Matematiktråden – få hjälp med dina matematikproblem här!

Permalänk

@XFTality:
Men om vi nu tar ditt exempel och testar:
ax-by=0 och stoppar in a=5 och b=-5 får man ju 5x-(-5)y=0 alltså 5x+5y=0 vilket inte stämmer
Alltså kanske svaret är A då y automatiskt blir negativt (eftersom konstanten b alltid är negativ) och inte behöver minustecknet framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Fråga 2
Figuren visar linjerna x=a och y=b, där a och b är olika konstanter, a=0 och b=0, linjerna skär varandra i punkten p i koordinatsystemets fjärde kvadrant.

Lite svårt för a och b att vara olika konstanter om båda är noll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Eftersom n⁵ är en positiv potens av n, och därmed som vi konstaterade större än ln n för stora n, så är Σ n⁵ ∕ n² från n = 1 till ∞ visserligen större än Σ ln n ∕ n² från n = 1 till ∞ (vilket var villkor 1 i mitt förra inlägg), men det är ju som du själv säger inte en konvergent serie (vilket var villkor 2), så den hjälper inte som en jämförelse. n⁵ > ln n var alltså inte en lyckad ansatt olikhet för att lösa uppgiften — det var för "stort".

Tricket är att antingen hitta en konvergent serie där termerna är större än den betraktade seriens (vilket ger att den betraktade serien är konvergent), eller att hitta en divergent serie där termerna är mindre än den betraktade seriens (vilket ger att den betraktade serien är divergent). I det första fallet visar man att den betraktade seriens summa är mindre än ett visst tal, och alltså måste ha ett värde (även om man inte säger vilket det är). I det andra fallet visar man att serien är större än en serie som inte kan sägas vara mindre än något visst tal, och alltså måste detsamma gälla för den betraktade serien.

Hmm okej, kommer inte riktigt på hur man ska göra då för att få att den är konvergent(som var svaret). Tidigare har man satt in sqrt(3) först och undersökt den, sen -sqrt(3) och undersökt den. Men här verkar man inte göra det, så är inte med på hur man istället ska göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Hmm okej, kommer inte riktigt på hur man ska göra då för att få att den är konvergent(som var svaret). Tidigare har man satt in sqrt(3) först och undersökt den, sen -sqrt(3) och undersökt den. Men här verkar man inte göra det, så är inte med på hur man istället ska göra.

Ditt försök med n⁵ i täljaren som ersättning till ln n var "för stort" som jag skrev ovan, för den serie du jämförde med blev divergent. n⁴ vore också för stort. n¹ = n vore också för stort, för då hade du fått termen 1 ∕ n, som du ju vet beskriver en divergent serie här. För n⁰ = 1 så blir serien du jämför med visserligen konvergent, men tyvärr jämför du då med en serie som är mindre än den sökta serien, så det ger ingen information.

Någonstans finns det ett kvalificerat val av potens för att hitta en serie som uppfyller kriterierna 1 och 2 som jag skrev tidigare, dvs som gör serien man jämför med större och konvergent samtidigt. Vet du en serie som har dessa båda egenskaper i jämförelse med din sökta serie så kan du dra slutsatsen att den är konvergent. Potensen i n⁰ var för liten, n¹ var för stor.

Läs inläggen om igen ifall proceduren med jämförelse mellan serier är oklart.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

@XFTality:
Men om vi nu tar ditt exempel och testar:
ax-by=0 och stoppar in a=5 och b=-5 får man ju 5x-(-5)y=0 alltså 5x+5y=0 vilket inte stämmer
Alltså kanske svaret är A då y automatiskt blir negativt (eftersom konstanten b alltid är negativ) och inte behöver minustecknet framför.

