Permalänk
Medlem

Fujitsu NH532 SSD och svart skarm

Startar en ny trad om det har for att se om man kan fa nagra svar.

Har en Fujitsu NH532 och har kort med en SSD forut utan problem. Vad som hande den har gangen var att jag i BIOS, for att forsakra mig om att datorn startade fran SSDn och inte min vanliga HDD var att avaktivera alla startalternativ forutom boota fran SSD.

Nu startar datorn, allting snurrar igang men skarmen ar svart, inget BIOS kommer upp, ingen windows-logga. Det har verkar vara ett ganska vanligt problem, att nar man installerar en SSD sa blir skarmen svart, vilket man kan lasa om i vissa tradar men ingen har kommit fram till en losning (Eftersom att for dom flesta som fick problem hade garantin kvar och skickade bara tillbaka datorn) vilket jag inte har.

Har provat allt, tagit ut HDD, tagit ut SSD, anvant en kompis SSD med windows installerat, provat boota fran skiva och usb, provat koppla in en hdmi kabel fran en tv till datorn men ingenting har fungerat.

CMOS batteriet pa datorn sitter valdigt djupt och flera som anda fatt lost det har inte kunnat aterstalla BIOS pa det sattet. Vet inte om det skulle bli skillnad pa om man kopte ett helt nytt batteri?

Verkar inte heller finnas nagra jumpers pa moderkortet.

Hur kan jag aterstalla BIOS? Vilka tillvagagangssatt finns det? Nagon med samma problem?

Tack.

Permalänk
Skrivet av Papieren:

Startar en ny trad om det har for att se om man kan fa nagra svar.

Har en Fujitsu NH532 och har kort med en SSD forut utan problem. Vad som hande den har gangen var att jag i BIOS, for att forsakra mig om att datorn startade fran SSDn och inte min vanliga HDD var att avaktivera alla startalternativ forutom boota fran SSD.

Nu startar datorn, allting snurrar igang men skarmen ar svart, inget BIOS kommer upp, ingen windows-logga. Det har verkar vara ett ganska vanligt problem, att nar man installerar en SSD sa blir skarmen svart, vilket man kan lasa om i vissa tradar men ingen har kommit fram till en losning (Eftersom att for dom flesta som fick problem hade garantin kvar och skickade bara tillbaka datorn) vilket jag inte har.

Har provat allt, tagit ut HDD, tagit ut SSD, anvant en kompis SSD med windows installerat, provat boota fran skiva och usb, provat koppla in en hdmi kabel fran en tv till datorn men ingenting har fungerat.

CMOS batteriet pa datorn sitter valdigt djupt och flera som anda fatt lost det har inte kunnat aterstalla BIOS pa det sattet. Vet inte om det skulle bli skillnad pa om man kopte ett helt nytt batteri?

Verkar inte heller finnas nagra jumpers pa moderkortet.

Hur kan jag aterstalla BIOS? Vilka tillvagagangssatt finns det? Nagon med samma problem?

Tack.

kopplat in en extern skärm ? hur vet du att datorn går igång och att det inte bara är fläkten som snurrar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

kopplat in en extern skärm ? hur vet du att datorn går igång och att det inte bara är fläkten som snurrar.

Kopplat in en tvskarm har ingenting annat att koppla in med.

Det lyser och man hor hur den arbetar. Forstar inte heller hur den skulle gatt sonder av att jag bootade fran en SSD.

Permalänk
Skrivet av Papieren:

Kopplat in en tvskarm har ingenting annat att koppla in med.

Det lyser och man hor hur den arbetar. Forstar inte heller hur den skulle gatt sonder av att jag bootade fran en SSD.

om du använder Windows så finns ju oftast funktionen att ändra tangentbords-språk till svenska.
okej får du ingen bild till TV´n heller så är ju chansen större att det är grafikkortet/moderkortet det är fel på.
på vissa datorer så behöver man väl trycka in fn och någon F-tangent för att den ska växla skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du använder Windows så finns ju oftast funktionen att ändra tangentbords-språk till svenska.
okej får du ingen bild till TV´n heller så är ju chansen större att det är grafikkortet/moderkortet det är fel på.
på vissa datorer så behöver man väl trycka in fn och någon F-tangent för att den ska växla skärm.

