Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ändra språket är en så enorm tråd nu, så behövs FAQ klistrad tråd. Kommer inte ihåg hur det löstes dock, men svaret ska finnas här prova sök här eller på google.

En sån tråd har jag börjat med att skapa här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1380464-samlingstrad-fo...

Har också haft kontakt med redaktionen. Om tråden är bra så kan den bli klistrad med lite tur, så ni får gärna hjälpa till med att fylla på info som jag kan lägga till i första inlägget!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Testat på annan hårdvara, i för sig virtuellt med en en aktiverad Windows 8.1 nyckel (dator uppdaterad till win 10 och där är licensen giltig). Den ville inte ta cd nyckeln, men vet inte om det beror på serverbelastning eller inte (felkoden visade inget vettigt när jag sökte i alla fall).

Provar jag att luska fram nyckeln i windows 10 så är det helt ny nyckel, dock dom två program jag provat visar två olika CD nycklar Så vet i katten hur MS tänkt ut det hela. Ska prova i morgon även med nyckel jag får ut ur windows 10

Detta är från windows 8 pro till windows 10 pro, vet inte exakt vad min win 8 nycken kallas för (uppgraderings nyckel från windows 7 i alla fall från början). Så vet inte om det är OEM/retail eller något i mellan

Jag är också lite nyfiken på hur detta fungerar, om nyckeln till slut kommer bli exakt den samma när Microsofts servrar har fått andas lite mera, eller om nycklarna alltid kommer att vara annorlunda. Vem vet, Microsoft kanske inte vill att man ska bry sig om nyckel alls längre utan bara lite på att det ska fungera med att vara knutet till moderkortet?

Edit: Såg nu att det blev dubbelinlägg från mig där jag citerar samma användare! Komiskt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erikl567:

Vart står det att den delar med vänner till vänner till vänner ... ? Den delar med det som det står i inställningarna, dina DIREKTA kontakter, direkta facebookvänner ...etc, INTE ALLA.

Om dina vänner har delningen på så delas deras eventuella inställningar, inte ditt wifi som laddats ned krypterat.

Läs till exempel arstechnica:
http://arstechnica.com/gadgets/2015/07/wi-fi-sense-in-windows...

"Microsoft says that Wi-Fi Sense only shares your passwords with direct friends/contacts, and not friends-of-friends. So, for example, if Adam shares a passkey with Beth via Wi-Fi Sense, Beth cannot then use Wi-Fi Sense to share Adam's passkey with her friend Cathleen."

Jag tror han menade så här: Du får besök av en kompis/släkt/vänner som inte är i din Outlook/Skype/Facebook-kontaktlista. Du ger dom ditt lösenord till ditt Wifi och de matar in det i sin Win10-dator och ansluter och allt är frid och fröjd. Dock så av någon outgrundlig anledning så slår dom på WiFi Sense på sin WiFi-anslutning. Nu så delas passcode till ditt WiFi-nätverk ut till deras vänner (Windows kan ju inte veta att det inte är "deras" nätverk).

Problemet med detta scenario är:

- Om du delar med dig ditt riktiga lösenord till dom så är ditt nätverk redan osäkert. Kom ihåg att det lösenordet dessutom ger access till allt på nätverket, inte som WiFi Sense som endast ger access till internet.

- De måste aktivt leta upp toggle för att slå på WiFiSense sharing på sin dator. Jag får inte upp detta direkt när man ansluter till ett nätverk utan man måste gå in under Nätverk/WiFi/Hanera nätverksinställningar och scrolla längst ner på sidan för att slå på det för det aktiva nätverket. Det krävs alltså mycket av denna personen och är inget som görs av misstag.

- Fortfarande så är det ingen som har access till ditt lösenord, bara en genererad token. Fram tills någon kan visa att det går att få fram lösenordet via denna token så kommer jag inte oroa mig.

- Anslutningen fungerar som ett gästnätverk. Precis som hos routrar som har denna funktion så ska det innebära att det separeras från resten av dina anslutna enheter. Kan det hackas? Kanske. Man ska aldrig säga aldrig men jag kommer inte vara oroligare än med en routers gästnätverk.

Som jag ser det så är detta en utmärkt funktion om du tillfälligt vill ge några vänner access utan att behöva ge ut ett lösenord. Jag skulle själv troligtvis använda det tillsammans med en routers gästnätverk ändå men för de som inte har den möjligheten i sin router så kan detta öka säkerheten något då de inte behöver ge ut ett lösen och access till hela sitt nätverk. Nu tror jag denna funktion ändå knappast kommer användas mkt förrän en stor majoritet bytt till Win10.

