Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Fast det beror helt på vad man använder de till och vad du jämför med. Köper du en Mac Pro för videoproduktion, grading, composition o.s.v. med dyra proffssviter så köper du helt enkelt en maskin som är certifierad för programmen, och alternativen är också betydligt dyrare än att sätta ihop delar i mainstream-segmentet. Mac Pro har inget bra pris eftersom den skulle behöva uppdateras vid det här laget, men Ivy Bridge-EP, C602, 12GB+ DDR3 REG ECC, 256GB+ PCIe SSD, två Pitcairn XT grafikkort eller bättre, och Thunderbolt blir ändå mer än 15 tusen i bara komponenter och alltså mer än en typisk desktop. Det är såklart inget för den som nöjer sig med iMovie, men vill en sådan lätt användare köra Mac kan de köpa en Mac Mini för 6000kr eller en 21.5-tum iMac för 10 000kr, eller en av deras billigare bärbara osv. För de som tänkte wareza alla programsviter/OS och allt finns ju även Hackintosh. Ska man sitta och spela på maskinen gör man givetvis bäst i att köpa en Windows-PC/komponenter. För många Mac-användare så räcker det med quad-core Intel och integrerad Intel GPU, därför MBP (och för vissa iMac 27) är intressant och konkurrenterna med motsvarande komponenter och batteritid ligger i samma prisklass. Då spelar det faktiskt inte så stor roll om datorn heter Dell Latitude/XPS/Precision, Lenovo ThinkPad, HP Zbook eller Apple MacBook Pro. En XPS15 är ganska lik 2014 års rMBP15, med GT750M, quad-core Core i7, fast batteri, högupplöst skärm, SSD som standard osv, men den kostar från 19000kr och då utan PCIe SSD och den är t.ex. dyr jämfört med en Alienware 15.

Många vill påstå att det är premium eller prestige att köpa allt Apple och att kunderna har jättestor betalvilja, men det är massmarknadsprodukter och det stämmer givetvis inte riktigt. Comviq hade t.ex. nyligen ett erbjudande där en iPhone 5C kostar 195kr i månaden inklusive abonnemang samtidigt kostar deras telefoner precis som alla andra mid-range och high-end telefoner. Det är som att påstå att bara riktigt rika människor köpte T-Ford. Grejen med en massmarknadsprodukt är att det passar eller attraherar flera olika grupper, även de som kan köpa ännu värre prylar.

Fast Apple har lagt ner år av PR och enorma mängder pengar för att Apple ska framstå som just premium. Intressant nog sålde för övrigt 5C dåligt. När de sedan släppte Iphone 6 som var dyrare än tidigare modeller slog den försäljningsrekord. Apple är fruktansvärt bra på branding och deras varumärke är premium. Sen hur bra det passar in i verkligheten går att diskutera men de säljer inga produkter i budgetsegmentet. Sen om motsvarande produkter från andra tillverkare kostar ungefär samma spelar inte så stor roll när Apple saknar de billigare versionerna. Den dagen de tappar sin premiumstämpel så kommer det gå utför med försäljningen.

Om nu Apple skulle få för sig att bredda sig med produkter även i de lägre prissegmenten, till exempel en Atomplatta för 1000-2000 kr eller en 15" laptop för 4000-5000 kr så skulle de garanterat göra det under annat varumärke. Det är ju tämligen vanligt. Gibson och Fender säljer billiga gitarrer under Epiphone respektive Squire. Detta för att inte skada varumärket. Nu har jag svårt att tänka mig att Apple skulle göra en sådan manöver av den enkla anledningen att de inte behöver det. De tjänar grova pengar som det är så det finns ingen anledning att slå sig in på en marknad med dåliga marginaler.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det later som att vissa tror bara Apple skulle höja priserna pa sina grejer. Men PC marknaden kommer lika väl behöva anpassa sina priser uppat. Det är inte Apple i det här fallet som vill chockhöja pga vinst maximering, utan det är dollarn som har blivit dyrare.
Jag trodde nästan det kommer hända, iom vi fick nästan varje vecka fran olika leverantörer och grossister att priserna skulle justeras uppat pga fallande euron. Av vissa grossister har vi redan fatt tredje prishöjning inom bara 2 manader.
Tur jag köpte mig en 27 tums imac för 1600 euro för ett par veckor sen. Den gick ju upp med 500 euro nu sag jag pa apples hemsida.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om priset på grejerna ökat utan snarare om att visst parti fuckat upp Sveriges rykte utomlands vilketffått kronans värde att falla som en sten kastad från ett stup

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast Apple har lagt ner år av PR och enorma mängder pengar för att Apple ska framstå som just premium. Intressant nog sålde för övrigt 5C dåligt. När de sedan släppte Iphone 6 som var dyrare än tidigare modeller slog den försäljningsrekord. Apple är fruktansvärt bra på branding och deras varumärke är premium. Sen hur bra det passar in i verkligheten går att diskutera men de säljer inga produkter i budgetsegmentet. Sen om motsvarande produkter från andra tillverkare kostar ungefär samma spelar inte så stor roll när Apple saknar de billigare versionerna. Den dagen de tappar sin premiumstämpel så kommer det gå utför med försäljningen.

