Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

I "Quitness" verkar ju P12 vara bättre enligt Noctua själva? Så varför ska jag välja F12 när det i första hand är låg ljudnivå jag sätter främst?

Skrivet av stimpen:

Jo titta här på deras sida när de visar egenskaperna för sina fläktar. p12 är tystare bla.
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Ja, fast inte i praktiken. Du har ingen användning av det spridda flödet från P12 i ett chassi. F12 är även betydligt tystare än vad P12 är. Jag har prövat mer eller mindre varenda fläkt på marknaden, de ligger fint placerade i ett skåp.

Det finns en anledning att de enda Noctua-fläktarna jag använder är NF-A15 och NF-F12

NF-P14, NF-A14, NF-S12 och NF-P12 är förpassade till innan nämnda skamvrå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

kjöpte nya fläktar i förrgår. blev Noctua NF-A14 iPPC och Noctua NF-F12 iPPC serien som går till 3000rpm.
dock inte så tysta och dock inte billiga men aldrig haft bättre kvalitet i handen iaf.
flyttar mycket luft när det behövs

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kanske går med adapter, men i sitt grundutförande så kommer kontakten på fläkten vara för bred för att passa i honan för fläktkontrollen

Ah ok det är slutna kontakter, men då är det p12 som gäller för radiatorer. Jag har två styck sådana på min luftkylare på ena cpun och sen har jag en p12 på min corsair h60 radiator på min andre burk.
Har en s12 till chassi på ena burken och en noctua 140mm till chassit på min andre burk

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

kjöpte nya fläktar i förrgår. blev Noctua NF-A14 iPPC och Noctua NF-F12 iPPC serien som går till 3000rpm.
dock inte så tysta och dock inte billiga men aldrig haft bättre kvalitet i handen iaf.
flyttar mycket luft när det behövs

Har tittat lite på dessa, men dom är alldeles för dyra för min smak Hoppas att du är nöjd med dom

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL26 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5 & Razer Freyja

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, fast inte i praktiken. Du har ingen användning av det spridda flödet från P12 i ett chassi. F12 är även betydligt tystare än vad P12 är. Jag har prövat mer eller mindre varenda fläkt på marknaden, de ligger fint placerade i ett skåp.

Det finns en anledning att de enda Noctua-fläktarna jag använder är NF-A15 och NF-F12

NF-P14, NF-A14, NF-S12 och NF-P12 är förpassade till innan nämnda skamvrå.

Märkligt att en stor fläkttillverkare har fel ang datan på sina egna produkter och en enskild lekman har rätt. Men så verkar fallet vara.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ah ok det är slutna kontakter, men då är det p12 som gäller för radiatorer. Jag har två styck sådana på min luftkylare på ena cpun och sen har jag en p12 på min corsair h60 radiator på min andre burk.
Har en s12 till chassi på ena burken och en noctua 140mm till chassit på min andre burk

Ja, om inte F12 finns i 3-pin så återstår bara P12 då?

Finns det NÅGON annan modell från någon helt annan tillverkare som jag och ni har glömt, eller är helt enkelt Noctuas NF-P12 det ultimata valet. För det är vad jag vill känna när jag klickar på "köp-knappen", att det var de bästa fläktarna jag kunde valt för mina behov

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: INNO3D 5070 Ti X3 OC | RAM: G.Skill Flare X5 64GB CL26 | SSD: Samsung 980 Pro
MB: ASUS ROG STRIX B850-I | PSU: Corsair SF750 | Kylare: Fractal Design Celsius+ S24 | Fläktar: Noctua NF-A12x25 G2 Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | OS: Microsoft Windows 11 IoT Enterprise LTSC | Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE
Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical | Övrigt: Tobii Eye Tracker 5 & Razer Freyja

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jo titta här på deras sida när de visar egenskaperna för sina fläktar. p12 är tystare bla.
http://www.noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me&...

Inte för att vara allt för påpekande men inte bara du men andra länkar till tillverkarens produktblad och då skall man vara säker på att inte glömma sitt salt till steken.

