Konstanta blåskärmar som aldrig avslutas

Permalänk

Konstanta blåskärmar som aldrig avslutas

Det är någonting som inte står rätt till med min dator och jag skulle verkligen behöva er hjälp med att lokalisera felet.

För några veckor sedan började blåskärmarna dyka upp då och då, inte speciellt ofta och sen för ett par dagar sedan kunde jag inte längre komma in i Windows. Startreparation initierades men kunde inte slutföras.

Det gick heller inte att åtgärda felet med systemåterställning. Jag ringde Inet och de trodde att det antingen berodde på minnet eller hårddisken.
Jag provade att ta ut minnena och byta plats på dem till ingen nytta. Tog sedan med SSD'n jag hade mitt operativsystem på till en vän och kopplade in den i hans dator för att se om jag kunde komma åt filerna, vilket jag kunde.

Jag tänkte då att det ändå måste vara något med disken, så jag beställde en ny SSD från Inet som jag stoppade i igår och installerade Windows 7 på.

Den kraschar nu konstant för minsta lilla och blåskärmarna kommer för jämnan.
Krasherna inträffar främst när jag använder Firefox, som nyss när jag skulle logga in här på forumet. Jag skrev in lösenordet och tryckte på knappen, då slutade firefox svara, jag tryckte på Ctrl+alt+del för att avsluta processen, vilket inte fungerar. Det går heller inte att starta om eller stänga av datorn. Jag måste alltid stänga av den på knappen.

Blåskärmarna är som sagt också frekventa och kan även dem bara lösas med en avstängning på knappen.

Efter bluecreen:

I datorn sitter 8 gig minne och tre diskar.
Den nya SSD'n på 250 gig med operativsystemet.
Den gamla SSD'n på 80 gig med gamla operativsystemet plus en massa program.
En mekanisk disk på 1 terrabyte med spel och mediafiler.

Kan det vara något skit på den gamla SSD'n som orsakar alla dessa problem? Känns inte så troligt då datorn rimligtvis borde jobba med den nya SSD'n där operativsystemet ligger.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit
Processor: Intel Core i7 CPU 860 @ 2.80 GHz
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H50CPU-kylare
Moderkort: MK Gigabyte GA-P55A-UD4ATX, S1156
Minne: 4x 2 GB Corsair DDR3 1333 MHz
Grafikkort: Asus GeForce GTX 780 DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 3GB
Hårddisk: Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
SSD 80GB Intel X25-M G22,5-tum, 34nm
HD1TB Samsung SP SATA-27200RPM Spinpoint F3
Nätaggregat: Corsair HX 650W80+

Har ni någon teori?

Rubrik förtydligad (sammanfogning av trådar)
Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg och övrig utrustning

Permalänk

Uppdaterade första inlägget med systeminformation.

I morse när jag startade datorn kom jag bara så långt att jag klickade på Firefox ikonen, sen hängde sig datorn, jag stängde av på knappen, startade om och då kunde Windows inte starta.
Den gick igenom startreparation men den misslyckades.

Here we go again...

Jag startade och istället för att komma in i Windows möttes jag av denna blåskärm:

Jag startade om och lyckades till min förvåning komma in i Windows.

Så den nya hårddisken löste ingenting. Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Permalänk

Körde just två pass med Memtest86 utan att hitta något.

Två pass ger kanske inget definitivt svar, så jag tänkte låta det stå på över natten.
Har ni några tips på andra program som kan diagnostisera vad fan som är galet med min burk?

Permalänk

Hjälp! Konstanta BSOD. Kan nytt minne hjälpa?

Eftersom jag fått noll respons i min tidigare tråd (Se här) så provar jag med en ny. Hoppas att administratörerna är okej med detta. Jag är i desperat behov av hjälp.

Lite kortfattat så har min dator drabbats av sporadiska blåskärmar under cirka en månads tid. För en vecka sedan klarade inte burken mer vilket resulterade i att Windows inte kunde startas och varken startreparation eller systemåterställning hjälpte.

Jag talade med Inet som trodde att min SSD var skadad, så jag köpte en ny, installerade Windows 7 på denna vilket inte löste någonting. Jag drabbas nu konstant av BSOD när jag använder datorn som vanligt och även när den bara står och går:

Jag körde Memtest86 över natten och under pass 8 så hittade den två fel.

Det känns som att krascherna borde vara minnesrelaterade så tror ni att jag slipper blåskärmarna om jag köper nytt minne?
Tror inte att det kan röra sig om överhettning då den ibland kraschat så fort jag startat den, innan den hunnit jobba som varm.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64bit
Processor: Intel Core i7 CPU 860 @ 2.80 GHz
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H50CPU-kylare
Moderkort: MK Gigabyte GA-P55A-UD4ATX, S1156
Minne: 4x 2 GB Corsair DDR3 1333 MHz
Grafikkort: Geforce GTX 780
Hårddisk: Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
SSD 80GB Intel X25-M G22,5-tum, 34nm
HD1TB Samsung SP SATA-27200RPM Spinpoint F3
Nätaggregat: Corsair HX 650W80+

Permalänk
Medlem

@Machinepriest: Gör en kraschanalys med BlueScreenView och berätta/visa vad du får för resultat.