Men jag har svårt att riktigt hänga på all denna "himlen håller på falla ner"-retorik som används för funktionen. Jag är dock van, tycker det är så vid varje Windows-lansering ända sedan Windows 95.

Jag har uppdaterat en Surface 3 + kör Win10 Tp på min ASus laptop och några andra burkar och hittills är jag väldigt nöjd. Jag gillar nya startmenyn skarpt. Jag har börjat ordna upp ikonerna så att jag har exakt de jag vill där snabbt tillgängliga. Men samtidigt har jag snabb access till alla appar/program precis som hos Win7.

Några här i tråden har hävdat att Win10 nergraderas efter ett år så man inte kan installera om den och att Retail blir OEM trots att det länkats till text hos MS som säger motsatsen. Har ni några faktiska källor och uttalanden från Microsoft som belägger detta?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tycker det fungerar bra. Dock så funkar inte Edge och Facebook bra ihop. Fryser efter har bläddrat igenom en stund och drar väldigt mycket ram.

Permalänk
Medlem

Jag har själv inga problem med Edge och just Facebook, men en del andra sidor fungerar inte direkt optimalt. Sen är det vissa smågrejer med Edge som, jag antar är buggar?

Jag kan ex. inte dra en flik och släppa den på en annan skärm direkt, utan först så lägger sig den fliken på den ursprungliga skärmen och så måste jag dra den igen. Ett mindre problem men lite störande så. Såna lite småfix hoppas jag kommer till Edge snart för på det stora hela är jag mycket nöjd.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis en ren installation från iso.
Aktiverades direkt. Klickade på "hoppa över" när installationen frågade efter produktnyckel. Jag har dock gjort en uppdatering från 8.1 Pro innan så den hittar nog min dator hos MS servrar. Nyckeln är den välkända nyckeln som gällde för insiders (slutar på 3V66T). Sen har jag ju en 8.1-nyckel sparad i BIOS.

Med http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html#Downl... kan ni kolla er nyckel.

Permalänk
Medlem

Fungerade ypperligt att göra en helt ren installation av min HP-laptop från 2012 (HP Pavilion dv6-6c81eo Entertainment Notebook PC). Behövde inte manuellt hämta/installera en enda drivrutin! Helt jävla otroligt! Minns uppgraderingen från Windows 7 till 8, satt i 2 dagar och försökte få sakerna att fungera korrekt.

Sitter nu och synkar hem 124 GB med filer från OneDrive (givetvis är allt krypterat med Boxcryptor!).

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Skrivet av Taskman:

Om du inte vill installera just nu låt bara bli den.
Mitt tips är att endast peta på den när du verkligen vill uppdatera. Jag sköt up upp det på en dator medans en annan installerade vid omstart.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Tack för svar.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Tjenare jag har haft såhär ett tag nuhttp://gyazo.com/9d80417ec6f57e5de82c8f32781fdfa7.
Kan jag ladda ner Windows 10 ison filen och sen använda min windows 8.1 kod eller måste jag uppdatera till windows 10 genom windows uppdate först,innan min windows 8.1 blir registrerad :)?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Kör mediacreator tool för win 10 så laddas det ner direkt och installerar

Skulle älskat om det funkade, men 'something happened'..

Kan ana att Windows 10 är neddummat för de "speciella" användarna, vilket tyvärr råkar vara majoriteten av användarna,
när ett problem inte ens kan felsökas varför deras "mediacreator tool" inte fungerar.

Dom skulle nog väntat med lanseringen en månad till.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar skalningen? Sitter med Nvidia 980 + en amh 399u (4k skärm) och det hade vart trevligt med litte bättre stöd än i win7

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Jag gjorde detta precis innan jag la mig igår. Provade lite grann efter det men stötte inte på några problem. I mitt fall var det Utorrent som inte ville ladda ner då den inte hade rättighet om jag inte alltid valde att köra som administratör. Efteråt gick det att köra på som vanligt.

Inte testat det men än så långe så funkar allt jag installerat förutom Shadowplay.

Installerade program

Och varje gång jag startar datorn så kan jag anpassa fasten jag inte har aktiverat än, det låser sig några minuter senare och blir låst så som det ska.

