Apple chockhöjer priserna på Mac

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Mac Pro priserna påminner om det glada 80-talet, när en dator var en nästan lika stor investering som en bil. Resten av datorvärden har lämnat det bakom sig.

Eller inte... motsvarade XEON-dubbelpropp DELL eller HP är ju lika dyra. ECC-minne är dyrare, Firepro-kort är dyra...

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Måste man vara överklockare för att hänga på ett teknikforum?

Absolut inte. Min mormor, som har hallonplockning som sitt yppersta favoritintresse, befinner sig också här för att berätta hur bra hennes 486:a fungerar. För det gör den, fastän det inte är Apple

Skrivet av KiXeR:

För mig personligen spelar design stor roll då jag har datorn i vardagsrummet, det är en möbel för mig och jag gillar inte fula möbler. Jag spenderar gladligen lite extra för en snyggare möbel.

Kan du inte ens skilja på en dator och en möbel är ditt val av Apple inte förvånande. Snarare bekräftar det teorin om att Appleanvändare i största allmänhet är okunniga.

Skrivet av KiXeR:

Prestanda har den (iMac) så det räcker och bli över för mitt användande, kompanilitet där vet jag inte vad du snackar om, utveckla gärna. När det gäller inlåsning, känner inte riktigt att OSX är så låst, kärnan Darwin bygger på unix och är open source https://opensource.apple.com . Självklart ska du gå bananas ska du välja Linux men snacket om inlåsning är bara löjlig.

Mycket riktigt är OS X byggt på Darwin-kärnan, men det förändrar fortfarande inte det faktum att Mac OS X är nedlåst och håller på att idiotificeras till iOS-nivå. Hört talas om proprietary vendor lock-in?

http://en.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Absolut inte. Min mormor, som har hallonplockning som sitt yppersta favoritintresse, befinner sig också här för att berätta hur bra hennes 486:a fungerar. För det gör den, fastän det inte är Apple

Kan du inte ens skilja på en dator och en möbel är ditt val av Apple inte förvånande. Snarare bekräftar det teorin om att Appleanvändare i största allmänhet är okunniga.

Mycket riktigt är OS X byggt på Darwin-kärnan, men det förändrar fortfarande inte det faktum att Mac OS X är nedlåst och håller på att idiotificeras till iOS-nivå. Hört talas om proprietary vendor lock-in?

Oj vilken trångsynt människa du måste vara. Förövrigt, varför läser du, och kommenterar, en artikel som handlar som Apple du som är överklockare? Finns ju inget av intresse för dig här? Eller du känner för att bara vara lite dryg och trolla lite, typ som en fjortis?

Permalänk
Medlem

-Pojkar, vårat varumärke börjar bli för mainstream och kunder kan inte längre känna sig exklusiva när köper våra produkter, vad ska vi göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Allt ditt ski***ack. I princip alla studenter på min skola har mac-datorer och skulle säga att majoriteten av dem också är prismedvetna, däribland mig själv och ändå köper jag en mac. Vissa saker är värda att spara till kanske..

EDIT: ursäktar mig för grovt språk

Jag håller inte med. Om du är prismedveten och vill ha en dator så köper du inte en Mac. Allt en Mac kan göra kan en PC också göra, så det där köper jag inte.

Det kanske finns folk som köper en Mac ändå för att de prompt ska ha en, eller för att "alla andra" har, eller för att man tycker det är trendigt och coolt eller något ditåt, men då har det zilch med prismedvetenhet att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Varför skulle dom posta mac nyheter på ett PC forum om swec inte tyckte det var kul med fan boi war?

Go PC.

För att många av oss använder både och.
Personligen har jag bara min PC till spel, gör allt annat på macarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Haha det är väl trevligt med lite seniorer på ett ungdomsforum.

