Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Sådär, efter att ha avinstallerat det gamla UXStyle och installerat in det igen, så funkar custom theme igen

"NightHawk F22 Dark Theme" söker man på eller så kan man dra hem det på http://nighthawk-f22.deviantart.com/art/Windows-8-1-Update1-RTM-Dark-Aero-409206911
Ihop med UXStyle från http://www.uxstyle.com

Det enda som jag inte lyckats med är ändra så att det blir vit text i titeln på appar/Windows nya inställningsfönster samt utforskaren t.ex. men eftersom jag kör DirectoryOpus som filhanterare så funkar det bra där iaf. Sen är det ju inte jättefint med den grå outlinen på fönstren, men det kanske kommer i en annan patch så man kan få svart eller väldigt mörkgrått där också...

Med Explorer som aktivt fönster blir titeltexten svart/mörkgrå:

Med Dopus som aktivt fönster blir texten vit som den ska enligt temat:

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av barr1:

Blir inte klok på hur detta fungerar. Jag lyckades uppgradera och aktivera mitt WIN10 från WIN7. Efter att det var aktiverat så gjorde jag genast en omformatering, men hur aktiverar jag nu Windows 10 igen? Aktiveringen vägrar mata in min gamla Windows 7-key.

Du ska inte skriva in din nyckel för Windows 7. Aktiveringsservrarna är överlastade så ta det lugnt tills anstormningen avtagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Du ska inte skriva in din nyckel för Windows 7. Aktiveringsservrarna är överlastade så ta det lugnt tills anstormningen avtagit.

Jo jag har förstått detta, men jag har inte ens aktiveringsknappen som jag hade tidigare. Men får låta det vara och se om det gör det av sig själv senare. Surt bara då man inte kan ändra något i Windows utan säger bara "You need to activate Windows before you can personalize your PC.".

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Intressant bild, och väldigt oroväckande riktning av hur ett OS fungerar, och det här låter värre än det EA gjorde.
Massan kunde ju påverka EA och deras EULA som man godkände till BF3, frågan är om det går nu eller är det helt kört?

Skrivet av str8forthakill:

-Windows 10... är en gratis nedgradering från en retail licens till en generisk nyckel låst till ditt moderkort (värre än OEM, kan inte flyttas).
-Admin saknar admin rättigheter
-Extremt påträngande sekretessavtal där microsoft ger sig själv rätt att läsa och kopiera dina privata filer och email samt hur du använder program, och dela dem med anonyma tredje parter.
-Går ej att stänga av windows update, den startar om din dator vare sig du vill eller inte
-Startmenyn är skitdålig och går inte att anpassa alls, måste använda tredjeparts startmeny
-Listfärger är kritvit, går ej att ändra utan fulhack.

... nej det blir en uppgradering till Windows 7 igen.

Oerhört märkligt att nu när så pass många testat windows 10 innan den nu släppts och att inte fler höjer på ögonbrynen över bla. detta integritetskränkande förfarande, man kan ju undra om flertalet win10 beta testare är köpta av Microsoft...

Skrivet av CrazyAngelDude:

Vad är poängen med att kunna skjuta upp installationen av Windows 10 om den ändå tvingar mig att uppgradera när jag startar om datorn?

Poängen är väl att vi inte ska ha någon kontroll över våran dator eftersom vi inte vet vårt bästa och då är det lika bra att strunta i vad vi tycker om det ens finns ett val.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Oerhört märkligt att nu när så pass många testat windows 10 innan den nu släppts och att inte fler höjer på ögonbrynen över bla. detta integritetskränkande förfarande, man kan ju undra om flertalet win10 beta testare är köpta av Microsoft...

Snarare så att de gått på Microsofts marknadsföring om hur bra Windows 10 med DX12 (DirectX 12) är, hur det lyfter prestandan i spel med "820% ökning " Stardock: 820 procent bättre prestanda med DirectX 12 "", och såklart att det är "gratis" (Du betalar med hela ditt privata liv, allt du skriver, ger dem tillgång till all din information, filer osv).

Microsoft är bra på att fortsätta gräva sig ner i backen, likt Vista, W8/W8.1 flopparna, och nu floppande W10..

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd

Det är tråkigt att man inte kan bestämma över när man ska ladda ner och installera uppdateringar.

Sen så tycker jag inte om att man måste använda sin av hotmail konton är man ska logga in på os och så tycker jag inte om appar då jag tycker att sånt ska bara finnas på mobilen och inte på dator.