Tangentbordet funkar inte som det ska. Ska forsoka fixa det senare. Ber om ursakt om det ar jobbigt att lasa.

Pa min dator sa ar det fn 10 men det funkade inte. Som jag sa, det har verkar vara ett vanligt problem med Fujitsu lifebook NH532 och SSD diskar. Last runt och folk som lyckats fa fram batteriet lyckades anda inte aterstalla bios. Kommer det garanteras resettas om man koper nytt cmos batteri?

Permalänk
Skrivet av Papieren:

Tangentbordet funkar inte som det ska. Ska forsoka fixa det senare. Ber om ursakt om det ar jobbigt att lasa.

Pa min dator sa ar det fn 10 men det funkade inte. Som jag sa, det har verkar vara ett vanligt problem med Fujitsu lifebook NH532 och SSD diskar. Last runt och folk som lyckats fa fram batteriet lyckades anda inte aterstalla bios. Kommer det garanteras resettas om man koper nytt cmos batteri?

nytt batteri och testa bränn en CD skiva med linux eller windows på så du kan testa utan ssd´n

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

nytt batteri och testa bränn en CD skiva med linux eller windows på så du kan testa utan ssd´n

Har redan provat med CD skiva och USB med bade SSD och vanlig mekanisk HDD, fungerade inte. Jag har alltsa avaktiverat (disable) bade HDD, lasa fran skiva och usb, sa det enda bios registrerar ar min SSD, men med den har datorn, vilket andra ocksa upplevt verkar det som, sa blir det nagot fel nar man installerar en SSD och kor windows fran den.

Permalänk

@Papieren: fast det var ju ssd som vra buggiga med den datormodellen.
varför har du stängt av boot from cd, usb, hdd ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Papieren: fast det var ju ssd som vra buggiga med den datormodellen.
varför har du stängt av boot from cd, usb, hdd ?

Jag visste inte det da, utan det fick jag reda pa efter jag googlat runt. Jag stangde av HDDN sen tror jag att jag rakat komma at att stanga av CD, sen fungerade inte usb sen tidigare.

Permalänk
Medlem

Ingen? Kommer att kope av nytt CMOS batteri aterstalla BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

Ingen? Kommer att kope av nytt CMOS batteri aterstalla BIOS?

Nej.

Om det inte hjälper att koppla ur laddaren, ta ut vanliga batteriet, ta ut CMOS batteriet och se till att allting är urladdat (trycka på strömknappen några gånger när allt ovan är urkopplat och låta den vara strömlös i 10 minuter) så hjälper det inte ett dugg, bara bortkastade pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Nej.

Om det inte hjälper att koppla ur laddaren, ta ut vanliga batteriet, ta ut CMOS batteriet och se till att allting är urladdat (trycka på strömknappen några gånger när allt ovan är urkopplat och låta den vara strömlös i 10 minuter) så hjälper det inte ett dugg, bara bortkastade pengar.

Vad gor man om det inte fungerar, kasserar datorn?

bump

Permalänk

Ditto

@Papieren: Hej! har exakt samma problem, min skärm blev svart när jag installerade win10 - har du någon lösning än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fighter1757:

@Papieren: Hej! har exakt samma problem, min skärm blev svart när jag installerade win10 - har du någon lösning än?

