Acer Predator XR341CK ger ultrabred högupplöst bild med 144 Hz och G-Sync

Permalänk
Medlem

Var lite sugen på detta formatet men kom fram till att inget jag kollar på har 21:9. Enstaka filmer men alla serier är ju 16:9.

Nice specs iaf, kul det börjar hända saker 2015 med skärmar. Äntligen.

Permalänk
Medlem

Hur är det att lira fps spel på ultrabred skärm?

Permalänk
Medlem

Ge denna CURVED, och vi har ett köp! , edit , fan det står ju "curved" awwwwww yes hittat min nya skärm

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Stödjer D3 21:9 nu?

har läst på ganska många plattser att iaf SC2 motorn inte stödjer 21:9 , varken SC2 eller HoTS , D3 e väll samma har jag för mig?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon179502:

Enligt räknaren jag använde så är 4K@60hz ca 11,9 Gbit/s. Så det är inte så mycket. Kan det vara så att du blanda ihop det med DP1.1? I vilketfall som helst finns det fler paragrafer som vi inte kan räkna med, så som kompression, Displayport kontrollenheten i skärmen med mera. Som med alla standarder är det ju ett riktmärke som förutsätter optimala omständigheter. Prakt exempel är ju gigabit portar i routers, som sen visar sig bara ha 700 mbit LAN throughput. Samma sak gäller ju både grafikkortet och skärmen.

Jag skulle räkna med dock att DP1.3 är ett krav för att få detta att fungera optimalt.

Skrivet av Alling:

3440 × 1440 px × 24 bit × 144 Hz ≈ 17,1 Gbit/s

Sen vet jag dock inte om det tillkommer någon overhead eller så.

Äe, jag utgick från att 4K @60hz använde nära maxgränsen, dvs ca 17 gbit/sec men den siffran stämmer nog inte. Hade nå minne av att det var så.
Ja då förstår jag hur det skulle kunna gå ihop ändå. Om det knappt behövs overhead iaf :). Tackar tackar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

har läst på ganska många plattser att iaf SC2 motorn inte stödjer 21:9 , varken SC2 eller HoTS , D3 e väll samma har jag för mig?

En del spel stödjer inte 21:9 nativt, t ex Dark Souls 2. Men då gäller det att ha "flawless widescreen" installerat. Det programet löser allt!
I nuläget stödjer det programet en jävla massa spel, D3 samt SC2 är bland dessa. (DS2 plus en massa andra också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Stödjer D3 21:9 nu?

Varför skulle det inte stödja det?
Det stödjer att ha flera skärmar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Så fruktansvärt fet skärm! Denna blir ett köp oavsett skärmtyp tror jag haha!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Varför skulle det inte stödja det?
Det stödjer att ha flera skärmar.

Varför/Varför inte får Blizzard svara på. Jag kan bara konstatera att det inte stödde det för något år sedan när jag kollade sist.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Var sägs det att det är en IPS eller motsvarande? "skärmpanel av okänd typ" enda jag hittar. är det en tft så förstår jag inte riktigt eran upphetsning..;)Kanske bara jag - men aldrig mer en tft, jag vill ha något så när korrekta färger och återgivning av det som är menat att man ska se. Får man helt enkelt inte med en tft. Marknaden kommer att översvämmas av tft paneler med liknande specs. Som vanligt får de som vill ha något bättre betala mer. Men alternativen kommer säkert komma där också detta året. D.v.s. om ni är ute efter något bättre, förhasta er inte då det kommer hända mycket under det närmsta året .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Varför/Varför inte får Blizzard svara på. Jag kan bara konstatera att det inte stödde det för något år sedan när jag kollade sist.

D3 har nog alltid haft stöd för vilken upplösning som helst, men bara i windowed fullscreen (minns jag körde 3x monitors landscape för längesedan i d3 (och gör fortfarande)).
UI etc är inte alls smidigt anpassat för det, men allt fungerar. Vissa saker ser lustiga ut, då man ofta kan se utanför det område spelet är designat för att se (titelskärm, trånga passager, etc).

Permalänk

Lite synd om den bara har G-sync stöd, har en känsla av att den kommer börja mattas av detta år. Hoppas i alla fall den går snabb död till mötes, ingen vill ha låsta standarder.

Ja jag kör ett 670 som i sign byter hellre till nyare grafikkort än köper g-synk skärm.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

G-Sync, meh jag vill ha VESA Adaptive-Sync (aka AMD FreeSync).

Bättre med en standard som alla kan använda än ett företags eget proprietära teknik som bara dom kan använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Var sägs det att det är en IPS eller motsvarande? "skärmpanel av okänd typ" enda jag hittar. är det en tft så förstår jag inte riktigt eran upphetsning..;)Kanske bara jag - men aldrig mer en tft, jag vill ha något så när korrekta färger och återgivning av det som är menat att man ska se. Får man helt enkelt inte med en tft. Marknaden kommer att översvämmas av tft paneler med liknande specs. Som vanligt får de som vill ha något bättre betala mer. Men alternativen kommer säkert komma där också detta året. D.v.s. om ni är ute efter något bättre, förhasta er inte då det kommer hända mycket under det närmsta året .

