Licenser från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Licenser från Dreamspark

Har någon koll på hur det funkar med licenser som man får från MSDNAA (Dreamspark) när man slutar studera?

Jag har t.ex. en licens till Windows 8 som jag skaffat därifrån, och avslutar mina studier inom två månader. Kommer min licens att gå ut eller kommer det att gå att köra på som vanligt? Ifall licensen går ut, får man ett rabatterat pris för att köpa en "riktig" licens eller måste man betala fullpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har någon koll på hur det funkar med licenser som man får från MSDNAA (Dreamspark) när man slutar studera?

Jag har t.ex. en licens till Windows 8 som jag skaffat därifrån, och avslutar mina studier inom två månader. Kommer min licens att gå ut eller kommer det att gå att köra på som vanligt? Ifall licensen går ut, får man ett rabatterat pris för att köpa en "riktig" licens eller måste man betala fullpris?

Den kommer inte gå ut. Det är en vanlig key som du har fått för att du har studerat på ett ställe som tillhandahåller Windows key på ett lagligt sätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den kommer inte gå ut. Det är en vanlig key som du har fått för att du har studerat på ett ställe som tillhandahåller Windows key på ett lagligt sätt

Precis som ovanstående skriver. Se länken nedan för mer info:
http://pellesoft.se/communicate/user/studentlicens-validering.aspx

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Hej, jag har också en fråga. Kan jag installera Windows 8.1 på fler än en dator?

Jag har min laptop som jag använder i skolan med Windows 8.1 fast tänkte det skulle vara kul att ha det på min stationära dator också nu när dom snart ska släppa den nya startmenyn. Har hört att man kan göra det fast går det att ha på båda samtidigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Hej, jag har också en fråga. Kan jag installera Windows 8.1 på fler än en dator?

Jag har min laptop som jag använder i skolan med Windows 8.1 fast tänkte det skulle vara kul att ha det på min stationära dator också nu när dom snart ska släppa den nya startmenyn. Har hört att man kan göra det fast går det ha på båda samtidigt?

En licens per dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

En licens per dator.

Det var synd. Man får väl bara en licens per produkt? För jag får samma nyckel när jag beställer Visual Studio 2013 vilket inte gör så mycket för där får man använda den på flera datorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Det var synd. Man får väl bara en licens per produkt? För jag får samma nyckel när jag beställer Visual Studio 2013 vilket inte gör så mycket för där får man använda den på flera datorer.

Menar du dreamspark ska gå det att få tag på (beställa) iaf 2-3 nycklar för Windows 8/8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Menar du dreamspark ska gå det att få tag på (beställa) iaf 2-3 nycklar för Windows 8/8.1.

Jaha, har inte vågat testa men då ska jag nog göra det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Det går att ta hem en nyckel till Win8 och uppgradera gratis till Win8.1 (det har jag gjort), och det går därefter att ta hem en nyckel för Win8.1 också eftersom det inte är "samma". Däremot finns det väl inget som säger att man ska få beställa 2-3 nycklar för samma produkt, du får t.ex. bara en Win8-nyckel och då bara en version, t.ex. 64-bit N? Det kanske skiljer beroende på vad ens lärosäte har för avtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XzaR:

Jag har min laptop som jag använder i skolan med Windows 8.1 fast tänkte det skulle vara kul att ha det på min stationära dator också nu när dom snart ska släppa den nya startmenyn. Har hört att man kan göra det fast går det att ha på båda samtidigt?

Det funkar faktiskt, De erbjuder oftast en svensk och en engelsk Windows 8 och i Windows 8 kan man installera en Engelsk licens och byta språk till Svenska i operativsystemet. Har själv provat så jag vet fast det var via Borås Högskolas Dreamspark. Vet inte om det funkar annorlunda på andra ställen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det går att ta hem en nyckel till Win8 och uppgradera gratis till Win8.1 (det har jag gjort), och det går därefter att ta hem en nyckel för Win8.1 också eftersom det inte är "samma". Däremot finns det väl inget som säger att man ska få beställa 2-3 nycklar för samma produkt, du får t.ex. bara en Win8-nyckel och då bara en version, t.ex. 64-bit N? Det kanske skiljer beroende på vad ens lärosäte har för avtal?