Om nu Apple skulle få för sig att bredda sig med produkter även i de lägre prissegmenten, till exempel en Atomplatta för 1000-2000 kr eller en 15" laptop för 4000-5000 kr så skulle de garanterat göra det under annat varumärke. Det är ju tämligen vanligt. Gibson och Fender säljer billiga gitarrer under Epiphone respektive Squire. Detta för att inte skada varumärket. Nu har jag svårt att tänka mig att Apple skulle göra en sådan manöver av den enkla anledningen att de inte behöver det. De tjänar grova pengar som det är så det finns ingen anledning att slå sig in på en marknad med dåliga marginaler.

iPhone 5C blev hypad och många trodde att den skulle vara Apples-motsvarighet till budgetsegmentet, istället hamnade den i mellansegmentet med 1 år gammal hårdvara. Steget upp till en iPhone 5S var aldrig speciellt stort och då valde man istället att köpa den nyare och bättre telefonen. Vill dock minnas att 5C var betydligt mer riktad mot den kinesiska marknaden snarare än den västerländska.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Anser du att detsamma gäller alla som köper en workstation av HP eller Dell, med Xeon, ECC och FirePro/nVidia-diton, för i stort sett samma priser som Mac Pron? Eller Xeon och ECC i servermiljö, är de lika korkade och lätta måltavlor som Mac Pro-köpare? Hela grejen med ECC-minnen och felkorrigering är bara bluff och båg va?

Skärp dig.

Jag kör mycket riktigt med ECC-minnen i en dator hemma, dock ingen Appleburk utan en AMD FX-6300. I min server där jag kör ZFS som filsystem för lagringen. Är jag en lättlurad idiot som gått på myten om ECC i ZFS-sammanhang eller är det så att du egentligen inte vet vad du talar om?
Skickades från m.sweclockers.com

Skärp dig själv vet jag, nu får du snart fanboy psykbryt. Det är stor skillnad i apples prisklass och de du nämner på samma hårdvara. Jag vet det gör ont, men sanningen gör ibland ont. Att kolla upp priser på likvärdiga produkter har aldrig varit svårt.

Du är praktexempel på folk som tar extremt illa vid sig om någon säger negativa saker om din favoritlogga. Tom får du för dig jag kallat just dig eller någon annan för "idioti". Kanske var det extra jobbigt att jag inte ens var MS eller Samsung fanboy själv, utan någon som inte bryr sig om märke utan väljer bäst vara för bäst kvalite och pris, oavsett märke.

Gapa på, jag gör det enda man kan göra, ignorerar fortsättningsvis.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det beror helt på vad man använder de till och vad du jämför med. Köper du en Mac Pro för videoproduktion, grading, composition o.s.v. med dyra proffssviter så köper du helt enkelt en maskin som är certifierad för programmen, och alternativen är också betydligt dyrare än att sätta ihop delar i mainstream-segmentet. Mac Pro har inget bra pris eftersom den skulle behöva uppdateras vid det här laget, men Ivy Bridge-EP, C602, 12GB+ DDR3 REG ECC, 256GB+ PCIe SSD, två Pitcairn XT grafikkort eller bättre, och Thunderbolt blir ändå mer än 15 tusen i bara komponenter och alltså mer än en typisk desktop. Det är såklart inget för den som nöjer sig med iMovie, men vill en sådan lätt användare köra Mac kan de köpa en Mac Mini för 6000kr eller en 21.5-tum iMac för 10 000kr, eller en av deras billigare bärbara osv. För de som tänkte wareza alla programsviter/OS och allt finns ju även Hackintosh. Ska man sitta och spela på maskinen gör man givetvis bäst i att köpa en Windows-PC/komponenter. För många Mac-användare så räcker det med quad-core Intel och integrerad Intel GPU, därför MBP (och för vissa iMac 27) är intressant och konkurrenterna med motsvarande komponenter och batteritid ligger i samma prisklass. Då spelar det faktiskt inte så stor roll om datorn heter Dell Latitude/XPS/Precision, Lenovo ThinkPad, HP Zbook eller Apple MacBook Pro. En XPS15 är ganska lik 2014 års rMBP15, med GT750M, quad-core Core i7, fast batteri, högupplöst skärm, SSD som standard osv, men den kostar från 19000kr och då utan PCIe SSD och den är t.ex. dyr jämfört med en Alienware 15.