För mig blir det Windows 7 tills dom kommer med nya uppdatera till Windows 10 som fixar sånt som jag stör mig på.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

Gjorde en upgrade och inte en ren installation men för mig funkade det direkt. Använder du 2015 versionen?

Japp, 2015. Menar du en upgrade av Kaspersky? Går inte för mig då jag formaterade datorn för Win 10 Men jag ska försöka igen senare idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zxhosting:

Sen så tycker jag inte om att man måste använda sin av hotmail konton är man ska logga in på os och så tycker jag inte om appar då jag tycker att sånt ska bara finnas på mobilen och inte på dator.

Du har fel. Man måste inte använda sin hotmail när man ska logga in på Windows 10. Det går utmärkt med ett lokalt konto istället.

Skrivet av Sifear:

Har du lyckat aktivera Strejf? Tycker du lyckats med det mesta vad det gäller Windows

Ja till slut kunde jag aktivera tjejens laptop med.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med netflix i edge? Får bara upp "Ett oväntat fel uppstod. Läs in sidan igen och försök en gång till" Funkar fint i andra läsare.

Permalänk
Medlem

I jämförelse med te x GNOME shell 3.16 är det klumpigt och fult som stryk. Sen blandar dom inställningar hej vilt mellan gammal o modern ui.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoVeL1337:

INGET LJUD!! Får ej ut ljud via mina högtalare. Men får ljud via hdmi-kabeln till min tv om jag ställer om ljudet dit. Någon med samma problem?

Får liknande problem då Windows verkar tappa ljudinställningarna i kontrollpanelen så Surfaren tror att det är via den ljudet ska gå istället för min externa skärm. Har även problem med att det inte går att se på YouTube-videos eller spela upp videofilmer lokalt, för att det laggar ur totalt. Kopplat in externa skärmen via Surfade Pro 3 dockan med miniDP -> DP.

Permalänk
Medlem

Hmm, rätt säker på att Sweclockers gick ut med någon nyhet för länge sedan straxt innan lanseringen av Windows 7, att Microsoft skulle slopa 32bit versioner av Windows, att Win7 var sista gången. Ingen annan som minns det?

Visa signatur

Skärm: Samsung Odyssey G9 • Moderkort: ASRock X870 Pro RS • CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D @ 4.7GHz • RAM: G.Skill Trident Neo DDR5 6000MHz 32GB • GPU: ASUS GeForce RTX 5090 TUF • SSD: Samsung 970 Evo 2TB • HDD: WD Black 4TB

Permalänk
Avstängd

"The BitLocker recovery key for your device is automatically backed up online in your Microsoft OneDrive account."

Fra internett et sted: "Realize that in the USA under the "third party doctrine" this means that you have ZERO expectation of privacy in your encryption key."

"We will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary to: 1. comply with applicable law or respond to valid legal process, including from law enforcement or other government agencies; (...) 4. protect the rights or property of Microsoft, including enforcing the terms governing the use of the services - however, if we receive information indicating that someone is using our services to traffic in stolen intellectual or physical property of Microsoft, we will not inspect a customer's private content ourselves, but we may refer the matter to law enforcement."

https://www.microsoft.com/en-us/privacystatement/default.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Det var ju inte riktigt min fråga!
Enligt microsoft så skulle alla även dom som hade piratversioner få uppdatera och få en legitim version av windows.
Och det är min fråga på det du citerade.

jag har haft min Win 7 "lagliga" version och har då uppdaterat till Windows 10 i natt, ser inget om att jag ej skulle ha en legetim version
och inget om att jag måste aktivera dvs att den redan ska vara aktiverad.

Permalänk

Jag använder lokalt konto lika bra, du behöver inte logga in på ditt microsoft konto.

Skrivet av zxhosting:

Det är tråkigt att man inte kan bestämma över när man ska ladda ner och installera uppdateringar.

För mig blir det Windows 7 tills dom kommer med nya uppdatera till Windows 10 som fixar sånt som jag stör mig på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk

Självklart så finns det några små buggat saker och start menyn fungera mycket snabbare nu efter jag hade startade om datorn.
Jag kunde inte ens använda mig av sökfunktion eller startmenyn överhuvudtaget sen de laggade till så gjorde en omstart.
Jag hoppas dock att Samsung Magician gör en uppdatering för mitt SSD, Rapid Mode är lite ostabilit.
The Witcher 3 såg mycket snyggare, kunde inte ser så mycket skillnad.
Tyvärr så kör man på 970 series grafikkort så har inte kunnat testa på den nya upplösningen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Skrivet av JoVeL1337:

INGET LJUD!! Får ej ut ljud via mina högtalare. Men får ljud via hdmi-kabeln till min tv om jag ställer om ljudet dit. Någon med samma problem?

