Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Medlem

Apples stationära burkar för typ 20000kr har typ liknande eller samma hårdvara som en vanlig billig 2500kr laptop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zofty:

Apples stationära burkar för typ 20000kr har typ liknande eller samma hårdvara som en vanlig billig 2500kr laptop.

Hahaha, tror du på den själv eller?

Du får inte en quad core cpu, 8GB minne, separat grafikkort för den summan.
Och då har du inte ens räknat in allt annat som ingår i en Mac dator.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av zofty:

Apples stationära burkar för typ 20000kr har typ liknande eller samma hårdvara som en vanlig billig 2500kr laptop.

Varför skriva något som är direkt felaktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Be om ursäkt ska du inte göra men läsglasögon kanske kan vara en bra ide ;).

Windows kommer aldrig fungera lika bra som Mac Osx oavsett om det är i beta stadiet eller stabil version.

Jag har aldrig sagt att programstöd i osx är lika bra som i windows, återigen läs. Det är tillräckligt bra för foto/videoredigerare och musikproducenter, varflr skkulle det inte vara bra för vanliga svenssons?

Skrivet av Q4Rspwn:

Jag läser vad du skriver, och jag tänker inte be om ursäkt för hur du formulerar dig. Som sagt, det säger mer om dig än ditt beta-OS du förväntar dig vara lika stabilt som OS X som funnits ute i 15 år.

Det må mycket möjligt ha ändrats på senare tid, men i klass med Windows är det inte, vad du än tror om saken.

Sluta prata om det då, jag har redan besvarat alla dina kommentarer.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

33000 för en 3,7Ghz Intel bruk med 8Gb RAM? Jag gav 12000 för en 4,0Ghz Intel med 16Gb RAM. Den kan också köra operativsystemet OS X, byggt specifikt för Intel processorer, utan problem. Tur det finns lättlurade folk så apple kan gå runt i försäljningen.

skrev fel på ghz och gb
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleggas:

33000 för en 3,7Ghz Intel bruk med 8Gb RAM? Jag gav 12000 för en 4,0Ghz Intel med 16Gb RAM. Den kan också köra operativsystemet OS X, byggt specifikt för Intel processorer, utan problem. Tur det finns lättlurade folk så apple kan gå runt i försäljningen.

Och tur att de finns dom som inte är så trångsynta att de tror att rena hårdvaruspec:ar betyder allt för alla...suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Och tur att de finns dom som inte är så trångsynta att de tror att rena hårdvaruspec:ar betyder allt för alla...suck

Du har helt rätt. Äppelloggan är det som betyder allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Du har helt rätt. Äppelloggan är det som betyder allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men om föregående inlägg syftar på Mac Pro så är den inte att jämföra rakt av med en konsument-Intel-CPU med "vanligt" RAM. Den har Xeon-processorer med buffrat ECC-minne. Det kostar. Sen att den kanske ger dig samma prestandasiffra när du mäter i något testprogram är inte poängen med Xeon eller ECC-minne utan istället att när en bit slår fel i RAM-minnet och kraschar programmet du sitter med, med ditt arbete värt 100 000 SEK... så händer inte det på Mac Pron. ECC-minnet och minneskontrollern i Xeonprocessorn rättar felet, inget kraschar och du förlorar inget arbete och således ingen inkomst.
Detta är då inte unikt för Mac Pro utan alla datorer som arbetar med ECC-minne men det gör det inte mer rätt att jämföra någon i5/i7 med konsument-RAM helt utan felkorrigering och tro att man fått en jämbördig maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Nej, men om föregående inlägg syftar på Mac Pro så är den inte att jämföra rakt av med en konsument-Intel-CPU med "vanligt" RAM. Den har Xeon-processorer med buffrat ECC-minne. Det kostar. Sen att den kanske ger dig samma prestandasiffra när du mäter i något testprogram är inte poängen med Xeon eller ECC-minne utan istället att när en bit slår fel i RAM-minnet och kraschar programmet du sitter med, med ditt arbete värt 100 000 SEK... så händer inte det på Mac Pron. ECC-minnet och minneskontrollern i Xeonprocessorn rättar felet, inget kraschar och du förlorar inget arbete och således ingen inkomst.
Detta är då inte unikt för Mac Pro utan alla datorer som arbetar med ECC-minne men det gör det inte mer rätt att jämföra någon i5/i7 med konsument-RAM helt utan felkorrigering och tro att man fått en jämbördig maskin.

Som du vet så är inte ECC unikt för Macs.
Man kan få motsvarande PC workstation för mindre pengar. Dock så har du rätt i att man inte kan jämföra vanlig desktop med WS. Så påslaget för Mac Pro är inte så brutalt som det först verkar.

Permalänk
Medlem

Jag suckar och segnar.

Jag har en MBPr 13" och älskar den mer än alla PClaptops jag nånsin ägt, även dyrare modeller. Den är lätt, tyst, har fantastisk skärm och enastående batteritid.

Jag har även en spelburk med i5, GTX 970, osv och jag älskar av helt andra anledningar: den är rå, stark, klarar av alla spel osv.

Ingen av dem är egentligen bättre än den andra - bara vitt skilda användningsområden.

Det är 2015, är det inte dags att börja lägga fördomarna bakom oss? Seriöst, 2015 och det florerar fortfarande fördomar om Macägare, kvinnor, invandrare, nördar, transpersoner, genus, mörkhyade, sexuellt aktiva kvinnor, tatuerade, psykiskt sjuka, gamers, och så vidare.

Jag menar alla fördomar. Släpp dem bara, acceptera att vi är olika människor med olika behov och olika förutsättningar - du kommer att må så mycket bättre då, och låt det smitta av sig till alla fördomar du kan ha. Har du nånsin haft en värdering om en grupp människor baserad på deras minsta gemensamma nämnare? Släpp den då.

Låt 2015 bli året då du förstod att människor är olika.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PowerNet:

Hela Apple Watch i sig är en innovation, ny sorts skärm, helt nytt grafiskt utseende, och hur man integrerar med klockan och styr den, sedan vidare med integreringen mot iPhone med Siri, Apple Pay, och andra tjänster hos Apple så bygger Apple Watch på redan ett bra utbyggt ekosystem ytterligare, vilket ger Apple ett stort försprång mot andra, då Apple redan har ett väl utbyggt ekosystem redan på plats sedan många är medans andra tillverkare är enormt fragmenterade, även inom sina egna produktlinjer.

Ok, så definitionen av en innovation är allt som Apple släpper oavsett vad resten av marknaden gör alternativt allt som Apple kallar innovation i sitt PR-material är en innovation. Då är jag med på hur du tänker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Som du vet så är inte ECC unikt för Macs.
Man kan få motsvarande PC workstation för mindre pengar. Dock så har du rätt i att man inte kan jämföra vanlig desktop med WS. Så påslaget för Mac Pro är inte så brutalt som det först verkar.

Skrivet av Ibis:

...Detta är då inte unikt för Mac Pro utan alla datorer som arbetar med ECC-minne...


Svaret var menat till någon tidigare där han jämförde (mitt intryck iaf) sitt hembygge mot en Appledator för runt 33000, vilket bör vara Mac Pro. Håller utöver det med dig helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du missade att Apple gick i front och införde Retina på deras Macbook Pro redan 2012? Och nu senast med 5k skärmar på iMac, vidare med force touch på deras nya Macbooks etc etc. Finns en uppsjö saker där Apple är innovativa, även om de i grunden låter andra sköta själva tillverkningen så är ändå Apple dem som gör tekniken allmänt tillgänglig för den större massan. Nya Mac Pro är även den ett exempel på innovation / design som samsas på bästa sätt, sen att folk är kritiska till att "man kan ju inte skruva i den själv", ne det är så rätt, men Apple riktar sig inte alls till dem som vill skruva själv utan till dem som vill köpa färdiga paket, dem som vill skruva själv bygger eget från grunden oavsett om de kan få ett paket färdigt från HP, Dell eller Apple som kanske är bättre än det egenbyggda.