Det är ju 5x + (-5)y, alltid plus därimellan. Minustecknet kommer från siffrans värde. Skulle ha förklarat det lite bättre. Plustecknet blir alltså ett minus för man adderar ett negativt värde.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Ditt försök med n⁵ i täljaren som ersättning till ln n var "för stort" som jag skrev ovan, för den serie du jämförde med blev divergent. n⁴ vore också för stort. n¹ = n vore också för stort, för då hade du fått termen 1 ∕ n, som du ju vet beskriver en divergent serie här. För n⁰ = 1 så blir serien du jämför med visserligen konvergent, men tyvärr jämför du då med en serie som är mindre än den sökta serien, så det ger ingen information.

Någonstans finns det ett kvalificerat val av potens för att hitta en serie som uppfyller kriterierna 1 och 2 som jag skrev tidigare, dvs som gör serien man jämför med större och konvergent samtidigt. Vet du en serie som har dessa båda egenskaper i jämförelse med din sökta serie så kan du dra slutsatsen att den är konvergent. Potensen i n⁰ var för liten, n¹ var för stor.

Läs inläggen om igen ifall proceduren med jämförelse mellan serier är oklart.

Är med på att man kan göra sådär, så gäller att hitta något. Men det jag inte förstår är hur du vet att den är konvergent? Man ska ju ta reda på om den är konvergent eller divergent, och jag fick divergent förut med n^5 så då hade jag ju svarat det. Förstår inte hur man vet att man vill få att den ska vara konvergent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mufasa133:

@TsExi:

Fråga 1
Ta fram 2 olika ekvationer som inte är beroende av varandra (alltså de får INTE vara parallella)
låt den första då vara 5x + 2y (siffror tagna ur tomma intet) och eftersom du vet att x=3 och y=1 stoppar du då in dessa värden och får 5x + 2y = 17
Den andra ekvationen kan då vara 2x + 3y vilket då leder till att 2x + 3y = 9. För att de inte ska vara parallella ska man inte kunna multiplicera den ena ekvationen med en konstant och få den andra. Detta går inte i detta fall.

Du får då:
{5x + 2y =17
{2x + 3y = 9

Fråga 2
Jag blev oerhört fundersam på denna då den är väldigt förvirrande.
Men det jag först tänkte på är att punkten P har positiv x-koordinat och negativ y-koordinat. Då borde man välja en ekvation med positivt X och negativt Y.

Min fundering är dock: Om konstanten framför X och Y värdet är negativt/positivt förändras ju det hela och alla ekvationer blir möjliga.
Jag får tyvärr låta någon annan svara på Fråga 2.
Min gissning blir dock alt. B. Eftersom X är positiv, och Y negativ.

Man bugar och tackar för svaret. hjälpte mig mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Svar på fråga två: B. ax-by=0

Du ser att den vertikala linjen skär x-axelns positiva sida, och att den horisontella linjen skär y-axelns negativa sida. Därför måste a*x vara positivt, och b*y negativt. a och b är siffervärden som kan anta vilka positiva (a) eller negativa (b) värden som helst.

T.ex. 5x-5y, vilket ger oss en genomskärning på 5 på x-axeln, och en genomskärning på -5 på y-axeln.

Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Matte: förenkla,lös ekvation,Hjälp snälla

Hej igen

Först vill jag säga att jag är hemskt ledsen för alla mina nya trådar jag har lagt de senaste två dagarna. Jag är inte den bästa på matte och har slutprov nu på måndag och jag har ingen annan att fråga än här på Sweclockers. Jag vill verkligen lära mig så jag klarar av provet. Jag skulle uppskatta lösningar steg för steg och förklaringar

Fråga 1
Lös ekvationen (x-√3)^2-4(x-√3)+3=0 om du vet att t^2-4t+3=0 har lösningarna t1=3 och t2=1. Svara med exakta värden.

Eget försök
jag löste första ekvationen (x-√3)^2-4(x-√3)+3=0

Svar: x1= 1+√3 och x2=3+√3, kan detta stämma?

Fråga 2
a) Längden av rektangeln diagonal ges av uttrycket √ (a+4)^2+(a-4)^2. förenkla uttrycket så lågt som möjligt.

