Permalänk
Medlem
Skrivet av vacant:

Hej, ni har säkert gått igenom det redan men jag undrar över kontot till e-shop.

Jag hade ett Wii u som jag sålde, hade något spel där t.ex. Wind Waker som man fick med Mario Kart, obegränsat med spel på Wii U Golf m.m. Om jag skaffar ett nytt Wii U och loggar in med mitt gamla konto kommer jag få tillgång till allt likt PS4? Jag lämnade ej mina kontouppgifter vid försäljningen utan jag raderade allt på den.

Kan man logga in någonstans och kolla vad man har?

BTW, Elgiganten har Wii U basic med Splatoon för 1990:- denna vecka.

osäker på om det räcker att ha "raderat" och tagit bort kontot på maskinen, om den inte också på nått vis signalerat detta till Nintendo.

så nej förmodligen, du behöver ha båda maskinerna tillgängliga och föra över rättigheterna för spelen eftersom Nintendo inte har nån möjlighet att veta om din gamla maskin fortfarande spelar dem.

och är en maskin sönder så får den skickas in för att lösa den saken.

möjligt att det kommer bli en vettigare ordning nån gång, men jag skulle inte hålla andan för att det kommer hända för WiiU.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att köpa/sälja en begagnad Wii U med nedladdade spel så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Någon som vet om det går att köpa/sälja en begagnad Wii U med nedladdade spel så att säga?

Kollat på Blocket?

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Kollat på Blocket?

Kollade på blocket och det verkar vara uteslutande fysiska spel och inte digitalt.

För att förtydliga, i ett scenario där en person köpt något spel från nintendos egna butik och där personen i sin tur vill sälja vidare sin maskin, är detta möjligt? Alltså på ett sätt som gör att köparen har tillgång till spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Kollade på blocket och det verkar vara uteslutande fysiska spel och inte digitalt.

För att förtydliga, i ett scenario där en person köpt något spel från nintendos egna butik och där personen i sin tur vill sälja vidare sin maskin, är detta möjligt? Alltså på ett sätt som gör att köparen har tillgång till spelet.

ja. som jag skrev i inlägget längst upp på denna sida så är det närmast det enklaste att göra för säljaren om denne inte redan skaffat en ny maskin.

för ev framtida åternedladdning av spelen till samma maskin behöver dock givetvis även kontot som användes för köpet av dem ingå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på ett wii U efter ha spelat lite hos en kompis..
Är helt offside vad som gäller konsoler och har inte ägt någon sedan supernitendo..

Vad ska man köpa förnått? Lagringstorlek? premium?
Vill kunna spela 2 i ex mariokart, behöver jag köpa till kontroll?
Vilken kontroll är "bra"?

Något man bör tänka på före köp?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Är helt offside vad som gäller konsoler och har inte ägt någon sedan supernitendo..

Köp premium/deluxe eller vad den nu heter. Om du inte ska köpa spel digitalt så räcker de ynka 32GB långt.

Ja du behöver en extra kontroll. Wii U Pro är dunder. Själv tycker jag det är värt att ha två men de är ju inte direkt billiga.

Värt att tänka på är att det som finns ute nu och som vi vet ska släppas är i princip allt som kommer att finnas. De nya multiplatforms spelen kommer inte till konsollen så det är bra att ha ett annat system för sånt om man nu är intresserad av det.

Bra co-op/multiplayer:
Mario Kart 8, Smash Bros, Super Mario 3D World, New Super Mario Bros U (Luigi U är också väldigt bra) och DKC Tropical Freeze. Flera som sagt att Woolly World är skoj i co-op också men det har jag själv inte testat än.

Bra singleplayer:
Bayonetta 1 och 2, Wonderful 101, DKC Tropical Freeze, Mario spelen, Pikmin 3 och Wind Waker HD om du inte lirat originalet.

Permalänk
Medlem

@Blewris:
Tack för ditt svar, har hittat Nintendo Wii U (vit) + Splatoon för 1990 på elgiganten, om jag har uppfattat rätt så behöver jag köpa 2st kontroller till detta för att kunna köra co op?
Samt att det är "bara" 8gb?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Skrivet av Elsmurfo:

Det svaret som står ovan från blewris är precis vad du ska gå efter, kunde inte skrivit det bättre själv. Däremot tycker jag att du borde tänka på att vissa spel kräver en annan typ av kontroll, som till exempel om du ska gå in på Wii läge för att spela Wii spel kan du då behöva en Wii/Wii U Remote Plus så att du kan navigera genom Wii menyn eftersom Wii konsolen och Wii spel använde sig av motion förut.