Nej, jag missar inte, och nej, jag anser inte att det är innovativt. Må vara att de på något sätt går i bräschen genom att trycka ut teknologi till den breda massan som kanske inte är så mainstream för tillfället, that's all.

Tvungen att göra en edit, såg att du nämnde nya MacPron, okej, japp, det är innovativ design, jag är imponerad av vad de lyckades göra med den sett till vad det är. Dock så var jag själv besviken över släppet sett till formfaktorn med tanke på förra generationen, hade hoppats på nått mer "pro" om du förstår vad jag menar, men imponerande är den oavsett. Riktigt sexig!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zofty:

Apples stationära burkar för typ 20000kr har typ liknande eller samma hårdvara som en vanlig billig 2500kr laptop.

Hehe, okej?

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och om man kör via Mac appstore så behövs knappast program som ex MacUpdate då det sköts via Mac Appstore direkt, om nu programmen finns där såklart :).

Nä, precis. MacUpdates tjänst (MacUpdate Desktop) är för program som inte finns i eller som man laddat ned utanför App Store.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jag är lite nyfiken, hur är Apple Watch en innovation? Den gör ju ganska exakt samma sak som de Androidbaserade klockorna. Enda skillnaden är ju lite annorlunda UI.

Att den finns i guld och den kostar 10 gånger så mycket

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inom en del nischer så har ju Apple tagit över från SGI (Irix) idag och för dessa användare är det programpaketet (som kanske enbart rullar på OS X) som är det viktiga.

Nu quotar jag bara en liten del av ditt väldigt bra inlägg, men ville bara tillägga att många SGI användare dock inte gick Apple, även om många av oss gillar OSX av självklara anledningar.

Av de gamla IRIX rävarna så är hatet mot Windows oftast tjockt och kompakt och för det mesta ignorant. Man får trippa fram på tå oftast om man försöker rucka på gamla förlegade "sanningar" om Windows eller att man idag kanske faktiskt föredrar OSX framför Irix. Inget är bättre än Irix, och de har släppt in OSX i finrummet, men det ska hålla sig på mattan, Windows står fortfarande ute i kylan och i regnet, det kommer aldrig släppas in

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Näe, men i jämförelsen så är det så pass extremt. En iMac har samma slags hårdvara som en vanlig bärbar PC som man kan få betydligt billigare. De tar hutlöst betalt för sin design och logo. En Mac är dessutom ganska så opraktisk att äga, uppgradera och använda inom många aspekter..

Permalänk
Medlem

Njaaa, iMac innehåller vanlig desktop CPU (4690/4790K som exempel) , SSD (PCI-e)/HDD (3,5" SATA) , dock har den SO-DIMM minnen och mobil GPU (m290/295x som exempel). Självklart betalar men ett påslag för märket, precis som allt annat.

Skrivet av zofty:

@PowerNet: Näe, men i jämförelsen så är det så pass extremt. En iMac har samma slags hårdvara som en vanlig bärbar PC som man kan få betydligt billigare. De tar hutlöst betalt för sin design och logo. En Mac är dessutom ganska så opraktisk att äga, uppgradera och använda inom många aspekter..

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av zofty:

@PowerNet: Näe, men i jämförelsen så är det så pass extremt. En iMac har samma slags hårdvara som en vanlig bärbar PC som man kan få betydligt billigare. De tar hutlöst betalt för sin design och logo. En Mac är dessutom ganska så opraktisk att äga, uppgradera och använda inom många aspekter..

Vad pratar du om, en iMac har vanliga desktop-processorer och är fullt jämförbar med andra (dyrare eller mellan) AIO-maskiner. Den har visserligen SO-DIMM (fortfarande åtkomlig på 27-tumaren) och (27-tummaren) mobil Tonga, men det sista är ändå inget en vanlig bärbar har. Vill man bygga eget kör man inte Mac eller Windows-OEM. Beroende på vad man jämför med så är det lika smidigt som något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av V.V.S.:

Jag suckar och segnar.

