CDON påstår att jag använt varan som skickades tillbaka DIREKT! (LÖST)

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd redigerad enligt § 8.*

Att bryta mot lagen och begå bedrägeri rättfärdigas inte av rådande situation.

Citat:

§ 8 [..] Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING!

Efter mycket om och men nu det senaste dagarna fick jag svar på mejlet jag skickade iväg, samt meddelandet jag skrev på deras Sweclockers forumdel. Meddelandet jag fick var detta:

Hejsan!

Detta är såklart inte ok. En kollega på kundtjänst har löst detta för dig nu och hjälpt dig med returen. Lagret är även meddelade och vi kommer att se över denna rutin och ärendet närmre för att undvika att felaktig information kommer ut igen. Vi ber verkligen om ursäkt för det extra arbetet du har fått lägga ner på detta!

Mvh
CDON.COM

Och det stämmer, fick mejl från kundservice där dom skickade med både ruterfraktsedel, en ursäkt och att lagret är meddelat att varan skall tas emot och rutinerna ska kollas igenom (fast vem säger inte det? ) Problemet är löst såhär långt iallfall, skönt det!

Edit: Tack för hjälpen Sweclockers!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sjoooberg:

UPPDATERING!

Efter mycket om och men nu det senaste dagarna fick jag svar på mejlet jag skickade iväg, samt meddelandet jag skrev på deras Sweclockers forumdel. Meddelandet jag fick var detta:

Hejsan!

Detta är såklart inte ok. En kollega på kundtjänst har löst detta för dig nu och hjälpt dig med returen. Lagret är även meddelade och vi kommer att se över denna rutin och ärendet närmre för att undvika att felaktig information kommer ut igen. Vi ber verkligen om ursäkt för det extra arbetet du har fått lägga ner på detta!

Mvh
CDON.COM

Och det stämmer, fick mejl från kundservice där dom skickade med både ruterfraktsedel, en ursäkt och att lagret är meddelat att varan skall tas emot och rutinerna ska kollas igenom (fast vem säger inte det? ) Problemet är löst såhär långt iallfall, skönt det!

Edit: Tack för hjälpen Sweclockers!

Skönt att höra.

Fick du någon rabattkod eller presentkort i kompensation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Skönt att höra.

Fick du någon rabattkod eller presentkort i kompensation?

Nja, inget sådant. Men det gör mig absolut ingenting, bara glad att det löste sig!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sjoooberg:

Nja, inget sådant. Men det gör mig absolut ingenting, bara glad att det löste sig!

Nja?

Du fick ingen som helst kompensation?

Enbart jag har lagt ner 15 minuter på ditt bekymmer.

Skicka ett svar på din senaste e-post-konversation och fråga om kompensation. Rimligt skulle vara att de ger dig spelet gratis, eller en 100kr rabattkod på nästa köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Nja, inget sådant. Men det gör mig absolut ingenting, bara glad att det löste sig!

Ta att du fått returen och vänd på klacken och lär dig att aldrig handla på CDON igen, dom gör folk mer och mer förbannade på dom varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Beställde Diablo 3 Reaper of Souls Collectors Edition från CDON, men såg sedan att Blizzard hade rabatt på sin egna digitala deluxe version vilket jag köpte istället då den var billigare.
Hörde av mig till CDON för att avbryta ordern men det var för sent då den var påväg att packas ned.

Får hem varan några dagar senare i ett stort paket, öppnar för att kolla om det är korrekt vara. Vilket det var, men till det konstiga var att spelet ej var inplastat?
Tänkte inte mer på det då jag skulle skicka tillbaka varan igen ändå. Packade ner sakerna och skickade tillbaka till CDON.
Under veckan som var får jag ett mejl där dom nekar mitt återköp pga produkten ej är inplastad samt att det tydligen var "dammkorn" på någon av skivorna.

Jag loggade in på chatten omgående och skrev att den skickades utan plast och det ända jag gjorde var att kolla så att varan var korrekt sedan skickade jag tillbaka allting.
Dom skulle kolla närmre på detta men återkom idag med att dom ej kommer ta emot varan då dom ej skickar ut spel utan plombering.

Läste på deras "vanliga frågor" i kundtjänsten att ibland så skickas spel ut utan plombering, men det är ingenting företaget kan rå för.

Men vad gäller?
Vad kan jag göra för att slippa få spelet tillbaka och betala dessa jäkla 400kr?

Finns det ingenting man kan göra?

Annars får jag väl spara lådan och innehållet och sälja vidare ..

MEN VAD GÄLLER!?

Skickades från m.sweclockers.com

UPPDATERING!

Efter mycket om och men nu det senaste dagarna fick jag svar på mejlet jag skickade iväg, samt meddelandet jag skrev på deras Sweclockers forumdel. Meddelandet jag fick var detta:

Hejsan!

Detta är såklart inte ok. En kollega på kundtjänst har löst detta för dig nu och hjälpt dig med returen. Lagret är även meddelade och vi kommer att se över denna rutin och ärendet närmre för att undvika att felaktig information kommer ut igen. Vi ber verkligen om ursäkt för det extra arbetet du har fått lägga ner på detta!

