Muskampen 2025: Segraren korad!

kopplar fler eluttag på samma med hjälp av kabel som går till en eluttag timer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kunskap > Behörighet... och detta oavsett vad någon lagtext säger.

Visserligen sant, men i detta fall verkar inte TS ha så mycket kunskap då han ska "kolla på YouTube".

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak.

https://youtu.be/-p1MrUIEF4o

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Det som är intressant är ju att modsen är snabba som fan på att låsa trådar med uppmaningar med försök till försäkringsbedrägeri men när folk uppmanar att göra saker som både kan skada personer och egendom så händer inte något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Eftersom det är ett uttag med timer installerar man ju det som skydd. Så då känns det ju som att man ska gå all in och låta en elektriker göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hans poäng är att man aldrig kan veta att gulgrön är jordkabeln just därför att man inte vet om det har varit en mupp som kopplat skiten. Det är just därför som man måste kontrollera att gulgrön är jord och inte bara förutsätta det.

...Och om man har behörighet (och kunskap) så vet man det och testar alltid med en mätare. Man kan i alla fall vara mer säker på att arbetet blir gjort rätt om det är en elektriker som gör det än en privatperson

Skrivet av DasBoot_swe:

Det som är intressant är ju att modsen är snabba som fan på att låsa trådar med uppmaningar med försök till försäkringsbedrägeri men när folk uppmanar att göra saker som både kan skada personer och egendom så händer inte något?

Det kan mycket väl vara så att dom som besökt tråden som är moderatorer inte känner till lagar kring el eller också har inte dom moderatorer som är trådlåsar-glada hittat hit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

...Och om man har behörighet (och kunskap) så vet man det och testar alltid med en mätare. Man kan i alla fall vara mer säker på att arbetet blir gjort rätt om det är en elektriker som gör det än en privatperson

Du skrev "... jord får bara användas med gulgrön kabel ... därför kan man alltid veta att gulgrön är jordkabeln ..." i ett svar till SueCia. Påståendet såg jag som felaktigt i det sammanhang det stod eftersom det utgick från att alla alltid gör rätt och därför ville jag klargöra att man måste mäta. Alla gör fel då och då, även dom som har kunskap och är behöriga.

Sen håller jag med om att risken för felaktigt utfört arbete är mycket mindre om man anlitat en behörig elektriker än om en slumpvis vald person gör jobbet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du skrev "... jord får bara användas med gulgrön kabel ... därför kan man alltid veta att gulgrön är jordkabeln ..." i ett svar till SueCia. Påståendet såg jag som felaktigt i det sammanhang det stod eftersom det utgick från att alla alltid gör rätt och därför ville jag klargöra att man måste mäta. Alla gör fel då och då, även dom som har kunskap och är behöriga.

Sen håller jag med om att risken för felaktigt utfört arbete är mycket mindre om man anlitat en behörig elektriker än om en slumpvis vald person gör jobbet.

Du gör precis som så många andra att du citerar mig och så tar du bara en del av meningen och inte helheten, jag skrev t.o.m i samma mening: därför kan man alltid veta att gulgrön är jordkabeln och är den inte det så har den som kopplat uppenbarligen inte haft varken kunskap eller behörighet

Blir bra förbannad när detta händer, för det gör det hela tiden och det får mig att undra om folk läser allt jag skriver eller bara delvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Du gör precis som så många andra att du citerar mig och så tar du bara en del av meningen och inte helheten, jag skrev t.o.m i samma mening: därför kan man alltid veta att gulgrön är jordkabeln och är den inte det så har den som kopplat uppenbarligen inte haft varken kunskap eller behörighet

Blir bra förbannad när detta händer, för det gör det hela tiden och det får mig att undra om folk läser allt jag skriver eller bara delvis

Jag läste precis allt du skrev i det inlägget, flera gånger t.o.m. Det du skrev var i mina ögon ganska motsägelsefullt, typ "därför kan man alltid veta, men inte alltid". Jag tyckte att det behövde förtydligas. I mitt första svar citerade jag också hela meningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

Vet ni något bra företag som kan fixa det som jag hade tänkt mig?

