Permalänk
Medlem

Vågar jag prova grafikkortet?

Jag spillde öl på min dator, allt klara sig efter att jag rengjord med avjoniserat vatten.
Har inte våga prova grafikkortet då jag tror det är kortslutet, har rengjort grafikkortet.
Vet inte om dom övriga komponenterna kan ta skada av att jag kopplar i grafikkortet .

Fråga:
Vågar jag prova koppla i grafikkortet?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av atmasus:

Jag spillde öl på min dator, allt klara sig efter att jag rengjord med avjoniserat vatten.
Har inte våga prova grafikkortet då jag tror det är kortslutet, har rengjort grafikkortet.
Vet inte om dom övriga komponenterna kan ta skada av att jag kopplar i grafikkortet .

Fråga:

Om du har rengjort allt annat och det fungerade så räcker det ju med att du rengör grafikkortet och testar?

Är det ett grafikkort för 200kr och resten av datorn kostar 8-9000kr så köp ett nytt grafikkort. Avgör vad som är mest värt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du inte fått det helt rent kommer det ju "smälla" ändå, ingen äldre rigg du kan prova det i? Är det nytt så det är värt att offra övriga komponenter i datorn?

En jag känner råkade skicka i för mycket ström i en extern disk. När han sen plockade ut den för att stoppade den i en dator så sabbade han modekortet. Annars så avvakta någon vecka och se ifall det börjar oxidera.

Edit, var inte snabb nog men håller med föregående talare.

Trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Om du inte fått det helt rent kommer det ju "smälla" ändå, ingen äldre rigg du kan prova det i? Är det nytt så det är värt att offra övriga komponenter i datorn?

En jag känner råkade skicka i för mycket ström i en extern disk. När han sen plockade ut den för att stoppade den i en dator så sabbade han modekortet. Annars så avvakta någon vecka och se ifall det börjar oxidera.

Edit, var inte snabb nog men håller med föregående talare.

Trevlig kväll

Hvordan kunne din kompis få inn for mye strøm til en ekstern harddisk/SSD? Det er vel ikke noe batterier i en slik enhet?

Permalänk
Medlem

Är grafikkortet rengjort ordentligt? Skruva isär det helt. Tvätta kortet i batterivatten försiktigt med en linnetrasa som är blöt. Blås av med oljefri tryckluft. Kolla efter om kortet ser helt ut. Plocka ihop. Använd thermal paste helst arctic silver där det ska vara. Kolla alla kablar i pinkontakterna att ingen kortslutning finns. Sätt i kortet i dator. Prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atmasus:

Fråga:

Hur gick det för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Hur gick det för dig?

Han har ju inte svarat på ett tag så jag hoppas att det är för att han har annat för sig och inte en trasig dator.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.