Kontakta CDON, beratta om ditt problem (Fler som kontaktar dom om problemet, och klagar med en vanlig ton, desto storre chans att dom tar det seriost). Du kommer fa som svar att du maste skicka in datorn till en auktoriserad fujitsuverkstad. Jag funderar pa om jag ska skicka in datorn, men inte kollat upp vad det kostar, eller hur dom faststaller vad felet beror pa (solklart fabriktionsfel, alla har ju samma problem)

Permalänk

@Papieren: Jag lyckades få min att starta 1 gång till genom att plocka isär datorn i minsta beståndsdel & allt ihop igen. Jag installerade windows 8.1pro på originalhårddisken via min stationära dator och väntade ca 10min med bärbara igång, den visade svart skärm igen efter uppdateringsomstart och sen dess har jag inte fått den att visa annat än svart skärm.

Jag funderade på att kanske beställa denna http://www.ebay.com/itm/BIOS-CHIP-for-FUJITSU-LifeBook-LH531-... men har ingen erfarenhet av att löda.

Bäst skulle säkert vara att försöka köpa ett nytt moderkort http://www.ebay.com/itm/BIOS-CHIP-for-FUJITSU-LifeBook-LH531-... men det blir ganska dyrt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fighter1757:

@Papieren: Jag lyckades få min att starta 1 gång till genom att plocka isär datorn i minsta beståndsdel & allt ihop igen. Jag installerade windows 8.1pro på originalhårddisken via min stationära dator och väntade ca 10min med bärbara igång, den visade svart skärm igen efter uppdateringsomstart och sen dess har jag inte fått den att visa annat än svart skärm.

Jag funderade på att kanske beställa denna http://www.ebay.com/itm/BIOS-CHIP-for-FUJITSU-LifeBook-LH531-... men har ingen erfarenhet av att löda.

Bäst skulle säkert vara att försöka köpa ett nytt moderkort http://www.ebay.com/itm/BIOS-CHIP-for-FUJITSU-LifeBook-LH531-... men det blir ganska dyrt...

Skulle du kunna prova detta som finns i denna guide? Fungerade inte for mig, men kanske for dig. Ska finnas en engelsk version i den stora traden om NH532.

Her er guiden:

Løsning på sort skærm og ingen ting ved tryk på start knap!

1. Tag strømmen fra
2. Vend bærbaren om
3. Pil batteriet ud
4. Fjern skruen og lågen foran RAM
5. Fjern de andre skruer som holder brugeradgangspanelet på plads. (Det panel hvor Windows stickeren sidder på)
6. Pil begge RAM stænger ud
7. Vend bærbaren om
8. Tryk 10 gange 1 sek på start knappen, tryk herefter 1 gang af 15 sek)
9. Vend bærbaren om igen
10. Sæt begge RAM stænger i igen
11. Vend bærbaren om
12. Sæt strøm til (ikke batteri)
13. Start bærbaren. Begge blå lys skulle gerne gå helt amok nu.
14. Efter ca. 5 sekunder, sluk bærbaren ved at holde start knappen inde.
15. Vend bærbaren om
16. Sæt alle lågene på igen, og skru skruerne i.
17. Sæt batteriet i og kontroller at opladeren stadig er sat til.
18. Start den som du plejer.

Permalänk

@Papieren: Detta funkade för mig... dock händer samma svart skärm igen så fort jag stänger av datorn, vilket gör att jag måste gå igenom startcykeln med att ta ut CMOS, RAM & HDD. Jag gjorde det enklare för mig genom att klippa bort en del av plasten med avbitare där batteriet ligger, så att jag snabbare får ut det varje gång jag vill starta datorn (obs, har ett hål i datorns botten nu). Jag tror nog du kan klara av att få igång din också ifall du fösöker tillräkligt intensivt, jag hade i princip redan gett upp, men testade i allafall, tog nog dock ca 10 min innan datorn "kom på", i bland tar det upp till en halv timme med svart skärm.

Permalänk
Medlem

Har också en NH532 och problem med windows 10. Det jag har kommit fram till är att det verkar vara nått skit med drivrutinerna till Intel Graphics 4000 som gör att det blir svart skärm. Jag har startat i felsäkert läge och gjort disable på den enheten och sen avinstallerat den från enhetshanteraren. Nvidia-enheten ska vara enable fortfarande.
Nu funkar det att få en bild i alla fall men däremot har jag lite andra buggar, som att datorn låser sig helt plötsligt efter en stund men har inte hunnit undersöka detta närmare.
Men prova att avaktivare Intel Graphics och se om det hjälper för er också som har problem..