Som inte tar över pris på bara 30 minuter tror inte det skulle ta mer än 30 minuter att fixa det på.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag läste precis allt du skrev i det inlägget, flera gånger t.o.m. Det du skrev var i mina ögon ganska motsägelsefullt, typ "därför kan man alltid veta, men inte alltid". Jag tyckte att det behövde förtydligas. I mitt första svar citerade jag också hela meningen.

Det ser man dagligen, det är vanligt att man säger att något är alltid på ett vis och sedan använder man ett undantag. Men ska man vara så extremt petig och formell så visst, då är det fel.

Skrivet av zxhosting:

Som inte tar över pris på bara 30 minuter tror inte det skulle ta mer än 30 minuter att fixa det på.

Beror på var du bor. Sedan hur lång tid det tar beror helt på, man betalar även för att dom ska köra hem till sig också, bästa är väl att ta något företag som inte är flera mil bort dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Om du bor i Brf eller hyresrätt så kan du höra med föreningen eller hyresvärden. Ibland har dom firmor knutna till och det kan gå att få hjälp den vägen och det skadar knappast att fråga. I två Brf som jag bott i har det varit så och då har priset varit humant eftersom jag fick föreningen pris samt att firman kunde ta jobbet när dom ändå var ute och gjorde jobb åt föreningen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Det ser man dagligen, det är vanligt att man säger att något är alltid på ett vis och sedan använder man ett undantag. Men ska man vara så extremt petig och formell så visst, då är det fel.

Beror på var du bor. Sedan hur lång tid det tar beror helt på, man betalar även för att dom ska köra hem till sig också, bästa är väl att ta något företag som inte är flera mil bort dvs.

Jag bor i Göteborg. För jag har en förlängskabel som är på 5 meter som sitter bakom kylen som går till ett litet höne som jag har mikrovågsugn dock så bliv det massa kabel över som bara är vägen där så därför så tänkte jag att en elektriker kan klippa av den och sen sätta fast en uttag med timer på men jag vill hitta någon som tar ett bra pris för det här jobbet och inte tar över pris för det här lättat jobbet.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zxhosting:

Jag bor i Göteborg. För jag har en förlängskabel som är på 5 meter som sitter bakom kylen som går till ett litet höne som jag har mikrovågsugn dock så bliv det massa kabel över som bara är vägen där så därför så tänkte jag att en elektriker kan klippa av den och sen sätta fast en uttag med timer på men jag vill hitta någon som tar ett bra pris för det här jobbet och inte tar över pris för det här lättat jobbet.

Du får fortfarande inte klippa av en skarvakbel och montera fast den, ingen elektriker kommer att gå med på det utan det ska vara rätt delar om det ska monteras fast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Om jag fattat det rätt så är det alltså samma säkring som mikron eller kylen? Man brukar ha dom på egna säkringar just eftersom dom drar så mycket. Känner inte till några företag i Göteborg, dock såna som jobbar i Göteborg. Dom jag känner till som jag tycker är bra är Elektroline och Elhjältarna (har varit praktikant hos båda) men har ingen aning om hur mycket det kostar egentligen. Men du kan ju alltid ringa upp och kolla vad det kan kosta.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Om jag fattat det rätt så är det alltså samma säkring som mikron eller kylen? Man brukar ha dom på egna säkringar just eftersom dom drar så mycket. Känner inte till några företag i Göteborg, dock såna som jobbar i Göteborg. Dom jag känner till som jag tycker är bra är Elektroline och Elhjältarna (har varit praktikant hos båda) men har ingen aning om hur mycket det kostar egentligen. Men du kan ju alltid ringa upp och kolla vad det kan kosta.