Sedan så skulle jag nog själv köra på Gentle Typhoon fläktar eller Corsairs, de första lite svåra att få tag på men ibland går det att hitta fortfarande billigt. BTW har någon erfarenhet av deras nya serie sedan konflikten med GT?

Cougar gör fina fläktar ganska tysta också dock har jag haft problem med att reklamera 3 av mina 3 cougar vortex pwm pga skrammel i kullagret när de var i horizontalt läge.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Finns det NÅGON annan modell från någon helt annan tillverkare som jag och ni har glömt, eller är helt enkelt Noctuas NF-P12 det ultimata valet. För det är vad jag vill känna när jag klickar på "köp-knappen", att det var de bästa fläktarna jag kunde valt för mina behov

Asso p12an är klockren om du ej kan köra f12an. Noctua is the shit men som sagt jag e noctua fanboy men blev det efter jag köpte min första noctua fläkt och efter det var jag såld.
Så fort jag köper ngn kylare, radiator etc och där följer med fläkt så köper jag en noctua fläkt o sätter på.

Skrivet av Commander:

Inte för att vara allt för påpekande men inte bara du men andra länkar till tillverkarens produktblad och då skall man vara säker på att inte glömma sitt salt till steken.

Va? Förtydliga tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Asso p12an är klockren om du ej kan köra f12an. Noctua is the shit men som sagt jag e noctua fanboy men blev det efter jag köpte min första noctua fläkt och efter det var jag såld.

Va? Förtydliga tack

Har P12 allt dedär med högt statiskt tryck o så då?

Tror han menade att vad tillverkarna skriver i sin produktbeskrivning ska man ta med en nypa salt, med andra ord att de värden som presenteras oftast är något bättre än vad verkligheten själv skvallrar om

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

NB-eLoops och NF-12 verkar ju vara överlägset rekommenderade?

Hur är det med Corsairs Quiet-serie?
Ska jag skrota Aerocool och deras Dead Silence som var sjukt hyepade när dom lanserades?
Är ens Aerocool ett bra märke?

EDIT: Hur är det med Silverstone Air Penetrator? Är det inte dom som sägs ha ett riktat flöde? Vill man inte ha det i en radiator?

Jag har följande fläktar i mitt system:
1st corsair quiet som utblås bak
3st Aerocool DS i fronten och
2st Silverstone Air Penetrator på en radiator i taket. (skulle dock rekomendera P n P men jag hade ej plats)

Mitt ljudsystem är praktiskt taget ljudlöst. Alla fläktar är väldigt tysta och på radiatorn är jag mer än nöjd med att ha air penetrator.
Jag har dock aldrig kört noctua då jag inte tycker att de är estetiskt tilltalande.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har P12 allt dedär med högt statiskt tryck o så då?

Tror han menade att vad tillverkarna skriver i sin produktbeskrivning ska man ta med en nypa salt, med andra ord att de värden som presenteras oftast är något bättre än vad verkligheten själv skvallrar om

Jo fast värdena där är jämförelser mellan deras egna produkter. Varför skulle de ljuga o säga p12 är tystare om f12an är det och samtidigt har bättre tryck?
Varför inte fokusera på tillverka en produkt då och minimera sina kostnader och tjäna mer om den enda fläkt de gör är bäst på allt.
Och det går ej ihop en fläkt kan inte vara bäst på allt.

Jo p12 har bra statiskt tryck men inte lika bra som f12, men samtidigt är den tystare enl noctuas mätningar. Så kanske det bästa av två världar.

Skrivet av Xcym:

Jag har följande fläktar i mitt system:
1st corsair quiet som utblås bak
3st Aerocool DS i fronten och
2st Silverstone Air Penetrator på en radiator i taket. (skulle dock rekomendera P n P men jag hade ej plats)

Mitt ljudsystem är praktiskt taget ljudlöst. Alla fläktar är väldigt tysta och på radiatorn är jag mer än nöjd med att ha air penetrator.
Jag har dock aldrig kört noctua då jag inte tycker att de är estetiskt tilltalande.

