löser problemet?

#13259173

Edit: Det är med största sannolikhet jordningen
#11961086

Permalänk
Medlem

Jag provade den här http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Den tog förvisso bort allt sprakande, men tillför ett lågt brummande och eliminerar i stort sett all bas. Så det blir till att slipa lite inne i datorn eller köra externt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av netbooks/laptops som sprakar och brummar i högtalarna då strömmen är inkopplad. På batteri var det tyst och skönt.
Tror på någon slags strömstörning jag.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror för det mesta på felaktig jordning och potentialskillnader mellan dator och ljudsystem och en galvanisk avskiljare brukar lösa det, basen bör inte påverkas så mycket av det om det inte är nått som är trasigt utöver potentialproblemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror nog på vilken galvanisk avskiljare man köper. Den jag köpte (eller liknande i samma utförande) har en del recensioner som säger att det blir mindre bas. Så jag borde nog köpt en dyrare.

"It does very effectively kill ground loopds and would be fine between PC/laptop and amplifier for non Hfi applications or for gaming, but this and most cheap ground loop isolators just don't cut it for hifi as they don't rely on a true transformer design, they use resistor and capacitor networks which act as low and high bandwidth filters."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av real342:

Det beror nog på vilken galvanisk avskiljare man köper. Den jag köpte (eller liknande i samma utförande) har en del recensioner som säger att det blir mindre bas. Så jag borde nog köpt en dyrare.

"It does very effectively kill ground loopds and would be fine between PC/laptop and amplifier for non Hfi applications or for gaming, but this and most cheap ground loop isolators just don't cut it for hifi as they don't rely on a true transformer design, they use resistor and capacitor networks which act as low and high bandwidth filters."

Jag kanske har haft tur med de billiga enheter jag köpt för de har haft transformatorer, visserligen inte Lundahlklass på dem men de har inte direkt filtrerat bort basen heller, vill man ha lite bättre klass än de billigaste från Kjell kan man gå till en musikbutik och skaffa en di box och är man riktigt kräsen så kör man Lundahl transformatorer, bättre än så blir det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kanske har haft tur med de billiga enheter jag köpt för de har haft transformatorer, visserligen inte Lundahlklass på dem men de har inte direkt filtrerat bort basen heller, vill man ha lite bättre klass än de billigaste från Kjell kan man gå till en musikbutik och skaffa en di box och är man riktigt kräsen så kör man Lundahl transformatorer, bättre än så blir det inte.

Eller så har jag haft otur. Jag hade en di-box som jag provade med och det fungerade rätt okay, men den är så klumpig och jag har ju bara en i mono. Men jag fick rådet (av Fractal Design) att skrapa bort lite lack kring skruvarna vid PSU och distanserna, och det blev faktiskt en viss skillnad bara genom att göra det förstnämnda. Lite lägre volym och framförallt en annan frekvens på oljudet, så jag ska fortsätta att skrapa lite mer till helgen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av real342:

Eller så har jag haft otur. Jag hade en di-box som jag provade med och det fungerade rätt okay, men den är så klumpig och jag har ju bara en i mono. Men jag fick rådet (av Fractal Design) att skrapa bort lite lack kring skruvarna vid PSU och distanserna, och det blev faktiskt en viss skillnad bara genom att göra det förstnämnda. Lite lägre volym och framförallt en annan frekvens på oljudet, så jag ska fortsätta att skrapa lite mer till helgen.

Lundahl gör annars bra saker, det är förmodligen världen bästa ljudtransformatorer och de har modeller inbyggda i "lite större xlrkontakter".
http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/2013/05/156x.pdf
http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/2013/05/1584_x.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.