Micro och kyl kan man lätt ha på samma säkring. Är inte några problem sett till effekten

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Micro och kyl kan man lätt ha på samma säkring. Är inte några problem sett till effekten

Det var inte så jag menade. Utan snarare att det är separat säkring, alltså används inte samma säkring som ett vanligt uttag i en annan del av rummet just för att köksgrejer kräver mycket och skulle man belasta hela köket på samma säkring hade den gått hela tiden

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det var inte så jag menade. Utan snarare att det är separat säkring, alltså används inte samma säkring som ett vanligt uttag i en annan del av rummet just för att köksgrejer kräver mycket och skulle man belasta hela köket på samma säkring hade den gått hela tiden

En kyl drar inte alls mycket ström då den inte kyler hela tiden utan är styrd av en termostat. Ett kök brukar vara delat på lite olika grupper beroende på vilken elektriker som varit där och hur pass påkostat det har varit. Man försöker också att ha en jämn last på alla 3 faserna om det är en 3fas central. Så man slipper skjuta en huvudsäkring.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DasBoot_swe:

En kyl drar inte alls mycket ström då den inte kyler hela tiden utan är styrd av en termostat. Ett kök brukar vara delat på lite olika grupper beroende på vilken elektriker som varit där och hur pass påkostat det har varit. Man försöker också att ha en jämn last på alla 3 faserna om det är en 3fas central. Så man slipper skjuta en huvudsäkring.

Fast hur mycket ström något drar i snitt är ju inte intressant för säkringen. Ett kylskåp eller en frys drar någonstans i storleksordningen 100 W när kompressorn går. Exakt värde varierar beroende på storlek och ålder. De elaka sakerna i köket är spisen och ugn på 7000-9000 W, diskmaskin ~2000 W, vattenkokare ~2000 W, mikrovågsugn ~1000 W. Kaffekokaren kan också tugga i sig en närmare 1000 W. Så en vattenkokare kan ensam dra 10 A men kylen och frysen kommer höst troligtvis dra mer ström i snitt. Så man vill ju gärna ha mer än en fas i köket när man lagar middag utan att propparna går. Hur det faktiskt ser ut beror väl helt på hur gammalt huset är. Det där med att lasta in 15 kW elektronik i köket är ju ett relativt nytt påfund.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Räkna med att det tar två timmar. Finns inte en elektriker i världen som gör ett jobb på 30minuter (Man ska ta sig till/från arbetsplatsen och ha rätt material med sig också). Minsta debiteringen där jag jobbar är en timme plus bilkostnad. Vet inte priserna hos dig men här skulle det väl gå på cirka 1500 för två timmar plus materialkostnad. Då kan du utnyttja rot på arbetskostnaden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffenh:

Räkna med att det tar två timmar. Finns inte en elektriker i världen som gör ett jobb på 30minuter (Man ska ta sig till/från arbetsplatsen och ha rätt material med sig också). Minsta debiteringen där jag jobbar är en timme plus bilkostnad. Vet inte priserna hos dig men här skulle det väl gå på cirka 1500 för två timmar plus materialkostnad. Då kan du utnyttja rot på arbetskostnaden också.

Det är jäkligt intressant att man skall betala för att de skall transportera sig, hantverkare måste vara en väldigt säregen grupp som kan ta debitera för transporttiden. Aldrig varit med om att någon konsult debiterar för transporten eller taxikostnaden, däremot kan de ju ta betalt för själva resans kostnad om det är flyg med mera inblandat. Men att kunden betalar för bilkostnad och transporttiden har jag alltid tyckt är absurt. Har ju varit med om mer än en gång att en hantverkare saknar något de borde fattat att de behövde för att sedan försvinna nån timme till något byggvaruhus som jag fått bekosta. Inte skulle en konsult som glömmer sin presentation få debitera för att åka att hämta den. Men men, i Sverige är ju hantverkarna kungligheterna. Skulle nog gått något praktiskt i gymnasiet istället för att utbilda mig, hade nog tjänat på det om jag skall bo kvar i Sverige.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aktsu:

Det är jäkligt intressant att man skall betala för att de skall transportera sig, hantverkare måste vara en väldigt säregen grupp som kan ta debitera för transporttiden. Aldrig varit med om att någon konsult debiterar för transporten eller taxikostnaden, däremot kan de ju ta betalt för själva resans kostnad om det är flyg med mera inblandat. Men att kunden betalar för bilkostnad och transporttiden har jag alltid tyckt är absurt. Har ju varit med om mer än en gång att en hantverkare saknar något de borde fattat att de behövde för att sedan försvinna nån timme till något byggvaruhus som jag fått bekosta. Inte skulle en konsult som glömmer sin presentation få debitera för att åka att hämta den. Men men, i Sverige är ju hantverkarna kungligheterna. Skulle nog gått något praktiskt i gymnasiet istället för att utbilda mig, hade nog tjänat på det om jag skall bo kvar i Sverige.

