Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Hur köper ni era mobiltelefoner?

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Jag vet inte hur ni räknar men jag har beställt en S6 Edge med 3Total (fria sms/mms, fria samtal, 12gb surf) i 24 månader. Köper man endast abonnemanget så kostar det 449:-/månad och med telefonen 549:-/månad. Vilket gör att telefonen då kostat 2400:-.

Men du måste ju jämföra med andra abonnemang även hos andra operatörer också, förutsatt att täckningen inte är avgörande för dig. T.ex Tele2 erbjuder obegränsat samtal, sms och 20GB surf för 298:-. Din S6 Edge kostar alltså 250:- mer per månad än vad du skulle kunnat betala utan den, dvs nästan 6000kr, och fått 8GB surf mer i månaden. Tre räknar helt enkelt med att de flesta ska vilja skaffa abonnemang med mobil och att de inte ska utnyttja abonnemanget fullt ut, det är därför det kan se så "billigt" ut.

Hallon som går i Tre:s nät, erbjuder obegränsat samtal, sms och 7GB surf för 245:-/mån. Din mobil kostar alltså 304:-/mån jämfört med det abonnemanget (visserligen några GB surf mindre...).

Annars skulle jag ju, för att dra exemplet fullt ut: vi säger såhär, jag har nu startat en virtuell operatör. Du kan få obegränsat med samtal, sms och 12GB data. Priset för abonnemanget är 699kr/mån. MEN, innan du säger nej tack - kan du få en S6 Edge med på köpet med abonnemanget för 700kr/mån. Bunden i 24mån. Mobilen kostar dig alltså bara 24kr! Men det inbillar du dig väl inte att den faktiskt gör?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tooobe:

Men du måste ju jämföra med andra abonnemang även hos andra operatörer också, förutsatt att täckningen inte är avgörande för dig. T.ex Tele2 erbjuder obegränsat samtal, sms och 20GB surf för 298:-. Din S6 Edge kostar alltså 250:- mer per månad än vad du skulle kunnat betala utan den, dvs nästan 6000kr, och fått 8GB surf mer i månaden. Tre räknar helt enkelt med att de flesta ska vilja skaffa abonnemang med mobil och att de inte ska utnyttja abonnemanget fullt ut, det är därför det kan se så "billigt" ut.

Hallon som går i Tre:s nät, erbjuder obegränsat samtal, sms och 7GB surf för 245:-/mån. Din mobil kostar alltså 304:-/mån jämfört med det abonnemanget (visserligen några GB surf mindre...).

Annars skulle jag ju, för att dra exemplet fullt ut: vi säger såhär, jag har nu startat en virtuell operatör. Du kan få obegränsat med samtal, sms och 12GB data. Priset för abonnemanget är 699kr/mån. MEN, innan du säger nej tack - kan du få en S6 Edge med på köpet med abonnemanget för 700kr/mån. Bunden i 24mån. Mobilen kostar dig alltså bara 24kr! Men det inbillar du dig väl inte att den faktiskt gör?

De flesta förstår tyvärr inte det.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

har fortfarande äkta fri surf (3g) från telenor= Snittar 50-60 gb månaden, så ny telefon måste köpas utan abonnemang.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Totalkostnaden då?

Det är ju det enda som är intressant.

Låter ju liksom lite fel o säga... jag fick min mobil gratis, när man får sitta och betala ett dyrt abonnemang i två år. xD

Totalkostnaden för mobilen är i hans fall 2400kr (i mitt fall 3600kr), resterande kostnad är för abonnemanget och det hade han och jag (eller vem som helst) varit tvungna att betala vare sig vi takit det med mobil eller inte, i mitt fall är totalkostnaden för abonnemanget 7176kr för samma tidsperiord men mobilen är fortfarande kraftigt rabatterad, 3600kr för en iPhone 5S är under halva priset mot vad den skulle kostat om jag köpte den kontant.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Så om man köper en S6 Edge 64 GB kontant (9500/24) blir det 395 kr/månad + Hallons abb = 645kr/månad. Hur är det billigare än 3's abonnemang med mobilen (och även lite mer surf) på 599 kr/månad?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Så om man köper en S6 Edge 64 GB kontant (9500/24) blir det 395 kr/månad + Hallons abb = 645kr/månad. Hur är det billigare än 3's abonnemang med mobilen (och även lite mer surf) på 599 kr/månad?