Om du inte bryr dig mycket för grafik, rekommenderar jag att du även provar Wii spel då det finns många klassiker som du förmodligen har missat. Det är till exempel Super Mario Galaxy, The Legend of Zelda Twilight Princess, LoZ Skyward Sword, Donkey Kong Country Returns, Punch Out, Metroid Prime Trilogy, och även Resident Evil 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

@Blewris:
Tack för ditt svar, har hittat Nintendo Wii U (vit) + Splatoon för 1990 på elgiganten, om jag har uppfattat rätt så behöver jag köpa 2st kontroller till detta för att kunna köra co op?

Du behöver endast köpa en extra kontroll för coop.
8gb, men det är nog bara 3gb som kan utnyttjas. Köp 32gb om du vill köpa lite spel på eshop, ett par indie-spel eller vc titlar tar snabbt upp 3gb. Kan ju tillägga att det går att koppla dit en extern-hdd eller usbsticka.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

@Blewris:

Gamepaden går att använda till allt så du behöver bara en extra kontroll.

OS etc tar ett par GB. Om du ska ha DLCn till mario kart så kommer du knappt ha nån plats kvar efter.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar..

Kompisen jag var hos hade en såndär PRO kontroll och en "gamla Wii" kontroll samt kontrollen med inbyggd skärm som ej användandes liggande på sidan..
Finns det någon anledning till detta?

Såg det fanns mariokart edition för 2900ish men frun säger att konsolen ska vara vit, går detta att lösa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Tack alla för era svar..

Kompisen jag var hos hade en såndär PRO kontroll och en "gamla Wii" kontroll samt kontrollen med inbyggd skärm som ej användandes liggande på sidan..

Såg det fanns mariokart edition för 2900ish men frun säger att konsolen ska vara vit, går detta att lösa?

Tyvärr är det bara 8GB modellen som är vit. 32GB är svart.
Den vita ska sluta säljas dock, så möjligt det kommer vit med 32GB senare...
Alternativen är att köpa den vita och sen en extern HD för lagring.
Vet inte hur mycket det stämmer för hemmabruk, men läst att den vita blir gulaktig efter ett tag. Inget jag sett själv.

Gamepaden (den med skärm) använder du till nästan alla spel. Dock är det en del som tycker den är för tung/otymplig så dom kör med en Pro kontroller istället. En del singleplayer spel kräver dock att du använder Gamepaden, samt en del fungerar bara med Remoten (vift pinnen). Står på spelen vilka kontroller som stöds.

För att komma igång och spela t ex Mario Kart för er så räcker det med Gamepaden som följer med och en extra Pro kontroller.
Hade börjat med det i alla fall.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

Någon som trivs med sin Wii U i stående läge med stöden? Då det blev väldigt trångt i och på min TV-bänk så fick jag spara lite utrymme genom att ställa upp den. Men ljudnivån från den har ökat ganska rejält.

Ikeas Lack-bänk för övrigt. HTPC, stereoförstärkare, Wii U + 2,5" HDD, PS3, PS4, Xbox One, 40" TV samt en ethernetswitch gör det lite tight hehe. PS3 står förvisso också upp men kommer troligen plockas bort snart nog, tror inte jag spelat något på den sedan september 2014 (Ni No Kuni, som jag dessvärre kom av mig ifrån/tröttnade på). Dags för en rymligare bänk kanske.

Permalänk
Skrivet av Elsmurfo:

Tack alla för era svar..

Tyvärr måste du välja den svarta (Premium) varianten om du vill få med tillbehören så som ställ för konsolen och gamepaden samt ett laddningställ för gamepaden. Sedan är det verkligen mer värt med 32 gb än 8 gb som du säkert har förstått. Om du köper den vita konsolen kan du då förvänta dig att det inte blir lätt och hitta vita PRO controller eller vita tillbehör då nästan alla tillbehören är svarta. Om du inte har något emot blandade färger som vit konsol med svart ställ och kontroller så är det bara att köra på.