Kunden betalar alltid på nått sätt oavsett om det är "öppet redovisat" eller genom en högre timkostnad i allmänhet, konsultjobb brukar innebära en oerhört hög timkostnad hela tiden men det skulle väl inte funka mot privatpersoner om elektrikern skulle ha dubbla timlönen men inte redovisa restid...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Varför skulle du inte betala för det? En stor del av tiden går åt att köra till och från kund. Om man nu inte vill att dom ska behöva åka iväg för att hämta, säg ett nytt vägguttag eller liknande så får kunden helt enkelt vara tydlig och säga exakt vad som behövs. Man kan ju inte proppa bilen full med saker som kanske skulle behövas. Folk klagar på att saker är så dyrt hela tiden och glömmer att någon (arbetaren) ska kunna leva på det och företaget måste gå framåt, går dom back blir det lite svårt att vara kvar. Sen att jämföra med konsult, vem vet om dom nu inte har stoppat in transport kostnad i priset? Lite som en del som har "fraktfritt" men har lite högre priser osv.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Man delar ofta upp elen i två eller fler separata grupper för att undvika att HELA rummet blir spänningslöst när en säkring löser ut.

T.ex. dammsugare, micro och kaffebryggare på en gång överbelastar kökets säkring... men då belysningen går på en separat så blir det inte mörkt.

Dock gäller det där INTE alltid för gamla installationer.

Här har vi en säkring per rum t.ex. med undantag för köket där spiseln på grund av trefas har tre egna.

haha Tur att ni inte sett fuskkopplingen här, hör jag (jag själv vet en del om el och hur man inte ska koppla, men gör så klart inget jag inte får göra). Är så att någon tidigare bodde här måste hemapulat (känns märkligt om elektriker skulle gå med på det), för en propp går både till kök och sovrum, även vardagsrum möjligen (har sett det genom att ta ur säkringen och testat en lampa i uttagen) Tak belysningen har jag ingen koll på dock. Satt nya uttag jordade (blandat med ojordade uttag). Satt en 10 amper och två 16 amper till spisen (löst, men hjälp av elektriker), dragit el genom en vägg och kopplat in i annat rum i kopplingsdosan på väggen.

Hade jag pengarna så hade jag så klart löst detta på en gång (men planerat till hösten), men är ju inte någon fin installation lappat och lagat verkar det mest ärligt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det där med färger vad som är vad skall man inte lita på. Det har sätt väldigt olika ut genom åren och det är olika vems som installerat etc.
Inte ens jordkabeln behöver vara gul/grön.
Sedan behöver man inte alls vara behörig elektriker för att få utföra fasta installationer som många skrivit. Faktum är att de flesta elektriker inte har behörighet. De jobbar dock på firma där det finns personal som har behörighet vilket räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

... men jag vill hitta någon som tar ett bra pris för det här jobbet och inte tar över pris för det här lättat jobbet.

Du kan väl återkomma med de prisförslag du får, dvs om du bestämmer dig för att kolla upp saken.

PS. Om du kollar, glöm inte mitt tips om att kolla med Brf/hyresvärd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kunden betalar alltid på nått sätt oavsett om det är "öppet redovisat" eller genom en högre timkostnad i allmänhet, konsultjobb brukar innebära en oerhört hög timkostnad hela tiden men det skulle väl inte funka mot privatpersoner om elektrikern skulle ha dubbla timlönen men inte redovisa restid...

Fast har du en timkostnad som endast appliceras när du faktiskt skall producera är det svårare att fuska. Hantverkarna kostar ju ofta lika mycket många konsulter inom vissa områden om vi räknar in restid och andra ersättningar.

Skrivet av Friterad:

Varför skulle du inte betala för det? En stor del av tiden går åt att köra till och från kund. Om man nu inte vill att dom ska behöva åka iväg för att hämta, säg ett nytt vägguttag eller liknande så får kunden helt enkelt vara tydlig och säga exakt vad som behövs. Man kan ju inte proppa bilen full med saker som kanske skulle behövas. Folk klagar på att saker är så dyrt hela tiden och glömmer att någon (arbetaren) ska kunna leva på det och företaget måste gå framåt, går dom back blir det lite svårt att vara kvar. Sen att jämföra med konsult, vem vet om dom nu inte har stoppat in transport kostnad i priset? Lite som en del som har "fraktfritt" men har lite högre priser osv.