Jag har inte sagt att det inte blir billigare. Jag har bara sagt att man inte kan påstå att mobilen kostar 2400kr. I fallet S6 Edge blir den uppenbart billigare med abonnemang. Med "vanligare" mobiler som iPhone 6 eller Samsung S5/S6 blir den det sällan vad jag sett (inte med de abonnemang som skulle passa mig iaf).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Totalkostnaden för mobilen är i hans fall 2400kr (i mitt fall 3600kr), resterande kostnad är för abonnemanget och det hade han och jag (eller vem som helst) varit tvungna att betala vare sig vi takit det med mobil eller inte, i mitt fall är totalkostnaden för abonnemanget 7176kr för samma tidsperiord men mobilen är fortfarande kraftigt rabatterad, 3600kr för en iPhone 5S är under halva priset mot vad den skulle kostat om jag köpte den kontant.

Är man tvungen att välja ett så dyrt abonnemang? Varför det?

Totalkostnaden är vad man sammanlagt får betala för mobilen... med eller utan abonnemang.

EDIT: Jag har inte hittat något erbjudande där man slipper bindningstid.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Nöjer ni er med Tres 3G och 4G nät så kostar Hallon Liten 99kr/mån för 60 samtal, fria sms/mms och 1GB surf. Ringer folk verkligen så mycket?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nöjer ni er med Tres 3G och 4G nät så kostar Hallon Liten 99kr/mån för 60 samtal, fria sms/mms och 1GB surf. Ringer folk verkligen så mycket?

Som sagt så är det ju "mobil surf" som är dyrt idag och inte vanliga samtal och sms.

Behöver man inte mer än 2GB så kan man ta t.ex. 3's 3Total 3G för 199kr/mån. Obegränsat antal samtal och sms.

3Total 12 GB 449 kr... 250 kr mer per månad för att få 10 GB extra datamängd. Personligen använder jag inte ens 500 MB eftersom det finns WiFi överallt där jag behöver dataåtkomst.

EDIT: INGEN av oss behöver det... vi har själva skapat behovet.

Permalänk
Skrivet av tooobe:

HAHA, REKT

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Som sagt så är det ju "mobil surf" som är dyrt idag och inte vanliga samtal och sms.

Behöver man inte mer än 2GB så kan man ta t.ex. 3's 3Total 3G för 199kr/mån. Obegränsat antal samtal och sms.

3Total 12 GB 449 kr... 250 kr mer per månad för att få 10 GB extra datamängd. Personligen använder jag inte ens 500 MB eftersom det finns WiFi överallt där jag behöver dataåtkomst.

EDIT: INGEN av oss behöver det... vi har själva skapat behovet.

Eller Comviq Fastpris 195kr/mån

Eller Halebop Rubbet liten för 169kr/mån om 100 samtal och 1000 SMS/MMS räcker

Vad det gäller erbjudanden med 2GB surf.

Frågan var mer om folk verkligen ringer 60/100+ lokal/mobil-samtal? Det är ju fria samtal och sms man betalar för om man betalar 449kr för ett abonnemang. Du kan få mer data hos någon annan än Tre. Tre är dock en av de som fortfarande subventionerar telefonen, Tele2 har noll subvention i praktiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Eller Comviq Fastpris 195kr/mån

Eller Halebop Rubbet liten för 169kr/mån om 100 samtal och 1000 SMS/MMS räcker

Vad det gäller erbjudanden med 2GB surf.

Frågan var mer om folk verkligen ringer 60/100+ lokal/mobil-samtal? Det är ju fria samtal och sms man betalar för om man betalar 449kr för ett abonnemang. Du kan få mer data hos någon annan än Tre. Tre är dock en av de som fortfarande subventionerar telefonen, Tele2 har noll subvention i praktiken.

Kunde be folk rapportera in deras användning... är ju enkelt att kolla av specifikationerna och lista antal samtal och sms t.ex.

Fria samtal och sms finns ju som sagt i abonnemang för ca 200 kr... så väljer man ett dyrare abonnemang är det väl för datamängdens skull.

Permalänk
Skrivet av SupakmeGusta:

HAHA, REKT

Förstår inte riktigt vad du menar så vet inte hur jag ska svara
http://knowyourmeme.com/memes/rekt

Edit: angående nedanstående. Toppen, ditt inlägg ovan kändes verkligen on topic!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Förstår inte riktigt vad du menar så vet inte hur jag ska svara
http://knowyourmeme.com/memes/rekt

"Shorthand for “wrecked,” ... to indicate that someone has been defeated or embarassed"

Du behöver inte svara någonting. Vi skall hålla oss till topic i denna tråden.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Här sitter man och tror att kontantkort var en udda sak som nästan ingen använde eftersom jag inte känner någon förutom mig själv som använder kontantkort

Jag har alltid köpt mobilen kontant och kommer fortsätta med det, använder Comviq kompis just nu men funderar på att byta med tanke på att det är svindyrt att ringa till fasta telefoner och t.ex supporten på ett företag :/

Någon som kan ge tips på en operatör/kontantkort som är bra om man vill ha ungefär: 1GB surf, 100-200 fria sms, 100 gratis minuter att ringa?
Eller har jag fattat fel så att det fortfarande är svindyrt att ringa till fasta telefoner via mobilen oavsett?

