Permalänk
Medlem

Spelkrash och bluescreen

Körde CS GO för en stund sedan och fick en krasch, spelet fryste fast och jag fick en blå skärm med svarta streck på andra skärmen (hann tyvärr inte ta en bild på det). Datorn startades om av sig själv och verkar fungera i Windows nu. Har tidigare märkt av att det har kommit svarta ränder på skärmen vid spelande, men det har varit övergående och försvunnit efter någon sekund.

Kollade i Event Viewer och hittade detta:
Activation context generation failed for "C:\Program Files\Microsoft Office 15\root\office15\lync.exe.Manifest".Error in manifest or policy file "C:\Program Files\Microsoft Office 15\root\office15\UccApi.DLL" on line 1. Component identity found in manifest does not match the identity of the component requested. Reference is UccApi,processorArchitecture="AMD64",type="win32",version="15.0.0.0". Definition is UccApi,processorArchitecture="x86",type="win32",version="15.0.0.0". Please use sxstrace.exe for detailed diagnosis.

Processortemp max 67 grader och grafikkort max 69.

Vad kan det vara för fel?`Rigg ser ni i signaturen.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Event Viewerns loggar ger inte mycket om man råkar ut för blåskärmar utan det som behövs är blåskärmens felkod, kolla med WhoCrashed, Bluescreenviewer eller liknande program för att få fram denna. Du kan kolla länken i min signatur för lite mer hjälp för egen felsökning också.
Vad har du för övriga komponenter i burken? Nätagg, HDD, SSD?

Och tänk på att inte bumpa dina trådar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@tiase
Tack för tipsen. Fungerar de programmen du nämner retrospektivt?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

@tiase
Körde BlueScreenView och fick upp detta
Bug Check Code "0x00003b"
Bug Check String "system service exception"
Har haft samma blåskärm i slutet av maj men även haft tre andra varianter också... Se bifogad bild.

Verkar enligt denna länk handla om ett fel med grafikkortets drivrutiner. Jag kör Catalyst 15.4 Beta.
Kan det vara något fel på hårdvaran, grafikkortet, eller är det någon bugg i drivrutinerna?
För att svara på dina övriga frågor har jag ett 850W Antec nätagg och en Samsung 256gb SSD Pro som systemdisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testa att skita i beta drivers och köra på senaste stable istället

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Ser att det har kommit ut en 15.5 Beta drivrutin nu - är den värd att testa tror ni? Alla AMDs senaste drivrutiner verkar vara Beta tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när jag försöker köra CS GO så stänger spelet av sig till Windows (8.1 btw) utan felmeddelande. Har hänt 2 ggr på 30 minuters spelande.
Edit: Samma sak händer nu när jag uppdaterat till senaste grafikdrivrutinerna, AMD 15.5 Catalyst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker mig ha läst att man kan underklocka kortet och se om problemen försvinner då. om jag minns rätt skulle det betyda att kortet är defekt. stämmer detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde Furmark 30 min utan krash eller blåskärm. Mätvärden efter 30 min:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ett antal passes i memtest86 samt att du testar din HD med testprogram från HDD/SSD-tillverkarens hemsida

2 av blåskärmsdumparna pekar direkt på lagring så jag skulle börja där.

Du kan se på den första i screenshoten att drivern bakom krashen är partmgr.sys och den tredje är volmgrx.sys som båda har med filsystemet att göra.
Den andra krashen i screenshoten har Bug Check String MEMORY_MANAGEMENT vilket kan vara antingen, RAM, HDD/SSD eller vRAM.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE
Fick 0 errors efter att ha kört memtest86 i fem timmar (tills testet var färdigt).
Laddade ner Samsung Magician och det ser ut så här:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dendrite Alright, då tycker jag du ska testa grafikkortet igen fast inte med Furmark då det tyvärr inte är helt pålitligt för att stressa grafikkort längre då det inte pressar lika hårt och realistiskt som det gjorde en gång i tiden.
Testa 3DMark Firestrike och Unigine Heaven samt Valley och håll koll på temperaturer och se om det krashar eller klarar sig igenom samtliga tester ordentligt, är det något relaterat till grafikkortet så bör du inte klara dig igenom samtliga tester.

Upplever du förresten problem i några andra spel än CS GO eller är det enbart där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TiasE
Körde Valley och Heaven kanske 15 min var nu och mätte upp dessa temperaturer. Fick ingen krash under genomkörningen. 3dmark Firestrike har jag kört för någon dag sedan, även det utan krash. Kanske krävs det längre genomkörningar av programmen, eller vad tror du?

Jag har faktiskt bara upplevt problem i CS. Har även kört lite DCS World för några dagar sedan och då märkte jag inget särskilt problem förutom någon krasch då och då - men är rätt säker på att det beror på att spelet i sig är buggigt då de händer för många andra också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dendrite Har tyvärr inte så många fler idéer, får hoppas någon annan kan komma med något mer specifikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@TiasE
Tack för alla förslag hitintills! Verkar vara lite mystiskt det hela... Får se om det går att reda ut. Körde faktiskt CS GO någon timme igår kväll utan krasch så det verkar vara lite oberäkneligt.

Visa signatur