Egen lösning
förenklat uttryck: 32+2a^2, sen tar jag roten ur det √32+2a^2= 2a^2+4√2. har jag rätt?

b) vilka värden kan a anta om diagonalen ska vara större än 10cm?

Bild på rektangel
http://imgur.com/xzRM4di

Här har jag ingen egen lösning, förstår inte vad jag ska göra.

Tack för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Är med på att man kan göra sådär, så gäller att hitta något. Men det jag inte förstår är hur du vet att den är konvergent? Man ska ju ta reda på om den är konvergent eller divergent, och jag fick divergent förut med n^5 så då hade jag ju svarat det. Förstår inte hur man vet att man vill få att den ska vara konvergent.

Du kan inte säga något om seriens konvergens bara för att du hittar en serie som du vet är större och divergent (det kan man alltid hitta). Likaså kan du inte säga något bara för att du hittar en serie som är mindre och konvergent.

För att kunna karakterisera serien så måste du antingen hitta en serie som är mindre och divergent (det ger att den serie du jämför med då är divergent — den är ju större än en annan serie vars summa går mot ∞!), eller en serie som är större och konvergent (det ger att den serie du jämför med då är konvergent — den är ju mindre än en annan serie som går mot ett ändligt värde!). (Man kan säga mer om tecken, monotona serier och vad man menar med "mindre" och "större", men jag undviker komplikationer här; vi har monotona positiva serier i uppgiften.)

Den jämförelse du testade som bygger på jämförelsen i att ln n < n⁵ säger alltså ingenting gällande din series konvergens. Du tar i för kung och fosterland när du testar med 5 som potens, så till den grad att den serie du vill jämföra med blir divergent, och då blir jämförelsen värdelös. n¹³³⁷ är också större än ln n och ger också en divergent serie, men det ger inte heller någon information här. Som jag skrev: n⁰ var en för liten potens, n¹ var en för stor potens. Det sätter rätt skarpa krav på vad som finns kvar att "gissa" på: ett tal mellan 0 och 1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fråga 1 har du rätt på.
Fråga 2a)

√ (a+4)^2+(a-4)^2 = (a-4)^2+a+4
(a-4)(a-4)+a+4 = a^2-8a+16+a+4 = a^2-7a+20

Nu vet du att "Längden av en rektangels diagonal ges av uttrycket"
Dvs a^2-7a+20 > 10

Lös andragradsekvationen.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Hej igen

Först vill jag säga att jag är hemskt ledsen för alla mina nya trådar jag har lagt de senaste två dagarna. Jag är inte den bästa på matte och har slutprov nu på måndag och jag har ingen annan att fråga än här på Sweclockers. Jag vill verkligen lära mig så jag klarar av provet. Jag skulle uppskatta lösningar steg för steg och förklaringar

Fråga 1
Lös ekvationen (x-√3)^2-4(x-√3)+3=0 om du vet att t^2-4t+3=0 har lösningarna t1=3 och t2=1. Svara med exakta värden.

Eget försök
jag löste första ekvationen (x-√3)^2-4(x-√3)+3=0

Svar: x1= 1+√3 och x2=3+√3, kan detta stämma?

Fråga 2
a) Längden av rektangeln diagonal ges av uttrycket √ (a+4)^2+(a-4)^2. förenkla uttrycket så lågt som möjligt.

Egen lösning
förenklat uttryck: 32+2a^2, sen tar jag roten ur det √32+2a^2= 2a^2+4√2. har jag rätt?

b) vilka värden kan a anta om diagonalen ska vara större än 10cm?

Bild på rektangel
http://imgur.com/xzRM4di

Här har jag ingen egen lösning, förstår inte vad jag ska göra.

Tack för hjälpen

Du kan använda detta: http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+%28x-%E2%88%9A3%29...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jo det har du rätt i. Men man får bara svaret man lär sig inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Fråga 1 har du rätt på.
Fråga 2a)

√ (a+4)^2+(a-4)^2 = (a-4)^2+a+4
(a-4)(a-4)+a+4 = a^2-8a+16+a+4 = a^2-7a+20

Nu vet du att "Längden av en rektangels diagonal ges av uttrycket"
Dvs a^2-7a+20 > 10

Lös andragradsekvationen.