Permalänk
Skrivet av Imbhaa:

Här sitter man och tror att kontantkort var en udda sak som nästan ingen använde eftersom jag inte känner någon förutom mig själv som använder kontantkort

Jag har alltid köpt mobilen kontant och kommer fortsätta med det, använder Comviq kompis just nu men funderar på att byta med tanke på att det är svindyrt att ringa till fasta telefoner och t.ex supporten på ett företag :/

Någon som kan ge tips på en operatör/kontantkort som är bra om man vill ha ungefär: 1GB surf, 100-200 fria sms, 100 gratis minuter att ringa?
Eller har jag fattat fel så att det fortfarande är svindyrt att ringa till fasta telefoner via mobilen oavsett?

Jag har inte sett något (möjligtvis AllTele eller Universal) som direkt är billigare än:

Skrivet av Petterk:

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Antar det är samma som halebop. Att ringer du ett samtal, så har du bara 59 stycken kvar (men längden på varje samtal är obegränsat). Kan ringa allt ifrån 20 till 50 samtal så 60 hade varit tajt (fråga mig inte hur jag lyckas, tycker jag inte ringer alls mycket):)

Så ja det blir mer än ett samtal om dagen i snitt för mig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Kunde be folk rapportera in deras användning... är ju enkelt att kolla av specifikationerna och lista antal samtal och sms t.ex.

Fria samtal och sms finns ju som sagt i abonnemang för ca 200 kr... så väljer man ett dyrare abonnemang är det väl för datamängdens skull.

Hela grejen med Tres erbjudande är att du ska köpa telefon från dem. Problemet blir ju då om du bor där de inte har 3G och 4G, för då kan du inte ringa alls. Sist jag kollade fanns det inte LTE från dem över Gävle och bara 3G inne i städerna i norra Sverige. Sen blir det inte så billigt om då råkar behålla telefonen mer än 24 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imbhaa:

Frugan och jag hade var sitt 3Total med 10GB data för 349 kr först... 698 kr per månad totalt för oss båda då.

Tänkte säga upp det och skaffa kontantkort... men istället så blev det Telia Komplett med mobilanslutning för 498 kr. Vi sparar ju 200 kr nu iallafall jämfört med tidigare.

Men vi sitter ändå fortfarande och slänger pengar i sjön eftersom vi inte valde kontantkort. Så snart bindningstiden går ut ska vi byta till det istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Antar det är samma som halebop. Att ringer du ett samtal, så har du bara 59 stycken kvar (men längden på varje samtal är obegränsat). Kan ringa allt ifrån 20 till 50 samtal så 60 hade varit tajt (fråga mig inte hur jag lyckas, tycker jag inte ringer alls mycket):)

Så ja det blir mer än ett samtal om dagen i snitt för mig

Jo, det är samma. Fast Halebop Rubbet liten har 100 samtal, 1000 sms/mms och 1GB extra data jämfört mot Hallons lilla. Sen gäller ju inte fastpris för betalsamtal eller utrikes. Som företagslur kan jag förstå behovet av fetare abonnemang på samtalssidan. Fast då ingår generellt sett telefonen från företaget, så det är inte så relevant till tråden eftersom du då inte köper den alls/själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Är man tvungen att välja ett så dyrt abonnemang? Varför det?

Totalkostnaden är vad man sammanlagt får betala för mobilen... med eller utan abonnemang.

EDIT: Jag har inte hittat något erbjudande där man slipper bindningstid.

Nej, totalkostnaden är vad du får ge för mobilen OCH abonnemanget.

Plockar du ut en mobil i samband med abonnemanget så har du bindningstid, tecknar du endast abonnemang utan att plocka ut en mobil så har du ingen bindningstid.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Nej, totalkostnaden är vad du får ge för mobilen OCH abonnemanget.

Plockar du ut en mobil i samband med abonnemanget så har du bindningstid, tecknar du endast abonnemang utan att plocka ut en mobil så har du ingen bindningstid.

Ja jag skrev ju det, kostnaden för mobil... MED eller UTAN abonnemang.

Bindningstiden är ju valfri... dock innebär den oftast rabatterad mobil i samband med nytecknande eller förlängning av befintligt abonnemang. Vill man slippa bindningstiden helt så får man betala mobilen direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Totalkostnaden då?

Det är ju det enda som är intressant.

Låter ju liksom lite fel o säga... jag fick min mobil gratis, när man får sitta och betala ett dyrt abonnemang i två år. xD

Det är inte alls det enda som är intressant. Jag måste ha ett abbonemang med mycket data. Det intressanta blir då skillnaden i pris mellan detta abbonemang med och utan mobil.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Det är inte alls det enda som är intressant. Jag måste ha ett abbonemang med mycket data. Det intressanta blir då skillnaden i pris mellan detta abbonemang med och utan mobil.

