Batman: Arkham Knight - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur mycket arbetsminne (ram) har du?
Kan hjälpa att ställa upp pagefilens storlek.

Har 8GB (1600Mhz) i burken.
EDIT: I ett uttalande så sa de att man inte skulle pilla med pagefilen. Har inte så bra koll på hur man gör de heller så sket i de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men kul var det.

Verkligen Speciellt om det hade vart sant Busted liksom.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mad Mega:

Har 8GB (1600Mhz) i burken.
EDIT: I ett uttalande så sa de att man inte skulle pilla med pagefilen. Har inte så bra koll på hur man gör de heller så sket i de.

Ok har du inte pillat, borde den var inställd till att låta Windows bestämma storleken, vilket brukar vara bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Inaktiv

Måste vara något som drabbar Nvidias användare. Försökte replikera och de två alternativen som är valbar med Radeon gör att spelet fortfarande använder DirectX 11. Riktigt udda iallafall.

Skrivet av Mad Mega:

@anders190: Att dra ner grafiken fördröjde bara laggen, dock så kör jag med tweakad .ini (AF, FPS och PPAA)

Ah, vad synd.

Permalänk
Medlem

Nån som provat med win 10 och dx 12?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mad Mega:

@anders190: Ser inte att det läcker RAM minne med MSI Afterburners mätare. Ska kolla hur det är med VRamen.

EDIT: Såg nu att de va VRamen jag mätte o de brukar ligga på runt 3000-3500. RAM minnet märkte jag att de bara stiger hela tiden tills de når typ runt 6,5 o då brukar de bli segt.

Mjo det använde all mitt RAM nyss, tycker 16GB är lite väl saftigt. Sen va 12GB fortfarande allokerat efter spelet kraschade. Det är riktigt bra skit det här

Permalänk
Medlem

@Blewris: Hoppas rocksteady hoppar in o styr upp det ordentligt.
EDIT: Känner mej rätt säker på att dom gör de.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång så bevisar nVidia Gameworks att det är en underbar tidig indikator på en dålig PC port

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ännu en gång så bevisar nVidia Gameworks att det är en underbar tidig indikator på en dålig PC port

Absolut ingenting att göra med att en dålig studio portat spelet. Bara nvidias fel...

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mad Mega:

@Blewris: Hoppas rocksteady hoppar in o styr upp det ordentligt.
EDIT: Känner mej rätt säker på att dom gör de.

Jag håller tummarna stenhårt för det också, kan inte tänka mig att dom ser det som rimligt att sista spelet i deras annars fantastiska trilogi ska smutskastas för att nån annan skitstudio inte kan porta ordentligt. Samtidigt ligger det nog i allas intresse att spelet får bort omdömet "Mostly Negative" från Steam, det kan nog skada försäljningssiffror rätt hårt. Hoppas bara att inte någon idiotisk byråkrati sätter stopp för att Rocksteady går in och fixar till problemen, vilket de säkert kan göra på rätt kort tid.

Permalänk
Hjälpsam

Kan det vara så här de tänkt, vi patchar spelet till DX12 senare, den patchen lägger vi krut på, DX11 slänger vi upp ett hack till.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1374821-batman-arkham-k...
Om nu spelet går kasst som fan under DX11, men fint som smör under DX12 kommer trots allt slutresultatet bli bra.
Slutet gott allting gott, alla spelare och utvecklare lyckliga som flugor på en varm koskit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Absolut ingenting att göra med att en dålig studio portat spelet. Bara nvidias fel...

Faktum att man använder Gameworks, har gång på gång visat sig vara en bra indikator på en lat portning. Oavsett studio. *host* Ubisoft AC Unity *host*
Även förra releaset av Arkham Origins hade väldigt tydilga problem vid release. Också en Gameworks titel. Dock inte lika illa som Knight.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Faktum att man använder Gameworks, har gång på gång visat sig vara en bra indikator på en lat portning. Oavsett studio. *host* Ubisoft AC Unity *host*
Även förra releaset av Arkham Origins hade väldigt tydilga problem vid release. Också en Gameworks titel. Dock inte lika illa som Knight.

Fast witcher 3 fungerar ju bra. De överdrev lite med Hairworks bara i början så all FPS försvann men med enkla tweaks fungerar det spelet bra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Fast witcher 3 fungerar ju bra. De överdrev lite med Hairworks bara i början så all FPS försvann men med enkla tweaks fungerar det spelet bra.

Det är fortfarande fortfarande väldigt kraftig fps-reducering när Hairworks är på i witcher, speciellt när huvudet är nära kameran.

Med det sagt; klart att det kostar mer att rendera varje hårstrå, ser ju betydligt snyggare ut. Säger inte att det är helt värdelöst ooptimerat, bara att det fortfarande kostar en del fps.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Witcher 3 är ett av få undantag dock. Kanske det enda.