Jag tänkte väl nästan det. Men då kan jag beställa Windows 8 och därefter uppgradera gratis till Win8.1 om det fortfarande gäller.

Ja det finns några olika versioner, en Svensk och några som är Engelska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Kolla "Are you eligble?" fliken på en produkt så ser du hur Microsoft har begränsat vad som får beställas.
Vissa prodkuter går att beställa produkten på andra språk. T.ex. Windows 8 går att beställa på både svenska och engelska men det spelar ingen roll vilket språk det är sedan när det installeras.

Skrev 8/8.1 just för att det bara finns en 1 8.1 men 2 8 nycklar. Det är nästan samma version av Windows eftersom det bara är en gratis uppdatering som skiljer dem åt.

Sen går det även att ha "tur" och Microsoft ändrar vilken version/typ av licens som finns tillgänlig och då ger det att beställa nytt. Jag har redan en 8 Professional 64-bit svenska men eftersom de nu har ändrat till 32/64-bit svenska kan jag beställa en ny licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Kolla "Are you eligble?" fliken på en produkt så ser du hur Microsoft har begränsat vad som får beställas.
Vissa prodkuter går att beställa produkten på andra språk. T.ex. Windows 8 går att beställa på både svenska och engelska men det spelar ingen roll vilket språk det är sedan när det installeras.

Skrev 8/8.1 just för att det bara finns en 1 8.1 men 2 8 nycklar. Det är nästan samma version av Windows eftersom det bara är en gratis uppdatering som skiljer dem åt.

Det finns som du säger en version av 8.1, men jag får inte fram någon svensk version av Win8 - om jag väljer "Swedish" i listan så kommer det bara fram Language Packs att ladda ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det finns som du säger en version av 8.1, men jag får inte fram någon svensk version av Win8 - om jag väljer "Swedish" i listan så kommer det bara fram Language Packs att ladda ner.

Jag får fram Professional och Professional N samt två language packs. Är väl en av grejerna som skiljer sig mellan lärosätena då, men två nycklar borde räcka för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Jag får fram Professional och Professional N samt två language packs. Är väl en av grejerna som skiljer sig mellan lärosätena då, men två nycklar borde räcka för de flesta.

Jodå Om dom bara kunde släppa Officepaketet också på Dreamspark så.. men där tjänar dom nog alldeles för mycket pengar på studenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jodå Om dom bara kunde släppa Officepaketet också på Dreamspark så.. men där tjänar dom nog alldeles för mycket pengar på studenter.

OneNote är gratis oh ett mycket trevligt program äve om det tyvärr inte kan ersätta excel och Word.

http://www.dustinhome.se/product/5010666199/microsoft-office-...
4 år office, +20GB OneDrive, 2 datorer, 60 minuter skype per månad, Office on demand.
693kr, helt okej pris tycker jag även om gratis så klart hade varit bättre :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Office är inte dyrt, kostar runt 800 kr. http://www.mecenat.se/studentrabatter/datorer-och-telefoni/mj...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ni som har skaffat windows 8/8.1 via dreamspark, var hittar ni eran nyckel?

För några veckor sedan beställde jag windows 8 via dreamspark och jag fick direkt nerladdningslänken och laddade ned ISO:n "mu_windows_8_language_pack_x64_dvd_917544" via dreamspark. Men jag fick aldrig någon nyckel i bekräftelsemailet och på mina kontouppgifter på dreamspark hittar jag ingen nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

Ni som har skaffat windows 8/8.1 via dreamspark, var hittar ni eran nyckel?

För några veckor sedan beställde jag windows 8 via dreamspark och jag fick direkt nerladdningslänken och laddade ned ISO:n "mu_windows_8_language_pack_x64_dvd_917544" via dreamspark. Men jag fick aldrig någon nyckel i bekräftelsemailet och på mina kontouppgifter på dreamspark hittar jag ingen nyckel.

Står i mejlet:
"Full details, including any required product keys and activation codes and/or download links are available online in Your Account. "
Har du ens läst det som står direkt efter beställningen?

