Tips, kör dubbla nätagg om du vill spara cash

Permalänk
Medlem

Tips, kör dubbla nätagg om du vill spara cash

Ska du överklocka? Flyttar inte datorn? Kör två nätagg. Tjuvkoppla det ena nätagget och koppla det till en vanlig väggswitch ON/OFF 220v. Sen koppla in det i grafikkorten du vill driva. Starta det, sen startar du datorn precis som vanligt med det vanliga nätagget som sitter på moderkortet. Inga problem.

Viloläge då? Ja, sätt i viloläge, när bildskärmarna är svarta, stäng av GFX-nätaggen. sen sätter du på dem först innan du startar datorn från viloläga.

På detta sättet kan du få hela separata rails, verkligen helt separata för bra resultat. för att inte tala om hur många bra nätagg du kan köpa och spara på miljön och dina pengar.

Jag har .e.x ett 450w corsair till 5 ghz 2600k på mobot, och sen ett 650 chieftec till mitt geforce... kan överklocka hela dagarna utan några problem, aggen blir inte ens varma... (1100 watt)

peace

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Avstängd

annars köper man ett guld agg för 600-700 på 600-700w så slipper man platsbrist får nya saker och mindre sladdar och mindre med krångel som man med kan klocka hela dagarna med och ett 650 chiftech tex kan vara ganska ruttet om man vill köra flera gpu pga en del är uformade som äldre agg med stark 5v och klen 12 v lina

kan ju vara bra alternativ för flera gpu 3-4 st och ett par bra agg tex men 1-2 gpu känns det som mer krångel än det är värt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kör 2st gigabyte 670 oc (680 pcb) på trippla skärmar (~250 watt peak styck) och rödvolts-överklockad sandybridge som peakar ~120 watt om jag minns rätt. Kör ett tusenkronors modulärt corsair bronze 80 txm750 med 3st rails och 30 000 timmar senare (om än grafikkorten uppdaterats lite) så rullar det på bra än. Jag köper ju hellre ett bra nätagg än två stycken dåliga för samma pengar?

Har man två liggandes och inte har råd med ett nytt och det uppstår strömproblem så är det så klart ett bra tips dock! Jag körde för en massa år sedan två nätagg av någon anledning minns jag.. men jag har även när ett nätagg dött kört en klockad thunderbird, "tungt" grafikkort, flera diskar, flera dvd/brännare på ett 140 watts kontorsdator slim-agg när "minst 300 watt!"-regeln gällde

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

nu ville jag inte veta vad ni kör för nätagg jag ville bara tipsa folk som inte har råd med kvalitésagg att köpa två st mindre, det blir lika bra. om man ändå inte flyttar på datorn d.v.s ;P

ta pris. 150 kr st för 500 watt corsair. blir 450 kr för 1500 watt, i stället för 2000 kr för 1500 watt med ett nytt. det är skillnaden jag ville peka på!

men det är lite risky biznis att köpa beggade nätagg man vet aldrig hur länge dem varit i drift och hur bra kylda dem varit... och det är helt omöjligt att se innuti en kondesator

drar din dator 750 watt, köp det dubbla... det är min regel. då håller komponenterna i agget mycket längre.

Peak 1000 watt, köp 2000 watt.

ett nätagg som belastas med 25% av max kan lätt hålla 30 år!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Avstängd

Det finns adaptrar för att koppla ihop två nätagg på Ebay, gamla Cooler Master Stacker chassit kom med en sådan exempelvis där grön och svart kabel kopplades ihop. Det gjorde att det sekundära nätagget startade samtidigt som det första

Permalänk
Medlem

det enda som skiljer gamla och nya agg är att de nya går lite svalare och har bättre effektivitet... annars är det samma jävla teknik som funnits i 20 år.. till du som sa att det är "nya grejer" däremot på riktigt fina switchade nätagg har ripplenivåerna gått ned senaste decenniumet

nätagget ajg kör till mitt ljudkort byggdes väl i första utgåva 1975... samma design funkar lika bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

det enda som skiljer gamla och nya agg är att de nya går lite svalare och har bättre effektivitet... annars är det samma jävla teknik som funnits i 20 år.. till du som sa att det är "nya grejer" däremot på riktigt fina switchade nätagg har ripplenivåerna gått ned senaste decenniumet

nätagget ajg kör till mitt ljudkort byggdes väl i första utgåva 1975... samma design funkar lika bra

En bil från 1975 och dagens bilar är ju samma funktion dvs den drivs av en motor och man kan åka i den men det har ju trots allt hänt en del med dem, samma med nätagg som kanske har fler PCI-E kablar osv. Och ett 1500w nätagg behövs inte nu mer om man inte ska köra tri sli med X99 socket och massa övrig hw då delarna är mer strömeffektiva idag är för 3 år sedan.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att svälj att folk som inte har råd med ett "dyrt" nätagg skulle behöva kraften från 2 nätagg.
Har du inte råd att köpa ett dyrt nätagg så är det troligt att personen i fråga inte har lagt ner mycket pengar på kraftfulla gpu´er.
Till o med 2 st GTX 970 drar 300w för bara korten, behövs inget monster nätagg för att driva hela systemet,
ett bra 600w och du är säker.
Tror nog till o med att det skulle fungera på ett 500w om du inte ska överklocka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
32 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

Hur avskriver man sig från den här tråden

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Potentiellt farligt råd. Elsäkerhet är inget man bör tumma på.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?