Finns det någon här som kan bekräfta om Basic versionen medkommer med en separat sensorbar? Nu menar jag inte den "inbyggda" i gamepaden som de flesta brukar ge som svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyBlueberry:

Finns det någon här som kan bekräfta om Basic versionen medkommer med en separat sensorbar? Nu menar jag inte den "inbyggda" i gamepaden som de flesta brukar ge som svar.

Basic-modellen ska vara utan separat sensorbar. Dock går det att använda en sensorbar från en Wii om man har tillgång till en sådan. Tanken var ju likt Gamecube till Wii att man uppgraderar från Wii till Wii U och återanvänder Wiimotes och nunchucks samt sensorbar om man köpte Basic-modellen.

Det enda sättet att få en vit Wii U med en sensorbar ska vara att köpa en japansk vit Wii U Premium-modell. De har både vita och svarta Premium där borta, den vita har vad jag vet inte lanserats utanför Japan och då konsollen är regionsskyddad så går det heller inte att köpa en sådan och spela europeiska Wii U-titlar.

Permalänk

Jag köpte en basic

Sensorbar kostar någon hundring 100-200 kr.
Kör 3 st 8gb usb minnen till diverse spel som extra minne 70kr x 3

Så en basic med extra allt så får du räkna med ca 300 kr till. iallafall till en sensorbar.
Funkar fint med basic dock, och är lite snyggare iom att den är vit

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Är en gammal nintendo fan, och har även Wii U. Kan säga jag har inte spelat mycket på den konsolen. Köpte den mest för jag var nyfiken på ett par spel och den nya tekniken men ack så tråkigt det blev i längden.

Nu kommer väl snart nya zelda ut slutet 2015/2016, men funderar redan på att göra mig av med konsolen.

Tänk vad bra Wii U hade varit med spelutvecklare som på NES tiden.

Permalänk
Medlem

Någon som har problem när man sitter med laptopen vid sin sida och spelar med gamepaden? Antar att jag får problem då båda går på samma Wifi kanal eller något. Sitter ca 1.5 m ifrån Wii U:et så tror inte det är räckvidds problem.

Problemet är att bilden på gamepaden börjar hacka och spelet tappar mina inputs vilket kan t.ex. resultera i att jag dör i Mario 3D World.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyBlueberry:

Jag ser nu att Ganondorf finns tillgängligt hos de flesta onlinebutiker, rekommenderar att du kör på discshop då de erbjuder en allmän rabattkod på 25kr avdrag på varor över 100kr. Med en student länk kan du även få fri frakt, vilket innebär att du får Ganondorf för 124:- efter avdraget vilket är så bra som det kan bli. Jag såg också att Zero Suit Samus har äntligen kommit in i en enda butik som har de just nu, passa på ta ett exemplar då jag vet att de kommer bli svårare och få tag i framtiden. Du kommer ändå köpa någon gång, lika gärna få det gjort redan nu

Oj, glömde helt bort att svara på ditt inlägg ser jag nu. Blir ett köp framöver men ska passa på när jag köper något annat. Blir så mycket frakt.

De flesta av mina Amiibos har faktiskt köpts från Electroworld. Passat på när de haft 10% rabatt i kassan samt att köra på deras fraktfria alternativ. Nu är jag osäker på om de kommer få in Zero Suit Samus (som är den jag är mest sugen på) men avvaktar nog lite till. Men förr eller senare så!

Skrivet av lambdan:

Någon som har problem när man sitter med laptopen vid sin sida och spelar med gamepaden? Antar att jag får problem då båda går på samma Wifi kanal eller något. Sitter ca 1.5 m ifrån Wii U:et så tror inte det är räckvidds problem.

Problemet är att bilden på gamepaden börjar hacka och spelet tappar mina inputs vilket kan t.ex. resultera i att jag dör i Mario 3D World.

Prova inaktivera WiFi på din laptop medans alternativt byta kanal i din routers inställningar (om det alternativet finns på din modell dvs). Märker du av några problem med datorns nätverksanslutning medans? Och jag förmodar att problemet inte uppstår när din laptop inte är i närheten?

Själv har jag inte märkt av några problem men jag är osäker på om jag använt min Gamepad i närheten av min laptop. I närheten av surfplattor har den varit och kan inte minnas att jag märkt av något liknande problem. Fungerar även bra att sitta vid datorn eller ligga i sängen och spela med Gamepad och då har jag en dator och ett par skärmar emellan.