Många vill påstå att det är premium eller prestige att köpa allt Apple och att kunderna har jättestor betalvilja, men det är massmarknadsprodukter och det stämmer givetvis inte riktigt. Comviq hade t.ex. nyligen ett erbjudande där en iPhone 5C kostar 195kr i månaden inklusive abonnemang samtidigt kostar deras telefoner precis som alla andra mid-range och high-end telefoner. Det är som att påstå att bara riktigt rika människor köpte T-Ford. Grejen med en massmarknadsprodukt är att det passar eller attraherar flera olika grupper, även de som kan köpa ännu värre prylar.

Skönt med folk som argumenterar, och med bra argument också utan ilska. Ser hur du tänker, och kan nog hålla med om en stor del, även om jag har något annan syn på enstaka saker. Men det är oväsentligt och jag ska iväg på annat nu.

Det jag däremot tror (kortfattat) hade varit vad som kunde fått "anti apple" folk till att kanske fundera på en apple-pc i framtiden är det osäkra läget på vad man som kund egentligen betalar för det som skiljer sig från andra färdiga paket, operativet. Vad gör att en apple-pc ibland går på så mycket mer än en likvärdig (i hårdvara) pc av annat märke. Båda är nu för tiden pc. Jag är medveten om att de har diverse support delar som är ganska unika, men det vet inte alla. Hur stor del av totalen tar dom betalt för hårdvara, support, OS, eventuella andra saker.

Transparens är viktigt nu för tiden. Köper jag rätt sak för rätt pris? En pc färdiglagad med Windows tex är lätt. Vill du ha extra support betalar du extra. Windows säljs i samma butik så du kan se exakt vad den kostar av det totala priset, osv osv. Ingen köper en bil utan o veta man betalar rätt pris för det man får? Eller?
Sen finns det självklart många kostnader på en vanlig pc som man inte vet om dom är vettiga m.m. men det är mer synligt, speciellt med flera konkurrenter som säljer samma hårdvara, vad som är priset på delarna, operativsystemet, support och resten för arbetet det tog dom att sätta ihop och skeppa till butik m.m.

Med en mac vet man inget alls, allra minst varför en pytteliten hårdvaru ökning kostar mycket mer än vad den specifika delen kostar att köpa löst. Ofta upptäckt icke mac personer tolkar det som "bonus till apple, för det är vi värda för vårat OS".

Transparans helt enkelt. Skadar aldrig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kleggas:

Skärp dig själv vet jag, nu får du snart fanboy psykbryt. Det är stor skillnad i apples prisklass och de du nämner på samma hårdvara. Jag vet det gör ont, men sanningen gör ibland ont. Att kolla upp priser på likvärdiga produkter har aldrig varit svårt.

Och vid varje tillfälle det gjorts tidigare så har det visat att Apple varit billigare än andra märken, ex Macbook Pr diskuterades för något år sedan ungefär, och där kom flera med att "det går ju att få billigare från andra märken" vilket kollades upp och Macbokk Pro låg under andra märken i pris för motsvarande hårdvara när man räknade ut det, och inkluderade SSD, liknande skärm, minne etc.

Det är skillnad på Mac och PC, Mac har ett högre pris i de billigaste versionerna, men på de med högre spec så är Mac billigare.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Det handlar inte om priset på grejerna ökat utan snarare om att visst parti fuckat upp Sveriges rykte utomlands vilketffått kronans värde att falla som en sten kastad från ett stup

Lika kul med "partifanboys" som apple/samsung älskarna

Men tyvärr håller kronan sig på jämn nivå mot övriga valutor som under föregående regering/parti. Det som nu händer är att just USA har fått sving på sin valuta. Påverkar alla länder där det säljs produkter från det landet.

felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleggas:

Lika kul med "partifanboys" som apple/samsung älskarna

Men tyvärr håller kronan sig på jämn nivå mot övriga valutor som under föregående regering/parti. Det som nu händer är att just USA har fått sving på sin valuta. Påverkar alla länder där det säljs produkter från det landet.

Nu är det här extremt kortsiktigt kollat då det bara gäller dagens valutor men en jämn nivå visar ju knappast denna sida.

Valuta

Och världens förtroende sjunker väl ungefär i samma takt som svenska folkets

Men det här anses nog som off topic så lika bra att gå tillbaka till ursprungliga ämnet

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Nu är det här extremt kortsiktigt kollat då det bara gäller dagens valutor men en jämn nivå visar ju knappast denna sida.

Valuta

Och världens förtroende sjunker väl ungefär i samma takt som svenska folkets

Men det här anses nog som off topic så lika bra att gå tillbaka till ursprungliga ämnet

Jo, lika bra. Men då jag ändå kollade så..... starkare idag mot norsk valuta än strax före valet, och mot Singapore som inte räknats som stor-fallande kaos. Vissa andra med. Svagare liiiite granna mot euro, men inte ovanligt mot hur de brukar gå upp och ner periodvis. Fortfarande starkare än för bara något år sedan mot euro och den ändringen påverkade inte tex datorer som nu. Pund, USA dollar, o Schweiz är skillnaderna man märker nu och före valet. Då har inte deras politik suttit stilla i båten. Valuta gentemot andra valutor påverkas av båda sidors politik samt utomstående länders politik. Och mot vissa valutor går vi fram medan vi backar mot vissa andra. Som vanligt inom ekonomi.

Men det förstås, få fram sin politik och klaga på de andra är alltid lättast genom siffror tagna ur sammanhang, som att endast jämföra fåtal parametrar och dra slutsatsen det har o göra med motståndarens politik (notera, jag följer inget parti utan bestämmer vid val vilken jag anser vill föra bäst passande politik just nu).

Sorry, var tvungen, sån jag är bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller inte med. Om du är prismedveten och vill ha en dator så köper du inte en Mac. Allt en Mac kan göra kan en PC också göra, så det där köper jag inte.

Det kanske finns folk som köper en Mac ändå för att de prompt ska ha en, eller för att "alla andra" har, eller för att man tycker det är trendigt och coolt eller något ditåt, men då har det zilch med prismedvetenhet att göra.

Det handlar inte enbart om vad man kan göra utan hur man gör det. Jag anser OS X ha generellt högre användbarhet än Windows och det är mycket mindre tid som behövs läggas ned på att hålla operativ och program uppdaterade. Det är värt en del pengar tycker jag. Skillnaden märks mer ju fler datorer man har hand om. Framförallt om man inkluderar MacUpdate's tjänst för att hålla program uppdaterade som inte installerats via App Store.

Skrivet av Christley:

fattar fortfarande inte varför folk skaffar en mac när priserna för dessa bara blir högre och högre och prestandan rör sig knappast lika snabbt upp som priserna gör.

andrahandsvärdet existerar endast pga ryktet, och jag har vanliga laptops som räcker lika länge. enda jag kan ge apple ett plus i kanten för är deras batteri

På tal om prestanda, kolla min länk längst ned. 2 GB/s i läshastighet är väl rätt imponerande?

Andrahandsvärdet existerar endast på grund av ryktet? Jaha? Det existerar ju oavsett anledning. Dessutom är jag rätt säker på att det är OS X som gör att folk är ute efter en Mac. Vissa gillar det bättre än Windows av olika anledningar.

Skrivet av Ramixo:

Lägger inte en enda krona på deras datorer. Överpris för datorer som lever på något som folk fått för sig ska vara bättre.
Köper hellre en ny bärbar var 3:e år än köper en mac som bara man kollar på priset vill man svimma.

PC for life

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte fått för mig att det är bättre. För mig är det bättre. Generellt högre användbarhet i OS X och mindre tid behöver läggas ned på att hålla operativet och dess program uppdaterat. Jag kör Windows 8.1 och OS X hemma och supportar Windows och OS X på jobbet.

Här har ni förresten en nyhet som tech-spec-älskande SweClockers-läsare kanske skulle gilla bättre än att Apple justerar priserna efter dollarn:

http://www.macrumors.com/2015/05/21/15-inch-retina-macbook-pr...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Inaktiv

Vill bara flika in med min syn på saken. Köpte i veckan en Dell Workstation då jag tröttnat på att att våra Apple-maskiner ständigt går sönder. Misstolka mig inte, det har våra PCs gjort också men de har gått och laga. Köpte en iMac 2013 som nu grafikkortet är stekt på, måste byta hela moderkortet och lämna in den så det slutade med att vi återvinner den. Tanken var att jag först skulle skaffa en Mac Pro, men jag upptäckte att jag kunde få en X99 Xeon med Quadro K4200 för samma peng, så jag tog beslutet att byta läger.

Den trasiga datorn kostade 27k och är således skrot 2 år senare. En PC för 27k är inte skrot efter 2 år. Jag förstår att det är är lite svårt att jämföra allt-i-ett mot stationära men jag är bara så otroligt less på allt skitsnack kring att det är mer "premium". Det är samma delar som i alla andra datorer på marknaden. Dessa går sönder om de används flitigt. Likadant som PCs.

Att vi betalar överpriser för Apples datorer/mobiler/surfplattor är väl bara att kika på valfri Q-rapport för att haja.