Liknande forum frågar också kring typen. Den som väntar får se..

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Det här ser svinbra ut! Enda problemet är att jag har förmodligen inte råd :/

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

LG har tydligen en 34" 21:9 LG 34UM95
Det är en IPS skärm.

Kan vara så att ACER använder samma panel men med andra komponenter så att 144hz och gsync blir möjlig?
Ingen skärm fantast men visst kan det vara så?

Linus vart i alla fall förälskad..ny favorit skärm tydligen.

Väldig lik utformning på skärmens bezel "kant/ram"

LG

Dold text

ACER

Dold text
Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbbe__:

LG har tydligen en 34" 21:9 LG 34UM95
Det är en IPS skärm.

Kan vara så att ACER använder samma panel men med andra komponenter så att 144hz och gsync blir möjlig?
Ingen skärm fantast men visst kan det vara så?

Linus vart i alla fall förälskad..ny favorit skärm tydligen.

https://www.youtube.com/watch?v=KnrxNfxRK_4

Väldig lik utformning på skärmens bezel "kant/ram"

LG

ACER

LG och Samsung tillverkar sådana här ultrabreda displayer i 34-tum. LG's är en IPS baserad enhet, det har varit mycket rapporter kring IPS glow och backlight besvär. Vilket är ganska naturligt, ju större IPS blir ju svårare är detta att hantera. Samsung använder en VA panel av något slag, inte mycket känt kring den skärmen i dagsläget men den ska komma till markande snart och jag längtar efter en recension eller tre.

Den skärmen som Linus tycker om är den platta modellen som LG tillverkar, den som Acer visar är en kurvad/välvd/böjd modell. Så det är antagligen inte exakt samma panel mellan LG's platta och välvda modell.

Man kan snabba på en display lite med bättre kontrollers osv men man kan inte dubbla hastigheten eller till och med mer i detta fallet, det finns ett mekaniskt motstånd i panelen som bestämmer hur snabbt kristallerna kan vända sig i skärmen för att kunna ändra färg. Man behöver använda väldigt specifika material för att uppnå detta och på IPS marknaden så är det inget som vi sett tidigare, inte ens i experimentella situationer. Tror alltså inte att skärmen kommer vara av IPS panel, möjligen VA ännu troligare TN.

Men det kan vara fördelaktigt... det är mycket svårt att göra en bra IPS i stort format utan att behöva ta extremt mycket i betalt för arbetet... och jag ser hellre en riktig bra VA panel i denna än av LG's IPS'er, de har visat sig ha vissa brister i denna storleken som jag inte skulle tolerera för 10000+ kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

LG och Samsung tillverkar sådana här ultrabreda displayer i 34-tum. LG's är en IPS baserad enhet, det har varit mycket rapporter kring IPS glow och backlight besvär. Vilket är ganska naturligt, ju större IPS blir ju svårare är detta att hantera. Samsung använder en VA panel av något slag, inte mycket känt kring den skärmen i dagsläget men den ska komma till markande snart och jag längtar efter en recension eller tre.

Den skärmen som Linus tycker om är den platta modellen som LG tillverkar, den som Acer visar är en kurvad/välvd/böjd modell. Så det är antagligen inte exakt samma panel mellan LG's platta och välvda modell.

Man kan snabba på en display lite med bättre kontrollers osv men man kan inte dubbla hastigheten eller till och med mer i detta fallet, det finns ett mekaniskt motstånd i panelen som bestämmer hur snabbt kristallerna kan vända sig i skärmen för att kunna ändra färg. Man behöver använda väldigt specifika material för att uppnå detta och på IPS marknaden så är det inget som vi sett tidigare, inte ens i experimentella situationer. Tror alltså inte att skärmen kommer vara av IPS panel, möjligen VA ännu troligare TN.

Men det kan vara fördelaktigt... det är mycket svårt att göra en bra IPS i stort format utan att behöva ta extremt mycket i betalt för arbetet... och jag ser hellre en riktig bra VA panel i denna än av LG's IPS'er, de har visat sig ha vissa brister i denna storleken som jag inte skulle tolerera för 10000+ kr.

Okej då förstår jag. Tack för att du tog dig tiden att skriva så utförligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbbe__:

Okej då förstår jag. Tack för att du tog dig tiden att skriva så utförligt

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara, jag har jagat efter en sådana här skärm nu i snart 6 månader...

Permalänk
Medlem

Välvda skärmar. Går direkt fetbort för min del.

Lite synd, för i övrigt så ser det ut som om det kunde varit en trevlig skärm.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

synd bara att det inte var Freesync, vi måste gynna AMD!

inte för att jag är amd fanboy men det behövs konkurrens och att g-sync höjer priset på skärmen!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Välvda skärmar. Går direkt fetbort för min del.

Lite synd, för i övrigt så ser det ut som om det kunde varit en trevlig skärm.

Välvd panel är ju perfekt när man sitter vid datorn, både för spel och i skrivbordsmiljö, men jobbigt på en tv när man kollar film t ex.

