Microsoft direktsänder kvällens presskonferens om Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Uh, du borde vara försiktig med vad du skriver.

Consumer Preview*

Permalänk
Medlem

Det beror på hur du som användare har spridit omkring din personliga information på Nätet sedan innan.

Permalänk
Medlem

Lite coolt med Cortana men jag ser inte mig själv använda röst styrning någonstans, tangentbordet snabbsökning är redan väldigt effektivt.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

Cortana är ett perfekt redskap för MS att samla in all information de (inte) behöver och kan samlas in när/om MS vill ha det.

Dessutom är hon förförisk.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vart man vill med Cortana-konceptet men det är väldigt förenklat och fördummat i jämförelse med vad man skulle vilja ha från röststyrning. Vi är inte där än helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Kommer hon fatta svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foh668:

Jag förstår vart man vill med Cortana-konceptet men det är väldigt förenklat och fördummat i jämförelse med vad man skulle vilja ha från röststyrning. Vi är inte där än helt enkelt.

Vi måste ju börja nånstans. Och de sa att hon kommer lära sig mer och mer.
Att kunna prata med datorn ville man ju redan på 1980-talet, och i speciella fall så fungerade det.
Men att generalisera det till "allt"... är svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Så gratis uppgradering för Windows 7/8.1 första året bekräftat då, blir trevligt att slippa lägga ut något extra

Första året gratis, sedan abonnemang på 599:-/år

Vet inte priset, men Microsoft lär inte ge bort Windows gratis denna gången heller. Microsoft har redan tidigare visat hur man kan samköra tjänster från Xbox Live, Xbox Music, Skype och Office 365. Att lägga till Windows as a Service på det hela känns enligt planerna.

http://www.microsoft.com/en-us/workandplay/Overview

Permalänk
Medlem

Verkar som att dom ska rulla ut en ny build till WP preview snart

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Som användare av Windows Phone 8.1 så är WP 10 så jävla bra Sjukt bra förändringar.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Kommer hon fatta svenska?

Jag tror varken hon kommer fatta svenska eller ens svengelska. Tror inte Svenska är ett prioriterat språk för Microsoft när det gäller röststyrning men det kommer kanske senare. Inget för mig dock.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Avstängd

Kille som ser ut att ha rökt toktobak säger -Let the good times roll!

Skrivet av Swedish Berserk:

Jag tror varken hon kommer fatta svenska eller ens svengelska. Tror inte Svenska är ett prioriterat språk för Microsoft..

De verkar skita helt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Första året gratis, sedan abonnemang på 599:-/år

Vet inte priset, men Microsoft lär inte ge bort Windows gratis denna gången heller. Microsoft har redan tidigare visat hur de tänkt samköra tjänster från Xbox Live och Office 365. Att lägga till Windows as a Service på det hela känns enligt planerna.

http://www.microsoft.com/en-us/workandplay/Overview

Att första året är gratis är bra goodwill för Microsoft och dess användare. Speciellt med tanke på floppen med Windows 8.x. Efter det första året så kommer detta bli en riktig kassako för Microsoft.

Jag har inget problem att betala per år beroende på priset och den slutgiltiga kvaliteten på produkten. Detta kan dock få användare att se sig om efter andra lösningar. Blir intressant att se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Som användare av Windows Phone 8.1 så är WP 10 så jävla bra Sjukt bra förändringar.

Faktiskt, blev sugen på Windows i telefonen igen. Har Android nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Sverige är ett väldigt litet land och språket har ingen spridning. Svenskar är även rätt bra på engelska. Det finns många goda anledningar för MS att inte lägga resurser på att anpassa allt för Sverige.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Nu är det bara antaganden från min sida men kollar man på hur de gjort tidigare så tror jag inte det är prioriterat som sagt.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Varför ska man utveckla en röstfunktion till att känna igen ett språk som talas av kanske 10-12 miljoner människor när engelskan talas av åtminstone 1 miljard människor på L2-nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

Att första året är gratis är bra goodwill för Microsoft och dess användare. Speciellt med tanke på floppen med Windows 8.x. Efter det första året så kommer detta bli en riktig kassako för Microsoft.

Jag har inget problem att betala per år beroende på priset och den slutgiltiga kvaliteten på produkten. Detta kan dock få användare att se sig om efter andra lösningar. Blir intressant att se hur det går.