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat till Windows 10 och får också svart skärm på den bärbara datorns skärm. Däremot fungerar skärm kopplad via Hdmi-porten.

Windowsknappen+P fungerar inte, då Windows inte känner av datorns skärm alls. Jag har inte provat att avaktivera Intel-kortet ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@swedtap: Min har också problem med att datorn låser sig efter 5min användning... inget annat att göra än att starta om datorn -och då vips är skärmen svart igen!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fighter1757:

Hur fick du ut batteriet? Har inte vagat oppna upp datorn helt annu. Vet inte hur man gar till vaga efter att ha oppna upp hela baksidan. Enligt den danska guiden ska man ju bara ta ut stora batteriet och ramminnena, av vad jag kan forsta (?)

Skrivet av Gnisch:

Jag vill bara tipsa er, om det redan inte sagts ännu om att uppdatera BIOS till datorn, det löste många problem med svart skärm och konstiga överlämningar mellan intel/nvidia-chippen.

Btw, slängde in en SSD i min för kanske 1 år sen nu, gav nytt liv i datorn, still going strong, mycket bra datorköp tycker jag, trotts att åren gått nu.

Sag du det har? Har du provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

Hur fick du ut batteriet? Har inte vagat oppna upp datorn helt annu. Vet inte hur man gar till vaga efter att ha oppna upp hela baksidan. Enligt den danska guiden ska man ju bara ta ut stora batteriet och ramminnena, av vad jag kan forsta (?)

Sag du det har? Har du provat?

Jajjemän, fungerar jättebra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Har samma problem med Svågerns NH532.. Core i3-2350m / Inte HD3000.. Windows 7 original på den, Hade samma problem när ja installerade Win 8 på den när de släpptes, Men de löstes i BIOS 1.14.. Har dock samma problem nu när ja uppdaterade till Win10, Med bios version 1.14.. -.-

Nån som har nån lösning ? Har provat Disablat intel grafiken o avinstallerat den, Men de funkade inte..

Varje gång ja håller in power o startar den i felsäkert läge, Så får ja upp att den återställs för att uppdateringar inte kunde installeras..

Enda som gjorts är en ny ren installation av win 7, kört alla drivare från Deskupdate, Sen uppdaterat till Win 10 Home från ISO, efter de blev de svart.. -.-

Edit: Har iaf fått snurr på den nu, Dock måste ja inaktivera Nvidia kortet för att ja ska få bild, Vilken kan va lite struligt för min svåger om han/Win uppdaterar drivarna till det och aktiverar de igen.. -.-

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk

CMOS-BATTERIET

@Fighter1757: var exakt sitter cmos-batteriet.....trodde det satt på ovansidan...var klippte du upp plasten...har lossat det mesta,men ser inget batteri....så sitter det på baksidan,så vore det bra att veta var jag ska titta....hur batteriet ser ut??runt? ER NYBÖRJARE,men blev något fel med bios,och vill prova att nollställa de ,genom att plocka ur batteriet....Tacksam för svar...