Jag har en MBPr 13" och älskar den mer än alla PClaptops jag nånsin ägt, även dyrare modeller. Den är lätt, tyst, har fantastisk skärm och enastående batteritid.

Jag har även en spelburk med i5, GTX 970, osv och jag älskar av helt andra anledningar: den är rå, stark, klarar av alla spel osv.

Ingen av dem är egentligen bättre än den andra - bara vitt skilda användningsområden.

Det är 2015, är det inte dags att börja lägga fördomarna bakom oss? Seriöst, 2015 och det florerar fortfarande fördomar om Macägare, kvinnor, invandrare, nördar, transpersoner, genus, mörkhyade, sexuellt aktiva kvinnor, tatuerade, psykiskt sjuka, gamers, och så vidare.

Jag menar alla fördomar. Släpp dem bara, acceptera att vi är olika människor med olika behov och olika förutsättningar - du kommer att må så mycket bättre då, och låt det smitta av sig till alla fördomar du kan ha. Har du nånsin haft en värdering om en grupp människor baserad på deras minsta gemensamma nämnare? Släpp den då.

Låt 2015 bli året då du förstod att människor är olika.

Sant. Men sen får vi inte glömma att det är verkar vara en livskraft att hata mot något eller någon för många. (Varför skulle det annars vara så vanligt med hat) Jag säger inte att jag är bättre själv, hatar ett par grejer i världen, men tror man lever bättre om man försöker släppa hatet också. It's a rocky road, this lyf.

Tror personligen att det är någon sorts avundsjuka hos alla som klagar på Apples produkter - kanske mest för att de inte kommit på affärsidén av att ge ut produkter med någon sorts design och ett premium-pris, själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vilken tur att jag inte ska köpa något från apple då

Har en Iphone 5s men när jag byter blir det något annat än iphone

Rekomenderar WP när du byter härnäst. Specielt nu med W10 Mobile. Mycket bekvämt och välfungerande system.
Körde Android länge innan och även lite iPhone, men nu känner jag att jag hittat rätt. Prova i en butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.V.S.:

Jag suckar och segnar.

Jag har en MBPr 13" och älskar den mer än alla PClaptops jag nånsin ägt, även dyrare modeller. Den är lätt, tyst, har fantastisk skärm och enastående batteritid.

Jag har även en spelburk med i5, GTX 970, osv och jag älskar av helt andra anledningar: den är rå, stark, klarar av alla spel osv.

Ingen av dem är egentligen bättre än den andra - bara vitt skilda användningsområden.

Det är 2015, är det inte dags att börja lägga fördomarna bakom oss? Seriöst, 2015 och det florerar fortfarande fördomar om Macägare, kvinnor, invandrare, nördar, transpersoner, genus, mörkhyade, sexuellt aktiva kvinnor, tatuerade, psykiskt sjuka, gamers, och så vidare.

Jag menar alla fördomar. Släpp dem bara, acceptera att vi är olika människor med olika behov och olika förutsättningar - du kommer att må så mycket bättre då, och låt det smitta av sig till alla fördomar du kan ha. Har du nånsin haft en värdering om en grupp människor baserad på deras minsta gemensamma nämnare? Släpp den då.

Låt 2015 bli året då du förstod att människor är olika.

Sund åsikt. Precis därför tänker jag låta mig själv och alla andra ha sina fördomar om precis vad de vill. För det är upp till dem, inte mig. Människor är ju olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Inte så man orkar läsa allt trams i tråden om PC/MAC.

Själv är jag PC-fantast, men jag är varken naiv eller dum.

Dock ser man saker så fyrkantigt och svartvit när man är yngre - allt tolkas enligt personliga referenser och smala synfält.