Jag har liknande problem. Datorn känner inte igen headset längre, vissa ljud kommer i headsetet och vissa kommer ut genom högtalarna. Har inte hittat någon lösning ännu...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Silver | ASRock P67 Extreme6 REV B3 | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwagcoRe:

Funkar inte alls det där för mig. Hade varit kul med Cortana.

Kanske behövs engelska i OS också, för jag vägrar köra på svenska även om alla regionala inställningar är sätta på Sverige.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått uppgradering via Windows Update, det är väl där man måste uppgradera först antar jag innan ens nyckel blir Windows 10? Om jag använder MediaCreationToolx64 blir de samma sak om jag tar upgrade där?

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Jag ursäktade alla developer/preview versioner rätt mycket.
Jag tänkte att "säkerligen så har dom låst just denna saken p.g.a. dom vill testa den ordentligt" etc. etc.

Men nu när man efter åtskilliga timmar med pro versionen inser att preview=skarp så blir jag nästan mörkrädd !
T.ex. att man inte riktigt är administratör.
Försök t.ex att ta bort en fil som "trusted installer" äger, jag har inte hittat ett sätt.
Inte ens PRO versionen tillåter en att konfigurera uppdateringart som man vill.

Och den enorma mängden bloat som MS pushar på oss och som inte går att ta bort.
Deras nya musik tjänst t.ex. eller xbox saken som ingen bett om, eller store, mail, OneNote maps (wtf?) som ingen sansad människa kommer använda, för att bara nämna ett fåtal exempel.
Det är bokstavligt talat ingen av standard apparna jag vill använda och därför inte vill ha på min dator.

jag var nästan enbart positiv när 9926 släpptes.
Allt var rent och bloatfritt, precis som ett OS skall vara.
Men det blev värre och värre för att slutligen hamna exakt där det inte skulle vara =(

Nåja, W7 har support till 2020 sägs det.
Kanske MS har släppt nån SP innan dess som gör W10 attraktivt igen.
För just nu så är det ingenting som lockar mig.

Permalänk
Medlem

Läste att windows 10 använder sig en generic key och är låst till maskinen. Då undrar jag: Kommer man kunna flytta över sitt windows 10 till en ny dator? Tänkte nämligen köpa en ny om ett litet tag. Ska man vänta med att uppgradera då, så att man inte behöver köpa det igen?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

@jonas9003:
Hade också samma problem.

Högerklicka på ljudsymbolen nere till höger.
Väl uppspelningsenheter.
Aktivera den du vill använda, själv avaktiverade jag HDMI då win10 hade favoriserat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubfish:

Hej Allihop!
Nu är jag en glad chubba igen.
Allt har löst sig! Jag hade problem med att få min produktnyckel aktiverad efter att ha uppdaterat till Windows 10. Jag uppdaterade sedan ominstallerade jag datorn för en ren windows installation.

Där var tabben. Efter detta så klagade aktiveringenstjänsten( om jag kan kalla det det ) att min nyckel inte var giltig. Vilket gjorde mig förbannad hehe.

Efter att ha blåst hårddisken igen o installerat windows 8.1 som min nyckel gäller för, så uppdaterade jag till windows 10. Nu är allt RENT, en fräsch installation i mina ögon och nu har jag faktiskt fått knappen "ACTIVATE" tillgänglig. Den knapp som andra har spammat o tillslut fått sin aktivering. Den hade jag inte tidigare utan jag hade bara "Change Product key". Datorn och win10 har nu äntligen fattat att min key var legit.

Hoppas detta kan hjälpa nån som gjort samma "misstag" som jag

Förövrigt gillar jag flowet som Win10 har. Allt känns rätt göttigt.
NU äntligen blir det att installera diverse program o spel man tidigare använt sig av o testa vidare.

Du skulle använt den inbyggda reset funktionen i Windows 10 efter uppgraderingen i stället så hade du sparat många timmars jobb. Det blir precis samma sak som att göra en ren installation! Den ligger under Settings\Update & Security.

