AMD visar Radeon "Fiji" – världens snabbaste grafikprocessor

Permalänk
Medlem

AMD gör det här bara bättre. Titan X prestanda? Fast snabbare och i en billigare prisklass.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Personligen har jag inte haft strul med varken AMD eller Nvidia så jag förstår inte vad folk gnäller på om dåliga drivrutiner. Visst ibland är det någon bugg men det mfår man leva med och inte så att jag dömer ut hela tillverkaren pga det.

Eftersom jag körde 2560x1600 redan på den gamla goda tiden (sedan 2004) så har jag bytt till nya grafikkort mest hela tiden för att kunna spela moderna spel, och allt som oftast ATI (mina första tre 3d-kort efter 3dfx voodoo 1-3 var ATI-kort, t.ex).

Jag har aldrig haft en bra upplevelse med ATI (med eller utan crossfire, men mest med). Speciellt så känns det som om man måste uppdatera för varje AAA-spel som kommer ut.

Eftersom jag numera är gammal och lat så har jag helt enkelt kört 100% nVidia, för att de verkar fungera, sedan 2010. Det är fullt möjligt att de ändrat på sig de sista fem åren, men de förverkade mitt förtroende under de första fem. Jag har inte bytt drivrutin till mina senaste nvidia kort sedan jag installerade den efter att jag byggt datorn. Och nya spel fungerar bra.

F.ö: Jag har viss förståelse för varför det ofta är problem med spel + ATI-kort. När jag kodade visualiserings-verktyget för opera-mini-trafik vi har på jobbet för typ sex år sedan var idén att det skulle gå att köra på godtycklig dator med vettigt grafikkort (det är skrivet med OpenGL för linux).

Men för ATI-drivrutinerna stötte jag på GLSL-kompilator (eller runtime? vem vet) buggar hela tiden som jag fick jobba runt.

Typ, att skriva vec4(.3,.3,.3,1.) * col i en loop gick fel, men om man vände på ordningen till col * constant gick det bra.
Det kändes rätt magiskt ibland.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ja herregud R300. Den mest överlägsna krets som någonsin släppts (möjligtvis i konkurrens med Voodoo 2 på sin tid). Nostalgiskt att tänka på det.

Voodoo2 SLI for lifE!11!!

Skrivet av Tumnus:

Som PÅSTÅR sig bekräfta det. Jag ifrågasätter självfallet inte Sweclockers utan källan i sig. Man ska vara källkritisk.

Kom ihåg att "tredjepartstillverkare" även gick ut och sa att R9 3xx serien kommer att bestå av nästan helt nya kort.

Tja, jag tvivlar på att det är några helt gamla designer? Jag tror att korten i sig är omdesignade (mer minne om inte annat, troligtvis andra ändringar, de lär behöva kralligare strömförsörjning t.ex) även om GPU:erna är samma som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Hymer:
Mitt 290X kom levererat med ett VBIOS som inte leverar tillräckligt med ström till GPUn vilket ledde till instabilitet under load, samt hade fel produkt-ID. Vilket resulterade i att det uppstod som att drivrutinerna konstant kraschade. lite skam till Asus här.

Sådana saker som bara inte händer med Nvidia kort på senaste tiden.

Mitt R9 290 levererades med 4GB ram. Bara en sån sak.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Uhmm de star och viftar med en krets med fyra engigs minner kapslar på...

Ryktet du tanker på är att 390X skulle ha 8 gig vilket det också har, sen så råkar det vara så att det kortet inte är Fiji utan gamma skåp mat....

om man ska tro på rykten så kan man ju lyssna på alla, bra som dåliga eller??

Hur ser man att det är en eller två gig när dom viftar med kretsen?

Gick det att läsa

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cardeci:

Voodoo2 SLI for lifE!11!!

http://tdfx.de/pic/abc/kabel_02.JPG

Tja, jag tvivlar på att det är några helt gamla designer? Jag tror att korten i sig är omdesignade (mer minne om inte annat, troligtvis andra ändringar, de lär behöva kralligare strömförsörjning t.ex) även om GPU:erna är samma som innan.

Det är självfallet tal om förbättringar.. Framförallt optimeringar när det kommer till effektivitet etc. Men det är inte helt nya kort som det ryktades om för några månader sedan. Det enda nya (förutom Fiji då) är väl den helt upplåsta Tonga.

Voodoo2 SLI var grejor det. Om jag inte missminner mig så var du tvungen att ha ett separat kretskort för att det skulle gå och samtidigt så var du tvungen att ha ett seperat 2D kort också.

Skrivet av str8forthakill:

@Hymer:
Mitt 290X kom levererat med ett VBIOS som inte leverar tillräckligt med ström till GPUn vilket ledde till instabilitet under load, samt hade fel produkt-ID. Vilket resulterade i att det uppstod som att drivrutinerna konstant kraschade. lite skam till Asus här.