På vilket sätt är jag okunnig bara för att jag föredrar enkelhet? Jag är tillräckligt gammal för att ha genomgått eran med C64, Amiga, 486a, 3DFX Voodoo grafik och AMDs storhet Athlon i början av 2000 talet. Jag är väl medveten om att ett hemmabygge ger mer prestanda per krona? BTW min PC som jag skriver på just nu är ett hemmabygge som jag satte ihop förra året efter att ha sålt min iMac, ett misstag som jag inte gör om.

Apple laverar produkter jag vill ha och har inga problem att betala för det, hade det varit något ett annat företag hade jag gjort samma sak.

Vad jag kan se så syftar vendor lock-in främst på iTunes, gällande Apple, är tyvärr inte så påläst gällande detta, för mig är det inget bekymmer, använder iTunes endast som musikspelare. När det gäller OSX, där är det personligt smak och tycke, vanliga mänskor föredrar enkelhet, det är väl en anledning varför Linux ligger så hopplöst efter, tyvärr får man säga.

Skrivet av Q4Rspwn:

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Q4Rspwn:

Vad gör du då på ett överklockarforum?

Chassidesign och nedlåsning går alltså före prestanda, kompatibilitet och frihet?

Vi pratar inte om en server utan om en laptop som oftast bara används som en tunn klient och det jobbet sköter Macbook Pro av alldeles utmärkt, om man vänjer sig med tangentbordet. (windowstagentbord är smidigare i windows)

Skrivet av Pepsin:

Mac Pro priserna påminner om det glada 80-talet, när en dator var en nästan lika stor investering som en bil. Resten av datorvärden har lämnat det bakom sig.

Som vanlig konsumentdator så håller jag med om att Macarna är alldeles för dyra, men vill dessutom vara ett exklusivt och finare märke. För min egen del sparar jag hellre 10 tusen på laptoppen och lägger det på servern, resultatet blir bättre på alla sätt och viss. En laptop är dessutom en liten slit och slängprodukt som får ta sina smällar och det gäller att hålla nere priset så mycket som man kan. Visst hade man haft råd så hade man lagt mer pengar på alla ens datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Snarare bekräftar det teorin om att Appleanvändare i största allmänhet är okunniga.

Sånt löjligt argument. Visst är det så att "Apple-användare" i regel är okunniga men jag garanterar dig att precis samma sak gäller de som använder PC. Majoriteten av alla datoranvändare är relativt okunnig kan vi med största sannolikhet slå fast. Hackers, överklockare, utvecklare eller allmänt teknikintresserade är en minoritet av den totala mängden datoranvändare, de som surfar, sitter på FB eller skriver ett och annat mail.

PC och Mac:ar används av alla typer användare. På min arbetsplats tex sitter i princip alla utvecklare med Mac:ar (någon enstaka kör linux) medan de med icke-tekniskt arbetsuppgift sitter på PC.

Samma sak gäller Android/iPhone diskussionen. Den genomsnittlige iPhone/Android användaren har ingen aning om vad för komponenter dennes telefon har. Och om de tror sig veta något så är det ofta att större siffror är bättre än lägre siffror som inte alls behöver stämma (antal kärnor ett vanligt exempel, megapixlar osv)

Förövrigt har jag aldrig varit intresserad av överklockning men har ju hängt här på Sweclockers ett bra tag som du kan se Swecklockers har så länge jag varit här varit ett teknikforum i första hand (främst datorhårdvara såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Nu vart jag ju ännu mer sugen på att köpa Mac! Högre pris måste ju betyda att det är bättre gjejer! Väl?

Jag har för länge sedan konstaterat att de stackare som köper Appleprodukter helt enkelt vill bli blåsta eller i vissa få fall inte begriper bättre. Det enda som är synd är att andra tillverkare som Samsung försöker med samma metod. "Ta betydligt mer betalt än vad produkten är värd. Då tjänar vi mer pengar och köparen blir nöjd eftersom han känner att han har råd att betala extra för vårt hypade varumärke."

