"varning" för Fedex, lång transporttid

Permalänk
Medlem

"varning" för Fedex, lång transporttid

Åtminstone om ni ska beställa från Asien.
Kolla hur mitt paket har snurrat runt i Asien.

Det är B och G som ligger nästan ovanpå varandra på kartan, i enligt kartan ca 20 mil med bil.

Permalänk
Medlem

Det som är intressant är väl hur länge paketet stannar på varje ställe? Den totala tiden innan det kommer till dig. Bilden säger oss inte så mycket bara..

Permalänk
Medlem

Brukar ta 6 veckor att beställa från Kina.. Dom skickar ju gratis så inte så konstigt att det följer med till olika flygplatser.

Permalänk
Medlem

Det är inget ovanligt att man skickar runt paketet för att packa ihop så mycket som möjligt in i samma flyg/båt som ska till europa/sverige innan man skickar, du valde antagligen inte expresspaket så då är detta billigast för dem och sådant tar tid.

När jag jobba på ett bolag som handla mycket ifrån Kina så burkar vi se till att fylla en hel container med varor innan vi lät beställningen gå ifrån Kina. Det tog 2-3 månader innan varorna kom men kollar man på kostnaden så var det ca 50000 kr i frakt man tjänade på att beställa det i ett paket istället för flera små som ska flygas snabbt till en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vadå varning? Det är väl helt irrelevant vilken väg paketet tar så länge det kommer fram i gott skick inom angiven tidsram?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Varning för logistik!
Om du inte beställer expressfrakt så buntar de ihop så mycket de bara kan. Bra för marginalen och bättre för miljön.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja passa på att varna för att världen är så stor, så stor, större än du nånsin tror.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Den 7:e lämnades den till Fedex.
Enligt säljaren skulle det vara express och leverans på 2-3 dagar.

Permalänk

2-3 dagar låter lite väl kort även för en vanligt express leverans från Asien. Så tror snarare skulden ska läggas på säljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det är snarare säljaren som blåste dig isf. Precis som andra nämnt så buntas transporter ihop när de ska långväga, detta för att inte behöva skicka varje paket med ett eget flyg/skepp när de ska så pass långt som till en annan kontinent/världsdel - spar bränsle och därmed bra för både plånboken och miljön.

Ska du ha ett paket som kommer fram 2-3 dagar från Kina så får säljaren lov att skicka express och då hade det kostat därefter. Dessutom anges dagarna i business days - dvs vardagar, helgdagar räknas med andra ord inte in i estimatet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Agonotheta:

Den 7:e lämnades den till Fedex.
Enligt säljaren skulle det vara express och leverans på 2-3 dagar.

Då är det väl ganska relavant vad du fick betala i frakt.
2-3 dagar klarar ju tom post inom Sverige att spräcka gränsen med lite otur så att det ska vara rimlit att hinna fram inom den tiden från Asien känns ju tveksam

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

53 USD i fraktkostnad om jag kommer ihåg rätt.
Men säljaren ändrade från DHL till Fedex för att han trodde att Lund var "remote area".
Kan vara det som ställde till det i frakten.

Av någon anledning litade han inte på varken DHL eller mig att Lund inte är ute i glesbyggden.
Märklig men rolig typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

53 USD i fraktkostnad om jag kommer ihåg rätt.
Men säljaren ändrade från DHL till Fedex för att han trodde att Lund var "remote area".
Kan vara det som ställde till det i frakten.

Av någon anledning litade han inte på varken DHL eller mig att Lund inte är ute i glesbyggden.
Märklig men rolig typ.

du har blivit lurad av försäljaren helt enkelt..

expressfrakt från asien brukar ligga på 1-2 veckor och vanlig frakt minst 3 veckor ibland upp emot 2 månader när jag beställt

förra året fick jag ett paket jag beställde år 2011!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Den 7:e lämnades den till Fedex.
Enligt säljaren skulle det vara express och leverans på 2-3 dagar.

Är du säker på att de inte menade 2-3 dagar tills de skickar paketet? Även expresspaket brukar ta 1-2 veckor och och även om det inte skulle göra det så jag har svårt att tro att de litar tillräckligt på DHL och fedex att de kan ge ett såpasst exakt leveransdatum när den skickas från andra sidan globen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

expressfrakt från asien brukar ligga på 1-2 veckor och vanlig frakt minst 3 veckor ibland upp emot 2 månader när jag beställt

förra året fick jag ett paket jag beställde år 2011!