I detta fall blir det något ironiskt när den bästa utgåvan inte är den Nvidia betalat för utan den som kom till PS4 och som kör på AMD-hårdvara. PS4s grafikkrets är GCN-baserad till och med. xD

Men ja, förhoppningsvis så ordnas detta upp. Förhoppningsvis kanske de gör som Ubisoft och kompenserar med att göra tidigare betald DLC gratis kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Witcher 3 är ett undantag. Och jag säger nödvändigtvis inte att det är Gameworks i sig som orsakar den dåliga prestandan. Men jag ser en väldigt tydlig trend i piss dålig optimering med spel som använder sig just av Gameworks.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Eurogamers Digital Foundry-artikel med jämförelsebilder och videoklipp är ute: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-batman-...

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur dom ska patcha detta, det går liksom inte bara släppa en liten hotfix och allt är fixat, hela spelet är ju trasigt för fan en halvtaskig konsoll port gjort av ett ännu sämre företag... alla borde göra refunds som har köpt skiten och visa dom, betygen på steam säger ju allt..

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Eurogamers Digital Foundry-artikel med jämförelsebilder och videoklipp är ute: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-batman-...

Pinsamt att de gör så här... Fortfarande dåligt även om det patchas i efterhand. Ett spel ska vara färdigt när det släpps. Hoppas det biter WB riktigt rejält. Själv spelet är riktigt bra men de som tog dessa beslut borde sparkas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ändrade tillbaka till original inställningarna så det är låst på 30. Har inga större drops förutom när man kör runt som en galning i batmobilen. Blir som på konsol men det ser sämre ut. Kan i alla fall spela

Men kan för i helvete inte komma över att de har tagit bort challenge maps. Har otroligt mycket tid på dem i de andra spelen. Hur skoj som helst och nu när Catwoman äntligen var tillbaka så finns det inte längre

Permalänk
Medlem

Okej ett allvarligt problem inträffade just. Alltså jag åker med batmobile och sedan frös spelet sig samtidigt som ljudet i spelet är kvar och en snurrande batman symbol vit med svart rund bakgrund snurrar som om den tänker.
Och jag försökte avsluta spelet men den ville inte sig. Så jag testade igen att stänga av. Nu istället är ljudet borta och allt har fastnat och frusit. Jag kör på PS4. Och jag kan inte ens stänga av konsolen med dosan eller touch.

Jag drog ut strömsladden. Enda möjligheten som fanns, så den fick lov att checka hårddisken om den inte blev/var skadad. Så nu funkar det.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk

Oj, verkar visst som att WB själva är ganska missnöjda med spelet på PC: http://steamcommunity.com/games/208650/announcements/detail/1...

Citat:

We take these issues very seriously and have therefore decided to suspend future game sales of the PC version while we work to address these issues to satisfy our quality standards.

Står dock ingeting om hur lång tid det kommer ta

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sweets589:

Oj, verkar visst som att WB själva är ganska missnöjda med spelet på PC: http://steamcommunity.com/games/208650/announcements/detail/1...

Jo, bra beslut med tanke på skicket på spelet. Nu skulle jag egentligen vilja säga att det får ta den tid det tar men det kan ju samtidigt ta evigheter med. Samtidigt förmodar jag att WB Games och Rocksteady vill få ut spelet till försäljning snarast så det blir nog rejält med fart från deras sida.

Sedan undrar man ju hur många som köpt via Steams om valt eller kunnat ångra köpet. Tillräckligt för att kännas kanske? Jag kan tänka mig att två timmarsbegränsningen inte är helt uppskattad av branschen och speciellt WB Games nu. Men jävlar om de försöker ta bort den, det är ju något av det bästa som hänt Steam för oss användare/kunder någonsin egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan det vara så här de tänkt, vi patchar spelet till DX12 senare, den patchen lägger vi krut på, DX11 slänger vi upp ett hack till.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1374821-batman-arkham-k...
Om nu spelet går kasst som fan under DX11, men fint som smör under DX12 kommer trots allt slutresultatet bli bra.
Slutet gott allting gott, alla spelare och utvecklare lyckliga som flugor på en varm koskit.

Och om man kör Windows 7?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fuuza:

Och om man kör Windows 7?

Så uppgraderar du till Windows 10 gratis förslagsvis.