De som påstår att Apples design är unik är också grundlurade. Det är en ren plagiering från Brauns 60-tals design. Inte ens där kom Apple på något själva, utan stal som vanligt och kallar det sitt eget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Haha det är väl trevligt med lite seniorer på ett ungdomsforum.

Ungdomsforum? Vad vet du om det? Om jag inte missminner mig så är genomsnittsåldern cirka 25 - 30 år på Sweclockers och med din omogna attityd så skulle jag knappast tro det...

För att bidra lite till diskussionen; Apple största anledning att ta betalt är pg.a. design och deras varumärke och inte för att de har bättre prestanda än vad en PC kan ha. Inte heller ligger produktionskostnaden i närheten av den lukrativa intäkterna från försäljningen. Att det är en hype och alla ungdomar tycker att det är "statusgrej" vet ju de allra flesta och därför kan de kränga mer och till högre priser. Apple's status kommer att dö ut inom ett x antal år precis som alla andra hypade produkter och varumärken förr eller senare kommer att göra. Ingenting är för evigt, inte ens Apple. Frågan är om Apple kommer vara lika populärt om ens 5 - 10 år? Steve Jobs fd. närstående vän Larry Ellison (bakom Oracle) har redan förutspått att Apple kommer gå i graven då Apple inte har en framtid (långsiktigt) utan honom.

Självklart så anpassas prissättningen efter efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att det kommer säkert locka massvis med kunder då många verkar tro att ett högt och exklusivt pris ger någon slags status vilket det säkert gör i vissa kretsar trots att produkten är är bättre.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

-Pojkar, vårat varumärke börjar bli för mainstream och kunder kan inte längre känna sig exklusiva när köper våra produkter, vad ska vi göra?

Håller tyvärr med dig att det är av anledningarna som tyvärr kommer locka massvis av kunder.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk

Att det är en lyxprodukt och inte budgetsegment är kanske ingen direkt nyhet. Den fysiska designen kombinerat med unix baserat är fortfarande en ganska stor win för mig när det det gäller deras macbooks. För tower blir det en stark traktor som gäller istället, rätt verktyg för rätt jobb.

edit: tänket att det höga priset skulle göra det mer attraktivt köper jag inte direkt. Det är mestadels en rätt stark produkt riktad mot en mindre priskänslig grupp, har t ex inte betalat någon av mina macbooks själv, sånt gör jobbet och det är nog en rätt vanlig situation, kolla ration macbooks på spotify t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Lenovos senaste Thinkpads eller Dells senaste XPS?

Fast dessa har ju bättre prestanda och bättre skärmar och bättre batteritid, iaf Dell XPS 13.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Q4Rspwn:

Vad gör du då på ett överklockarforum?

Chassidesign och nedlåsning går alltså före prestanda, kompatibilitet och frihet?

iPhone har aldrig varit dålig om man bortsett från konkurrenterna. Nu har de visserligen med iPhone 6 börjat komma ikapp med widgets, skärmstorlek á la 2012 och och dylikt, ett antal år sent dock.

Sweclockers har gått ifrån att vara ett överklockningsforum till att vara ett brett forum om all datorrelaterat egentligen.

Och vad är nerlåst? Varken Mac eller iPhone är mer nerlåst än en annan plattform.
Och nej, iPhone har alltid legat i toppen och haft den senaste tekniken tidigt, bättre skärmar, snabbare cpu etc. Och ser man på andra tillverkare så är t.ex. Samsung endast ett kopierar företag som kopierar Apple rakt av och släpper det under "Samsung" och med android på istället för ett bättre os.

Skrivet av KiXeR:

Apple laverar produkter jag vill ha och har inga problem att betala för det, hade det varit något ett annat företag hade jag gjort samma sak.

Vad jag kan se så syftar vendor lock-in främst på iTunes, gällande Apple, är tyvärr inte så påläst gällande detta, för mig är det inget bekymmer, använder iTunes endast som musikspelare.