Mvh
CDON.COM

Och det stämmer, fick mejl från kundservice där dom skickade med både ruterfraktsedel, en ursäkt och att lagret är meddelat att varan skall tas emot och rutinerna skall undersökas. Problemet är löst såhär långt iallfall, skönt det!

Känns ju som att det helt klart var deras fel. Om det händer att varor skickas ut som inte är plomberade så är ju det helt klart något dem får ta tag i. Jag hade aldrig köpt ett paket köttfärs om förpackningen var bruten, som en dålig jämförelse. Och att problemet har uppstått tidigare visar ju på att någon inte bryr sig om att hålla på deras egna regler.

Jag hade aldrig godkänt ett sådant svar. Vadå hjälpte dig?! Det var deras fel från början, inget som man ska vara tacksam över att dem fixat efter massa tjat!
Skicka ett mail till personens chef och meddela denne om strulet. Det är sällan någon tar på sig ansvaret när något gått fel och man kan behöva ta upp det med någon ett par huvuden upp för att det faktiskt ska hända något.

Nu fick du ju "hjälp" med problemet, men faktumet att det redan skett ett flertalet gånger känns inte seriöst.

Jag gillar annars CDON, brukar vara trevliga ch bra leverans.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Nja?

Du fick ingen som helst kompensation?

Enbart jag har lagt ner 15 minuter på ditt bekymmer.

Skicka ett svar på din senaste e-post-konversation och fråga om kompensation. Rimligt skulle vara att de ger dig spelet gratis, eller en 100kr rabattkod på nästa köp.

Jag förstår inte denna besatthet att kräva ekonomisk kompensation varje gång någon gör fel. Rimligt är att dom gör rätt för sig och ber om ursäkt eller måste man mäta allt i pengar nuförtiden?!

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iFraja:

Jag förstår inte denna besatthet att kräva ekonomisk kompensation varje gång någon gör fel. Rimligt är att dom gör rätt för sig och ber om ursäkt eller måste man mäta allt i pengar nuförtiden?!

Nej, allt måste inte mätas i pengar.

I det här fallet så har dock kunden lagt en hel del tid på att få varan returnerad, han har t.o.m. bett oss på Sweclockers om råd då CDON:s kundtjänst ej accepterat hans retur.

Jag anser att de kunde ha gett honom en rabattkod som kompensation. Märk väl, detta säger jag som aktieägare, så slutresultatet faller i slutändan hos mig och andra aktieägare.

Visst, någon gjorde fel, jag skyller inte på individen i kundtjänst som råkade göra fel. Men anser ändå att TS borde få kompensation.

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om kompensation. Se det hellre som att du nu vet vart du inte ska handla igen.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sjoooberg:

Nja, inget sådant. Men det gör mig absolut ingenting, bara glad att det löste sig!

Skrivet av DotDotDot:

Nja?

Du fick ingen som helst kompensation?

Enbart jag har lagt ner 15 minuter på ditt bekymmer.

Skicka ett svar på din senaste e-post-konversation och fråga om kompensation. Rimligt skulle vara att de ger dig spelet gratis, eller en 100kr rabattkod på nästa köp.

Jag hade inte velat ha kompensation iaf inte den typen som CDON ger, för jag hade inte velat stötta det företaget mer om samma sak hänt mig.
Så kompensation i form utav en rabattkod för att handla ännu mer utav ett företag man har noll respekt för efter en sådan här sak... Naaah, it's not gonna happen.

Om någon form utav kompensation eller form utav "tröst" för att de tagit TS tid och klantat sig, skulle varit att han fått behålla RoS det hela handlar om. Bruten förpackning eller ej, det handlar om goodwill - och CDON har dessvärre inte mycket utav just den varan, som börjar på G...

Men ra-ra-ra-rabattkoder har de mängder av. Vet inte hur många som brinner inne för mig varje år.
Vissa ger jag bort, vissa glömmer jag av, vissa bara försvinner i mängden för att man läst mailet de kom i och sedna glömt att lägga det som oläst / spara eller flytta bort det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Sådär, postar sista nu. Lite smått förvånad faktiskt.

Skickade tillbaka spelet direkt vid utlämningsstället i början av maj. Tyckte det var konstigt att jag inte fått något mejl om att spelet kommit fram ännu, så i tisdags (19/5) så skickade jag ett mejl och frågade om det kommit fram. Fick svar på tisdagskvällen om att det inte kommit fram (vilket är konstigt då jag skickade för mer än två veckor sedan..?), och att det troligtvis försvunnit någonstans hos posten. Så personalen som skrev mejlet sa det att han mackulerar fakturan jag fick, så det är bara att riva den. Det som förvånade mig var att dom hade ju inte ens fått tillbaka varan?

Tack för detta.

Men ja, i fredags så fick jag mejlet om att varan kommit fram. Men att mackulera en faktura innan varan är framme är inte illa!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Sådär, postar sista nu. Lite smått förvånad faktiskt.

