Permalänk
Medlem

Konstig startknapp. Fungerar ibland

Tjenare Sweclockers!

Har ett problem med min startknapp på datorn.
Ibland fungerar det att starta datorn på knappen som vanligt men ibland inte. Då får jag helt enkelt trycka av och på ström brytaren på nät agget för att få den att starta. Testar jag starta datorn på moderkortet i detta läge så fungerar inte det heller. Men att stänga av datorn på chassi knappen är aldrig ett problem.

Någon som har några idéer?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Professional 64bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare
Moderkort: ASUS Z87-WS, Socket-1150
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Hårddisk: Samsung 840 PRO SSD 256GB + WD Desktop Green 3TB (lagrings disk)
Nätaggregat: Cooler Master V Series 1000W PSU
Övrig kylning: 2 stycken Fractal Design R2 120mm Silent Fläkt
Övriga komponenter: Samsung DVD Writer, SH-224DB

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror troligen på att alla kondensatorer måste ladda ur sig helt för att sedan kunna fungera på normalt vis, problemet beror nog på att kondensatorerna börjar bli dåliga i nätdelen eller på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det beror troligen på att alla kondensatorer måste ladda ur sig helt för att sedan kunna fungera på normalt vis, problemet beror nog på att kondensatorerna börjar bli dåliga i nätdelen eller på moderkortet.

Okej, så antingen fel på moderkortet eller nätaggregat? För jag har som sagt fortfarande garanti på allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenio:

Okej, så antingen fel på moderkortet eller nätaggregat? För jag har som sagt fortfarande garanti på allt.

Är det relativt nya delar är det troligen nätdelen och inte moderkortet, du borde prova att byta den och se om problemen upphör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det relativt nya delar är det troligen nätdelen och inte moderkortet, du borde prova att byta den och se om problemen upphör.

Ja snart 2 år gamla bara. Pratade med komplett där jag köpte grejerna och dom sa antingen moderkortet eller nätaggregatet så kanske lika bra att skicka in båda två. Dock inge kul att behöva skruva isär moderkortet.

Permalänk
Medlem

Exakt vad händer när den inte startar?

Folk som skrivit att den inte startat ha menat allt från död dator, till att något i Windows inte startar.

Permalänk
Medlem

Precis, det är nästan garanterat nätagget som spökar. Just att den ibland går igång, och ibland inte.

Det kan potentiellt skada resten av komponenterna, så jag rekommenderar att du byter det snarast möjligt!

Permalänk
Medlem

@panpo98:

Den händer inte någonting överhuvudtaget. De är som att klicka på startknappen utan att ha någon ström i. Ingen fläkt försöker ens starta igång.

Permalänk
Medlem

@JoeliusCeasar:

Kommer skicka in nätagget idag till Komplett.

Permalänk
Medlem

@Fenio: Är du säker på att det inte är så att Windows har gått ner i energisparläge och att din ON/OFF-knapp inte lyckas väcka datorn?
När detta händer kan du testa att trycka och hålla nere ON/OFF-knappen i några sekunder för då kommer datorn att stängas av helt från sitt energisparläge. Därefter ska det gå att starta datorn med ett normalt kort tryck på ON/OFF-knappen.

Värt ett försök.

PS. I Windows kan man ställa in vad som ska hända när man trycker kort på ON/Off-knappen när datorn är i energisparläge. Din inställning är kanske att inte gör något. DS.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem för ett tag sedan på en av mina datorer, i detta fall var det moderkortet som spökade. Mycket märkligt fel som uppstod efter flytt.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

@Rolle2000:

Tror inte de har något att göra med energisparläget för de har jag i princip stängt av i Windows. Stänger alltid av datorn som vanligt genom att trycka "stäng av"

Permalänk
Medlem

@Pl4yGround:

Okej, ah kommer skicka in både moderkortet och nätagget till komplett idag får vi se vad dom säger. Hoppas dom hittar något fel. Fick frågan hur man kunde "framkalla felet" men sa det. De händer ibland, svårt att säga hur man kan framkalla det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenio:

Tjenare Sweclockers!

Har ett problem med min startknapp på datorn.
Ibland fungerar det att starta datorn på knappen som vanligt men ibland inte. Då får jag helt enkelt trycka av och på ström brytaren på nät agget för att få den att starta. Testar jag starta datorn på moderkortet i detta läge så fungerar inte det heller. Men att stänga av datorn på chassi knappen är aldrig ett problem.

Någon som har några idéer?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Professional 64bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 4770K
Processorkylare: Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare
Moderkort: ASUS Z87-WS, Socket-1150
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz
Grafikkort: ZOTAC GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Hårddisk: Samsung 840 PRO SSD 256GB + WD Desktop Green 3TB (lagrings disk)
Nätaggregat: Cooler Master V Series 1000W PSU
Övrig kylning: 2 stycken Fractal Design R2 120mm Silent Fläkt
Övriga komponenter: Samsung DVD Writer, SH-224DB

låter verkligen som nätaggregatet, testa med ett annat

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenio:

@Pl4yGround:

Okej, ah kommer skicka in både moderkortet och nätagget till komplett idag får vi se vad dom säger. Hoppas dom hittar något fel. Fick frågan hur man kunde "framkalla felet" men sa det. De händer ibland, svårt att säga hur man kan framkalla det

Det bästa är ju ifall du kan testa med ett annat agg först, får du inte felet då så är det ju nätdelen. Får du samma fel är det moderkortet. Jag trodde att det var min nätdel som gjorde att felet uppstod då allt pekade på detta. Testade en annan nätdel och det visade sig inte starta ändå. Bytte ut moderkortet och vips så fungerade det.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Arctic
Arctic Liquid Freezer III 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: PowerColor Radeon RX 7900 XTX Hellhound | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Komplett återkom precis till mig om detta och det visade sig att både moderkortet och nät agget var defekt så dom skickar nya till mig och garantin gäller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fenio:

Komplett återkom precis till mig om detta och det visade sig att både moderkortet och nät agget var defekt så dom skickar nya till mig och garantin gäller

Du har inte monterat distanserna fel så att båda gått sönder samtidigt ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nä dom ska vara korrekt monterade på chassit.

Permalänk
Avstängd

Som tidigare sagts så är jag med rätt säker på att det är nätagget och brukar bli så där p.g.a dåliga kondingar i aggen ..finns en liten chans att det är moderkort men skulle nog tordas säga i 95% av fallen är det dåligt agg som det beror på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Okej får vi hoppas att inget annat är defekt nu när jag skruvar ihop datorn ikväll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenio:

@lord_vasagos: Okej får vi hoppas att inget annat är defekt nu när jag skruvar ihop datorn ikväll.

Är nog lungt kan ibland vara kondingar på moderkorten med men är oftast äldre kort som får problem med taskiga kondingar och z87 är rätt nya och har kapslade kondingar som brukar leva längre som det är på typ alla moderna kort

dom i agget laddas troligen inte upp fullt för dom är dålig och datorn startar lite när den vill "när dom laddas nog mycket" och är generellt inte något som drar med sig andra komponenter även om dippar upp eller ner inte är bra så är det ovanligt att något tar skada och jag har nog bytt 50-100 agg där det varit samma problem så är inte något ovanligt

Men som vanligt kan man inte garantera något då datorer kan leva sitt eget liv och är ibland dumma oväntade saker kan jävlas men du har oddset på din sida med god marginal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w