Roligt

Och viktigast av allt är att drag&drop funkar.

Äntligen

Förutom allt NSA this NSA that så är jag faktiskt nöjd, och kan kanske till och med använda min W7U licens.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan tyvärr vara så ja, home är väl inte tänkt att användas när man kör med group policys.

Dock såg jag ett annat ex man ska kunna gå in på aktivitetshanteraren fliken system och avaktivera windows där får se om det funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Skulle älskat om det funkade, men 'something happened'..

Kan ana att Windows 10 är neddummat för de "speciella" användarna, vilket tyvärr råkar vara majoriteten av användarna,
när ett problem inte ens kan felsökas varför deras "mediacreator tool" inte fungerar.

Dom skulle nog väntat med lanseringen en månad till.

Inte så att du sitter på 32 bits OS och försöker göra en 64 bit iso ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Min volym är också lägre.
Och jag kör optisk från inbyggda ljudkortet till förstärkare.
Rätt störigt då jag behöver dra på en aning mer på förstärkaren för att få samma ljud som på w8.1/w7.

Ska testa lite andra realtek drivers imorgon o se om det blir bättre.

Tyckte mitt ljud också var lite skumt. I högtalarna blev det mycket högre ljud (via moderkortet). Men via hörlurarna (Asus xonar) så blev det lite lägre.
Samtidigt tycker jag Groove Music har väldigt dålig ljudkvalité. Spelar jag upp via något annat program tex MPC lät det bättre.
Sedan hackade mitt ljud till 2-3 gånger igårkväll. Men det kanske kan vara pga det där Xonar Unified Drivers jag använder.

F.ö gillar jag Win10. Fick även igång Cortana direkt efter installation. Vet dock inte vad jag ska med henne till
Däremot känner jag att Win10 inte var värt besväret att installera (fick installera om Win8 och Win10 totalt 5ggr innan min aktivering lyckades).
En patch till Win 8.1 med denna startmeny och dx12 hade räckt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Yepp!

Windows 10-uppgradering reserverad.
"Vi meddelar dig när uppgraderingen kan installeras på datorn".

Men jag har inte brådis, mest intressant när det nu väl tänks dyka upp.

Vad jag förstått så rullar Microsoft ut uppgraderingen beroende på vad man har för hårdvara. Så om dom känner av att man har viss hårdvara där drivrutinerna inte riktigt är helt hundra ännu så väntar dom med att uppgradera just den datorn. De som har hårdvara som blev mycket testat under testperioden och där det finns drivrutiner som fungerar bra fick Windows 10 redan igår. Det är inte först till kvarn beroende på när man bokade Windows 10.

Jag väntar också på min uppgradering, har inte heller brådis. Jag kommer inte tvinga en installation som många här verkar ha gjort. Då kanske man får vissa problem med drivrutiner osv tills de släpps.

Källa:

Om klippet inte börjar vid 3:38 så kan du spola manuellt till den tidpunkten där de snackar om just detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skyflyer:

Vad jag förstått så rullar Microsoft ut uppgraderingen beroende på vad man har för hårdvara. Så om dom känner av att man har viss hårdvara där drivrutinerna inte riktigt är helt hundra ännu så väntar dom med att uppgradera just den datorn. De som har hårdvara som blev mycket testat under testperioden och där det finns drivrutiner som fungerar bra fick Windows 10 redan igår. Det är inte först till kvarn beroende på när man bokade Windows 10.

Jag väntar också på min uppgradering, har inte heller brådis. Jag kommer inte tvinga en installation som många här verkar ha gjort. Då kanske man får vissa problem med drivrutiner osv tills de släpps.

Källa: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EDG...

Om klippet inte börjar vid 3:38 så kan du spola manuellt till den tidpunkten där de snackar om just detta.

Man rullar ut beroende på hårdvara men också beroende på när du bokade det. De som bokade först har förtur.

Windows 10 är nu installerat på 14 miljoner datorer och enligt Microsoft är det "väldigt, väldigt många i kö".

http://www.theverge.com/2015/7/30/9077145/windows-10-14-milli...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte alls bra för mig, massa problem att installera Windows 10. När man väl har fixat det så är det massa problem med att installera drivrutiner till 970. B.net vägrar ladda ner Starcraft 2 fastän man har fullt fungerande internet.