Räckvidden borde det inte vara iallafall men relaterat till WiFi då det är just WiFi som används mellan Wii U och Gamepad: http://www.polygon.com/2012/11/16/3653294/wii-u-range-test-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Min gamepad tappar syncen helt om jag har min mobil riktigt nära, under en meter. Laptop har jag dock inte märkt något problem med, men den är gammal o kör på 2,4GHz.
Gamepaden kör på 5GHz till WiiU enheten, så om din laptop/router använder det så kan det vara en ide att stänga av det och använda 2,4GHz istället.
Troligen därför som det trådlösa nätverket i WiiU bara stödjer 2,4GHz
Och även det borde stängas av och köra på lan adapter istället, speciellt om man ska spela online.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

@Gelantious: Jo min laptop kör på 802.11ac med 5GHz nätverk så det är väl det jag misstänkt isf. Jo jag borde köpa en sån där LAN adapter till Wii U:et, ibland är det helt omöjligt för mig att göra något online på den. Hem-menyn där man ser vad andra spelat funkar men eshoppen tar en evighet att connecta till och kan inte uppdatera spel ibland.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Någon som trivs med sin Wii U i stående läge med stöden? Då det blev väldigt trångt i och på min TV-bänk så fick jag spara lite utrymme genom att ställa upp den. Men ljudnivån från den har ökat ganska rejält.

Ikeas Lack-bänk för övrigt. HTPC, stereoförstärkare, Wii U + 2,5" HDD, PS3, PS4, Xbox One, 40" TV samt en ethernetswitch gör det lite tight hehe. PS3 står förvisso också upp men kommer troligen plockas bort snart nog, tror inte jag spelat något på den sedan september 2014 (Ni No Kuni, som jag dessvärre kom av mig ifrån/tröttnade på). Dags för en rymligare bänk kanske.

Min står upp ovanpå en liggande PS4. Tror aldrig jag haft WiiU:n liggande ner. Tycker inte den låter mycket, speciellt inte jmf med PS4:an som låter som ett tröskverk. Har du kollat så att den inte är igensatt med damm i luftintagen?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hurtigbullen:

Min står upp ovanpå en liggande PS4. Tror aldrig jag haft WiiU:n liggande ner. Tycker inte den låter mycket, speciellt inte jmf med PS4:an som låter som ett tröskverk. Har du kollat så att den inte är igensatt med damm i luftintagen?

Nä, den enda skillnaden är att den legat ner och sedan står upp. Det slog mig först senare att skivan såklart gav extra oljud i stående läge. När jag kör något från hårddisken så är den ungefär lika tyst som innan. Det blir nog att ställa ner den igen bara jag löser utrymmesproblemet på tvbänken hehe.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Jag köpte en basic

Sensorbar kostar någon hundring 100-200 kr.
Kör 3 st 8gb usb minnen till diverse spel som extra minne 70kr x 3

Så en basic med extra allt så får du räkna med ca 300 kr till. iallafall till en sensorbar.
Funkar fint med basic dock, och är lite snyggare iom att den är vit

Saknar du inte laddockan till gamepaden, eller fick du med den i basic?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Synd premium verisionen ej finns i vitt

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att spela online med sin WiiU? Kommer åt allt online förutom just att spela med andra. Får ett felmeddelande som antyder att jag har problem med min router. Har testat att följa guider för att öppna portar, DMZ, stänga av NAT och annat möjligt utan resultat. Någon här som har haft det och löst det? Måste jag köpa en ny router?

Någon här som har en skapligt billig router som leker snällt med WiiU? Behöver köptips

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har det precis tvärtom. Hade min liggandes först men den gav ifrån sig höga vibrerande ljud. Ställde den på högkant så lät den mycket mindre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Har en fråga beställde Super mario galaxy 1 och 2, än så länge bara fått hem tvåan.
Jag vill hellst inte köra tvåan förrän jag spelat igenom ettan gör jag rätt i det? Känns som att även om man inte behöver köra dom i följd pga story kanske man blir trött på ettan pga massa smågrejer som fixats i tvåan.

Skrivet av Eowyn:

Synd premium verisionen ej finns i vitt

Jag har för mig den finns i vitt fast inte importeras till Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 9070
32Gb