Från Sydkorea till Malmö inklusive ett kristet nyår+svenska helgdagar för UPS Express, skickad den 30:e december, ankomst 5:e januari runt klockan 14 till min bostad. Och den åkte till något -stan land-->Warszawa-->Köln-->Sturup-->Malmö.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

53 USD i fraktkostnad om jag kommer ihåg rätt.
Men säljaren ändrade från DHL till Fedex för att han trodde att Lund var "remote area".
Kan vara det som ställde till det i frakten.

Av någon anledning litade han inte på varken DHL eller mig att Lund inte är ute i glesbyggden.
Märklig men rolig typ.

För säljaren som bor i Kina är nog en stad med cirka 80 000 rätt liten i jämförelse med de kinesiska städer som räknas som faktiska städer

Förstår hur han tänkt även om det blev fel i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Från Sydkorea till Malmö inklusive ett kristet nyår+svenska helgdagar för UPS Express, skickad den 30:e december, ankomst 5:e januari runt klockan 14 till min bostad. Och den åkte till något -stan land-->Warszawa-->Köln-->Sturup-->Malmö.

men de har väl ingen högtid där och i sverige är vi ju ändå inte lediga, själv jobbade man hela julen utom julafton, juldagen och nyårsafton

har för mig att de jobbar 7 dagar i veckan i asien så de står väl inte stilla under helgerna där som de gör här hehe

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

De flesta åsikter ovan verkar vara från köpare så tänkte bara skina lite ljus över hur det faktiskt funkar då jag jobbar för ett logistikföretag. Om du skickar express från Kina (förutsatt att det inte är ute på vischan) till Lund (som räknas som centralt) så tar det 4-7 dagar. Utöver detta ska godset även tullas in i Sverige och du ska betala tullavgift. Är godset inte skickat som express utan vanlig bilfrakt så tar det minst 10 dagar + tull. Sen om de gör som nämnt ovan, dvs att de buntar ihop en massa försändelser, så tar det avsevärt längre tid.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

men de har väl ingen högtid där och i sverige är vi ju ändå inte lediga, själv jobbade man hela julen utom julafton, juldagen och nyårsafton

har för mig att de jobbar 7 dagar i veckan i asien så de står väl inte stilla under helgerna där som de gör här hehe

Vet faktiskt inte om Sydkorea har det kristna nyåret som helgdag. Men som det såg ut så tog det inte lång tid innan det landade i något -stan land. Där betvivlar jag att de har helgdagar överhuvudtaget. Dock så tror jag att dom tar det lugnt under julen. Företaget lämnade inte in paketet till UPS förrän den 30:e december. Men jag beställde den 23:e december.

Priset för frakten var 25 USD.

PS, tar förresten tillbaks det att jag fick försändelsen den 5:e januari.
Jag fick den redan den 2:e januari. Se nedan:

Citat:

Malmo Sturup, Sweden 02.01.2015 14:00 Delivered
02.01.2015 6:20 Out for Delivery
02.01.2015 6:20 Import Scan
02.01.2015 4:57 Your package is at the clearing agency awaiting final release. / Your
package was released by the clearing agency.
Malmo Sturup, Sweden 02.01.2015 4:41 Arrival Scan
Koeln, Germany 02.01.2015 3:26 Departure Scan
Koeln, Germany 31.12.2014 22:19 Arrival Scan
Warsaw, Poland 31.12.2014 20:45 Departure Scan
31.12.2014 18:45 Arrival Scan
Almaty, Kazakhstan 31.12.2014 18:13 Departure Scan
31.12.2014 15:58 Arrival Scan
Incheon, Korea, Republic of 31.12.2014 12:36 Departure Scan
Incheon, Korea, Republic of 30.12.2014 19:26 Export Scan
30.12.2014 10:33 Your package is at the clearing agency awaiting final release.
Incheon, Korea, Republic of 30.12.2014 18:17 Arrival Scan
Uiwang, Korea, Republic of 30.12.2014 18:12 Departure Scan
30.12.2014 18:00 Origin Scan
30.12.2014 14:42 Collection Scan
Korea, Republic of 30.12.2014 1:29 Order Processed: Ready for UPS

Så säg vad man vill gällande UPS leveranser till privatpersoner, men dom är jäkligt snabba enligt min mening .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Mkt felaktiga uppgifter cirkulerar i den här tråden, express frakt brukar ta 2-3 dagar max från Asien.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

För säljaren som bor i Kina är nog en stad med cirka 80 000 rätt liten i jämförelse med de kinesiska städer som räknas som faktiska städer

Förstår hur han tänkt även om det blev fel i detta fall.

Stockholm är väl typ Kinesisk glesbygd

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag kan instämma med de ovan som säger att expressfrakt bara ska ta några dagar.
Förra gången jag beställde från samma område med express fick jag paketet på 2 eller 3 dagar.