Så nä, jag går tillbaka till Windows 8.1 för tillfället tills MS fixar allt. Är grymt besviken när Windows 7, Windows 8 och 8.1 har fungerat klockrent för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Wi-Fi Sense på Windows 10

Wi-Fi Sense hade jag inte hört talas om men finns på Windows Phone sedan tidigare. Googlade det och stängde av det direkt.

Detta elände delar alltså ut din wi-fi-uppkoppling med dina kontakter på Facebook, Outlook.com och Skype. Du bestämmer naturligtvis om du vill dela med dig av ditt Wi-Fi eller inte, men jag som har slitit ut många foliehattar vid det här laget gillar inte detta. För mig osar detta tillägget mer en säkerhetsrisk än användbarhet.

Wi-Fi Sense delar förvisso inte ut lösenordet ordagrant men eländet är aktivt "från scratch" så du måste stänga av det själv. Som flera skriver på nätet så är Microsoft gärna ute efter kontaktinfo och kontaktmönster från Fejan då MS inte äger fejan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hokulv:

Wi-Fi Sense hade jag inte hört talas om men finns på Windows Phone sedan tidigare. Googlade det och stängde av det direkt.

Verkar som man ska få en fråga om man vill dela ut nätverket första gången man ansluter till det. Men hur vet man att någon på tillfälligt besök kommer ihåg det.

Annars verkar det finnas en oerhört "smarta" lösningen att lägga till '_optout_nomap' på nätverkets SSID. optout stänger av Wi-Fi Sense för nätverket och nomap stänger av Google's motsvarighet.

https://krebsonsecurity.com/2015/07/windows-10-shares-your-wi...
https://nakedsecurity.sophos.com/2015/07/01/windows-10-wi-fi-...

Permalänk
Medlem

jag har väl haft problem tre gånger än så länge. Två gånger har WoW krashat med error ACCESS_VIOLATION, the memory could not be "read". Och igår fick jag min första bluescreen med error MEMORY_MANAGER.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

det här med privacy och stänga av lite saker, hittar man allt settings\privacy eller har jag missat något då? tycker att folk pratat om fler saker än det jag hittar där.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det här med privacy och stänga av lite saker, hittar man allt settings\privacy eller har jag missat något då? tycker att folk pratat om fler saker än det jag hittar där.

Samma här, blir att läsa på/googla en del.
Finns massor att stänga av har jag förstått.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Lego Master

Eftersom jag inte lyckas med uppgraderingen (får en massa konstiga fel jag inte hittar nåt på via Güggle), så blir det att dra ner i Win8.1 ISO, blåsa C och installera om Win8.1 för att sen initiera uppgraderingen till Win10. Tur man går på semester idag, det kommer fan ta hela helgen att få ordning på detta. Satt halva kvällen igår för att sortera ut det jag vill spara, samt gjorde en straight up klon av hela C:\-SSDn.

Det här var fan för mycket strul för min smak.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

BAra jag som inte ens fått uppdateringen än? Står att de skickar ut uppdateringen i klumpar, och att de säger till när det är min tur. Cryeye på den.

Visa signatur

Coraliiine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coraline:

BAra jag som inte ens fått uppdateringen än? Står att de skickar ut uppdateringen i klumpar, och att de säger till när det är min tur. Cryeye på den.

Jag gjorde detta:
http://pocketnow.com/2015/07/29/force-windows-10-update

Efter kanske 5 minuter så fick jag en popup om att min installation fanns att hämta. Vet inte om det var pågrund av det där i länken eller om det var en tillfällighet. Jag har hur som helst Windows 10 nu och allt fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem

Saknar Addblock i Edge, var en riktigt jobbig installation för mig men efter att allt är på plats nu så älskar jag W10, syncar bra med min Lumia 1520.

Och den inbyggda email-appen är bra!

Permalänk
Medlem

Tycker 10.an blir bättre och bättre för varje dag

Permalänk
Medlem

Saknar att man inte kan lägga till en genväg i startmenu, använder ett excel dokument väldigt ofta och det hade varit gott med att ha den i startmenyn. Men nu måste den ligga på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

med denna kan du dölja t.ex. nvidia.. går att göra med powershell också
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

kolla gärna vad du hittar i gpedit.msc angående winupdate

Tack men orkar inte hålla på med "fixar". Har hållit på så förut men tycker inte det är värt det. Speciellt när saker återställs efter en uppdatering. >.<