Så logga in -> "Your Account/Orders" -> den produkt du vill visa nyckeln till -> nyckeln står i rött, går inte att missa. Nyckeln visas även direkt efter bställning där du kan ladda ner produkten.
Nyckeln står i rött, vet inte hur det är möjligt att missa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Står i mejlet:
"Full details, including any required product keys and activation codes and/or download links are available online in Your Account. "
Har du ens läst det som står direkt efter beställningen?

Så logga in -> "Your Account/Orders" -> den produkt du vill visa nyckeln till -> nyckeln står i rött, går inte att missa. Nyckeln visas även direkt efter bställning där du kan ladda ner produkten.
Nyckeln står i rött, vet inte hur det är möjligt att missa?

Kalla mig idiot, men jag hittar inte nyckeln eller någon röd text.

http://www.bilddump.se/bilder/20140406144441-31.208.73.50.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

Kalla mig idiot, men jag hittar inte nyckeln eller någon röd text.

http://www.bilddump.se/bilder/20140406144441-31.208.73.50.jpg

Ja, läs igen exakt vad det är du har beställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Ja, läs igen exakt vad det är du har beställt

Tack, ser nu att det var ett language pack jag hade beställt. Beställde OS:t nu och då dök den röda texten upp direkt : )

Permalänk
Medlem

Kan man använda sin windows 8.1 Professional till en helt ny byggd dator, eller måste man köpa en OEM version av win 8.1 då?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jonilo:

Kan man använda sin windows 8.1 Professional till en helt ny byggd dator, eller måste man köpa en OEM version av win 8.1 då?

Det är bara att installera, tuta och köra.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Hmm, nice!! Trodde Dreamspark w8.1 key skulle vara begränsad eller något (t.ex. att man inte kan använda den längre 3 år efter man har gått ut skola).

Men tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Eller förresten, jag tyckte att jag läste något på Dreamspaks om att man måste ha en installerad windows för att kunna använda sig av windows nycklarna, stämmer detta?
Då borde man kanske inte kunna använda en Dreamspark nyckel till en helt ny dator... eller?

Tack för svaren.

Permalänk
Entusiast

@jonilo: Dessa nycklar borde vara identiska med Retail(?) nycklarna du köper i butik, om jag har förstått det korrekt. Hursom, det borde gå att aktivera Windows varesig man inte har ett klart installerat Windows eller inte.

Lycka till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonilo:

Eller förresten, jag tyckte att jag läste något på Dreamspaks om att man måste ha en installerad windows för att kunna använda sig av windows nycklarna, stämmer detta?
Då borde man kanske inte kunna använda en Dreamspark nyckel till en helt ny dator... eller?

Tack för svaren.

Du måste ju ha Windows installerat för att nyckeln ska göra någonting. Nyckeln aktiverar (det redan installerade) operativsystemet.

D senaste 3-4 datorerna jag har installerat nytt på har varit med nycklar från DS, så visst funkar det.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@jonilo: Dessa nycklar borde vara identiska med Retail(?) nycklarna du köper i butik, om jag har förstått det korrekt. Hursom, det borde gå att aktivera Windows varesig man inte har ett klart installerat Windows eller inte.

Lycka till.

Skrivet av husqvarnaff:

Du måste ju ha Windows installerat för att nyckeln ska göra någonting. Nyckeln aktiverar (det redan installerade) operativsystemet.

D senaste 3-4 datorerna jag har installerat nytt på har varit med nycklar från DS, så visst funkar det.

Ah, tack så mycket!
Jag ville vara säker innan jag installerade

Permalänk
Skrivet av jonilo:

Tack för svaren.

Du är inte helt fel ute angående det. Enligt Dreamsparks EULA (åtminstone den EULA som gäller när man har tillgång till Dreamspark via CTH) så säger punkt 3c följande:
Using Windows Desktop Operating Systems. Your DreamSpark Direct Subscription includes certain Windows operating system products. You may install these products only on a computer that is already licensed to run a full version of a Windows operating system on it, as evidenced by a valid Certificate of Authenticity (COA) for a Windows operating system affixed to the computer.

Så nyckeln du får via Dreamspark går att använda utan problem på en helt ny maskin, men den EULA som gäller för hela tillgången till Dreamspark tillåter det inte.