Apple kort och gott säljer en känsla. En känsla av belåtenhet att allt funkade från scratch. En känsla som jag tyckte var värt pengarna väldigt länge tills jag började jobba med tyngre grejer i AE och Premiere och datorn hängde sig titt som tätt. När de började fokusera på Atom-datorer för 15 000 så var väl det droppen. Om man vill ha något som just works och inte kan mycket om datorer så kanske det är värt pengarna. Har varit Apple-nörd väldigt länge mest pga yrkesvalet (AD) men har nu bytt läger. Win 8,1 flyter på stabilt, CC har fullt GPU-stöd och jag har färre krascher.

De är duktiga på PR främst, men OSX är grymt, speciellt för personer som inte är så datorvana. Men för oss som vill använda maskinerna för tyngre grejer så verkar de köra på samma taktik - ta betalt för att det "just works". Problemet numera är väl att den mer avancerade gruppen inte riktigt håller med.

Sorry för long mumbling post, men är lite sur på att något som tidigare varit värt pengarna numera inte är det. Åtminstone inte för mig eller mitt yrke. Ursäkta min svenska, klockan är mycket.

/Ciao

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Köpte en iMac 2013 som nu grafikkortet är stekt på, måste byta hela moderkortet och lämna in den så det slutade med att vi återvinner den.
Den trasiga datorn kostade 27k och är således skrot 2 år senare. En PC för 27k är inte skrot efter 2 år. Jag förstår att det är är lite svårt att jämföra allt-i-ett mot stationära men jag är bara så otroligt less på allt skitsnack kring att det är mer "premium". Det är samma delar som i alla andra datorer på marknaden. Dessa går sönder om de används flitigt. Likadant som PCs.

Det är inte Apple´s fel att du inte ringer Apple supporten och ber dem sätta upp en reparation vilket är kostnadsfritt.
Skyll inte egen "lathet" / ointresse på Apple, då Apple reparerar eller byter ut din dator om du väl säger till dem, antingen via chatt, telefon eller mail.

Så nej, datorn är inte skrot i sig, det enda du framför är att du inte själv tar tag i det och ordnar reparationen vilket Apple löser åt dig utan problem. Oftast kommer UPS redan dagen efter och sedan har du en ny dator hemma normalt 2 dagar efter UPS hämtat din defekta.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Det är inte Apple´s fel att du inte ringer Apple supporten och ber dem sätta upp en reparation vilket är kostnadsfritt.
Skyll inte egen "lathet" / ointresse på Apple, då Apple reparerar eller byter ut din dator om du väl säger till dem, antingen via chatt, telefon eller mail.

Så nej, datorn är inte skrot i sig, det enda du framför är att du inte själv tar tag i det och ordnar reparationen vilket Apple löser åt dig utan problem. Oftast kommer UPS redan dagen efter och sedan har du en ny dator hemma normalt 2 dagar efter UPS hämtat din defekta.

Oj, här var det argt. Ingen garanti kvar, företagsdator = 1 år. Eller menar du att de fixar saker utan garanti? Fantastiskt. Så jo, datorn är skrot i sig.

Permalänk
Medlem

Har inte du reklamationsrätt även som företagare? Dock så tycker jag att AppleCare borde ha varit en självklarhet när du köper en så dyr dator.

Skrivet av anon193054:

Oj, här var det argt. Ingen garanti kvar, företagsdator = 1 år. Eller menar du att de fixar saker utan garanti? Fantastiskt. Så jo, datorn är skrot i sig.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KiXeR:

Har inte du reklamationsrätt även som företagare? Dock så tycker jag att AppleCare borde ha varit en självklarhet när du köper en så dyr dator.

Tror inte man kan reklamera efter så lång tid som företagare nej. Att ha en extraförsäkring borde väl rimligtvis inte vara nödvändigt på välbyggda premium-produkter? Jag är fine med att det är trasig, det jag inte är fine med är att folk påstår att det är bättre grejer på insidan - det är samma skit som alla andra säljer.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du kontrollerar detta med reklamationsrätt och företag, har läst någonstans två år men kan ha fel givetvis.

Visst kan man tycka att premiumprylar ska hålla bättre men sh*t happens och saker går sönder. Har en bekant som köpte en splitterny Audi A5, 6 månader senare rasade motorn på E4an när han var på väg till Stockholm.

Skrivet av anon193054:

Tror inte man kan reklamera efter så lång tid som företagare nej. Att ha en extraförsäkring borde väl rimligtvis inte vara nödvändigt på välbyggda premium-produkter? Jag är fine med att det är trasig, det jag inte är fine med är att folk påstår att det är bättre grejer på insidan - det är samma skit som alla andra säljer.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

…det jag inte är fine med är att folk påstår att det är bättre grejer på insidan - det är samma skit som alla andra säljer.

Vem är det som säger det – att det är bättre grejor på insidan?