Du menar när du redan har en mobil och bara vill byta abonnemang?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Du menar när du redan har en mobil och bara vill byta abonnemang?

Nej jag menar när man köper en mobil, antingen genom ett abbonemang, eller att köpa mobilen separat. Det viktiga är inte totalkostnaden, utan hur mycket dyrare det blir med mobilen med det abbonemang man vill ha. För abbonemanget är där oavsett. Jag har ett abbonemang med fria samtal osv, samt 6gb data. Det behöver jag ha oavsett om jag köper till en mobil eller inte. Sen valde jag att lägga till min Z3 compact för en viss summa extra. Det är extra pengen som är viktig här.

Men det gäller såklart att räkna ut noga om man tjänar på abbonemang. Jag gjorde ett exceldokument med alla abbonemang som fanns, samt jämförde med det jag hade innan. Då blev Telia bäst då ett år spotify följde med, vilket var 1200kr sparat.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Blir väl till att köpa någon från CDON för typ 2-300kr med 1månads batteri tid. Kör kontant kort hos comviq, inga räkningar.
Spela spel och surfa gör jag på datorn istället:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Ja jag skrev ju det, kostnaden för mobil... MED eller UTAN abonnemang.

Bindningstiden är ju valfri... dock innebär den oftast rabatterad mobil i samband med nytecknande eller förlängning av befintligt abonnemang. Vill man slippa bindningstiden helt så får man betala mobilen direkt.

Totalkostnad UTAN mobil (24mån): 7176kr
Totalkostnad MED mobil (24 mån): 10776kr

Alltså en mellenskillnad på 3600kr som är totalsumman man ger för mobilen (i detta fall en iPhone 5S 64GB), hur får du det till samma summa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper kontant men aldrig någon dyr modell, ofta begagnad. Runt 2-2,5k känns rimligt för en telefon som mest tycker jag. De har en tendens att dö en våldsam död förr eller senare ändå då de får följa med ut i skogen på diverse aktiviteter.

Skulle kunna skippa privat mobil helt och använda (och ev förmånsskatta för) jobbtelefonen om jag ville då arbetsgivaren tillåter det. Men det är rätt skönt att kunna låta den telefonen ligga när jag inte jobbar. Alla har inte samma respekt för normala arbetstider Plus då att jag inte vill riskera att slå sönder den telefonen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Nej jag menar när man köper en mobil, antingen genom ett abbonemang, eller att köpa mobilen separat. Det viktiga är inte totalkostnaden, utan hur mycket dyrare det blir med mobilen med det abbonemang man vill ha. För abbonemanget är där oavsett. Jag har ett abbonemang med fria samtal osv, samt 6gb data. Det behöver jag ha oavsett om jag köper till en mobil eller inte. Sen valde jag att lägga till min Z3 compact för en viss summa extra. Det är extra pengen som är viktig här.

Men det gäller såklart att räkna ut noga om man tjänar på abbonemang. Jag gjorde ett exceldokument med alla abbonemang som fanns, samt jämförde med det jag hade innan. Då blev Telia bäst då ett år spotify följde med, vilket var 1200kr sparat.

Jo det var ju att skaffa en mobil det handlade om... huruvida den är billigare med eller utan ett abonnemang.

Men det blev nog ett par missförstånd på vägen.

Skrivet av Rajat:

Totalkostnad UTAN mobil (24mån): 7176kr
Totalkostnad MED mobil (24 mån): 10776kr

Alltså en mellenskillnad på 3600kr som är totalsumman man ger för mobilen (i detta fall en iPhone 5S 64GB), hur får du det till samma summa?

Vad yrar du om? Vadå samma summa? Läs om mitt inlägg igen.

Jag skrev: Totalkostnaden är vad man sammanlagt får betala för mobilen... med eller utan abonnemang.

Du listar priserna för abonnemanget... med eller utan mobil.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo det var ju att skaffa en mobil det handlade om... huruvida den är billigare med eller utan ett abonnemang.

Men det blev nog ett par missförstånd på vägen.

Vad yrar du om? Vadå samma summa? Läs om mitt inlägg igen.

Jag skrev: Totalkostnaden är vad man sammanlagt får betala för mobilen... med eller utan abonnemang.

Du listar priserna för abonnemanget... med eller utan mobil.

Nä, för jag har skrivit FLERA gånger att priset för mobilen är 3600kr och det är det TOTALA summan för mobilen, 0kr i engångsavgift + 150kr/mån i 24 månader = 3600kr TOTALT, resterande 7176kr är för abonnemanget och den kommer du inte ifrån oavsett du tar med eller utan mobil och ger då en totalsumma på 10776kr inkl. mobil i 24 månader

Visa signatur