Tack för det snabba svaret.

a < 2 och a >5, är detta rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Jo det har du rätt i. Men man får bara svaret man lär sig inte?

Det finns steg för steg om man betalar.

Skrivet av TsExi:

Tack för det snabba svaret.

a < 2 och a >5, är detta rätt?

Det är rätt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jo, men jag blir så förvirrad där, så jag postar här sen flyttas denna tråd dit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TsExi:

Nu har du iaf fått svar på alla dina frågor!
Ett tips: www.pluggakuten.com

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Du kan inte säga något om seriens konvergens bara för att du hittar en serie som du vet är större och divergent (det kan man alltid hitta). Likaså kan du inte säga något bara för att du hittar en serie som är mindre och konvergent.

För att kunna karakterisera serien så måste du antingen hitta en serie som är mindre och divergent (det ger att den serie du jämför med då är divergent — den är ju större än en annan serie vars summa går mot ∞!), eller en serie som är större och konvergent (det ger att den serie du jämför med då är konvergent — den är ju mindre än en annan serie som går mot ett ändligt värde!). (Man kan säga mer om tecken, monotona serier och vad man menar med "mindre" och "större", men jag undviker komplikationer här; vi har monotona positiva serier i uppgiften.)

Den jämförelse du testade som bygger på jämförelsen i att ln n < n⁵ säger alltså ingenting gällande din series konvergens. Du tar i för kung och fosterland när du testar med 5 som potens, så till den grad att den serie du vill jämföra med blir divergent, och då blir jämförelsen värdelös. n¹³³⁷ är också större än ln n och ger också en divergent serie, men det ger inte heller någon information här. Som jag skrev: n⁰ var en för liten potens, n¹ var en för stor potens. Det sätter rätt skarpa krav på vad som finns kvar att "gissa" på: ett tal mellan 0 och 1.

Okej då gissar jag på n^(1/2). Kommentar på det?

Permalänk
Hedersmedlem

@TsExi

*Trådar sammanfogade*

Denna gången har jag sammanfogat trådarna, men att medvetet posta i fel forumdel är inte ok.

Skrivet av TsExi:

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mhj:

Okej då gissar jag på n^(1/2). Kommentar på det?

Det är sannerligen mellan 0 och 1 . För att lösa uppgiften så får du motivera varför denna kvalificerade ansats ger en serie som dominerar ("är större än") den serie du vill jämföra med (logaritmer vs potenser), och samtidigt visa att den är konvergent (jfr harmonisk serie). Lyckas båda dessa steg så har du hittat en serie som är större och konvergent, och alltså är då din ursprungliga serie konvergent enligt direkt jämförelse.

Visa signatur

Permalänk

@XFTality:
Det beror fullständigt på hur man definierar konstanten. JAG definierar den som b= -5 alltså blir uttrycket ax - by = 0 => 5x + 5y=0
Det är precis som inom fysiken gällande krafter, då man måste bestämma sig att t.ex. krafterna uppåt är positiva och de nedåt är negativa. Därför tycker jag att uppgiften inte är särskilt tydlig och därför inte är en bra uppgift.
Men uppgifter på NP är i 99 % av fallen väldigt tydliga med vad man ska göra och därför borde detta inte vara något man skall oroa sig över. Dock är det en bra uppgift för att öva tankesättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Det finns steg för steg om man betalar.

Det är rätt.

Tack för hälpen

Permalänk
Medlem

De sista två frågorna sen är jag klar till provet :)

Hej igen

Nu har jag bara två frågor kvar och då är jag redo till provet.

Fråga1
Denny och oskar diskuterar hur mycket pengar de har i kontanter ungdomar i deras egen ålder har med sig till skolan. De bestämmer sig för att göra en undersökning i en klass. De får svar av 19 elever i klassen.
Resultatet redovisas i låddiagrammet.