Många tror fortfarande att iTunes är ett krav för att ha en iOS enhet (iPhone, iPad eller iPod) men det var många år sedan Apple steg bort från att ha iTunes som krav, utan nu kan allt ske utan att ens ha iTunes installerat på datorn, eller ens ha en dator alls egentligen, då man kör backup mot iCloud, och liknande. Det enda man behöver iTunes för fortfarande är om man ska köra en recovery på sin iOS enhet (installera om den i recovery läget). Annars klarar man sig helt utan iTunes.

Skrivet av Ceji:

Jag har för länge sedan konstaterat att de stackare som köper Appleprodukter helt enkelt vill bli blåsta eller i vissa få fall inte begriper bättre.

Det är snarare de som köper Apple som begriper mer, längre hållbarhet, bättre kvalité, fria uppdateringar i många år (Både nya operativsystem, och programvarorna) högt andrahandsvärde om det ska säljas etc.

Medans på PC sidan så får man betala för nytt Windows, betala för uppdateringar till nyare versioner av programmen etc.
Så ja, att ha Mac är mer lönsamt i längden än att köpa en PC och alla dess problem och kostnader.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Som jag sade, de har blivit bättre på uppdateringar, men de är inte riktigt där än.
Och angående proffsdatorer/workstations så ja, man kan köpa dem som konsument med, men vem gör det? De flesta köper billiga HP/Lenovo, Acer etc förutom den mindre andelen som är inriktade på prestanda som bygger egna maskiner.

Tja, är väl rätt många! Bara i min umgängeskrets så är det faktiskt rätt så många som gått den vägen istället för att köpa en Macbook pro som exempel, jag själv inkluderad. Men rent generellt är det kanske inte så många Svenssons som gör det, så klart! Antingen på grund av pris eller för att de helt enkelt inte vet om att man kan göra det, men det är ju bara spekulationer från min sida.

Dock kvarstår ju faktumet.

Men tog upp det som ett exempel angående bra support.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

"iPhone har alltid legat i toppen och haft den senaste tekniken tidigt, bättre skärmar, snabbare cpu etc. Och ser man på andra tillverkare så är t.ex. Samsung endast ett kopierar företag som kopierar Apple rakt av och släpper det under "Samsung" och med android på istället för ett bättre os."

Okej.
Hur kommer det sig då att Samsung har gjort "smartphones" sedan 2004 medans Apples första iPhone kom 2007?

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

1. Tjacka highend PC delar (om AMD inhandlas, ta punkt 3 på allvar.)
2. Bygg ihop
3. Ta grannens kratta och dra ut kylpastan på CPUn
4. Handla och Installera MacOS
5. Profit, sparat in 50% av en Mac's nypris.

I princip inget som skiljer en PC och Mac under ytan dessa dagar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PowerNet:

Och angående proffsdatorer/workstations så ja, man kan köpa dem som konsument med, men vem gör det? De flesta köper billiga HP/Lenovo, Acer etc förutom den mindre andelen som är inriktade på prestanda som bygger egna maskiner.

Struntsnack, de är jättebra som t.ex. studiedatorer.

Skrivet av PowerNet:

Precis, och ser man till totalkostnaden så är Mac datorer inte dyrare i längden än PC datorer, när man räknar in kostnader för support, strul vid uppdateringar, service kostnad, kostnader för antivirusskydd etc.

Inte dyrare i längden..? Då får du allt dra något otroligt i trådarna.

Vad för support, uppdateringar och servicekostnader skulle kosta så mycket pengar? Antivirusskydd är gratis.

Skrivet av Agile:

Fast dessa har ju bättre prestanda och bättre skärmar och bättre batteritid, iaf Dell XPS 13.

