Skärmen fungerar bara i Bios - sedan är den SVART - Lenovo Thinkpad R61
Hej.
Jag har en bärbar dator som mina barn haft och spelat spel på. För ett tag sedan upptäckte jag att skärmen bara fungerade när bios-bilden dök upp samt att skärmen fungerade i Bios-läget. Jag stoppade i min Windows 7-skiva för att installera om på nytt (DVD-romen som nr1 i bootordningen), men så fort bios-bilden försvunnit och datorn går vidare till bootsekvensen så är skärmen bara svart. DVDrom-lampan blinkar och lyser så det verkar som datorn jobbar. Om jag startar datorn utan skiva blinkar markören högst upp i vänstra hörnet någon sekund. sedan svart.
Jag har provat att köra via extern skärm med VGA-kabel och samma sak händer på den. Någon som har något tips? Datorn är en Lenovo R61 från typ 2007.
bakgrunds belysningen eller invertern till skärmen, testa tryck Fn-F8 när du kopplar in en extern skärm, fungerar inte det då att du får bild. så vetkatten on inte grafiken är paj.
Skruva låss ramen till skärmen brukar vara 4 skruv, tryck in tumnagel där skärmen delar sig bryt försiktigt upp ramen, kolla kaplar om glapp. google om hur man tar is sär din dator "How to take apart "
Hej.
Hoppar in här och lånar din tråd. Men har samma problem. Har en leonova g555.
Det som är att min bror som är ägare av den fick detta problem så jag sa åt honom att formatera den. Sedan sa han till mig att den funkade ändå inte. Så han lämnade den till mig för att jag kanske kunde titta på den.
Så för för en vecka sedan så startade jag den för första gången och den funkade kanon.
Så jag började uppdatera Windows och avinstallera lite program han inte behöver. Hållt på en vecka nu lite då och då utan några problem. Men så i dag när jag kommer hem för att kolla till den så hade felet kommit tillbaka. Den var svart. Man ser ikoner och så om man lyser med en lampa på den. Vad kan vara fel?
Har googlat men det som kommer upp är vad som skrivits av föregående: Att bakrundsbelysningen inte funkar eller annat som är trasigt. Men borde den inte lagt av då. Min bror har även skickat in den en gång där de sa att det inte var något fel. Men när han fick tillbaka den så var det fortfarande svart när man kommmer in till skrivbordet. Han ringde då tillbaka men fick som svar att han skulle ändra ljusstyrkan.
Hej.
Hoppar in här och lånar din tråd. Men har samma problem. Har en leonova g555.
Det som är att min bror som är ägare av den fick detta problem så jag sa åt honom att formatera den. Sedan sa han till mig att den funkade ändå inte. Så han lämnade den till mig för att jag kanske kunde titta på den.
Så för för en vecka sedan så startade jag den för första gången och den funkade kanon.
Så jag började uppdatera Windows och avinstallera lite program han inte behöver. Hållt på en vecka nu lite då och då utan några problem. Men så i dag när jag kommer hem för att kolla till den så hade felet kommit tillbaka. Den var svart. Man ser ikoner och så om man lyser med en lampa på den. Vad kan vara fel?
Har googlat men det som kommer upp är vad som skrivits av föregående: Att bakrundsbelysningen inte funkar eller annat som är trasigt. Men borde den inte lagt av då. Min bror har även skickat in den en gång där de sa att det inte var något fel. Men när han fick tillbaka den så var det fortfarande svart när man kommmer in till skrivbordet. Han ringde då tillbaka men fick som svar att han skulle ändra ljusstyrkan.
Okej. Vet du någon billig sida med sådant? Gärna svensk.
För den fungerar ju en stund. Och kan man byta bakgrundsbelusning själv och inverten? Eller kommer allt som ett paket så jag må köpa hela displayen. Öppnade och tryckte på sladdar, de verka sitta som de ska.
Den har blivit in skickad en gång och då bytte dom skärm men det blev inte bättre då.
Hej inverter är enkel att byta, bara sök på google "How to take a Lenovo.........Apart finns filmer och bilder, det är enkelt, byta bakgrunds belysning är mer komplicerat, men jag har fixat min gamla Dell så det går.
Jaha det är den det. Jo den blir det inga problem att byta så börjar med den ö. Billig och om de nu har bytt skärm så borde ju den vara hel. Tack tack! Åter:-)
Den har nog gått ut. Min bror som äger den skicka ju in den när det dök upp och fick skärm bytt på garantin. När han sedan fick tillbaka den så var felet fortfarande där. Tydligen hade det väl varit massa strul och den var tvungen att bli skickad till tyskland och hade väl tagit sådan tid så han strunta i det sedan. Så den blev liggandes.
Den har nog gått ut. Min bror som äger den skicka ju in den när det dök upp och fick skärm bytt på garantin. När han sedan fick tillbaka den så var felet fortfarande där. Tydligen hade det väl varit massa strul och den var tvungen att bli skickad till tyskland och hade väl tagit sådan tid så han strunta i det sedan. Så den blev liggandes.
Startar denna lilla tråd igen. Hitta den gamla Lenovo g555. Köpte en ny inverter då det begav sig, men samma problem. Kan lysa ett liten tag när man kommer in till skrivbordet för att sedan bli mörk. Men jag kan tända den igen genom att trycka fn+f2, den lyser i några sekunder och sedan svart igen. Skulle vilja veta vad felet skulle kunna vara? Försökt trycka på sladdar om något glappar men utan något resultat.
Kanske jag bara ska låta det va men blev som lite nyfiken.