AMD Radeon R9 Fury får specifikationer

Permalänk

@eXeem: Tror nog snarare att det landar på runt 90-93% av Fury X. Tänk på att dessa förmodligen kommer vara klockade högre.

Permalänk

Den måste lägga sig över GTX 980 och R9 390X för att man ska kunna ta ett sånt pris. Vi får se hur det kommer att prestera med luftkylare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Prestandan blir troligen rätt hög då ROP's verkar hålla Fury X tillbaka i dx11, då de är oförändrade lär fury prestera liknande, men de lär märkas..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka intressanta kort, den bör hamna nära Fury X... men vid 6000kr eller mer för aftermarket fläktar kommer den tyvärr hamna i det segmentet där den är dyrare än GTX980 och sen kan man lika bra köpa ett GTX980Ti. Måste ner mot 5-5.5K om dom verkligen vill utmana Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Prestandan blir troligen rätt hög då ROP's verkar hålla Fury X tillbaka i dx11, då de är oförändrade lär fury prestera liknande, men de lär märkas..

Skickades från m.sweclockers.com

Min spontana gissning är oförändrad prestanda i 1080p och nästan oförändrad i 1440p, men ett tapp på 10-15% i 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, men det är ju ett poänglöst påstående. Du kan säkert klämma in vad du vill, men syftet med frågan var ju självklart om det fungerade. Speciellt eftersom det refererades till R9 290/290X.

Inte mer poänglöst än det XHI skrev; "Kommer man kunna flasha om bios till storebror måntro - likt r9 290/290X?"
Hur ska vi veta om det går? Det finns inte någon som äger ett Fury, än mindre någon som testar att flasha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Ja? Nano är nerklockat och fullskaligt för att ha så låg energiförbrukning som möjligt medan Fury är nerskalat och har hög klockfrekvens för att göra av med kretsarna som inte duger till Fury X och Nano och dessutom kan passa in i ett lite lägre segment. Det är helt klart vettigt gjort av AMD!

Jag tror det är som du säger förutom att AMD gjort det ännu lite smartare för att kunna maximera användningen av de kretsar som inte klarar Fury X krav.
1. De kretsar som klarar Fury X hastighet på alla utom ett GCN kluster eller har tillverkningsfel på ett kluster --> blir Fury (7/8 del av Fury X kärnan)
2. De kretsar som inte klarar Fury X hastighet på flera GCN kluster men som fungerar bra i 50-60% av Fury X hastigheten på alla kluster --> blir Nano

Då maximerar AMD återanvändningen, tycker det är både smart och förståeligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Inte mer poänglöst än det XHI skrev; "Kommer man kunna flasha om bios till storebror måntro - likt r9 290/290X?"
Hur ska vi veta om det går? Det finns inte någon som äger ett Fury, än mindre någon som testar att flasha!

Ja, det är det för det var en frågeställning om en potentiell möjlighet.

Ditt var substanslöst gissande som skulle kunna lura någon som inte är insatt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag tror det är som du säger förutom att AMD gjort det ännu lite smartare för att kunna maximera användningen av de kretsar som inte klarar Fury X krav.
1. De kretsar som klarar Fury X hastighet på alla utom ett GCN kluster eller har tillverkningsfel på ett kluster --> blir Fury (7/8 del av Fury X kärnan)
2. De kretsar som inte klarar Fury X hastighet på flera GCN kluster men som fungerar bra i 50-60% av Fury X hastigheten på alla kluster --> blir Nano

Då maximerar AMD återanvändningen, tycker det är både smart och förståeligt

Precis som det varit i alla generationer de senaste 20 åren alltså.
Men 50-60% av Fury X-klock, nja, nog borde Fury Nano ligga mer uppemot 750Mhz (75% av Fury X).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det är det för det var en frågeställning om en potentiell möjlighet.

Ditt var substanslöst gissande som skulle kunna lura någon som inte är insatt.

Likväl finns det ingen som kan vara på det. Att en oinsatt skulle försöka sig på att flasha ny firmware ser jag som föga troligt, ännu mindre testa med en felaktig firmware.

Det jag vill mena med mitt svar är att det kommer alltid upp den här typen av frågor. Så fort det släppts info att något företag ska lansera en ny pryl är det samma visa; Hur högt kan man klocka den? Vad presterar den i x-spel? Vad kostar den? Kan man koka soppa på den?

Hur ska nån på detta forum kunna svara när det inte finns nån i hela världen som äger prylen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Precis som det varit i alla generationer de senaste 20 åren alltså.
Men 50-60% av Fury X-klock, nja, nog borde Fury Nano ligga mer uppemot 750Mhz (75% av Fury X).

75% stämmer säkert bättre efter jag kollat var ryktena säger att Nano ska hamna i prestanda. Ska tydligen klå R9 290X så verkar bli riktigt trevlig.
Har AMD/nvidia gjort detta i någon tidigare generation? När de släpper en ny GPU arkitektur så brukar de (de senare åren) väl oftast ta den fullskaliga kärnan till toppmodellen sen får de närmsta modellerna under samma GPU fast med färre cuda kärnor/ GCN kluster kan inte minnas att de brukar blanda lineupen med kort som har fullskaliga kärnor fast nerklockade.

mvh J