Problemet är att folk ofta missar jämföra helheten. Inte välja ut vissa detaljer och bortse från andra och komma fram till ”kolla vad dyra Apples grejor är, man kan få exakt samma sak för halva priset på annat håll”. Nej, det är inte exakt samma sak. Om man tror det skalar man bort en massa i sin jämförelse. Saker som man personligen kanske inte bryr sig om, men det betyder inte automatiskt att andra också gör det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hah. Jaha, vad tog du för garanti på Dell datorn då?
Körde du på standard 1 års garanti, eller kanske du valde Next businessday 3 år?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Nej, Apple Care är 3 år inte 1 år, och det är en självklarhet att man som företag väljer förlängd support/service avtal, ingen tvekan om det. Så skyll inte ditt företags snålhet / dumdristighet (okunnighet på IT avdelningen?) att de inte tecknat förlängd support / serviceavtal vilket mer eller mindre är standard att företag gör.

Skrivet av anon193054:

Att ha en extraförsäkring borde väl rimligtvis inte vara nödvändigt på välbyggda premium-produkter? Jag är fine med att det är trasig, det jag inte är fine med är att folk påstår att det är bättre grejer på insidan - det är samma skit som alla andra säljer.

Att köpa till ett support /serviceavtal är inte att ta en extra försäkring, och att köpa till ett extra support /serviceavtal är i princip standard att företag gör när det gäller IT produkter (datorer, servrar, nätverk etc).

Sen så håller Apple högre kvalité på sina produkter än andra konkurrenter, men Apple är som alla andra beroende av att en enskild underleverantör (ex för grafikkort) inte har problem i sin produktion på komponenten, bara för att du råkat ut för att grafikkort gått sönder så betyder inte det att de andra 100 tusentals datorerna som sålts har samma fel, då felet kan bero av att en underleverantör till Apple, eller Apple´s leverantör (tillverkare) av ex grafikkort fått dåliga komponenter vilka monterats på¨grafikkortet och sedan gått sönder.

Finns en uppsjö olika förklaringar till varför ett problem kan uppstå på en enskild komponent som inte har kunnat förutsetts / förhindrats av tillverkaren av datorn då det är beroende av en underleverantör på kanske 2-3 eller fler företag bort från Apple.

Och skyll inte företagets snålhet på Apple, köper man så dyra enheter så är det självklart att man tar ett utökat support /serviceavtal, ingen tvekan om det, vilket merparten av företagen gör, oavsett om det är dator eller server eller nätverksrelaterad hårdvara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Allt ditt ski***ack. I princip alla studenter på min skola har mac-datorer och skulle säga att majoriteten av dem också är prismedvetna, däribland mig själv och ändå köper jag en mac. Vissa saker är värda att spara till kanske..

EDIT: ursäktar mig för grovt språk

Penna och papper är billigare och bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OomNom:

Penna och papper är billigare och bättre

AAh, skitbra att koda på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av star-affinity:

Vem är det som säger det – att det är bättre grejor på insidan?

Problemet är att folk ofta missar jämföra helheten. Inte välja ut vissa detaljer och bortse från andra och komma fram till ”kolla vad dyra Apples grejor är, man kan få exakt samma sak för halva priset på annat håll”. Nej, det är inte exakt samma sak. Om man tror det skalar man bort en massa i sin jämförelse. Saker som man personligen kanske inte bryr sig om, men det betyder inte automatiskt att andra också gör det.

Förstår din poäng. Jämförde snarare Pro-segmentet. Skulle vara tydligare med det. Där tycker jag faktiskt att det mer eller mindre är exakt samma sak, fast mer fördel till Win-burkar då de oftast presterar bättre för en lägre peng och är numera minst lika stabila.

Skrivet av JZ0NiC:

Hah. Jaha, vad tog du för garanti på Dell datorn då?
Körde du på standard 1 års garanti, eller kanske du valde Next businessday 3 år?

Det ingår 3 års garanti med Dell.

Skrivet av PowerNet:

Nej, Apple Care är 3 år inte 1 år, och det är en självklarhet att man som företag väljer förlängd support/service avtal, ingen tvekan om det. Så skyll inte ditt företags snålhet / dumdristighet (okunnighet på IT avdelningen?) att de inte tecknat förlängd support / serviceavtal vilket mer eller mindre är standard att företag gör.

Att köpa till ett support /serviceavtal är inte att ta en extra försäkring, och att köpa till ett extra support /serviceavtal är i princip standard att företag gör när det gäller IT produkter (datorer, servrar, nätverk etc).

Sen så håller Apple högre kvalité på sina produkter än andra konkurrenter, men Apple är som alla andra beroende av att en enskild underleverantör (ex för grafikkort) inte har problem i sin produktion på komponenten, bara för att du råkat ut för att grafikkort gått sönder så betyder inte det att de andra 100 tusentals datorerna som sålts har samma fel, då felet kan bero av att en underleverantör till Apple, eller Apple´s leverantör (tillverkare) av ex grafikkort fått dåliga komponenter vilka monterats på¨grafikkortet och sedan gått sönder.

