[Löst] Kommer inte in på Outlook

Permalänk
Medlem

[Löst] Kommer inte in på Outlook

Nu vet jag inte om det här är rätt plats men jag hoppas det.

Saken är den att jag har min mejl på Outlook men när jag ska gå in på hemsidan: https://www.outlook.com/owa kommer jag inte in. Är det fler som har samma problem och är det möjligt att komma runt det?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Vad får du för felmeddelande?
Provat med en annan webbläsare?

Permalänk
Medlem

Felmeddelandet är: "Servern hittades inte. Firefox kan inte hitta servern på www.outlook.com."
Kör som du förstår med Firefox. Operativsystemet är dessutom Xubuntu. Jag provade med min Iphone nu och där gick det att logga in. Både datorn och telefonen använder det trådlösa nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du pingar www.outlook.com så slår den upp en IP eller?
Som sagt, testa med en annan webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Om du pingar www.outlook.com så slår den upp en IP eller?

Huh? Ursäkta men den där meningen förstår jag inte mycket av. Det är dock inte ditt fel, det råkar bara vara så att jag är väldigt oinsatt i detta med datorer. Det jag gör är att jag skriver in adressen i läsaren och trycker på enter. Då laddar sidan en stund och sen kommer felmeddelandet upp.

Skrivet av HerrNilsson:

Som sagt, testa med en annan webbläsare.

Jag testade med mobilen och det fungerade, som jag skrev. Så det måste ha något med datorn (eller webläsaren) att göra. Får ta och prova en annan webläsare när jag får lite tid över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Huh? Ursäkta men den där meningen förstår jag inte mycket av. Det är dock inte ditt fel, det råkar bara vara så att jag är väldigt oinsatt i detta med datorer. Det jag gör är att jag skriver in adressen i läsaren och trycker på enter. Då laddar sidan en stund och sen kommer felmeddelandet upp.

Starta kommandotolken (cmd.exe) (skriv cmd i startmenyn och enter)
Skriv:"ipconfig" och tryck på entertangenten (utan citationstecken)
Skriv: ping "www.outlook.com" och enter (utan citatationstecken)

Resultatet bör vara något i denna stil: (oroa dig inte om du har något sämre ping, detta är på 1000/1000 fiber med kabelanslutning)

Detta är också ett sjysst tips för att felsöka din egen internatanslutning om något krånglar, då brukar jag köra "ping 8.8.8.8" (8.8.8.8 är googles DNS server, har inte legat nere mer eller mindre någonsin) för att avgöra om jag ens når ut till internet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Jag testade med mobilen och det fungerade, som jag skrev. Så det måste ha något med datorn (eller webläsaren) att göra. Får ta och prova en annan webläsare när jag får lite tid över.

Ändå kör du linux?
Ah gör det och se vad som händer.

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Starta kommandotolken (cmd.exe) (skriv cmd i startmenyn och enter)
Skriv:"ipconfig" och tryck på entertangenten (utan citationstecken)
Skriv: ping "www.outlook.com" och enter (utan citatationstecken)

Resultatet bör vara något i denna stil: (oroa dig inte om du har något sämre ping, detta är på 1000/1000 fiber med kabelanslutning)
http://i.imgur.com/tSySgi3.png

Detta är också ett sjysst tips för att felsöka din egen internatanslutning om något krånglar, då brukar jag köra "ping 8.8.8.8" (8.8.8.8 är googles DNS server, har inte legat nere mer eller mindre någonsin) för att avgöra om jag ens når ut till internet.

Snubben kör Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Snubben kör Linux

aah, så går det om man inte håller koll på gamla tabbar, aja, kanske kan hjälpa någon annan

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ändå kör du linux?

Ja, eller just därför. Jag ägnar några timmar åt att installera och konfigurera sedan brukar det bara snurra på. Sen kan jag följa guider och så (i alla fall någorlunda). Det är främst begrepp som "pinga hemsidan" och liknande som avslöjar mina brister. Datorterminologi är inte min starka sida.

Utan att ha gjort något särskilt fungerar det att komma in på Outlook igen. Vete tusan vad det var för knas.

Visa signatur