"varning" för Fedex, lång transporttid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Nej absolut inte.
Men man kan tycka att de borde ha lite mer koll på i vilken riktning planet ska gå som man lastar det i.
Att skicka ett paket österut som ska västerut bör väl bara göras om det går till en stor flygplats där många flyg går västerut sen. Eller?
Att skicka den runt bland flera olika flygplatser för att hoppas att det kommer på rätt plan (som det ser ut) verkar lite ologiskt eftersom var gång en människa ska hantera paketet kostar det pengar.
I min tankegång borde det vara bättre att lägga paketet på flygplatsen och vänta in det planet som går om några timmar västerut istället för det som går nu och österut.

Men jag kan ha fel....

Efter lite googling har jag kommit fram till att alla destinationer är olika hubbar för FedEx, så kan lika gärna missat ett plan som skulle gått från Japan och paketet skickades till Kina igen.
Hur lång tid tog frakten totalt?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skäggig legend

Vi har ett projekt på jobbet som kommer innebära frakt över hela världen, vi har beslutat oss för UPS i Europa och DHL i övriga världen. Vi beställde drygt ett ton kilramar från kina och det tog 3 månader att få hit. Åka lite båt etc, rätt bra faktiskt. Om vi verkligen behöver få tag i mer beställer vi dyrare bud och får då ner tiden till 2-3 veckor. Så är livet

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Så säg vad man vill gällande UPS leveranser till privatpersoner, men dom är jäkligt snabba enligt min mening .

Ja så länga man bor inom en av sveriges tre största städer och då helst inte i utkanten av dom (finns en del som bor i utkanten av stockholm som har liknande problem som jag har med dessa företag dock har dom ju nära att hämta ut paketen vilket jag EJ har).

Jag som bor i en håla tre mil utanför örebro har ungefär 50% chans att ens få se mitt paket om det skickats med UPS heller Fedex.
Anlendningen till detta är enligt ups och fedex kundtjänst (vid flera gånger på båda) att deras lastbilar behöver fyllas med minst 80% för att ens lämna terminalen annars blir det bara en tracking notering att mottagare ej hemma.
Efter tre sådana misslyckade försök (oftas dagen efter men har hänt att det gått 3-4dagar innan nästa försök, ej helg/röd dag med räknat) så kan dom ibland använda sig av en annan transportör.
Jag har vid mina paket sett att Fedex alltid använt sig av posten vid dessa tillfällen, ups har däremot använt sig av posten/dhl/schenker MEN detta gäller ju enbart NÄR dom använder en annan transportör vilket dom ganska ofta inte gör (händer ungefär 30-40% av gångerna då dom själva ej kan leverera).
ALLA andra tillfällen dvs 60-70% av gångerna som dom själva ej levererar så säger dom bara att man kan hämta paketen själv och det skulle innebära att jag skulle behöva åka till stockholm heller västerås för att hämta skiten då det är det närmsta utlämningsställe som dom har (kommer ej ihåg vilka det är som har i västerås men har för mig att det var ups).
För att dom ens ska tänka tanken att använda en annan transportor som faktiskt funkar inom sverige så behöver JAG själv ringa dom och fråga om dom kan göra detta men 60-70% av gångerna så får man ett NEJ det gör vi aldrig/det är för dyrt heller att visst det kan vi göra men sen händer unget i alla fall.

Hämtar jag ej ut skiten själv så skickar dom tillbaks paketet efter 14dagar och det händer ungefär 50% av gångerna med dessa två skitföretag.
Har påpekat detta till ett tiotal olika webbutiker som använder ups/fedex INNAN jag handlar nåt om dom kan ordna nåt annat annars blir det inget köp från min sida då 50/50 chanse att se varan är för liten för mig alla butiker utan en har efter det lagt till annat alternativ (oftas USPS men ibland DHL).
En butik tog däremot bort ups helt efter mina frågor/påpekanden om det var ett samanträffande heller ej vet jag inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skrumplever:

2-3 dagar låter lite väl kort även för en vanligt express leverans från Asien. Så tror snarare skulden ska läggas på säljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Har beställt från japantackle.com i Japan flera gånger, 2 dagar tar det.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrumplever:

2-3 dagar låter lite väl kort även för en vanligt express leverans från Asien. Så tror snarare skulden ska läggas på säljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Man ska ffs vara glad om man får 2-3 dagar inom Sverige ens...

Så om man tror på det får man ju nästan skylla sig själv

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Efter lite googling har jag kommit fram till att alla destinationer är olika hubbar för FedEx, så kan lika gärna missat ett plan som skulle gått från Japan och paketet skickades till Kina igen.
Hur lång tid tog frakten totalt?

Om jag minns rätt så skrev jag att det skickades den 7:e tidigare i tråden?
Och det kom fram i måndags, så 12 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Om jag minns rätt så skrev jag att det skickades den 7:e tidigare i tråden?
Och det kom fram i måndags, så 12 dagar.

Vet du om säljaren valde express eller vanlig frakt? Alltså står det på följesedel eller annat ställe och inte vad han säger.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med fedex, mina saker tog 5 månader(!)(från hong kong) innan de anlände i sverige. helt sjukt!

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index