Ja?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Det sjukaste är ju att Apple har en klocka till salu för 100 000kr med en batteritid på cirka 3 timmar vid hög belastning.... Finns verkligen Apple och deras kunder på riktigt eller är det här en mardröm?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det är alltid samma snack så snart det är en Apple nyhet. Jag läser här i tråden att Apple skulle vara så innovativa, att de utvecklat marknadsledande teknik, att du betalar för state of the art osv. Det osar av okunnighet.

Apple är inte ett teknik innovations företag. Apple är ett teknik recept företag. De tar andras uppfinningar, oftast utan lov där de sedan kör över den ursprunglige innovatören med en arme av advokater, för att sedan blanda ihop dem till en streamlinad och förenklad design de tror går att hypa för massmarknaden. Apple är således inte duktiga på att ta fram ny teknik. De sysslar inte med det över huvud taget. De är duktiga på marknadsföring och iögonfallande ytlig design. Den hype de skapar innebär att de kommer undan med ockerpriser. Det mest värdefulla Apple har är inte deras patentportfölj. Det är själva varumärket. På samma sätt som Jeansen eller handväskan ska ha "rätt" märke på sig för acceptabel status så skall nu även telefonen och datorn ha det.

Faktum är att det är extremt svårt att hitta något överhuvudtaget som Apple uppfunnit sedan Steve Wozniak. En teknikkanal på Youtube ville utforska detta så de utlyste en tävling där de skulle ge bort hårdvara till de som kunde nämn en enda sak Apple faktiskt uppfunnit sedan Steve Wozniak. De hittade inte ett enda exempel på någon innovation bland alla tävlande utan fick ge bort tröstpriser istället.

Apple produkter är således inte en premium top of the line eller state of the art produkt. Det är streamlinade ytliga Svensson produkter skapade för att vinstmaximera en massmarknad som skall förföras via ett vackert och enkelt yttre och aggressiv marknadsföring. Apple är således inte produkter för folk som vill vara i framkant. Det är produkter för medelsvensson. Många Apple ägare ser sig själv dock som det första vilket är oerhört märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

släpper det under "Samsung" och med android på istället för ett bättre os.

Alltså, jag förstår frustrationen med alla onyanserade "bashing" inlägg mot Apple, men seriöst, blir det bättre med att komma med sådan BS själv?

Skrivet av PowerNet:

Det är snarare de som köper Apple som begriper mer, längre hållbarhet, bättre kvalité, fria uppdateringar i många år (Både nya operativsystem, och programvarorna) högt andrahandsvärde om det ska säljas etc.

Okej?

Skrivet av PowerNet:

Medans på PC sidan så får man betala för nytt Windows, betala för uppdateringar till nyare versioner av programmen etc.
Så ja, att ha Mac är mer lönsamt i längden än att köpa en PC och alla dess problem och kostnader.

Alltså, du är ju fri till att tycka som du vill, men ja! Dessutom så får man betala för alla uppgraderingar av program till OSX också, eller hur menar du, vilka program? Specifik Applemjukvara antar jag då!

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Förlåt jag glömde smiley i mitt svar, visste inte att du skulle ta åt dig 😜.

Det är alltid lika roligt med alla analytiker, ingen vet något men kläcker ur sig allt möjligt. Det vi vet just nu är att Apple gör mkt rätt och tjänar sanslöst mkt pengar, vad framtiden ger oss återstår att se.

Skrivet av Xhrone:

Ungdomsforum? Vad vet du om det? Om jag inte missminner mig så är genomsnittsåldern cirka 25 - 30 år på Sweclockers och med din omogna attityd så skulle jag knappast tro det...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtprobe:

Tja, är väl rätt många! Bara i min umgängeskrets så är det faktiskt rätt så många som gått den vägen istället för att köpa en Macbook pro som exempel, jag själv inkluderad.

Såklart det finns då Mac datorer över lag inte riktar sig till de som är ute efter billigare datorer, utan främst till företag, deisgners, musiker och liknande och de användarna som vill ha design, kvalité mm och kunna sälja enheten efter 3-5 år och ändå få ut en skaplig peng ur den.

