Battlefield 4 droppar till ~7fps

Permalänk

Battlefield 4 droppar till ~7fps

Tjena,

har precis byggt ihop en ny dator med en i5 4690k, MSI gtx 970 och 16gb ram. Spelar BF4 utan problem med stabila 60fps med vsync för de mesta.
Men ibland får jag fps drops till ca 7fps som sitter i 10sec, försvinner, går i 60fps 10-20sec sen kommer de igen. Händer på olika banor och både outdoor och indoor. Brukar hjälpa o starta om spelet men fortfarande irriterande som fan.

Varken CPU eller GPU går över 55-60 grader under spelandet och grafikkortet jobbar på i 60-70% och CPU 70-80%.
Inget är överklockat.

Några ideér? Har senaste drivisar till mobo och GPU.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem

Har haft det någon dag nu det rättar till sig om jag startar om bf4

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 7 5700X3D 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Skrivet av fidde66:

Har haft det någon dag nu det rättar till sig om jag startar om bf4

Samma problem alltså? Jo jag skrev ju att de rättar till sig om jag startar om men lagom irriterande o köa till en server med polarna o så måste jag starta om bf4 o hamnar i kö igen ._.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pressbyron:

Tjena,

har precis byggt ihop en ny dator med en i5 4690k, MSI gtx 970 och 16gb ram. Spelar BF4 utan problem med stabila 60fps med vsync för de mesta.
Men ibland får jag fps drops till ca 7fps som sitter i 10sec, försvinner, går i 60fps 10-20sec sen kommer de igen. Händer på olika banor och både outdoor och indoor. Brukar hjälpa o starta om spelet men fortfarande irriterande som fan.

Varken CPU eller GPU går över 55-60 grader under spelandet och grafikkortet jobbar på i 60-70% och CPU 70-80%.
Inget är överklockat.

Några ideér? Har senaste drivisar till mobo och GPU.

Testa applikationsinställningar/inställningar/origin i spelet och sen bocka av Origin i spelet.
Löste sig för mig iallafall

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 7 5700X | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem

Jag körde CCleaner.. Och sen dess har jag inte haft detta problem(5-10 fps).. Nu har jag bara spelat några timmar sen jag gjorde detta..

Edit: och nu 5 min efter jag skrev detta så dök problemet upp igen.. trevligt

Visa signatur

Fractal Terra | ASUS ROG STRIX B850-I | 9800X3D + Thermalright X47 | 64 GB D5 6000 MT | 9070 XT

YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Skrivet av peji89:

Testa applikationsinställningar/inställningar/origin i spelet och sen bocka av Origin i spelet.

MVH

Vadå jag ska alltså in på inställningar i spelet? Typ under ett game? haha blir förvirrad Kan tillägga att jag sitter på windows 7 också om de hjälper.
Men ska leta efter de du snacka om, tack som fan för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pressbyron:

Vadå jag ska alltså in på inställningar i spelet? Typ under ett game? haha blir förvirrad Kan tillägga att jag sitter på windows 7 också om de hjälper.
Men ska leta efter de du snacka om, tack som fan för tipset!

Du gör det i själva Origin mjukvaran.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av peji89:

MVH

De funka! Tack så hemskt mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan alla,

Jag har också fått detta problemet.
Ligger stabilt på 100+ FPS med mitt 7970 och kustomiserade inställningar.
Men ungefär en gång i minuten, i kring 10 sek, droppar FPSen ner till "gult" och ibland "rött".
Mycket störigt.
Jag misstänker att det kan vara PunkBuster som strular, kanske som någon slags "rest" efter att jag avinstallerat BFH Betan.

Men problemet kvarstår efter det att jag laddat ner den senaste versionen av PunkBuster.

Jag inte detta problemet i BF3, där flyter det på som det skall.

Jag skall prova era förslag.

PS
Jag bytte nyligen router/brandvägg, men jag tror inte att bytet har något med mitt problem att göra
DS

Permalänk
Medlem

Att stänga av Origin ingame löste mitt problem också!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pressbyron:

De funka! Tack så hemskt mycket

Skrivet av peji89:

MVH

Skrivet av ThomasLidstrom:

Att stänga av Origin ingame löste mitt problem också!

Då får man väl testa det! Sjukt jobbigt när det ska frysa till när man har en fight med en fiende!

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem

jag har det med, funkar bättre när jag stänger av crossfire tråkigt nog. Hade aldrig derssa problem med minna gtx 580 sli men läst på några forum att problemet dör upp runt november-december i någon update

Permalänk
Medlem

Såååå.....testa stäng av Origin ingame?

Permalänk

Jag hade samma problem, tills jag bytte från "fake" windows till Äkta windows. Nu vet jag inte om du sitter på äkta eller fake

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Jag hade samma problem, tills jag bytte från "fake" windows till Äkta windows. Nu vet jag inte om du sitter på äkta eller fake

Sitter på äkta windows Men de va origin saken in-game som skapade felet. Inte haft problem sen jag stängde av de

Visa signatur