Sådana saker som bara inte händer med Nvidia kort på senaste tiden.

Nä. De bara fuskar med specifikationer och vram. Samtidigt tror jag inte AMD någonsin släppt en drivrutin som rent av grillar ens kort eller riskerar att bricka det. Sedan kan man ju undra vad fan Nvidia har gjort för att få fram Hairworks som inte ens fungerar ordentligt på deras egna kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad "Nvidia" har att säga om FX5800.
https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

Skrivet av str8forthakill:

@Hymer:
Mitt 290X kom levererat med ett VBIOS som inte leverar tillräckligt med ström till GPUn vilket ledde till instabilitet under load, samt hade fel produkt-ID. Vilket resulterade i att det uppstod som att drivrutinerna konstant kraschade. lite skam till Asus här.

Sådana saker som bara inte händer med Nvidia kort på senaste tiden.

Mitt 570 DCII från Asus hade samma problem. Personligen litar jag inte alls på Asus DCII kort längre.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Vad "Nvidia" har att säga om FX5800.
https://www.youtube.com/watch?v=WOVjZqC1AE4

Mitt 570 DCII från Asus hade samma problem. Personligen litar jag inte alls på Asus DCII kort längre.

ASUS verkar ha tappat en hel kvalite över åren. Minns när Asus verkligen var "the way to go" om man ville överklocka eller ha stabila produkter. Sedan dess har de lyckats hitta nya sätt att misslyckas på. Allt från dålig firmware till Free-sync till dåliga drivrutiner och dålig kundsupport. Samtidigt är deras produkter överprisade och deras konkurrenter har gått förbi dem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluff3:

Som andra har skrivit så är det nog inte så svårt att snickra ihop några tester som stödjer det påståendet..

Akilleshälen blir nog att den bara har 4gig minne går det över det så blir det nog svårt att hänga med.

Folk ser 4 minneschip bredvid GPU. Aha. Då måste det väl vara 4 GB vram. Men vänta nu.... Bland fördelarna
med HBM var... Just det. Stapelbara...

http://wccftech.com/amd-radeon-r9-390x-fiji-xt-8-hi-8gb-hbm/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Voodoo2 SLI for lifE!11!!

http://tdfx.de/pic/abc/kabel_02.JPG

Tja, jag tvivlar på att det är några helt gamla designer? Jag tror att korten i sig är omdesignade (mer minne om inte annat, troligtvis andra ändringar, de lär behöva kralligare strömförsörjning t.ex) även om GPU:erna är samma som innan.

Jag behövde se voodoo sli innan jag dör och jag glömde det så tack!

Men är det där ett matrox kort kopplat via serial till ett av voodoo korten?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

Perfekt för mig som konsument då jag ska uppgradera här i sommar, var helt inställd på ett titanx men som tur var hann nvidia släppa 980ti innan inköp, tackar amd för det! Kan väl vänta ett par veckor till, vem vet? Kanske det finns något där även om jag tvivlar..semipassivt, dvs riktigt låga ljudnivåer, svalt, överklockningsvänligt osv känns som något jag helst inte vill släppa.
gsync tycks ju även vara den bästa lösningen hitills då det blir ny skärm också. Vill inte vara "betatestare" eller vad det ska kallas, vill ha något som fungerar som gsync tycks göra.. Men kan vänta på AMD's lansering och hoppas förstås att de lyckas komma med något konkurrens kraftigt...om inte annat för att endast en aktör gynnar ingen. Stödköpa skulle dock aldrig falla mig in. Tror inte heller att det skulle gynna någon, att hålla en aktör vid "konstgjort liv" eller respirator som är det samma som att stödköpa gynnar ingen. Dessutom är väl de flesta inklusive mig inte gjorda av pengar så man köper det som ger mest prestanda per krona även om hjärtat och sympatierna skulle ligga någon annanstans.
Talar då inte om mig själv då jag är iskall när det gäller hårdvara, inget hjärta what so ever Känslor tycker jag man bör slösa på andra saker än grafikkort..;) Köp helt enkelt det som är bäst för dig.
Aktörer som inte kan konkurrera kommer självdö och nya kommer uppstå. Om inte idag eller ens imorgon så i framtiden, men visst, för att inte stagnera så behövs en partner som pressar en till stordåd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

ASUS verkar ha tappat en hel kvalite över åren. Minns när Asus verkligen var "the way to go" om man ville överklocka eller ha stabila produkter. Sedan dess har de lyckats hitta nya sätt att misslyckas på. Allt från dålig firmware till Free-sync till dåliga drivrutiner och dålig kundsupport. Samtidigt är deras produkter överprisade och deras konkurrenter har gått förbi dem.