Jag tycker inte om att behöva betala varje år för en produkt som fungerar, men jag inte använder så ofta. Om man har en laptop tex som inte används så ofta så vill jag inte "hyra" OSet.

Gör mig inget att köpa det för de 1000-2000kr som det kostat tidigare, men jag vill inte "tvingas" uppdatera om jag inte vill.

Om MS tar bort detta, så tar de bort ett val igen, och riskerar få problem IGEN. Ta inte bort alternativ, lägg till dem.
Finns säkert de som VILL "hyra" OSet, och det är inget fel då att göra så. Men valet att köpa en fullständig retail känns dumt att inte ha för de som vill ha detta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Sverige är ett väldigt litet land och språket har ingen spridning. Svenskar är även rätt bra på engelska. Det finns många goda anledningar för MS att inte lägga resurser på att anpassa allt för Sverige.

gå nu ut på stan och fråga 1000 personer om de vill prata engelska med brödrosten.

Skrivet av Matheeeew:

Haha, "Do I need a coat tomorrow?", finns det någon som någonsin har frågat sin personliga assistent sådana frågor?

butlern fixar sånt utan att jag behöver fråga om saken.

den viktiga frågan är snarare, kan Cortana stryka tidningen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Min mamma är inte så bra på engelska. Anpassar de inte "allt" eller inte "något"?

Skrivet av Swedish Berserk:

Nu är det bara antaganden från min sida men kollar man på hur de gjort tidigare så tror jag inte det är prioriterat som sagt.

Och jag upprepar att: De verkar skita helt i Sverige.

Permalänk
Medlem

Windows Phone 10 ser jag framemot Ångrar inte ens sekund att jag köpte en 1520!

Hoppas Cortana kommer utan att man behöver ändra Region-Settings!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det är väl ganska väntat.
Jag kommer inte klaga så länge vi får engelska versionen i alla fall

Permalänk
Medlem

Angående gratis, de flesta Windowslicenser säljs väl via färdiga datorer vilket gör att de inte förlorar något på denna del. Sen hur många känner ni som faktiskt köpte en uppgradering från Win7 till Win8 som INTE var "datornördar"? Vet väl ingen, en del av de som jag brukar spela med skaffade inte heller uppgraderingen trots att de väl är "hyfsade" på datorer, även efter att det dykt upp Windows startmenyer.

Samt att uppgraderingen från Win7 till Win8 i princip var gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Gör mig inget att köpa det för de 1000-2000kr som det kostat tidigare, men jag vill inte "tvingas" uppdatera om jag inte vill.

Antar att abonnemanget främst riktar sig mot hemanvändare och att Enterprise versioner fortfarande kommer att finnas för vissa företagsanvändare.

Själv har jag däremot aldrig köpt Windows som retail, utan endast fått det på köpet med olika datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Min mamma är inte så bra på engelska. Anpassar de inte "allt" eller inte "något"?
Och jag upprepar att: De verkar skita helt i Sverige.

"min mamma" är tyvärr långt ifrån tillräckligt stor anledning för att lägga de stora resurser som språkanpassning för röststyrning är. Det är fullt rimligt att de inte anpassar röststyrningen till sverige. För få invånare och många kan ändå engelska. Det innebär inte att de skiter helt i sverige. Bara att de inte ser Sverige som ett hög-prioritetsland. Vilket det inte är.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Att media personer sitter längst fram med macbooks...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Antar att abonnemanget främst riktar sig mot hemanvändare och att Enterprise versioner fortfarande kommer att finnas för vissa företagsanvändare.

Själv har jag däremot aldrig köpt Windows som retail, utan endast fått det på köpet med olika datorer.

Finns fortfarande inget som säger att det kommer vara ett abbonemang för win 10.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

pingviner!

en webläsare som är kompatibel med nätet istället för en läsare som nätet måste vara kompatibel med. bra. om det är sant.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fördelen är väl att jag kan installera OSet igen och igen, på hur många nya datorer jag vill, en efter en.
Så när jag byter moderkort mm, så är det bara att installera...
Köpte dem 2009, Supporten gäller till 2020.

Men jag förstår vad du menar, och det är nog så många "svensson" gör. De byter hela datorn, när mediamarkt/elgiganten har rea...