Ni som påstår att expressfrakt är 2 veckor, det är ni som har blivit lurade

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Mkt felaktiga uppgifter cirkulerar i den här tråden, express frakt brukar ta 2-3 dagar max från Asien.

Knappast. I så fall är dina uppgifter också fel.

Express frakt är olika från leverans företag till leverans företag. Vissa är snabbare än andra och det finns olika typer av "express" eller "fast shipping" mm.
Så utan att vara specifik vilket företag man handlade hos, vilket land samt vilket leverans företag de använder så kan man inte säga "brukar ta 2-3 dagar max från Asian". Det är alldeles för generellt och uppenbarligen inte rätt då det finns andra i tråden som beställd med "express" och det tagit nästan 2 veckor. Säger du att dom som har beställt med express i denna tråd ljuger då eller?

Nä troligen är det bara så att folk ej är specifika nog för att man på ett lätt sätt ska kunna jämföra express och express.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Sötast
Skrivet av Oliver91:

du har blivit lurad av försäljaren helt enkelt..

expressfrakt från asien brukar ligga på 1-2 veckor och vanlig frakt minst 3 veckor ibland upp emot 2 månader när jag beställt

förra året fick jag ett paket jag beställde år 2011!

Haha DEN kartbilden hade jag velat se dock! Undrar hur många ställen det paketet legat på

---

I övrigt så ja... 2-3 dagar från Asien till närmsta postkontor är bara en dröm. Finns inte en chans.

Permalänk
Medlem

Beställde 3 saker från kina i november och december. Ingen express utan vanlig gratis snigelfrakt. Det kommer när det kommer om det kommer tänker man.
Nu har det ju dessutom vart massa helger emellan också, vet ej om kineserna har stängt (eller fullt upp såklart) under denna tid så att det tar lite extra än de utlovade 4-6 veckorna känns ok.

Nu idag damp en avi ner i brevlådan. Har ingen aning om vilket av de 3 paketen som kommit fram, det gör det hela bara lite mer spännande

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha DEN kartbilden hade jag velat se dock! Undrar hur många ställen det paketet legat på

---

I övrigt så ja... 2-3 dagar från Asien till närmsta postkontor är bara en dröm. Finns inte en chans.

Ingen aning.. Var en webcamera från dx.com för 5 dollar med gratis frakt så inget jag saknade precis skulle vara kul o veta var de legat för de var rätt smutsigt paket när de kom fram men kameran funkar fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Förväntar du dig att de ska frakta det från Kina direkt till sverige utan mellanlandning? Om det hade varit så hade du behövt betala fraktpris i klass med ett direktflyg från Arlanda - Shanghai, med andra ord galet mycket.

För övrigt beställde jag en sak ifrån Sydkorea förut, och fick hem den på ungefär en vecka. Handlar väl även om tajming, men ifrån Asien hade jag varit inställd på en frakttid på en månad ungefär

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Förväntar du dig att de ska frakta det från Kina direkt till sverige utan mellanlandning? Om det hade varit så hade du behövt betala fraktpris i klass med ett direktflyg från Arlanda - Shanghai, med andra ord galet mycket.

Nej absolut inte.
Men man kan tycka att de borde ha lite mer koll på i vilken riktning planet ska gå som man lastar det i.
Att skicka ett paket österut som ska västerut bör väl bara göras om det går till en stor flygplats där många flyg går västerut sen. Eller?
Att skicka den runt bland flera olika flygplatser för att hoppas att det kommer på rätt plan (som det ser ut) verkar lite ologiskt eftersom var gång en människa ska hantera paketet kostar det pengar.
I min tankegång borde det vara bättre att lägga paketet på flygplatsen och vänta in det planet som går om några timmar västerut istället för det som går nu och österut.

Men jag kan ha fel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha DEN kartbilden hade jag velat se dock! Undrar hur många ställen det paketet legat på

---

I övrigt så ja... 2-3 dagar från Asien till närmsta postkontor är bara en dröm. Finns inte en chans.

UPS har faktiskt fixat att leverera på 3 dagar från Hong Kong. Beställde lite airsoftprylar som är så sjukt mycket billigare där. Paket skickat på söndag kväll och UPS ringde på på onsdag mitt på dagen, men då tullade dem själva. Kostade lite extra, men det var det fan värt. Ändå billigare/snabbare än vad posten ville ha för att posta mina skor Borlänge-Lund ^^

Permalänk
Medlem

2-3 dagar express från Asien är ingen dröm med expressföretag som DHL etc.

Fick "paket" från kina på 5 dagar senast igår, detta med vanligt REK-brev skickat via HK-post.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz