Permalänk

Fel RAM eller trasigt RAM?

Köpte nyligen nytt RAM till min dator, men efter att ha satt i dem så startar inte systemet. Fläktar och liknande går igång, men jag får ingen bild. Tangentbordet som vanligen lyser upp, även innan Windows laddats in, är släckt. Byter jag tillbaka till mitt gamla RAM så startar datorn upp som den ska igen. Inga pip eller liknande hörs.

Vad jag kunde komma fram till skulle dessa RAM fungera med moderkortet, men jag kanske var helt ute och cyklade?
Eller är det något annat som är fel?

Vid isättning tar jag bort mina gamla och sätter i de nya på samma plats som de andra satt, dvs. i den ordning som man bör sätta RAM-stickor enligt moderkortets manual.

Moderkortet: Asus Maximus VI Formula
http://www.asus.com/Motherboards/MAXIMUS_VI_FORMULA/#overview

RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
https://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-sport-16gb-kit...

Vad säger ni?

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem

Prova med en sticka i taget, kan hända att någon av stickorna är dålig och orsakar dina problem.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Prova med en sticka i taget, kan hända att någon av stickorna är dålig och orsakar dina problem.

Tack för ett snabbt svar!
Du tror att de ska fungera med mitt moderkort då? Då får jag helt enkelt testa en och en då. Fungerar ingen av dem så är de alltså båda två döda?

Visa signatur

Permalänk

Som det ser ut nu har jag två RAM på totalt 16 GB som är helt oanvändbara. Jag testade båda två, en och en i datorn och fick samma resultat. Datorn vägrade att starta. Jag tog kontakt med komplett och de valde att undersöka dem, de skickade sedan tillbaka dem igen eftersom enligt dem så fungerade de.
Nu har jag efter lång tid försökt mig på det igen och denna gång satt i båda stickorna tillsammans med mina andra. Detta resulterade dock i att när jag väl tryckte igång datorn så slås den av direkt igen och startar upp och slås av igen (i oändlig loop).

Uppenbarligen stödjer inte mitt moderkort dessa stickor. Eller?

Visa signatur

Permalänk

@Nirvasher: Det jag kan komma på att du kan testa är två saker: När du monterat i ditt nya RAM så nollställ bios helt, helst genbom att ta ut batteriet så det verkligen är garanterat det blir helt noll.

Det andra du kan testa, om du inte redan har senaste, är att uppdatera ditt bios.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Nollställa BIOS kan nog mycket väl fungera.

Har samma RAM själv och kunde överklocka dom till 2133MHz.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek