Permalänk
Medlem

Vilken skärm för runt 5000?

Snart dags för födelsedag och vikariat. Ska därmed skrapa ihop lite peningar till en ny skärm. Tanken är att välja en skärm för max 5000. Funderingarna går kring 21:9, 4k eller 144hz TN med freesync (kommer köra AMD-kort). Ser en del film, men vill framför allt ha en trevlig arbetsyta utan att behöva ha mer än en skärm. Älskar hög pixeltäthet, och 1080p känns verkligen inte okej längre på 24" (skyller på min Surface Pro 3 för det). Ser egentligen hellre trevlig bild och hög pixeltäthet än en massa gaming-features.

Funderingarna är:
1. 4k antingen Asus eller Samsung med TN-panel.
2. 21:9 från antingen Asus, Acer eller Dell (2560x1080)
3. 1440p med TN och freesync.
4. En "gammal hederlig" 1440p IPS från antingen AOC, Dell eller Asus.

Så, har du några tips på en så bra skärm som möjligt, eller egna erfarenheter av en bra skärm för runt 5000 - come forward!

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Ser en del film, men vill framför allt ha en trevlig arbetsyta utan att behöva ha mer än en skärm. Älskar hög pixeltäthet, och 1080p känns verkligen inte okej längre på 24" (skyller på min Surface Pro 3 för det). Ser egentligen hellre trevlig bild och hög pixeltäthet än en massa gaming-features.

Tack på förhand!

Så alternativ 2 går bort då de inte har speciellt hög pixeltäthet eller arbetsyta. Kvar har vi alternativ 1, 3 och 4.

Alternativ 1. 27" eller större + 4K + TN är ingen höjdare pga dåliga betrakningsvinklar. Skalning av UI kommer bli ett problem i många program också såvida du inte har falkögon

Alternativ 3. Här offrar du färger o betrakningsvinklar till förmån för freesync och 144hz då de enda skärmarna med 1440p + freesync jag känner till är: Acer och BenQ - BenQ spräcker din budget rejält, Acern har dålig fot (ej höj/sänkbar

Med dina preferenser röstar jag på en vettig 1440p-skärm istället, t.ex:

AOC q2770Pqu

Asus PB278QR

Dell U2715H

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Så alternativ 2 och 3 går bort då de inte har hög pixeltäthet eller arbetsyta. Kvar har vi alternativ 1 och 4.

27" eller större + 4K + TN är ingen höjdare då betrakningsvinklar kommer bli ett problem såvida du inte har falkögon o sitter 1 meter+ från skärmen. Skalningsproblem i många program fortf också :s

Röstar på en vettig 1440p-skärm istället, t.ex:

AOC q2770Pqu

Asus PB278QR

Dell U2715H

Dellen är verkligen sinnessjukt snygg! Sitter för övrigt väldigt nära skärmen. Typ mindre än en meter. Detta p.g.a väldigt grundt skrivbord.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Asus Prime X870, 9800X3D, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Asus Rog Astral OC RTX 5090.

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Dellen är verkligen sinnessjukt snygg! Sitter för övrigt väldigt nära skärmen. Typ mindre än en meter. Detta p.g.a väldigt grundt skrivbord.

Redigerade min post lite blev lite fel !

Visst är den?! Knappt några kanter

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2715h.htm

om du vill läsa ingående recension om skärmen, input lag är lågt och det verkar vara en trevlig skärm.

Visa signatur

Spelburk: 7800X3D | MSI 4090 Gaming X Slim | G.Skill 32GB 6000/CL32 | MSI MPG B650 Carbon WiFi | Kingston 3200 2TB | Noctua U12S | Fractal Design North 6x Noctua NFA12x25 | NZXT C1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Redigerade min post lite blev lite fel !

Visst är den?! Knappt några kanter

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2715h.htm

om du vill läsa ingående recension om skärmen, input lag är lågt och det verkar vara en trevlig skärm.

Läste slutsatsen. Låter ju trevligt. Inte minst att reflexfiltret är ändrat från föregångaren, vilket jag verkligen inte gillade på den. Den här ligger helt klart i pipelinen. Frågan är angående AOC:n som ju faktiskt är rätt så rejält mycket billigare och har fått rätt bra recensioner också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Inte minst att reflexfiltret är ändrat från föregångaren, vilket jag verkligen inte gillade på den.

Mmm jag med, hade en dell-skärm förr och sa aldrig mer, men de verkar ju ha fixat den biten.

Skrivet av TobbeH94:

Frågan är angående AOC:n som ju faktiskt är rätt så rejält mycket billigare och har fått rätt bra recensioner också.

AOC:n är utan tvekan mest 27" 1440p-skärm för slanten. Det du får för dom extra ~1700kr som Dellen kostar är grym fot, designen, och tunna kanter. Om det är värt det eller inte är upp till dig.

Tycker alla skärmar med "breda" kanter ser stenålders ut om man jämför med Dellen

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Är 6500 för dyrt? För den summan kan du köpa en 34" 21:9-skärm

Har en sån och verkligen stortrivs med den! Enda lilla abret är att vissa haft problem med BLB/IPS-glow på skärmar av denna storlek, oavsett märke.

Perfekt för filmer, men funkar klockrent i spel då jag inte upplevt eftersläpningar/inputlag. Ska inte utge mig för att vara expert/progamer, men snabba spel har inte vart några som helst bekymmer för mig. Då spelar jag ändå rätt ofta och har gjort det sen slutet av 90-talet