Tänk att bli omsluten av 2 välvda paneler i något spel. Du måste vrida huvet både åt vänster och höger. Kan vara fett i vissa spel med stora miljöer. Detta spel måste ju stöda denna sjuka upplösning , men fett om de skulle funnits såna spel. 2 såna paneler med 144 hz och IPS och ett par bra sorroundlurar och man kan byta ut sitt riktiga liv mot datorlivet i princip. Fast oculus rift är ju här så man kanske inte behöver detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Välvd panel är ju perfekt när man sitter vid datorn, både för spel och i skrivbordsmiljö, men jobbigt på en tv när man kollar film t ex.

Tänk att bli omsluten av 2 välvda paneler i något spel. Du måste vrida huvet både åt vänster och höger. Kan vara fett i vissa spel med stora miljöer. Detta spel måste ju stöda denna sjuka upplösning , men fett om de skulle funnits såna spel. 2 såna paneler med 144 hz och IPS och ett par bra sorroundlurar och man kan byta ut sitt riktiga liv mot datorlivet i princip. Fast oculus rift är ju här så man kanske inte behöver detta.

Tanken på välvda TV apparater där flera människor ska kunna sitta över ett brett spektrum sågar jag direkt.
Lika korkat är det med LG's välvda mobiltelefon. Det är ett sälj jippo inget mer.

Jag tror däremot att en 3440x1440 skärm som denna kan dra nytta av att vara välvd eftersom den är så bred och användarna sitter relativt nära, 50cm kanske. För breda TN paneler blir det också ett + då användaren tittar rakt mot alla pixlar. Problemet TN panelernas "viewing angle" blir inte lika märkbart.

Sen så sitter säkert 99% av dom som använder datorskärmar mitt framför skärmen. Inte lite bredvid som det kan bli i ett vardagsrum när det är filmkväll och många ska rymmas i soffan.

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Medlem

Intressant. För mig känns det däremot som om att 21:9 inte spelar någon som helst roll, föredrar nog 16:9, men som CS-spelare så är detta intressant:

Permalänk
Medlem

En välvd panel, är det verkligen så bra om man ska redigera bilder? Finns inte risken att man ser bilden helt felaktigt?
Jag bara frågar i allmänhet, inte för just den här skärmen som har TN vilket aldrig skulle falla mig in att köpa för det ändamålet.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 WIFI Plus D4 - CPU: Core i7 12600k
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5 - Grafik: Sapphire RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Intressant. För mig känns det däremot som om att 21:9 inte spelar någon som helst roll, föredrar nog 16:9, men som CS-spelare så är detta intressant:

http://i.imgur.com/Zu2AGmX.jpg

Helt klar, och en tydlig fördel, rättvist?
Njä, jag tycker nog att man skall tävla på så lika villkor som möjligt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Angående Linustechtips och favoritskärm så finns även en video med den nyare böjda LG-skärmen och han gillar den bättre än den plana varianten.

Varit nära att beställa en 21:9 men väntar på recensioner, det light-bleed som verkar existera är inget jag godtar så jag får lugnt vänta på alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Angående Linustechtips och favoritskärm så finns även en video med den nyare böjda LG-skärmen och han gillar den bättre än den plana varianten.

Varit nära att beställa en 21:9 men väntar på recensioner, det light-bleed som verkar existera är inget jag godtar så jag får lugnt vänta på alternativ.

Länka den gärna!

EDIT hittade den. >> https://www.youtube.com/watch?v=CcaktV1iiGk

Visa signatur

Chassi Lian-Li PC-O7S

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Wow vad coolt. Köpte nästan en 21:9 skärm, men tog 16:9 eftersom jag ville ha 144Hz

Bra. 21:9 må ge "wow jag är unik och annorlunda" faktorn men 16:9 är i praktiken bättre för dator användande, det är ett mer universiellt format som passar till allt, och inte minst webben, att ha webbläsaren i fullscreen på en 21:9 skärm ser inte bra ut t.e.x. Likså ser alla filmer som inte är 21:9 ut som skit stora stora sorgkanter, men sorgkanter på sidorna istället vilket man inte är van vid.

Jag skulle satsa på Phillips nya 40 tummare 4K skärm, den har fått bra betyg och även bra pris.
Men om det bara är till spelande och latency osv är av intresse finns det nog bättre skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Bra. 21:9 må ge "wow jag är unik och annorlunda" faktorn men 16:9 är i praktiken bättre för dator användande, det är ett mer universiellt format som passar till allt, och inte minst webben, att ha webbläsaren i fullscreen på en 21:9 skärm ser inte bra ut t.e.x. Likså ser alla filmer som inte är 21:9 ut som skit stora stora sorgkanter, men sorgkanter på sidorna istället vilket man inte är van vid.

Jag skulle satsa på Phillips nya 40 tummare 4K skärm, den har fått bra betyg och även bra pris.
Men om det bara är till spelande och latency osv är av intresse finns det nog bättre skärmar.

Personligen tror jag 21:9 är bra för oss som inte vill ha flera skärmar på skrivbordet men gärna vill ha flera fönster öppna samtidigt t.ex. vid programmering, kalkylblad och databaser m.m. Om den sedan också fungerar med spel är det ett fint plus. Vad tror ni andra?