Jag tror Apple gör helt rätt, de riktar sig mot en målgrupp som skall vara "premium", då måste det även synas på priset. Vem skulle vilja köpa en Ferrari om den såldes för 145000 och kördes av varenda värmländsk raggare (obs lite ironi, har inget emot värmländska raggare..) ? Eller så kanske än värmländsk raggare säger att hans vråltrimmade bakhjulsdrivna volvo har lika bra drag för en tiondel av Ferrari-kostnaden, vilket kanske stämmer rakt fram några gånger på en strip ... men ändå inte går att jämföra med en Ferrari av andra anledningar ( kvalité, utseende, status vid stugan i Tylösand etc ).
(fortfarande inget ont om raggare från värmland)

Dessutom är det som sagt inte den absolut billigaste hårdvaran i burkarna heller, en konsument pc för några tusen är rena skiten idag, leksakskvalité, min bärbara pc kostade närmare 15k utan att vara någon värsting, men för att få hygglig mekaniskt kvalité som fungerar i praktiken fick jag betala lite (min förra thinkpad höll 7 år av misshandel som skulle dödad en elgiganten-pc på mindre än ett år..).

Dessutom är 30k inga sjuka summor för ett företag som köper datorer för arbete om hårdvaran och mjukvarustödet är lämpligt för branschen, man kan t ex få betala mer för ett mjukvaru-plugin till program man använder..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte ens som inbiten pc-fantast kan jag heller se det konstiga i att många gillar apples produkter. Inget hindrar ju heller att man kör en blandning av windows, linux, osx, android och ios hemma beroende på vad prylarna har för användningsområde.

Byggkvalitet och helthetstänket är väldigt svårslaget om man kollar på MBP och MBA, välbyggd med bra prestanda, bra batteritid och låg vikt. Klämde och kände på många datorer när det var dags för mig att byta ut min bärbara HP från 2007 (den lever fortfarande) men de flesta "konsumentdatorer" ingav ett ytterst risigt intryck även om de var i de dyrare prisklasserna. Sen är det förstås en fråga om vad man prioriterar, men för min del är det viktigare med en välbyggd och bra konstruerad dator än att den är ett par tusenlappar billigare med i övrigt ungefär samma prestanda vad det gäller hårdvara och batteritid.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Lägger inte en enda krona på deras datorer. Överpris för datorer som lever på något som folk fått för sig ska vara bättre.

Köper hellre en ny bärbar var 3:e år än köper en mac som bara man kollar på priset vill man svimma.

PC for life

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

@Ibis: Oj, fräckt. Jag har då haft tur som råkat ut för sådan krasch 0 gånger på de 28 år jag jobbat utan den setupen då

Nä, äppellogga är det enda du betalat för, men du är inte den enda. Deras säljare vet vilka måltavlor som går att övertala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

för dessa användare är det programpaketet (som kanske enbart rullar på OS X) som är det viktiga.

Tycker du är den enda som hittills slagit huvudet på spiken. Det är ett fåtal funktioner som gör att folk väljer en dator för 4x dess faktiska värde. Apple har inget än ett OS. Resten av paketet är inköpta komponenter som alla andra redan säljer. Men då finns den allra största delen av programmen som en användare kör i osx, även tillverkad av samma företag till Windows. Ett litet antal program är unika för osx.

Det tragiska är att användare ändå betalar 20000 för ett OS. Och resten för hårdvara. Köper man en annan setup med 500kr dyrare hårdvara blir totalen 5000kr dyrare, så deras OS har inget fast pris som tex windows. Prislappen i slutändan blir enorm för lite extra hårdvara som man kunde själv köpt och tryckt i.

Men folk går ändå på det.

Misstolka mig rätt, jag tycker om osx. Jag tycker bättre om Linux dock. Och minst Windows. Men det är mina preferenser.
Sen tycker jag enormt synd om alla apple fanboys som låter sig luras på så mycket pengar för ingenting. Det är ett OS, som går att köra på valfri hårdvara med bättre prestanda till bättre pris, men man blir ändå blåst pga apples affärs modell som endast går ut på att kränga ännu ett OS men till summor inget annat OS kunnat föreställa sig lura folk på.