Ja, hur skulle en röris veta att man behöver rör och tång när man skall dra extra rör och installera en blandare för dusch? Nä, istället kom han dit, kollade och sa "jaha, ska du ha rör? det har jag inga eller verktyg för" för att sedan försvinna 1.5 timme som självklart debiterades. Jag hade ju bara frågat om han ville veta något om vilka rör som behövdes när jag bad han komma, då var det mer "nä, vi har massa olika dimensioner i bilen". Eller elektrikern som spenderade en halvtimme med att rota fram en sockerbit ur bilen när han själv sagt att det skulle ta honom 10 minuter att hämta en (borde inte elektriker ha med sig sådant? känns som det borde vara en standardgrej).

Jag tar som sagt hellre en högre timkostnad som appliceras när man kan se att de jobbar, det skulle eliminera massvis med fusk och effektivisera. Sen är det kul att du pratar om att hantverkarna måste kunna leva på det de gör när de är bland de bäst betalda i Sverige, även om vi räknar in folk som har långa utbildningar. Som sagt var det nog ett dåligt val att studera för mig om vi räknar livslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast har du en timkostnad som endast appliceras när du faktiskt skall producera är det svårare att fuska. Hantverkarna kostar ju ofta lika mycket många konsulter inom vissa områden om vi räknar in restid och andra ersättningar.

Ja, hur skulle en röris veta att man behöver rör och tång när man skall dra extra rör och installera en blandare för dusch? Nä, istället kom han dit, kollade och sa "jaha, ska du ha rör? det har jag inga eller verktyg för" för att sedan försvinna 1.5 timme som självklart debiterades. Jag hade ju bara frågat om han ville veta något om vilka rör som behövdes när jag bad han komma, då var det mer "nä, vi har massa olika dimensioner i bilen". Eller elektrikern som spenderade en halvtimme med att rota fram en sockerbit ur bilen när han själv sagt att det skulle ta honom 10 minuter att hämta en (borde inte elektriker ha med sig sådant? känns som det borde vara en standardgrej).

Jag tar som sagt hellre en högre timkostnad som appliceras när man kan se att de jobbar, det skulle eliminera massvis med fusk och effektivisera. Sen är det kul att du pratar om att hantverkarna måste kunna leva på det de gör när de är bland de bäst betalda i Sverige, även om vi räknar in folk som har långa utbildningar. Som sagt var det nog ett dåligt val att studera för mig om vi räknar livslön.

Kan vara klantigt at rörmokaren att inte ha rör med sig om man ska dra till en blandarde men arbetsbeskrivningarna vi får är oftast riktigt luddiga. Byte av kontakt, Omdragning av el i kök. Där har du två exempel försök få med dig rätt prylar varje gång. Man ringer till kunden och försöker få lite mer klarhet men de vet knappt själva vad dom vill. Det slutar med att man får åka dit prata med kunden på plats försöka göra så mycket man kan fram till lunch och sen hämta mer mtrl. i samband med den.

Sen är ju inte utbildningen till elektriker speciellt kort heller. Fyra år i gymnasiet + Tre år i yrket. Fördelen är väl att man får betalt under tiden. En lärling tjänar runt 13000 nuförtiden. Finns inte många yrkersgrupper som accepterar den ingångslönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffenh:

Kan vara klantigt at rörmokaren att inte ha rör med sig om man ska dra till en blandarde men arbetsbeskrivningarna vi får är oftast riktigt luddiga. Byte av kontakt, Omdragning av el i kök. Där har du två exempel försök få med dig rätt prylar varje gång. Man ringer till kunden och försöker få lite mer klarhet men de vet knappt själva vad dom vill. Det slutar med att man får åka dit prata med kunden på plats försöka göra så mycket man kan fram till lunch och sen hämta mer mtrl. i samband med den.