Skrivet av kaimor:

Okej.
Hur kommer det sig då att Samsung har gjort "smartphones" sedan 2004 medans Apples första iPhone kom 2007?

Ja? Det sa jag inget om, kolla bara på hur alla började kopiera Apple rakt av efter iPhone presenterades 2007, både design på enheten och hur gui är uppbyggt började härmas efter direkt. Speciellt Samsung Galaxy serien är en ren kopia av iPhone modellerna.

Skrivet av Orfi:

3. Ta grannens kratta och dra ut kylpastan på CPUn
4. Handla och Installera MacOS
5. Profit, sparat in 50% av en Mac's nypris.
I princip inget som skiljer en PC och Mac under ytan dessa dagar.

Trean stämmer korrekt, men punkt 4 och 5 stämmer inte alls. Du kan inte köpa OS X för att installera på en annan dator, så där går du bet.

Skrivet av Dunder:

Struntsnack, de är jättebra som t.ex. studiedatorer.
Inte dyrare i längden..? Då får du allt dra något otroligt i trådarna.
Vad för support, uppdateringar och servicekostnader skulle kosta så mycket pengar? Antivirusskydd är gratis.
Ja?

Sade inget om att de inte funkar till studiearbete alls?
O ja, Mac är inte dyrare i längden än en PC laptop eller PC dator.
Du vet inte att support och uppgraderingar till nytt operativ, nya program kostar på PC? En datorfirma tar runt 4-600 kr/h för felsökning och arbete på en kunds dator, ex virusrensning, prestandaoptimering, till det tillkommer det kostnader för att uppgradera Windows till ny version, uppgradera programmen etc vilket hos Apple redan ingår, då nya operativsystem installeras utan kostnad, nya programversioner lika så.
Och sen när man köper en ny Mac så kan man sälja den gamla och få ut rätt mycket av den, mot en PC är i princip värdelös och redo för återvinningen efter den tiden.

Skrivet av strejf:

Det sjukaste är ju att Apple har en klocka till salu för 100 000kr med en batteritid på cirka 3 timmar vid hög belastning.... Finns verkligen Apple och deras kunder på riktigt eller är det här en mardröm?

Det är inte sjukt alls, det stavas guld. Guld kostar, och kändisar är ute efter saker som är guld, eller diamanter och då köper dessa.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Såklart det finns då Mac datorer över lag inte riktar sig till de som är ute efter billigare datorer, utan främst till företag, deisgners, musiker och liknande och de användarna som vill ha design, kvalité mm och kunna sälja enheten efter 3-5 år och ändå få ut en skaplig peng ur den.

Haha, okej, billigare? Apple är ju billigare när vi kommer upp i den klassen, av förklarliga anledningar. Och dessutom, varför tror du vi köpte mobila workstations? Jo, vi alla ÄR designers/musiker och arkitekter! Förvisso fungerar en Apple utmärkt för ändamålet också, men alla vill inte ha en MacBook Pro av olika anledningar, priset är dock av minsta betydelse.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja? Det sa jag inget om, kolla bara på hur alla började kopiera Apple rakt av efter iPhone presenterades 2007, både design på enheten och hur gui är uppbyggt började härmas efter direkt. Speciellt Samsung Galaxy serien är en ren kopia av iPhone modellerna.
Trean stämmer korrekt, men punkt 4 och 5 stämmer inte alls. Du kan inte köpa OS X för att installera på en annan dator, så där går du bet.

För Apple har aldrig kopierat någonting.

iPhone hade multitouch när den kom ut 2007, det var nice. Sen kom Android och efter det är det iPhone som lekt catch-up sedan åtminstone 2010.