Sen finns iPhone. Den ska jag inte prata om. Köper alltid bästa paketet på marknaden i nuläget oavsett märke, både dator o telefon. Och iPhone har aldrig varit i den klassen

EDIT: förlåt, dom höll sig 6 månader på toppen när första iPhone släpptes, innan konkurrenterna började släppa bättre alternativ. Men då var jag uppbunden på abonnemang under den tiden så blev inte ens då att jag tog en iPhone.

edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleggas:

@Ibis: Oj, fräckt. Jag har då haft tur som råkat ut för sådan krasch 0 gånger på de 28 år jag jobbat utan den setupen då

Nä, äppellogga är det enda du betalat för, men du är inte den enda. Deras säljare vet vilka måltavlor som går att övertala.

Anser du att detsamma gäller alla som köper en workstation av HP eller Dell, med Xeon, ECC och FirePro/nVidia-diton, för i stort sett samma priser som Mac Pron? Eller Xeon och ECC i servermiljö, är de lika korkade och lätta måltavlor som Mac Pro-köpare? Hela grejen med ECC-minnen och felkorrigering är bara bluff och båg va?

Skärp dig.

Jag kör mycket riktigt med ECC-minnen i en dator hemma, dock ingen Appleburk utan en AMD FX-6300. I min server där jag kör ZFS som filsystem för lagringen. Är jag en lättlurad idiot som gått på myten om ECC i ZFS-sammanhang eller är det så att du egentligen inte vet vad du talar om?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleggas:

Det tragiska är att användare ändå betalar 20000 för ett OS. Och resten för hårdvara. Köper man en annan setup med 500kr dyrare hårdvara blir totalen 5000kr dyrare, så deras OS har inget fast pris som tex windows. Prislappen i slutändan blir enorm för lite extra hårdvara som man kunde själv köpt och tryckt i.

Fast det beror helt på vad man använder de till och vad du jämför med. Köper du en Mac Pro för videoproduktion, grading, composition o.s.v. med dyra proffssviter så köper du helt enkelt en maskin som är certifierad för programmen, och alternativen är också betydligt dyrare än att sätta ihop delar i mainstream-segmentet. Mac Pro har inget bra pris eftersom den skulle behöva uppdateras vid det här laget, men Ivy Bridge-EP, C602, 12GB+ DDR3 REG ECC, 256GB+ PCIe SSD, två Pitcairn XT grafikkort eller bättre, och Thunderbolt blir ändå mer än 15 tusen i bara komponenter och alltså mer än en typisk desktop. Det är såklart inget för den som nöjer sig med iMovie, men vill en sådan lätt användare köra Mac kan de köpa en Mac Mini för 6000kr eller en 21.5-tum iMac för 10 000kr, eller en av deras billigare bärbara osv. För de som tänkte wareza alla programsviter/OS och allt finns ju även Hackintosh. Ska man sitta och spela på maskinen gör man givetvis bäst i att köpa en Windows-PC/komponenter. För många Mac-användare så räcker det med quad-core Intel och integrerad Intel GPU, därför MBP (och för vissa iMac 27) är intressant och konkurrenterna med motsvarande komponenter och batteritid ligger i samma prisklass. Då spelar det faktiskt inte så stor roll om datorn heter Dell Latitude/XPS/Precision, Lenovo ThinkPad, HP Zbook eller Apple MacBook Pro. En XPS15 är ganska lik 2014 års rMBP15, med GT750M, quad-core Core i7, fast batteri, högupplöst skärm, SSD som standard osv, men den kostar från 19000kr och då utan PCIe SSD och den är t.ex. dyr jämfört med en Alienware 15.

Många vill påstå att det är premium eller prestige att köpa allt Apple och att kunderna har jättestor betalvilja, men det är massmarknadsprodukter och det stämmer givetvis inte riktigt. Comviq hade t.ex. nyligen ett erbjudande där en iPhone 5C kostar 195kr i månaden inklusive abonnemang samtidigt kostar deras telefoner precis som alla andra mid-range och high-end telefoner. Det är som att påstå att bara riktigt rika människor köpte T-Ford. Grejen med en massmarknadsprodukt är att det passar eller attraherar flera olika grupper, även de som kan köpa ännu värre prylar.