Finns en uppsjö olika förklaringar till varför ett problem kan uppstå på en enskild komponent som inte har kunnat förutsetts / förhindrats av tillverkaren av datorn då det är beroende av en underleverantör på kanske 2-3 eller fler företag bort från Apple.

Och skyll inte företagets snålhet på Apple, köper man så dyra enheter så är det självklart att man tar ett utökat support /serviceavtal, ingen tvekan om det, vilket merparten av företagen gör, oavsett om det är dator eller server eller nätverksrelaterad hårdvara.

För mig och de jag frågat är det inte standard att förlänga garantier på dessa produkter då det oftast ingår dessa tjänster från andra leverantörer såsom Dell, HP och Lenovo. Och bara en grej. Garanti är 1 år - Om du köper mer är det 3 år. Men jag tycker inte du har rätt i få det till garanti. Det är en tilläggstjänst, och gör slutsumman till ännu högre än om man bara skulle jämföra burk mot burk.

Jag förstår också att alla datorer kan gå sönder. Men det är lite det jag menar, jag stör mig lite allmänt på att folk verkar placera Apple i ett fack där det inte händer.

Till sist, sorry om jag trampade på några tår. Jag har kört Apple i 15 år men hittar numera inte så många anledningar att göra det längre då de i mina ögon verkar satsa mer på de som inte bryr sig så mycket om innehållet i datorerna.

Shit vad alla blir arga btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Vill bara flika in med min syn på saken. Köpte i veckan en Dell Workstation då jag tröttnat på att att våra Apple-maskiner ständigt går sönder. Misstolka mig inte, det har våra PCs gjort också men de har gått och laga. Köpte en iMac 2013 som nu grafikkortet är stekt på, måste byta hela moderkortet och lämna in den så det slutade med att vi återvinner den. Tanken var att jag först skulle skaffa en Mac Pro, men jag upptäckte att jag kunde få en X99 Xeon med Quadro K4200 för samma peng, så jag tog beslutet att byta läger.

Att vi betalar överpriser för Apples datorer/mobiler/surfplattor är väl bara att kika på valfri Q-rapport för att haja.

Apple kort och gott säljer en känsla. En känsla av belåtenhet att allt funkade från scratch. En känsla som jag tyckte var värt pengarna väldigt länge tills jag började jobba med tyngre grejer i AE och Premiere och datorn hängde sig titt som tätt. När de började fokusera på Atom-datorer för 15 000 så var väl det droppen. Om man vill ha något som just works och inte kan mycket om datorer så kanske det är värt pengarna. Har varit Apple-nörd väldigt länge mest pga yrkesvalet (AD) men har nu bytt läger. Win 8,1 flyter på stabilt, CC har fullt GPU-stöd och jag har färre krascher.

De är duktiga på PR främst, men OSX är grymt, speciellt för personer som inte är så datorvana. Men för oss som vill använda maskinerna för tyngre grejer så verkar de köra på samma taktik - ta betalt för att det "just works". Problemet numera är väl att den mer avancerade gruppen inte riktigt håller med.

Sorry för long mumbling post, men är lite sur på att något som tidigare varit värt pengarna numera inte är det. Åtminstone inte för mig eller mitt yrke. Ursäkta min svenska, klockan är mycket.

/Ciao

Man behöver inte misstolka någon som påstår att en MacBook är en Atombaserad-dator eller köper företagsprylar utan (3 års) garanti. Här är det bara felaktigheter och dåliga stereotyper för att beskriva användarna som några okunniga idioter. Visst betalar folk extra för OS X och kör de inte OS X finns det i dagsläget ingen större vits med Applehårdvara, men många skulle köpa precis lika dyr PC-hårdvara och betala för PC-byggarens extra garanti och ha precis lika dyrt (och fallerande) ägande. Apple är en OEM precis som Windows-OEMerna, där det finns bra och dåliga OEMs och bra och dåliga modeller/serier som passar olika användare. Operativsystemets "enkelhet" väger inte in alls när gäller att köra ens programsviter, professionella användare med insyn över hur det hela fungerar ser inte operativsystemet som enklare för att det kommer från Apple.

Bara för att de har äldre hårdvara i vissa modeller och justerar priserna efter växelkurs så har de inte övergett professionella användare. De har helt enkelt aldrig haft något som varit perfekt för alla eller hade helt rätt komponenter i rätt tid. Nya MacBook är inte konstigare än MacBook Air var 2007.

