Söker en programmerare som har tålamod nog för en blondin! Codeblocks

Permalänk

Söker en programmerare som har tålamod nog för en blondin! Codeblocks

Jag söker kontakt med någon som kan codeblocks någorlunda bra och som känner att det skulle vara roligt att hjälpa/lära en blondin som mig grunderna i programmering! Jag använder mig av en bok kallad Programmering 1 c++ från Thelins läromedel och har kört fast! Hoppas genom detta kanske kunna komma ut ur detta digitala mörker som omgärdar mig just nu!
Intresserad? Ja då vet du hur man gör

Permalänk
Medlem

Måste fråga, har du Windows som operativsystem? I så fall, varför använder du inte Visual Studio istället för Codeblocks?

I övrigt så skulle jag säga att programmering, precis som matte, är något man måste sitta och nöta, något du bara kan göra på egen hand. Däremot är det så klart bra att ha ett bollplank, något som denna tråd skulle kunna vara, så har du specifika frågor så finns det säkerligen folk här som kan svara på dem

Permalänk

Kan inte codeblocks, men C++ är ett programspråk som blir kompilerat oberoende av vilket program som används. Tänk dig en ordbehandlare, typ word, openoffice osv så kan de i flesta fall göra samma filer men de har lite olika funktioner (hjälpmedel) att behandla texten.

Alltså som suzieq nämde behöver du inte hjälp av en som kan codeblocks utan en som kan c++

Förövrigt kan jag hjälpa dig beroende på hur mycket hjälp du behöver, mycket i plugget just nu.

Permalänk

Jo det förstår jag. Vi har blivit ombedda att köra codeblocks i första hand, men visst jag kan köra Visual med då jag har båda. C++ tog jag ju för givet att personen i fråga skulle kunna:P men aja.. jag uttrycker mig väldigt fumligt ibland. Det jag inte begrep i alla fall var vad tusan en main är. Alltså jag har ju börjat ett projekt "hello World" men sen när jag ska gå över till att jobba med variabler så öppnas det där jäkla hello World hela tiden. Men tror jag har greppat det nu, att en main alltid behövs oavsett vad jag ska göra.. tråkigt bara att bokjäkeln inte kunde skriva ut det, tycker ju trots allt att det är en basic info som kanske borde stå med för en nybörjare?! Men vad vet jag.. jag är ju trots allt en blondin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdaLovelace:

Jo det förstår jag. Vi har blivit ombedda att köra codeblocks i första hand, men visst jag kan köra Visual med då jag har båda. C++ tog jag ju för givet att personen i fråga skulle kunna:P men aja.. jag uttrycker mig väldigt fumligt ibland. Det jag inte begrep i alla fall var vad tusan en main är. Alltså jag har ju börjat ett projekt "hello World" men sen när jag ska gå över till att jobba med variabler så öppnas det där jäkla hello World hela tiden. Men tror jag har greppat det nu, att en main alltid behövs oavsett vad jag ska göra.. tråkigt bara att bokjäkeln inte kunde skriva ut det, tycker ju trots allt att det är en basic info som kanske borde stå med för en nybörjare?! Men vad vet jag.. jag är ju trots allt en blondin

Main() är ju funktionen som är utgångspunkten av programmet, dvs. den körs alltid först Sedan kan du köra andra funktioner i main.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Måste fråga, har du Windows som operativsystem? I så fall, varför använder du inte Visual Studio istället för Codeblocks?

I övrigt så skulle jag säga att programmering, precis som matte, är något man måste sitta och nöta, något du bara kan göra på egen hand. Däremot är det så klart bra att ha ett bollplank, något som denna tråd skulle kunna vara, så har du specifika frågor så finns det säkerligen folk här som kan svara på dem

Det är nog det jag tyckte var svårast som nybörjare, att sitta med sin egen kod utan att kunna prata med någon om den är döden, du kommer fastna och få tunnelsyn på din egen kod.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Skrivet av Señor Hallon:

Det är nog det jag tyckte var svårast som nybörjare, att sitta med sin egen kod utan att kunna prata med någon om den är döden, du kommer fastna och få tunnelsyn på din egen kod.

tro mig... min tunnel e som ett sugrör just nu.. och då snackar vi inga 2000talets sugrör...vi talar om dom där sjukt små sugrören från 80talet, dom man tog en hel bunt av när man skulle tjacka en cola på nått snajsigt fik.. :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Ja det blir lätt att man stirrar sig blind på kod innan man har fått huvudet runt språket; det är bra att ha någon att vända sig till.

Skrivet av AdaLovelace:

Jag anser att Visual Studio är betydligt mer nybörjarvänligt än Code::Blocks, förstår mig inte på folk som rekommenderar andra IDE:er som Code::Blocks, än mindre Eclipse, framför Visual Studio om man, som du, har Windows. Man ska liksom inte behöva bry sig om sin IDE när man börjar koda, man behöver lägga all fokus på programspråket.

main är en funktion som måste finnas för att programmet ska ha någonstans att starta. Från main anropar man sedan andra funktioner. En funktion kan ses som en maskin, som ofta bara har en enkel uppgift, där man stoppar in något i ena änden, och får ut något i den andra (det är dock långt ifrån alltid man "stoppar in något" i en funktion, och det är inte heller alltid som man "får ut något" heller).

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd låst*

Citat:

§ 3.4 Det är inte tillåtet att skapa trådar som saknar diskussionsvärde. Det inbegriper trådar där man ber någon att utföra en tjänst, svara på en enkätundersökning eller delta i ett evenemang.