Om ditt ljudsystem är ljudlöst kanske du skall kolla upp ditt ljudkort

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stimpen:

Märkligt att en stor fläkttillverkare har fel ang datan på sina egna produkter och en enskild lekman har rätt. Men så verkar fallet vara.

Haha, du snackar om en branch vars företag är de allra största mytomanerna någonsin. Nej, det var av precis den orsaken jag har spenderat pengarna jag har för att hitta rätt.

Skrivet av YamahaDGX630:

P12 är det bästa valet om du bara har tillgång till 3-pins fläktkontroller. Du får vara lite lugn med att sänka varvtalen då den gärna skapar ett lågfrekvent resonerande hum.

Skrivet av Commander:

Sedan så skulle jag nog själv köra på Gentle Typhoon fläktar eller Corsairs, de första lite svåra att få tag på men ibland går det att hitta fortfarande billigt. BTW har någon erfarenhet av deras nya serie sedan konflikten med GT?.

Nu har jag nog missat något, men vad för konflikt? Gentle Typhoon har ju slutat tillverkas sen ganska länge då kontraktet gick ut med Nidec Servo som inte ville förnya. Däremot har EK tagit upp bollen någorlunda igen med deras Vardar.

http://www.ekwb.com/news/556/19/Premium-performance-EK-Vardar...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jo fast värdena där är jämförelser mellan deras egna produkter. Varför skulle de ljuga o säga p12 är tystare om f12an är det och samtidigt har bättre tryck?
Varför inte fokusera på tillverka en produkt då och minimera sina kostnader och tjäna mer om den enda fläkt de gör är bäst på allt.
Och det går ej ihop en fläkt kan inte vara bäst på allt.

Jo p12 har bra statiskt tryck men inte lika bra som f12, men samtidigt är den tystare enl noctuas mätningar. Så kanske det bästa av två världar.

Läste precis att NF-F12 har bättre statiskt tryck än NF-P12, så det kändes tryckt nu när du bekräftade samma sak Men säg att jag nu inte kan köra på NF-F12 eftersom den bara finns med PWM, vilken blir nummer två?

NF-P12 eller någon annan fläkt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

NF-P12 eller någon annan fläkt?

Scythe GT AP-15 om du får tag i dem.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Scythe GT AP-15 om du får tag i dem.

AP-13 är bättre då AP-14 samt AP-15 producerar tonspikar vid sänkt spänning, oavsett vad är det både dyrt och jobbigt att skaffa sådana fläktar.

i TS fall hade jag nog röstat för P12 på grund av begränsningen av 3-pin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

AP-13 är bättre då AP-14 samt AP-15 producerar tonspikar vid sänkt spänning, oavsett vad är det både dyrt och jobbigt att skaffa sådana fläktar.

i TS fall hade jag nog röstat för P12 på grund av begränsningen av 3-pin.

Okej, så en slutgiltig dom nu då?

NF-12 är alltså ett bättre val än t.ex. Noiseblocker?

Jag gillar att sticka ut ur mängden, och välja komponenter som presterar bra eller bättre men inte är så mainstream

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

AP-13 är bättre då AP-14 samt AP-15 producerar tonspikar vid sänkt spänning

inget jag hört på någon av mina ens när jag lyssnat noga

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, så en slutgiltig dom nu då?

NF-12 är alltså ett bättre val än t.ex. Noiseblocker?

Jag gillar att sticka ut ur mängden, och välja komponenter som presterar bra eller bättre men inte är så mainstream

Ja, Noiseblockar har jag inte haft så jättebra erfarenhet av, då nästan alla modeller jag testat haft tickande från motorn. Men eLoop har jag inte testat så förhoppningsvis presterar dessa bättre. Se till att inte placera dessa i pull-konfiguration dock utan bara push.

