Laptop runt 10k för programmering

Permalänk
Medlem

Laptop runt 10k för programmering

Hej!

Är på jakt efter en ny laptop som skall användas i huvudsak till programmering och beräkningar/simulering. Ett annat tänkt användningsområde är att spela spel på så höga grafikinställningar som ryms i budgeten. Idag sitter jag på en 13.3tummare med HD-upplösning vilket jag tycker är alldeles för lite. Är van vid stationärt med hög upplösning som tillåter att fönster placeras sida vid sida.

Jag tittade först på 17tummare men det verkar vara väldigt begränsat utbud om man vill ha lite högre upplösning. Hur är det att jobba på en 15.6? Upplever ni det som tillräckligt?

Jag har spanat in denna:
Asus N550JK-DS521H

Den har 4k upplösning vilket verkar toppen, men jag hittar dessvärre inga recensioner på nätet.
Är det någon som har koll på byggkvaliten? Är det lönt att gå på 4k på en såpass liten skärm? Märker man någon skillnad? Hur blir det med prestandan i spel på en 4k-skärm, några bieffekter om jag skulle sänka upplösningen i spelet till 1080p? Annat än lägre upplösning då såklart.

Hur står sig en 15tummare med hög upplösning mot en 17tummare med endast 1080p?

Finns det bättre alternativ i prisklassen? Kan tänka mig att gå så långt som 12-13k men stannar gärna runt 10-sträcket

Tacksam för inputs!
mvh addejo