Apple är notoriskt dyra när man själv betalar för reparationerna och ersättningsmoderkort, men det skulle jag inte vilja betala för någon annan 2 år gammal all-in-onedator heller, och skulle jag bygga mina egna prylar skulle inte moderkortet säljas efter 2 år ens. Men att ett företag inte kör förlängd garanti blir löjligt.

En HP Z1 G2 är inte heller någon billig maskin för den delen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Man behöver inte misstolka någon som påstår att en MacBook är en Atombaserad-dator eller köper företagsprylar utan (3 års) garanti. Här är det bara felaktigheter och dåliga stereotyper för att beskriva användarna som några okunniga idioter. Visst betalar folk extra för OS X och kör de inte OS X finns det i dagsläget ingen större vits med Applehårdvara, men många skulle köpa precis lika dyr PC-hårdvara och betala för PC-byggarens extra garanti och ha precis lika dyrt (och fallerande) ägande. Apple är en OEM precis som Windows-OEMerna, där det finns bra och dåliga OEMs och bra och dåliga modeller/serier som passar olika användare. Operativsystemets "enkelhet" väger inte in alls när gäller att köra ens programsviter, professionella användare med insyn över hur det hela fungerar ser inte operativsystemet som enklare för att det kommer från Apple

Sure, Atom är ett snäpp lägre än vad nya Macbooken kör (Intel Core M) men du kan ju inte påstå att de som köper den datorn köper den med vetskap om vad som finns under huven och tänker "Fan vilken prestanda". Gällande "köper företagprylar utan garanti" så se tidigare inlägg, det ingår med de flesta jag kikade på idag - inte Apple.

Jag tycker inte längre det är värt pengarna men har tyckt det tidigare. Att datorn fallerade gjorde snarare att det beslutet att byta till PC togs snabbare än var orsaken till det. Jag mer eller mindre ville bara poängtera att det finns de som tidigare ansett Apples hårdvara prisvärd men som nu inte längre gör det. Att använda den trasiga datorn som exempel var dumt i efterhand, det var bara sista otursspiken i kistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Medans på PC sidan så får man betala för nytt Windows, betala för uppdateringar till nyare versioner av programmen etc.
Så ja, att ha Mac är mer lönsamt i längden än att köpa en PC och alla dess problem och kostnader.

Jag har aldrig betalt för något program eller OS med en PC, så det måste va fantasi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

...
Det ingår 3 års garanti med Dell.

För mig och de jag frågat är det inte standard att förlänga garantier på dessa produkter då det oftast ingår dessa tjänster från andra leverantörer såsom Dell, HP och Lenovo. Och bara en grej. Garanti är 1 år - Om du köper mer är det 3 år. Men jag tycker inte du har rätt i få det till garanti. Det är en tilläggstjänst, och gör slutsumman till ännu högre än om man bara skulle jämföra burk mot burk.

Ingår? Du menar som i att du inte får betala de där ~2000kr extra mot om att du hade bett om bara 1 års garanti?

There is no such thing as a free lunch osv.

Om du inte kan välja bort det i webshoppen så är det för att det blir en påtvingad up-sell. Går dock bra att välja annat om du pratar med en säljare.

Förstår inte rimligheten i att välja bort applecare men gladeligen ta 3års dell support för att det "ingår".
Mvh Dellanställd.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JZ0NiC:

Ingår? Du menar som i att du inte får betala de där ~2000kr extra mot om att du hade bett om bara 1 års garanti?

There is no such thing as a free lunch osv.

Om du inte kan välja bort det i webshoppen så är det för att det blir en påtvingad up-sell. Går dock bra att välja annat om du pratar med en säljare.

Förstår inte rimligheten i att välja bort applecare men gladeligen ta 3års dell support för att det "ingår".
Mvh Dellanställd.

Du menar att jag är den som är problemet om andra tillverkare har bakat in 3 års garanti i priset och är billigare än Apple på motsvarande produkt? Vi pratade om överpriser va? Ok.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon193054:

Seriösa företag tar i princip alltid extra support / serviceavtal som varar i 3 år, det är därför ex Dell inkluderar det direkt i köpet, för att merparten ändå väljer förlängt support / serviceavtal.

Och jag sade aldrig att det var garanti i 3 år, utan att det är support / serviceavtal.

Skrivet av OomNom:

Jag har aldrig betalt för något program eller OS med en PC, så det måste va fantasi.

Oj då, trampade vi på en öm tå?

Om det är en nyhet för dig så tar Microsoft betalt för nya OS, ex Vista - W7 - W8 vilket kostar ca 1000 kr / "hopp" (Nytt OS) medans Apple inte alls tar betalt för nya OS sedan en tid tillbaka.

Detsamma med Office, där kostar varje uppgradering ca 1300 och uppåt beroende per version, igen där släpper Apple sina nya versioner gratis.

Visa signatur