"asus anti surge was triggered to protect system from unstable power supply"

Permalänk

"asus anti surge was triggered to protect system from unstable power supply"

Har fått det här på sambons nybyggda dator nu 3 gånger, första gången det hände (efter ett par veckors användning) så startade jag bara om den och det triggades inom en minut efter omstart på skrivbordet, jag trodde kanske de var lite glapp i sladdarna bara då hårddiskburen i mini-itx chassit tryckte på dom ganska ordentligt så jag tog ut den och satte i sladdarna igen och det verkade fungera bra i igår men idag när vi spelade tf2 tillsammans hände det igen efter nån timmes spelande.

Min dator sitter i samma grenuttag och jag har alldrig haft problemet (och har också ASUS ROG moderkort så jag antar samma feature) så det borde inte vara strömmen till datorn som är problemet.

Har sökt runt lite men inte säker på vad jag ska göra, vissa säger att man bara ska stänga av asus anti-surge för att den är överkänslig men jag har alldrig haft problem med mitt moderkort och om det bara var överkänslighet borde det väll ha hänt från första gången vi satte på datorn?

Systemet är:

CPU: Intel Core i7-4790K 4.0GHz Quad-Core Processor (@ stock)
Cooler: Noctua NH-U9B SE2 37.9 CFM CPU Cooler (en fläkt, minnet var i vägen för den andra)
Motherboard: Asus MAXIMUS VII IMPACT Mini ITX LGA1150 Motherboard
Memory: Corsair Vengeance 2x8 GB
Storage: Samsung 850pro
Video Card: GTX 780 (referens, mitt gamla som jag haft sen november 2013)
Chassi: Corsair 380t
PSU: Corsair RM 650w 80+ Gold

Operativsystem: Windows 7

Edit: Utlöstes nu igen när jag testade med att köra Valley benchmark efter en tio minuter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Antingen är Asus anti surge överkänsligt eller så är det något fel på PSU.
Det är bara att välja vad du känner dig mest bekväm med.

Själv skulle jag provat med ett annat nätagg för att se om problemet kvarstår.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Problemet med att testa med att annat nätagg är att jag inte kan hitta något som konsekvent utlöser det. Efter att det utlösters i valley benchmark kopplade jag om grafikkortets pci till en annan plats på nätagget och rullade sedan valley i 6 timmar och efter det prime95 blend i 6 timmar (med 15.8 gigs ram användning) utan något problem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | be quiet! DARK POWER PRO 10 1000w | ASUS Maximus VI Hero | Intel i7 4770k @ 4.3ghz | 2x8GB Corsair Vengeance 2133Mhz | MSI GTX 1080 Gaming X |Samsung 840 EVO 500GB