Permalänk

Hittade inte cmos batteriet

Satt tillbaka allt på plats ,efter misslyckat försök att hitta batteriet.....kanske det sitter under plasten nede till höger,der det er ventilationshål.....funderar på att klippa upp det,som ett sista desperat försök,att återställa bios,som det blev något fel med,efter ett misslyckat försök att installera windows 10......det gick efter många försök att få det installerat,men efter diverse uppdateringar,startade jag om pc,och då startade den i felsäkert läge....gick in i bios,och tittade lite...gjorde någon ändring,för att få den starta med dvd,men ångrade meg,og satt det på ladda standard läget,så det inte blev några ändringar,--valde sedan sluta+stäng av....sedan er skärmen svart,och den första blåa lampan lyser+andra om laddaren er i....hör dvd startar,plus några andra ljud,men svart skärm,och vill inte göra något mera....hoppades på att hitta batteriet,för att nollställa biosen,men hittade det inte....varför gömma det så väl......så om någon vet var det sitter,så ska jag försöka att klippa upp plasten.....troligtvis i nedre högra hörnet,och för att komma dit,måste väl allting bort??? tyckte ner jag lös der att det er någonting gult der inne....lite tråkigt att klippa sönder plasten,men skära till en svart plast skydd,och limma över...ev..svart vävtejp...hehe.......tacksam för svar....er okunnig på detta område,och vill inte betala flera tusen för att ev få det lagat,ner jag köpte den 2013-för 2990kr.....

Permalänk

rev isär hela laptoppen

Blev så förbannad,att jag lyckades att riva hela pc.......så idiotiskt ställe att gömma batteri på....varför inte ha en lucka ,som går att demontera...nej då,de vill inte att man ska kunna göra det själv,utan betala 1000lappar för att få det gjort......väntar en halvtimme med att sätta i batteriet,och funkar inte detta,så blir det att krossa denna j¤vla laptop......Ger besked ifall jag lyckas få liv i den..hehe

Permalänk

Fick ihop den men nej..

Var rätt så lätt att plocka isär/ihop den,och ända skillnaden var att den 3:e dvd lampan lyser några sekunder ,men inte de andra....svart skärm,men hör harddrive starta+dvd,men inget pip....den här tråden verkar död,och ni har väl kastat eran laptop....tar nog bara 20 minuter att riva den igen,för ev.byta batteriet,men troligtvis ingen mening......så lärde meg i alla fall att skruva lite,och blev förvånad att jag grejade det,men funkar ju inte trots slitet........

Permalänk

Jag lägger min på is till vintern, beställer då kanske denhär ifall jag har ork http://www.laptop-boards.com/fujitsu-lifebook-n532-laptop-mot...
Jag köpte redan en ny dator http://www.mindfactory.de/product_info.php/Notebook-17-3Zoll-...

Permalänk

Tog ur cmos batteriet,och fick den att starta..

Tror inte det er sant,men har lyckats efter 100 omstarter+tryckte på alla knapparna,mm
kom till skärmen för datum inställning
valde inte att gå in i bios,utan tryckte f1
valde sedan att installera windows 8 igen,och er väl en inbyggd original patron med fabriksinställningarna
allting funkar perfekt igen,och har slutfört installationen+gjort en säkerhetskopi..
har inte cmos batteriet i just nu,og nästan alla skruvarna er lösa....men den funkar..
ska inte uppdatera till windows 8.1-eller windows 10,utan köra vidare med original,der jag vet att den fungerar perfekt,..
ville bara dela med meg,och er faktiskt enkelt att klyva den.....3 gånger har jag öppnat den,och sista gången provade jag att ta bort batteriet hellt........Og nu funkar den perfekt......prövade att starta om=inga problem.Så lycklig,och vill nån av er veta exakt var batteriet sitter,så er det bara att fråga........

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte detta är relaterat till Geforce-drivrutinerna. Jag har 8.1 på min NH532, och den senaste version som går att installera är 350.12. Försöker jag uppdatera till någon nyare version hamnar den i "svart skärm efter boot". Jag lyckas bara komma ur det läget genom att starta om i felsäkert läge och avinstallera grafikdrivrutinerna och installera om 350.12 igen.

Jag skulle gissa att anledningen till "svart skärm" med Windows 10 är att Windows 10-installationen automatiskt skickar med en "för ny" Geforce-drivrutin, som vår kära Fujitsu-maskin inte tycker om.

Ni som har uppgraderat och fått svart skärm, har ni testat att starta om Windows 10 i felsäkert läge och avinstallera Geforce-drivrutinen?