Sen är ju inte utbildningen till elektriker speciellt kort heller. Fyra år i gymnasiet + Tre år i yrket. Fördelen är väl att man får betalt under tiden. En lärling tjänar runt 13000 nuförtiden. Finns inte många yrkersgrupper som accepterar den ingångslönen.

Ja självklart kan de inte alltid pricka rätt och vissa beskrivningar gör nog det omöjligt, jag har dock aldrig varit med om att de prickat rätt. Inte ens när jag försöker pracka på dem information vill de ta emot den, de verkar tycka det är trevligt att komma tomhänta och få åka och handla saker helt enkelt.

Vill bara säga att jag vänder mig inte mot att hantverkare tjänar vad de gör, mer att jag tycker det är lite komiskt att dra upp kortet att "de måste ju kunna leva också" när de faktiskt tjänar rätt bra.

Kan ju säga att 13000 är mer än de 2700 jag fick av CSN under alla år på universitet iaf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biffenh:

När förlängde de yrkesförberedande utbildningar till fyra år? De enklare högskoleutbildningarna är på tre år så det är tre år gymnasium plus tre år högskola innan man kommer ut på jobbet. Sjuksköterska är tre år utöver gymnasiet. Lärare är fyra år utöver gymnasiet. En utbildning som ger jobb direkt efter gymnasiet är inte lång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är jäkligt intressant att man skall betala för att de skall transportera sig, hantverkare måste vara en väldigt säregen grupp som kan ta debitera för transporttiden. Aldrig varit med om att någon konsult debiterar för transporten eller taxikostnaden, däremot kan de ju ta betalt för själva resans kostnad om det är flyg med mera inblandat.

Finns ingen konsult ja jobbar med som kommer till våra möten som bara debiterar mötestiden trots att de bara sätter sig på pendeln och åker några stationer.
Till detta tar de över dubbla timpenningen mot vad de flesta hantverkaryrken debiterar och de har inte ens verktyg, mätutrustning speciell bil att underhålla.

Har ju varit med om mer än en gång att en hantverkare saknar något de borde fattat att de behövde för att sedan försvinna nån timme till något byggvaruhus som jag fått bekosta.

Nej ibland kan man faktiskt känna så och ibland är det också rättfärdigt. Men olyckor sker även för hantverkare och istället för att de måste gå en gång extra till kopiatorn och skriva ut ett papper så får de åka till affären och handla något.
Det kan ju också vara så att det för dig som varit på plats och sätt exakt vad som skall göras klart och tydligt framgår att en viss komponent behövs som hanverkaren när han kommer ditt inte vetat om. Han kan också ha planerat för att en viss typ av komponent skall fungera att installera men när man kommer ut på plats visar det sig att den funktionen bli dålig eller inte alls kommer fungera.
Det är också ganska vanligt att arbetsbeskrivningen hantverkare får är dålig eller rent felaktig. Hantverkaren får själv ta reda på vad kunden i själva verket menar och framförallt vill ha gjort.
Där borde kanske kunden tagit in en konsult som tagit fram ett underlag innan arbetet påbörjats, något som jag händer i kanske 1% av fallen hos privatkunder. Även samordning om flera arbetsgrupper som är individuellt upphandlade av beställare brukar vara bristande.
Konsulter är för övrigt ett lysande exempel på arbetsdisciplin som tar betalda för att revidera sina ritningar, driftkort, flödesscheman etc trots att det ofta klart och tydligt framgår att det är dem som gjort fel.

Själv spenderat flertalet dagar den senaste tiden att hitta fel i just driftkort som konsulter tagit fram. De får sedan betalat för att revidera dem och jag får gömma min kostnad i PMet som kommer för att jag egentligen får inte betalat för mitt arbete vilket är helt sjukt enligt mig.
I det fallet har alltså konsult ritat fel och entreprenör har beställt efter handling. När felen upptagas får konsulten betalt för att revidera och skicka ut ett nytt pm. Entreprenören får betalt för att göra de ändringar i anläggningen som krävs och beställaren får snällt betala. Det blir ganska många nollor i detta specifika fallet som en beställare får betala för att en konsult som skall kunna sitt jobb inte kan sitt jobb och skyller på obskyra omständigheter som alla förstår att det är et gamla vanliga skitsnacket.