Permalänk
Medlem

Styrning flera skärmar och reciver?

Hur svårt kan det vara att få det att fungera, efter 3 år med 2-skärmar och en reciver som jag också har en projektor inkopplad mot, är det fortfarande lika frustrerande.
Vet inte hur många ggr jag har varit några sekunder ifrån att hämta en slägga och döda fanskapet, ett par tangenbord har rykt pga det.

Att ha 2 skärmar och en reciver är ett helvete, ändrar mina skärminställningar ett par ggr i veckan helt random, sätter jag på recivern tror datorn att den är hemskärmen och jag behöver sätta på projektor jäveln för att flytta tillbaka skiten till min riktiga skärm. Hälften av ggr behöver jag starta om datorjäveln för den vill inte hitta recivern om jag startar den. Och ett par tusen saker till som gör att man vill strypa ett par hundra kattungar.

Har tröttnat helt, pluggar bara i reciver när jag ska titta på film på projektorn.
Finns det inget program som kan minska frustrationen så jag iallafall kan styra vilken skärm som ska vara hemskärm och kunna flytta runt program till den skärmen man vill att de ska ligga på??
AMD skräpet är rena skiten och ändrar bara inställningarna när den känner för det.

Nån dag kommer jag att kasta ut datorn genom fönstret från tredje våningen, måste väll finnas en lösning??

Har ett Radeon 290, en 2500k på en P8p67-m pro och win 8.1 om det spelar någon roll.

Permalänk
Bildexpert 📺

De här problemen är relaterade till handskakningar, utbyte EDID och hot plug detect. Kort och gott förväntar sig receiver och dator olika situationer med sina anslutningar. Receiverarna räknar med att prylar stängs av, slås på och ansluts huller om buller. Datorn räknar med att det är en skärm och att den sitter där den sitter 24-7.

En lösning kan därför vara att hålla förbindelsen mot datorn ständigt aktiv, så att man "lurar" datorn att det alltid finns en skärm i andra änden. En sådan produkt är Dr HDMI (har ej testat själv) och finns på: http://www.drhdmi.eu

Vill minnas att det är några här på Swec som kör den eller liknande lösningar.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade liknande problem med att skrivborden och ikoner flyttades runt varje gång jag startade TVn, som är kopplad via receivern till moderkortets HDMI-utgång. Efter en formatering av datorn så har alla dessa problem som magiskt försvunnit. Vad som orsakade problemen vet jag inte, vad som gjorde att problemen löstes vet jag inte. Det enda jag vet är att det fungerade för mig.

Om du bestämmer dig för att formatera om datorn så skulle jag nog föreslå att uppdatera alla drivrutiner m.m. innan du börjar plugga in fler skärmar, detta för att utesluta så många möjliga felorsaker som möjligt.

Har i7 2600k och P8Z68-V tillsammans med Windows 7.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."