Skickade tillbaka spelet direkt vid utlämningsstället i början av maj. Tyckte det var konstigt att jag inte fått något mejl om att spelet kommit fram ännu, så i tisdags (19/5) så skickade jag ett mejl och frågade om det kommit fram. Fick svar på tisdagskvällen om att det inte kommit fram (vilket är konstigt då jag skickade för mer än två veckor sedan..?), och att det troligtvis försvunnit någonstans hos posten. Så personalen som skrev mejlet sa det att han mackulerar fakturan jag fick, så det är bara att riva den. Det som förvånade mig var att dom hade ju inte ens fått tillbaka varan?

Tack för detta.

Men ja, i fredags så fick jag mejlet om att varan kommit fram. Men att mackulera en faktura innan varan är framme är inte illa!

Skickade du med en retursedel då ? Eller något som visade vem varan kom ifrån? Borde ju till och med fått ett nummer hos posten om det var en förbetald retur... Returer är alltid ett helvete, speciellt med lata arbetare.

Bra att allt slutade bra. Jag tror CDon är rätt hårde innan pengar ges tillbaks i dessa fall, annars hade alla kunnat skicka tillbaka öppnade spel.

Jag har svårt att se hur dom kan agera annurlunda, hur svårt är det att ljuga om att den var öppnad ? Ekonomisk kompensation, va e det för drabbel ? Ibland blir det fel, man kan inte begära pengar för det. Speciellt inte i en fråga där ord står mot ord.

Men jag måste fråga varför du ens öppnade paketet. Kontrollera varan? Jaha, om det låg en grill i paketet vad skulle du göra då ? Spelar ju ingen roll vad det är i paketet, det ska ju endå returneras. Var helt onödigt att öppna det om du redan hade köpt spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Men jag måste fråga varför du ens öppnade paketet. Kontrollera varan? Jaha, om det låg en grill i paketet vad skulle du göra då ? Spelar ju ingen roll vad det är i paketet, det ska ju endå returneras. Var helt onödigt att öppna det om du redan hade köpt spelet.

Har varit med om att jag råkat få fel vara en gång, därför ville jag öppna och kolla så att det vart rätt spel. Vilket det var.
Kan säga att det blev en väldans fart på allting när jag skrev till dom på deras Swelockers tråd!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har varit med om att jag råkat få fel vara en gång, därför ville jag öppna och kolla så att det vart rätt spel. Vilket det var.
Kan säga att det blev en väldans fart på allting när jag skrev till dom på deras Swelockers tråd!

Det var ju bra, det är därför dom har en tråd.

Det jag menade var, att det var rätt spel i spelade ju ingen roll eftersom du redan innan visste att du skulle returnera det, förstår du ? Det skulle kunna ligga en stavmixer i den, den ska ju endå skickas tillbaka oavsätt vad paketet innehöll. Men det är ju skitsamma nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan184:

Skickade du med en retursedel då ? Eller något som visade vem varan kom ifrån? Borde ju till och med fått ett nummer hos posten om det var en förbetald retur... Returer är alltid ett helvete, speciellt med lata arbetare.

Bra att allt slutade bra. Jag tror CDon är rätt hårde innan pengar ges tillbaks i dessa fall, annars hade alla kunnat skicka tillbaka öppnade spel.

Jag har svårt att se hur dom kan agera annurlunda, hur svårt är det att ljuga om att den var öppnad ? Ekonomisk kompensation, va e det för drabbel ? Ibland blir det fel, man kan inte begära pengar för det. Speciellt inte i en fråga där ord står mot ord.

Men jag måste fråga varför du ens öppnade paketet. Kontrollera varan? Jaha, om det låg en grill i paketet vad skulle du göra då ? Spelar ju ingen roll vad det är i paketet, det ska ju endå returneras. Var helt onödigt att öppna det om du redan hade köpt spelet.

Dom drog ut på det genom att ändra sig från att retur är OK till att retur inte är OK.
Tid är pengar sägs det, men om dom hellre förlorar kunder så är dom förstås fria att välja den vägen.
Oftast handlar det ju inte om mer än en symbolisk summa, en gest, som visar att dom bryr sig.

edit: Det ser ut som att jag blev lite förvirrad där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dom drog ut på det genom att ändra sig från att retur är OK till att retur inte är OK.
Tid är pengar sägs det, men om dom hellre förlorar kunder så är dom förstås fria att välja den vägen.
Oftast handlar det ju inte om mer än en symbolisk summa, en gest, som visar att dom bryr sig.

Så var det inte om jag förstod det. Dom ville inte låta honom retunera den eftersom spelet inte var plomberat. Men sen så ändrade dom sig när han låg på lite.

Och jag kan förstå det, 99 av 100 kanske är plomberade, då är det konstigt om just den 1% behövde returnera just det spelet. Han fick ju returnera den, han behövde bara prata med mer än en person, en websupport som antagligen bara läser upp deras policy.

Att kräva pengar bara för att det blev lite fel, dessutom på en 10% marginal-produkt. Lägg de pengarna på att få bättre service till nästa gubbe då istället.

Permalänk
Medlem

Well Sjooooberg nu kan du skita i detta så kan vi farma vidare på season och dra lärdom att aldrig mer handla på CDON

//Slappy (SvenskaDiablo)