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Alltså.. En fråga till er som gjort detta.. Om jag får upp denna bild: http://www.ladda-upp.se/tumnagel/rvfbhjznazqvjx/ Och sedan väljer att klicka på "OK, nu fortsätter vi" kan jag verkligen sen som det står på punkt 3 välja själv när jag vill uppgradera? Vilka alternativ ges? Eller rullar det igång vid omstart då? För som CrazyAngelDude skrev här i tråden "Vad är poängen med att kunna skjuta upp installationen av Windows 10 om den ändå tvingar mig att uppgradera när jag startar om datorn?"

Om du inte vill installera just nu låt bara bli den.
Mitt tips är att endast peta på den när du verkligen vill uppdatera. Jag sköt up upp det på en dator medans en annan installerade vid omstart.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Permalänk

Min maskin har jag backat till win8.1 igen. Mot lokalt AD och inloggad AD-användare fungerade inte startmenyn. Lokala konton fungerade. Tröttsamt. Avvaktar en stund.

Permalänk
Medlem

Brände ISO till skiva tog bort allt och än så länge inga problem

Enda jag saknar är comodo brandvägg inte klarar förhoppningsvis kommer det senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag har fortfarande inte fått uppgradering via Windows Update, det är väl där man måste uppgradera först antar jag innan ens nyckel blir Windows 10? Om jag använder MediaCreationToolx64 blir de samma sak om jag tar upgrade där?

Blir exakt samma vilket massor har bekräftat i tråden.
Kör på media creation tool du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag ursäktade alla developer/preview versioner rätt mycket.
Jag tänkte att "säkerligen så har dom låst just denna saken p.g.a. dom vill testa den ordentligt" etc. etc.

Men nu när man efter åtskilliga timmar med pro versionen inser att preview=skarp så blir jag nästan mörkrädd !
T.ex. att man inte riktigt är administratör.
Försök t.ex att ta bort en fil som "trusted installer" äger, jag har inte hittat ett sätt.
Inte ens PRO versionen tillåter en att konfigurera uppdateringart som man vill.

Och den enorma mängden bloat som MS pushar på oss och som inte går att ta bort.
Deras nya musik tjänst t.ex. eller xbox saken som ingen bett om, eller store, mail, OneNote maps (wtf?) som ingen sansad människa kommer använda, för att bara nämna ett fåtal exempel.
Det är bokstavligt talat ingen av standard apparna jag vill använda och därför inte vill ha på min dator.

jag var nästan enbart positiv när 9926 släpptes.
Allt var rent och bloatfritt, precis som ett OS skall vara.
Men det blev värre och värre för att slutligen hamna exakt där det inte skulle vara =(

Nåja, W7 har support till 2020 sägs det.
Kanske MS har släppt nån SP innan dess som gör W10 attraktivt igen.
För just nu så är det ingenting som lockar mig.

Ditt första problem har jag en lösning på. Blir som i Windows 7.

1. Open Registry Editor.

2. Navigate to the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

3. In the right pane, modify the value of the EnableLUA DWORD value and set it to 0

Detta gör underverk, allt körs som administratör. För att se om det fungerar efter att du startat om så skriv CMD i startmenyn och starta detta genom att bara klicka på den. Står det då "Administratör" i rubriken för kommandotolken så har det fungerat.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

nVidia kontrollpanelen fungerar inte för mig i win10. Geforce exp fungerar dock fint med version 2.5.12.11. Någon med liknande problem? Jag gillar det nya utseendet, verkligen!

Webbläsaren edge verkar lovande också.

Edit: Efter att laddat ner senaste vanliga grafikdrivrutinen (trots att jag redan hade senaste geforce exp) och installerat så fungerar även kontrollpanelen nu. Härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Ditt första problem har jag en lösning på. Blir som i Windows 7.

1. Open Registry Editor.

2. Navigate to the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

3. In the right pane, modify the value of the EnableLUA DWORD value and set it to 0

Detta gör underverk, allt körs som administratör. För att se om det fungerar efter att du startat om så skriv CMD i startmenyn och starta detta genom att bara klicka på den. Står det då "Administratör" i rubriken för kommandotolken så har det fungerat.

Tack för input.
Men tåget har gått redan, ger det ingen till chans förrän jag är säker på att jag kan få det exakt som jag vill ha det.

F.ö. så finns det tydligen eventuellt en möjlighet att ta bort standardappar:
http://www.tenforums.com/general-discussion/7695-info-regardi...
Men nu har jag inte längre någon W10 installation så jag kan inte testa själv.