Bild på låddiagrammet

http://imgur.com/kTUsuyS

A. 0 ≤ M < 6
B. 6 ≤ M < 20
C. 20 ≤ M < 31
D. 31 < M < 112

Eget försök: Jag tror att rätta svaret är B. För att det var bara 19 elever som svarade och B går från 6-20. Men när jag kollar på diagrammet är det 31. Min egen tanke låter dumt men jag försökte iallafall.

Hur ska jag tänka och hur ska jag kunna lösa uppgiften, jag har ingen aning hur jag ska ta mig åt. Jag är öppen till all hjälp men steg för steg skulle passa mig bäst med förklaring.

Fråga2
Figuren nedan visar visar grafen till två funktioner f och g där.
f(x)=-x^2+5x och g(x)=-2x+15
Bild på figuren

http://imgur.com/yqhfe5r

a) avståndet A mellan kurvorna i y-led är beroende av värdet x. Bestäm a av funktion av x.

b)bestäm det minsta avståndet mellan kurvorna.

Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är sannerligen mellan 0 och 1 . För att lösa uppgiften så får du motivera varför denna kvalificerade ansats ger en serie som dominerar ("är större än") den serie du vill jämföra med (logaritmer vs potenser), och samtidigt visa att den är konvergent (jfr harmonisk serie). Lyckas båda dessa steg så har du hittat en serie som är större och konvergent, och alltså är då din ursprungliga serie konvergent enligt direkt jämförelse.

Ahh kom på nu och det var rätt,stort tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Naturligtvis, och 1=(a^n)/(a^n)=a^(n−n)=a^0, men "god" förklaring?
Har sett härledningarna och massor med förklaringar, men fortfarande:

X^1 = X
X^2 = X*X
X^3 = X*X*X
X^0 = ?

Det här är något jag märkt att det inte förklaras ordentligt för eleverna i skolan. Man är så inriktad på att tillämpa färdiga formler att man ignorerar den kanske viktigaste biten som rör frågan varför man gör som man gör.

Potenser definieras först endast för positiva heltal, så att x^n betyder "x gånger sig självt n gånger".
Därefter är det fritt att definiera vad x^n ska betyda då n inte är ett positivt heltal. Detta är inget som härleds, utan det är fritt att väljas.
Då vill man naturligtvis bestämma detta på det sätt som känns mest naturligt.
När a och b är positiva heltal gäller de tre potensreglerna x^a * x^b = x^(a+b), (x^a)^b = x^(a*b) och x^a / x^b = x^(a-b) då a>b.

Det vore bekvämt om samma regler kunde gälla även då a och b var godtyckliga tal. Om vi vill att så ska vara fallet tvingar det oss att definiera tex x^0 = x^(n-n) = x^n / x^n = 1 (om x inte är 0).
På motsvarande sätt kan vi då härleda vad x^n måste betyda för alla rationella tal n.
Detta följer alltså från vårt val att potensreglerna ska se likadana ut som för positiva heltalsexponenter.

Från detta kan vi definiera x^n för alla reella tal. Om n är irrationellt kan vi skapa en följd av rationella tal q_i som konvergerar mot n och säga att x^n ska vara gränsvärdet lim x^(q_i).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Läser just nu sommarmatte inför högskola!
Inte läst på flera år. Ett relativt enkelt problem som jag förmodligen gör någon tabbe på...

"Förenkla uttrycket
(7x+30)/((x+2)(x+6))-3/(x+6)
Här kan ni se det i skriftlig form. http://www.wolframalpha.com/input/?i=%287x%2B30%29%2F%28%28x%...

Wolfram tycker jag har rätt.

Svaret kan skrivas som a/(x+b) där a och b är heltal.

