Permalänk
Medlem

Mycket avancerat datorproblem.

Tjenare! Nu är det så att jag har haft problem med datorn sedan veckan efter jag köpte den. Den är inköpt den 3e december 2014.
Den innehåller en I7 4790K, Zotac 970 AMP! Extreme, Corsair Vengeance 1600mhz 16GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Problemen är Bluescreens och spel kraschar om och om igen.
Ibland kan jag spela i timmar utan att det händer, men ibland händer det efter 5 minuter.

Jag har testat att byta ut Grafikkortet mot min syrras, problemen kvarstod.
Jag har testat att byta ut ramen till min brors, problemen kvarstod.

Första gången jag skulle lämna in mitt moderkort så gick det sönder när det var påväg dit, så jag köpte ett nytt moderkort
och killen på Inet sade att han var 95% säker på att det var moderkortet som var trasigt, så jag köpte ett nytt, men problemen kvarstod.

Jag lämnade in CPU, Ram, Moderkort och PSU hos Inet och de stresstestade och felsökte i 1,5 vecka och jag fick igår en ny CPU då de hittade fel på den.
Jag fick tillbaka datorn i fredags och byggde ihop den men likt förbannat så kvarstod problemen.

Vad i helvete ska jag göra?! Jag är på gränsen till att köpa en ny jävla dator för jag börjar bli RIKTIGT jävla frustrerad på detta nu.

Permalänk
Medlem

Här är BSOD meddelandena jag fått.

Permalänk
Medlem

Hårdisken kanske? Korrupta filer.
Fel spänning till komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Hårdisken kanske? Korrupta filer.
Fel spänning till komponenterna?

Har testat installera OS på 2 HDD:er och en SSD. Problemet kvarstår.
Hur kollar jag spänningen?

Permalänk
Medlem

Byt ut nät aggregatet.

Permalänk
Medlem

Nätagget är väl det enda du inte bytt då?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Och SATA-kablarna.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på ditt OS har för mycket konstiga errors speciellt för System Service Exception. Installera om allt igen samtidigt uppdatera allt så alla befintliga buggar är åtgärdade.

För andra felmeddelandet så tippar jag på överhettning. Dra hem HWInfo Sensor och ge oss resultat.

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat så borde du testa med ett annat nätagg, kan spöka ordentligt om det inte fungerar som det ska.
Dubbelkolla även att samtliga distanser för moderkortet sitter ordentligt, samt att det inte tar i moderkortsplåten och orsakar någon kortslutning.
Om inte något av det hjälper så skulle iaf jag testat både nyare samt äldre drivrutiner. Dvs, ladda ner dom från tillverkarnas hemsidor istället för att använda skivan som medföljde komponenterna.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xnrlol:

Tjenare! Nu är det så att jag har haft problem med datorn sedan veckan efter jag köpte den. Den är inköpt den 3e december 2014.
Den innehåller en I7 4790K, Zotac 970 AMP! Extreme, Corsair Vengeance 1600mhz 16GB, Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3
Problemen är Bluescreens och spel kraschar om och om igen.
Ibland kan jag spela i timmar utan att det händer, men ibland händer det efter 5 minuter.

Jag har testat att byta ut Grafikkortet mot min syrras, problemen kvarstod.
Jag har testat att byta ut ramen till min brors, problemen kvarstod.

Första gången jag skulle lämna in mitt moderkort så gick det sönder när det var påväg dit, så jag köpte ett nytt moderkort
och killen på Inet sade att han var 95% säker på att det var moderkortet som var trasigt, så jag köpte ett nytt, men problemen kvarstod.

Jag lämnade in CPU, Ram, Moderkort och PSU hos Inet och de stresstestade och felsökte i 1,5 vecka och jag fick igår en ny CPU då de hittade fel på den.
Jag fick tillbaka datorn i fredags och byggde ihop den men likt förbannat så kvarstod problemen.

Vad i helvete ska jag göra?! Jag är på gränsen till att köpa en ny jävla dator för jag börjar bli RIKTIGT jävla frustrerad på detta nu.

När du provade att installera på olika diskar, lät du de andra diskarna sitta kvar då? För några år sen hade jag ett skumt problem med en laptop efter att jag hade satt i en ssd. Problemet försvann när tog ur den gamla hdd:n när jag formaterade ssd:n.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur mitt problem yttrade sig, men jag tänker att det kan vara värt ett försök för dig i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com