29 juli ska OSet lanseras, riktigt nära nu. Dock kommer DX12 ta lång tid att implementeras troligen. Sedan är det nog rätt få av lanserade spel som verkligen kommer få stöd med. De som tidigare uttalat sig om att de kommer uppdatera med stöd kan lika väl lansera spelet som en helt ny version man får betala för. Dark Souls 2: Scholar of the First Sin någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Ja det blev lite som jag skrev i mitt förra inlägg, även WB kom till en brytpunkt för hur mycket dålig PR man är beredd att ta innan det gör för stor skada. För min del får de gärna ta in spelet ett par månader i "verkstan" och banka ut alla problem så att vi faktiskt får det spelet vi förtjänar. Kommer inte ihåg när ett spel skulle säljstoppats sist... riktigt tragisk situation.

Skrivet av anon5930:

Jo, bra beslut med tanke på skicket på spelet. Nu skulle jag egentligen vilja säga att det får ta den tid det tar men det kan ju samtidigt ta evigheter med. Samtidigt förmodar jag att WB Games och Rocksteady vill få ut spelet till försäljning snarast så det blir nog rejält med fart från deras sida.

Sedan undrar man ju hur många som köpt via Steams om valt eller kunnat ångra köpet. Tillräckligt för att kännas kanske? Jag kan tänka mig att två timmarsbegränsningen inte är helt uppskattad av branschen och speciellt WB Games nu. Men jävlar om de försöker ta bort den, det är ju något av det bästa som hänt Steam för oss användare/kunder någonsin egentligen.

Jag skulle tippa på att om WB och Rocksteady är begåvade med ens någorlunda rationellt tänkande människor så ger de inte ut spelet innan det är på en avsevärt bättre nivå än vad det är idag. De skulle riskera att få extremt mycket skit om de släpper spelet en gång till med stora problem som inte rättats till. Nä, jag hoppas på att de tar den förnuftiga vägen och gör om och gör rätt, även om det tar en stund, men bråttom har de som du säger, eftersom spelet redan släppts en gång.

Det är precis sånt här som Steams testperiod är till för, så jäkla bra att spelutgivare får tillbaka sina trasiga alster som en blöt trasa i nyllet när dom inte sköter sig. Funktionen behövs också uppenbarligen eftersom det i spelbranschen av någon konstig anledning blivit okej att släppa defekta produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Jag älskar verkligen biten "We take these issues very seriously..."
Om de verkligen tog detta seriöst, varför i hela fridens namn släppte de ens PC versionen i detta stadiet? Består deras Q/A team av mentalt handikappade schimpanser?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Knappast kommer de att försöka linda in det här spelet i DX12 då de har kämpat i åratal att ens få den knakiga gamla UE3 motorn att fungera med DX11. Arkham Asylum flöt på hur bra som helst eftersom det bara använde DX9 -som UE3 motorn var ämnad för från början-, det var först när Arkham City släpptes som DX11 var implementerat och vi minns nog hur "bra" det släppet var, samma kan sägas om Origins. Sen kan man ju anta att den gamla UE3 motorn inte kanske skalar till open world spel så bra heller. Det kommer nog ta tid att fixa AK och jag tror det fundamentala problemet är att AK var byggt från grunden för att passa PS4 och Xbones unified memory arkitektur, det är därför AK har sådana world streamingproblem på PC oavsett hur fet rig man har. Man borde ha haft en separat, specialanpassad PC-build men man valde -förmodligen av penga/-tidsskäl- att bara porta konsolbuilden rätt av vilket nu visar sig bli ett mycket dyrt misstag både penga och PR-mässigt. Jag hade verkligen sett fram emot det här spelet men jag tänker verkligen inte köpa en PS4 bara för att spela det, tur att man inte förhandsbokade.

Permalänk
Medlem

Det jag inte fattar är hur dessa stora tillverkare kan släppa en så jävla kass port? har de inga testare? och om de har det VEM fan sitter där och testar? dessa personer måste ju vara bakom flötet eller något för att inte upptäcka dessa fel? blev förvånad att de slutar sälja spelet men verkar vara ett bra beslut...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det jag inte fattar är hur dessa stora tillverkare kan släppa en så jävla kass port? har de inga testare? och om de har det VEM fan sitter där och testar? dessa personer måste ju vara bakom flötet eller något för att inte upptäcka dessa fel? blev förvånad att de slutar sälja spelet men verkar vara ett bra beslut...

Självklart var de medvetna om skicket spelet var i men man ville cash-in på simultanrelease med konsolversionerna, det mest uppenbara beviset på att de visste var att de bara skickade ut recensionskoden för PS4 till spelmedierna innan releasen. Tänk bara ifall alla spelrecensenter skulle fått PC versionen att recensera.

Personligen så tycker jag Nvidia är kanske den värsta syndaren här, så som de har marknadsfört spelet överallt. Man skulle ju kunna få intrycket att spelet då skulle vara överlägset på Nvidiahårdvara men faktum är att spelet i många fall körs lika dåligt, om inte ännu sämre, än motsvarande AMD hårdvara.