Här är min lösning: Jag förlänger med (x+2) så att vi får samma gemensamma nämnare.
(7x+30)/((x+2)(x+6)) - 3(x+2)/((x+2)(x+6))

Nu kan vi skriva allt tillsammans.
(7x+30)-3(x+2) = 7x+30-3x-6 = 4x+24/(x+2)(x+6)

4x+24 kan vi skriva som 4(x+6) och nu kan vi förkorta bort det i nämnare och täljare.
kvar får vi 4/(x+2)

Detta stämmer på formen a/(x+b) och både a och b är heltal.
"Svaret är inkorrekt" Jag får 0 av 2 poäng.

Vart ligger felet? =o

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Läser just nu sommarmatte inför högskola!
Inte läst på flera år. Ett relativt enkelt problem som jag förmodligen gör någon tabbe på...

<klipp>

Detta stämmer på formen a/(x+b) och både a och b är heltal.
"Svaret är inkorrekt" Jag får 0 av 2 poäng.

Vart ligger felet? =o

Jag har inte räknat genom talet själv, men om nu Wolfram får samma svar så måste det väl betyda att felet ligger hos rättaren? Eller möjligen att du skrivit av uppgiften fel (men det är väl inte så sannolikt eftersom uttrycket gick att förenkla så smidigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Jag har inte räknat genom talet själv, men om nu Wolfram får samma svar så måste det väl betyda att felet ligger hos rättaren? Eller möjligen att du skrivit av uppgiften fel (men det är väl inte så sannolikt eftersom uttrycket gick att förenkla så smidigt).

Problemet är att jag gör ett typ av prov på hemsidan, man har hur många försök som helst. Varje gång får man olika typer av tal, dock samma princip. Den där uppgiften får jag fel på VARJE gång, de går lika smidigt att förenkla varje uppgift, och mitt svar är samma enligt wolfram varje gång. Men enligt den där sidan så är just uppgift 3 fel oavsett vad jag skriver....

Riktigt frustrerande då detta är fruktansvärt enkelt egentligen och jag vill bara gå vidare till lite svårare saker än algebra, haha. Känns konstigt om de vore fel på sidan, men möjligt.

Här är nästa tal:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%287x%2B5%29%2F%28%28x%2...

Svar enligt dom: 5/(x-5)
Jag har testat flera olika saker vid denna typen av tal (då nämnaren har formen a-b)
Jag har testat att skriva rakt av 5/(x-5) = ger fel
även testat -5(x+5) så att det står på formen a/(x+b) och detta ger även fel.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Problemet är att jag gör ett typ av prov på hemsidan, man har hur många försök som helst. Varje gång får man olika typer av tal, dock samma princip. Den där uppgiften får jag fel på VARJE gång, de går lika smidigt att förenkla varje uppgift, och mitt svar är samma enligt wolfram varje gång. Men enligt den där sidan så är just uppgift 3 fel oavsett vad jag skriver....

Riktigt frustrerande då detta är fruktansvärt enkelt egentligen och jag vill bara gå vidare till lite svårare saker än algebra, haha. Känns konstigt om de vore fel på sidan, men möjligt.

Här är nästa tal:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=%287x%2B5%29%2F%28%28x%2...

Svar enligt dom: 5/(x-5)
Jag har testat flera olika saker vid denna typen av tal (då nämnaren har formen a-b)
Jag har testat att skriva rakt av 5/(x-5) = ger fel
även testat -5(x+5) så att det står på formen a/(x+b) och detta ger även fel.

Hm, känns lite som en chansning här, men felet kanske är att du förenklar för långt, och att Wolfram också gör det? I orginaluttrycket i din senaste uppgift här så får ju X inte vara -3 (eftersom det leder till division med 0), men i ditt förenklade uttryck finns det inget sådant kvar. Wolfram garderar sig genom att ha med som villkor att X inte får vara -3, men provsidan kanske vill att man ska stanna tidigare i förenklingen i stället.

Ehm, nu provade jag att förlänga med (x-5) i stället, och hamnade till slut i: (5x - 5) / (x + 3) -> 5 (x-1) / (x+3)

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%285x-5%29+%2F+%28x%2B3%...

Mja, näe, jag vet inte.