Att Samsung, LG och en mängd andra Androidtillverkare är ganska rejält involverade i tillverkningen av iPhone verkar du också ha missat. Om du inte insett det själv påstår du, som säger att iPhone har bättre och mer hållbar hårdvara, att Samsung har bättre kvalitet än Samsung.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Du verkar läsa vad som passar dig, låt mig förenkla för dig då du har svårt att läsa mellan raderna. Jag har byggt datorer sen sent 90-tal och är väl medveten vad det innebär. nuvarande dator kör just nu Windows 10 preview som förövrigt fungerar bra men det saknar det lilla extra som Mac OSX erbjuder

Programstödet i OSX är inte dåligt, det som är dåligt är spelutbudet, precis som Linux. Utvecklare satsar inte på plattformen, men där börjar det hända saker även där.

Helt ärligt det känns rätt så meningslöst att prata om detta då vi är offtopic.

För att avsluta, Apple höjer priser...tjaaa inte så konstigt med tanke på dollarkursen. Borde detta vara en nyhet? Absolute inte men även swec måste tjäna pengar.

Skrivet av Q4Rspwn:

Jag läser om Apple om jag vill det, vad du tycker om saken skiter jag i. Artikeln handlar om att "Apple chockhöjer priserna på Mac", alias tar ännu mer överpris för en redan överprisad produkt. Du kan istället fråga dig varför du tar dig tiden att OT-debattera en artikel du inte ens läst, istället för att göra dig till åtlöje bland kommentarerna, om du nu kan tänka så långt.

Att du inte kan bygga datorer är inte mitt problem. Och det säger mer om dig än om den hårdvara och det OS ditt "hemmabygge" har. Lösningen är inte att köpa valfri, överhypad, undermålig Appleprodukt.

Den främsta orsaken till att Linux hamnat på efterkälken är att Microsoft aldrig haft några allvarliga konkurrenter. Apple har hela tiden kört sin inkompetenta strategi att bundla OS med hårdvara till ockerpris, som fram till nu inte funkat något vidare. Linux har också, precis som Mac OS, haft dåligt stöd för program och spel. Vem vill ha en dator utan att kunna köra program?

En tunn klient till priset av en monsterspeldator, då äpplet är som ruttnast.

Visst är det så. Dock har den inkompetenta flocken PC-användare som aldrig förstått ett dyft om mjuk- eller hårdvara helt plötsligt börjat köra Mac, för PC och Windows efter sisådär 20-25 år som mainstreamprodukter plötsligt blivit "för krångligt". Visst, med Windows 8 och Metro förstår jag det, men Applerismen började ju ta fart redan när första iPhonen lanserades. Så det känns mest som en riktigt dålig bortförklaring att försöka rättfärdiga sin fallenhet för hype.

Årets troll eller årets mest korkade person? Om du inte ens känner till att iPhone är låst är för jävla dum för att förstå varför Appleprodukter är skit. Men visst, plocka fram källorna till dina argument så kan vi göra ett försök.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vad snackar du om?
Det har man kunnat i flera år...

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du verkar läsa vad som passar dig, låt mig förenkla för dig då du har svårt att läsa mellan raderna. Jag har byggt datorer sen sent 90-tal och är väl medveten vad det innebär. nuvarande dator kör just nu Windows 10 preview som förövrigt fungerar bra men det saknar det lilla extra som Mac OSX erbjuder

Jag läser vad du skriver, och jag tänker inte be om ursäkt för hur du formulerar dig. Som sagt, det säger mer om dig än ditt beta-OS du förväntar dig vara lika stabilt som OS X som funnits ute i 15 år.

Skrivet av KiXeR:

Programstödet i OSX är inte dåligt, det som är dåligt är spelutbudet, precis som Linux. Utvecklare satsar inte på plattformen, men där börjar det hända saker även där.

Det må mycket möjligt ha ändrats på senare tid, men i klass med Windows är det inte, vad du än tror om saken.

Skrivet av KiXeR:

Helt ärligt det känns rätt så meningslöst att prata om detta då vi är offtopic.

Sluta prata om det då, jag har redan besvarat alla dina kommentarer.

Visa signatur