Skrivet av Naga:

inget jag hört på någon av mina ens när jag lyssnat noga

Då är det inte tyst nog Nej, men skämt åsido.
Det hörs om du har fläktarna mot chassit eller radiatorer, GT är notoriska för resonans men får man koll på det är dom knäpptysta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några av er kanske tycker jag är velig nu, men jag har faktiskt lagt med en modell i beräkningen

http://www.inet.se/jamfor?compare=5322228&compare=5322110&com...

Corsairs SP-fläktar blir betydligt billigare i mångt antal, men frågan är hur de presterar mot NF-P12?

Corsair Air series SP120 High Performance har högre luftflöde än NF-P12, men vad jag läst mig till så ska man inte titta efter cfm när man letar efter fläktar gjorda för radiatorer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Några av er kanske tycker jag är velig nu, men jag har faktiskt lagt med en modell i beräkningen

Corsairs SP-fläktar blir betydligt billigare i mångt antal, men frågan är hur de presterar mot NF-P12?

Corsair Air series SP120 High Performance har högre luftflöde än NF-P12, men vad jag läst mig till så ska man inte titta efter cfm när man letar efter fläktar gjorda för radiatorer?

Vet ej om man skall kolla luftflöde men kolla i listan du länkade luftflöde och ljud db. Noctuan utklassar corsairfläktarna lugnt med luftflöde per db.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nu har jag nog missat något, men vad för konflikt? Gentle Typhoon har ju slutat tillverkas sen ganska länge då kontraktet gick ut med Nidec Servo som inte ville förnya. Däremot har EK tagit upp bollen någorlunda igen med deras Vardar.

http://www.ekwb.com/news/556/19/Premium-performance-EK-Vardar...

Minns att jag läste på forumen att det var någon konflikt med tillverkarna något med att någon gjorde en kopia dock inget jag minns numera.

http://www.ekwb.com/shop/radiators-fans-accessories/fans/ek-v...
Sample review: http://www.xtremerigs.net/2014/12/03/first-look-testing-ekwb-...
Hm ganska köpsugen på denna,

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Skulle vara tacksam ifall någon kunde svara på vilken fläkt av Corsair SP120 och Noctua NF-P12 som har bäst static pressure?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Skulle vara tacksam ifall någon kunde svara på vilken fläkt av Corsair SP120 och Noctua NF-P12 som har bäst static pressure?

Nf-p12 1,68 mm h2o 1300v 19db
Corsair sp120 high performance edition 3,1 mm h20 2350v 35db
Corsair sp120 quiet edition 1,29 mm h2o 1450v 23db

Mm h2o mäter statiska trycket. Men kolla varvet och ljudnivån på hp120... De är långt ifrån noctuans effektivitet. Du kan få statiskt tryck om du bygger en fläkt med glasspinnar, bara du matar på tillräckligt med fart men den lär låta som fan med.
Är det static pressure du är ute efter finns noctuas hög hastighetsfläktar med statiskt tryck på 7 ngt mm h2o men det är vid 3000varv och ljud på en 40db.
Är hela tiden tradeoff men det man skall kolla på är vilken som har högst static pressure per db och där ligger noctua bra till och sen får man kolla vilken db nivå det är totalt, man kanske inte vill sitta med en 35db fläkt i burken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av YamahaDGX630:

NB-eLoops och NF-12 verkar ju vara överlägset rekommenderade?

Hur är det med Corsairs Quiet-serie?
Ska jag skrota Aerocool och deras Dead Silence som var sjukt hyepade när dom lanserades?
Är ens Aerocool ett bra märke?

EDIT: Hur är det med Silverstone Air Penetrator? Är det inte dom som sägs ha ett riktat flöde? Vill man inte ha det i en radiator?

Skrivet av YamahaDGX630:

Våra SP-fläktar är ju gjord speciellt för radiatorer, de har mera statiskt tryck än vanliga fläktar. Köper du PWM-versionen kan du koppla in två av dom till din H80i och styra dessa via Corsair Link med. Snyggt bygge förresten!