Permalänk
Medlem

@Machinepriest:

Du ser ju ut att ha flera minnesstickor installerade. Kör memtest med en i taget, om någon/några klarat memtest utan fel så kör datorn ett tag med endast de minnena installerade och se om den slutar blådumpa.

Permalänk

@Eberhart: Tack för tipset!
Jag körde BSV men konstigt nog så hittade det bara en ynka kraschdump vilket är konstigt då jag har drabbats av 15 stycken de senaste dagarna. Varför har inte dessa registrerats tror du? Nåväl, såhär såg resultatet ut:

==================================================
Dump File : 051315-12339-01.dmp
Crash Time : 2015-05-13 11:38:32
Bug Check String :
Bug Check Code : 0x00000109
Parameter 1 : a3a039d8`9a31d4ef
Parameter 2 : 00000000`00000000
Parameter 3 : 4d3851ee`b5113f78
Parameter 4 : 00000000`00000101
Caused By Driver : ntoskrnl.exe
Caused By Address : ntoskrnl.exe+70700
File Description : NT Kernel & System
Product Name : Microsoft® Windows® Operating System
Company : Microsoft Corporation
File Version : 6.1.7601.18798 (win7sp1_gdr.150316-1654)
Processor : x64
Crash Address : ntoskrnl.exe+70700
Stack Address 1 :
Stack Address 2 :
Stack Address 3 :
Computer Name :
Full Path : C:\Windows\MiniDump\051315-12339-01.dmp
Processors Count : 8
Major Version : 15
Minor Version : 7600
Dump File Size : 358 304
Dump File Time : 2015-05-13 11:40:29
==================================================

@d_m_r: Bra ide! Jag ska prova det, men eftersom den hittade fel efter 8 pass, är det då 8 pass per modul som gäller för att den ska hitta fel? Kommer det ta sex timmar som sist eller går det snabbare om man bara fokuserar på ett minne i taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machinepriest:

@Eberhart: Tack för tipset!
Jag körde BSV men konstigt nog så hittade det bara en ynka kraschdump vilket är konstigt då jag har drabbats av 15 stycken de senaste dagarna. Varför har inte dessa registrerats tror du?

Vet inte säkert om dumparna kanske skrivs över när man använder "minidump", men det verkar ju nästan så i ditt fall. Du kan ju kolla i systemloggen... om den är aktiverad för kraschdumpar.
Analysen gav iaf inget mer än att det är kärndrivrutinen (ntoskrnl.exe) som spökar. I sådana fall brukar jag kolla eventuella Chipset-drivare och BIOS-uppgraderingar. Det är förvånansvärt ofta, det som behövs.

Permalänk
Hedersmedlem

@Machinepriest

*Trådar sammanfogade enligt §3.3*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samma ämne (korspostning). Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Lycka till med felsökandet!

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

@Eberhart:
Hur ser jag om den är aktiverad för krashdumpar?

Plockade ut en sticka och körde Memtest86 i natt igen, då fann den istället 18 fel under pass 8.
Alltså en ökning med 16. Nu gick den iofs lite längre än sist. Ska plocka ut ett till och köra i natt.

@Kent: Tack för att du bakade ihop dem och lät den vara öppen. Det ska inte hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machinepriest:

@Eberhart:
Hur ser jag om den är aktiverad för krashdumpar?

Permalänk

Memtest86 hittar fler och fler fel.
Igår körde jag den med två av fyra minnen och då hittade den 2 fel på pass 6 och 27 på pass 8.
Så nu gjorde jag en chansning och beställde nya minnen.
Hoppas verkligen att det ska lösa mina problem och att det inte är moderkortet eller något annat som spökar.

Permalänk

FFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFFUUUUUU...

Fick mina Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP igår och nu upplever jag att datorn krashar ännu mer.
Fem krasher bara på förmiddagen, tre blåskärmar.
Inga BSOD har loggats i BlueScreenView sen den 13e maj, trots att jag drabbats av säkert 30 stycken sedan dess.
Varför?

Såhär såg den senaste ut:

Ska kanske tillägga att mina blåskärmar aldrig avslutas. Jag har fått stänga av på knappen varenda gång.

Detta börjar bli riktigt frustrerande.
Ny SSD hjälpte inte, inte nytt minne heller.
Kan det handla om ett mjukvarufel eller är det moderkortet eller annan hårdvara som skitit sig?

Permalänk

Jag har fortfarande samma problem.
Jag har scannat diskarna utan att hitta några fel och uppdaterat firmware till den gamla SSD'n. Den nya körs med den senaste redan.

Att det aldrig skrivs några crash dumps borde ju vara en ledtråd till vad som är fel tycker jag.
Alla mina BSOD stannar vid "Initializing disk for crash dump"

Är det ingen som har någon aning om vad som kan vara snett?

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra Prime95? Den har några olika stresstester (en som främst testar CPUn). Problemet kan vara att låta den köra ifred, så något bootable som kollar CPUn vore bra. En quick google:
http://superuser.com/questions/109891/is-there-an-equivalent-...

Permalänk

Att testa CPUn kan vara en bra idé!
Känns som att jag kan stryka diskarna och minnet från listan över misstänkta efter alla tester jag gjort.

Har installerat Prime95 nu, men jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.