Jag har väl aldrig ansett ASUS vara speciellt premium eller bättre än några andra egentligen! Av någon anledning har det bara blivit mycket av det märket i många av mina byggen senaste tiden, kanske för att deras produkter är relativt välrepresenterade i butikerna kan jag gissa (finns i lager). Men slutklämmen i ditt inlägg känner jag stämmer in väl med hur jag ser på dem idag.

Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag behövde se voodoo sli innan jag dör och jag glömde det så tack!

Men är det där ett matrox kort kopplat via serial till ett av voodoo korten?

Det är en VGA kabel. Voodoo1 och Voodoo2 är rena 3D grafikkort och inte gjorda för 2D grafik. Man behövde därmed ett separat 2D kort som kopplades in till Voodoo2 kortet via en kabel. Väl inne i ett spel så kan man plocka bort kabeln om man vill utan att bilden försvinner.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Folk ser 4 minneschip bredvid GPU. Aha. Då måste det väl vara 4 GB vram. Men vänta nu.... Bland fördelarna
med HBM var... Just det. Stapelbara...

De är inte stapelbara på det sättet.

Det sitter ett logikchip och sedan 4x2Gb chip i varje stack. Det går inte att stacka stackarna. Däremot hade man kunnat tillverka större minneschip. Men inte just nu, de största moduler som finns är 8Gbit, så 1Gbyte. 4 chip == 4GByte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det sorgliga är ju att det stämmer.

Hårdvaran är ju riktigt bra, även om de ramlar efter på effektivitetsfronten.

Problemet är ju att drivarna är urusla, i alla fall om du vill köra crossfire (utan brygga, kanske gick bättre med gamla korten som hade brygga?).

Jag kommer aldrig någonsin köpa AMD igen, av den enkla anledningen att jag behöver kraften som finns i flera grafikkort, och kommer aldrig i livet chansa på att AMD helt plötsligt skulle "fixa" sina drivrutiner. AMD catalyst suger så sjukt hårt.

Inte det jag menade dock, har aldrig haft problem med deras drivare, har iof inte kört CF. Men har haft så mycket problem med SLI nu att jag kör gärna AMD igen nästa gång.

Kör nvidia för jag fick de så billigt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Hjälpsam

Säga vad man vill men lösningen ser jävligt elegant ut, tänk på att detta är GPU och minnen i samma kapsel!
Kan också konstatera att Fiji inte är någon liten krets.
Vet dock inte hur stora Lisas fingrar är.

https://forum.beyond3d.com/threads/amd-pirate-islands-r-3-ser...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Säga vad man vill men lösningen ser jävligt elegant ut, tänk på att detta är GPU och minnen i samma kapsel!
Kan också konstatera att Fiji inte är någon liten krets.
Vet dock inte hur stora Lisas fingrar är.
http://cdn4.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/06/AMD-Fiji-GPU-High-Resolution-Shot.jpg
https://forum.beyond3d.com/threads/amd-pirate-islands-r-3-ser...

Tänk att baka ihop Fiji GPU+HBM på samma kisel som CPU. Den där 300W AMD Zen APUn som det talades om i maj(?) hade nog kunnat bli riktigt läcker faktiskt, minns jag inte helt fel var det just det som skulle gälla för denna? Det skulle nog bli en gigantisk kapsel och sockel men riktigt läckert om man ändå skulle kunna få in så pass hög prestanda i en vanlig sockel. Och sedan kanske köra CF med en eller flera lösa GPUer via PCI-e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Säga vad man vill men lösningen ser jävligt elegant ut, tänk på att detta är GPU och minnen i samma kapsel!
Kan också konstatera att Fiji inte är någon liten krets.

Det är garanterat åt det här hållet utvecklingen kommer drivas åt då det öppnar upp för en massa olika möjliga kretsdesigner, även om det inte behöver betyda något så kan man nog anta att AMD kommer dra nytta av erfarenheten då HBM 2 minnen samt krympta noder blir tillgängliga.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Mitt R9 290 levererades med 4GB ram. Bara en sån sak.

När du skriver 4, menar du 3,5 då? Jag har nyligen lärt mig att den frågan behöver ställas.
Säkrast att skriva 4,0 antar jag.

On topic: Vem bryr sig om det inte blir den allra snabbaste GPUn?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av lorgix:

När du skriver 4, menar du 3,5 då? Jag har nyligen lärt mig att den frågan behöver ställas.
Säkrast att skriva 4,0 antar jag.

On topic: Vem bryr sig om det inte blir den allra snabbaste GPUn?

Nvidias miss med GTX970.

Jag vill ju absolut att den ska vara den snabbaste, det borde alla vilja. Oavsett vilket lag som levererar produkterna ska de alltid vara stört bäst och vackrast och helt i ett trevligt paket! Men just denna vill jag lite extra ska vara den snabbaste just pga att Nvidia ska få bli slagna på fingrarna av allt skit de håller på med på senaste tiden, GTX970, överklockning för bärbara datorer de inte kan bestämma sig över hur de ska stå etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 