Microsoft presenterar Hololens – glasögon för förstärkt verklighet

Permalänk
Hedersmedlem

Conceptbilderna ser väldans trevliga ut.
Och det här kan säkert hitta sin nisch.

Men det här är ett rätt svårt område. Det räcker inte med bra kod för brillorna så att allt flyter på smärtfritt (och bara det är säkert knivigt).
Det mjukvaran som ska ge något mer av det hela behöver kunna använda ytorna i rummet på ett kreativt sätt även utanför konceptbilderna.
Det är väl lite som när var man kunde testa på AR-apparna som kom till mobilerna för några år sedan (Exempel). Jag tyckte det var hur häftigt som helst.
Men det hände väl inte så mycket mer med det där sedan. Grundidén var fin men det krävs rätt mycket för att kunna tillämpa den roliga tekniken på ett bra sätt.
För väldigt nischade produkter ser jag att det här kan fungera bra, men det är nog en bit kvar innan det här kan slå på bred front.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad har han ljugit om?

Angående riktningen på Rift så är det ju bara att titta på vad för typ av Facebook är. Kan de spel, eller kan de socialt nätverk? Men vi får väl se vart det landar.

Faaast, det är ju inte Facebook som utvecklar Oculus Rift...

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Den viktigaste frågan man borde ställa sig efter att ha kollat på videon är: Kommer verkligen minecraft få skorstensblock?

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen här i tråden som riktigt förstår vart du vill komma. Kinect är ingen flopp, problemet är att alla rörelse-/gyrobaserade kontroller har tappat, inklusive Wii.

Permalänk
Medlem

Jag har nog ALDRIG gapat så här när jag sett en trailer för NÅGOT. Detta ska hem till mig no matter what!

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fltoig:

Faaast, det är ju inte Facebook som utvecklar Oculus Rift...

Jag tror det är så att den som finansierar projektet är den som har något att säga till om, och jag tror inte facebook köpte dem "för skojs skull" utan rimligtvis har de ett mål med det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MROO:

Jag har nog ALDRIG gapat så här när jag sett en trailer för NÅGOT. Detta ska hem till mig no matter what!

Exakt vad jag kände. Typ största "MIND = BLOWN" känslan någonsin. Känns som att det hör typ konkurrerar ut all annan form av VR om de kan få det att fungera bra och det inte blir ännu ett fiasko i stil med Kinect.

Permalänk
Avstängd

Jag har mina tvivel på hur bra det kmr att funka IRL. Videon som visas är klassisk After Effects med Mocha Pro för att spåra all 3D genererade (säkert i AutoDesk, Cinema 4D el. Maya) saker som såklart då har kunnats skapats, renderats och sedan i After Effects har kunnat utrenderats ut i allra högsta kvalité.

Dessutom påstår jag att det är bullshit att snubben som visade hur man skulle dra åt kranrören genom att göra en roteringsrörelse med fingret, skulle kunna ge upphov till att cirkeln försvinner runt bakom röret i AR på så simpelt sätt. Det brukar kräva en hel del matte-grejer i AE för att åstadkomma sånna saker med ease.

Till sist, varför i helvete ha en virtuell hund i slutet av videon? (okej jag är pro hundar å fuck-off-cats så)

* Hur bra upplösning kmr vi att få i glasögonen (bör vara 4K för att det ska kännas nära till verkligheten enligt mig)? Hur snabb är uppdateringsfrekvensen?

* Hur bra kmr tracking & motion tracking att fungera med dessa glasögon? Vad händer t.ex. när man rör sig snabbare än dess uppdateringsfrekvens?

* Hur blir det tekniskt etiska saker som t.ex. förmågan att kunna filma/ta bilder på andra utan deras kännedom osv (som med google glass)?

Sedan som någon kommenterade, så finns det stor potential i dessa glasögon även för dem yngre som då kan få röra på sig med virtuella leksaker istället för att hjärndött stirra in i en platta med diverse nack- & ryggskador innan de blir 30 (troligen 25 i denna generation; nackskador har redan börjat upptäckts hos folk som sitter flera timmar med mobilen i handen, förstår inte hur folk pallar, bara jag som inte har så mkt på g på mobilen helt enkelt dock så har jag mkt smalt skrivbord så jag kan hålla käft samtidigt om saken).

Jag hoppas det blir bra upplösning (minst FullHD, helst 4K), bra tracking & motion tracking & bra uppdateringsfrekvens, och att det funkar helt enkelt, så kmr jag att införskaffa mig sådana här och troligen ge mina föräldrar oxå med begränsade appar som kmr kunna hjälpa dem i diverse saker, som exempelvis att kunna se recep när de lagar mat osv.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Dessutom påstår jag att det är bullshit att snubben som visade hur man skulle dra åt kranrören genom att göra en roteringsrörelse med fingret, skulle kunna ge upphov till att cirkeln försvinner runt bakom röret i AR på så simpelt sätt. Det brukar kräva en hel del matte-grejer i AE för att åstadkomma sånna saker med ease.

Om du kollar recensionerna så fick journalisterna som testade det leka elktriker, med SAMMA metod. Se blev virtuellt guidade att koppa ihop en strömbrytare, trots att de inte hade någon aning hur man gör, via hololens.

Så helt bullshit tror jag inte. Eftersom deras "HPU" kan känna av verkligheten så kan den också jobba mot den, vilket syns i det mesta. Videor/Skype som "fastnar på väggen", utomjordingar som leker i soffan och hoppar mellan bord och stolar.

Dock har du bra poäng att det återstår att se hur "bra" upplevelsen blir. Men eftersom du baserar den på verkligheten, så försvinner många lagg problem som tex occulus lider av.

Så det viktiga är att det ser bra ut, och att den verkligen kan styras enkelt. Med tanke på att de haft kinect rätt länge nu, så är nog inte styrningen ett problem, utan det enda är kvalitén på bilden. Och jag förväntar mig inte att sakerna ska vara orealistiskt verkliga. De kommer har lite genomskinlighet och flimmer i värsta fall, i början iaf. Men de är betydligt närmare en VR man kan använda universalt, vs alla andra VR tekniken jag har sett.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Angående riktningen på Rift så är det ju bara att titta på vad för typ av Facebook är. Kan de spel, eller kan de socialt nätverk? Men vi får väl se vart det landar.

Bara för att lägga till, deras chefs tekniker på Oculus är John Carmack själv, om någon kan teknik till spel så borde det vara han. Har varit väldigt intressant att lyssna på hans Oculus keynote, kan jag rekommendera om du är intresserad av VR.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att Hololens skulle vara awesome för inredning! (Och många andra saker, men jag kom just på inredning xD )