Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Många undrar om man kan byta hårdvara & köra vidare med Win10 man fått "gratis", enligt microsoft så ska det gå.

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=wi...

Testat på annan hårdvara, i för sig virtuellt med en en aktiverad Windows 8.1 nyckel (dator uppdaterad till win 10 och där är licensen giltig). Den ville inte ta cd nyckeln, men vet inte om det beror på serverbelastning eller inte (felkoden visade inget vettigt när jag sökte i alla fall).

Provar jag att luska fram nyckeln i windows 10 så är det helt ny nyckel, dock dom två program jag provat visar två olika CD nycklar Så vet i katten hur MS tänkt ut det hela. Ska prova i morgon även med nyckel jag får ut ur windows 10

Detta är från windows 8 pro till windows 10 pro, vet inte exakt vad min win 8 nycken kallas för (uppgraderings nyckel från windows 7 i alla fall från början). Så vet inte om det är OEM/retail eller något i mellan

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kan man stänga av Defender helt och hållet om ett annat antivirus installeras?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några överdrivna problem dock 1 sak irriterar jag mig på som jag inte tycks hitta lösning till. Förr hade jag ca 18 volym av 100 när jag satt med headset:et vid datorn. Skulle jag se på film från sängen så drog jag kanske upp det till 50-60. Nu sitter jag på 100 när jag lyssnar på music i headset:et och det är inte alls högt, så kan inte se på film från sängen längre..

Någon som vet varför volymen är sänkt på något sätt?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Högt tryck på MS servrar. Försök aktivera lite då och då så går det nog snart

Vissa har fått trycka minst 20 gånger

Jag kan inte försöka det står bara "Den här produktnyckeln fungerar inte. Kontakta butiken eller företaget du köpte Windows av, eller köp en nyckel av Microsoft"
Det är som sagt inte första gången jag har redan aktiverat den en gång det är nu vid Clean install det ska ju automatiskt va aktiverat om jag förstått rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BecaHa:

Jag kan inte försöka det står bara "Den här produktnyckeln fungerar inte. Kontakta butiken eller företaget du köpte Windows av, eller köp en nyckel av Microsoft"
Det är som sagt inte första gången jag har redan aktiverat den en gång det är nu vid Clean install det ska ju automatiskt va aktiverat om jag förstått rätt?

Du lär köra uppgradering först via windows update. Eller via ISO filen uppgradera befintligt system annars så blir inte din gamla nyckel en Win 10 nyckel

Permalänk
Avstängd

@Bazisten: Testade två olika uppgraderingar, inget Clean install, från USB. Står på hemsidan att man måste boota från usb men det går lika bra att uppdatera inne i Windows. Men då måste man ta bort att datorn kan boota från en USB annars får man vakta hela installationen och dra ut stickan vid varje omstart.

Enda "datorn" jag backat tillbaka till Windows 8 är Windowsplattan från Kina. Toutchen blev galen och plattan obruklig. Inga problem att återställa inne i Windows om man valt uppgraderings-alternativet och inte gjort en Clean install.

En Lenovo Yoga och en Acer Laptop med pekskärm kvar att prova uppdatera men det får man nog ta en annan gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Du lär köra uppgradering först via windows update. Eller via ISO filen uppgradera befintligt system annars så blir inte din gamla nyckel en Win 10 nyckel

Som jag sa tidigare så har jag redan uppdaterat till Win10 via windows update, AKTIVERAT den SEN gjort en Clean install kanske finns något jag måste göra för att få till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Kör via ISO uppgradera välj uppgradera befintligt system

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Efter det kan ni fixa så ISO till USB så ni kan göra en clean install

Slipper ni vänta på windows update

Håller på att ladda ner nu

Är säkert skrivet i tråden hundra gånger... men finns det någon vänlig själ som kan länka någon guide på hur man gör en iso usb och clean install på windows 10.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av BecaHa:

Som jag sa tidigare så har jag redan uppdaterat till Win10 via windows update, AKTIVERAT den SEN gjort en Clean install kanske finns något jag måste göra för att få till det.

Då ska inte Windows klaga på att inte nyckeln är giltlig

Permalänk
Medlem

Jag väntar också. Anar att det blivit något strul.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vill ni stänga av automatiska uppdateringar helt eller kunna ställa in uppdateringarna på samma sätt som innan så följ dessa tips.
http://www.markspcsolution.com/2014/11/disable-automatic-upda...

Har stängt av uppdateringarna helt på min VB installation och det ser ut att fungera, får dock vänta någon dag att se om man själv kan uppdatera när man vill.

Efter ändringarna får man nog starta om datorn och sedan skall det står under avancerade inställningar att automatiska uppdateringar är inaktiverade av din organisation, om man stänga av dom helt dvs.

gpedit.msc funkar inte för mig?

Permalänk
Medlem

Både bra och dåligt med Windows 10.
På en del burkar så rekommenderar jag inte 10:an.

Negativt som jag upptäckt än så länge:
En del drivrutiner är inte anpassade och massor av minnesläckor uppstår.
Mer minne förbrukas på i stort sett alla burkar.
Chrome blir segt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av -MARTIN-:

Håller på att ladda ner nu

Är säkert skrivet i tråden hundra gånger... men finns det någon vänlig själ som kan länka någon guide på hur man gör en iso usb och clean install på windows 10.

Du gör det via MediaCreationToolx64 som du får ner för att installera Windows 10. Välj alternativet med USB så följer du Guiden bara

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Kan man stänga av Defender helt och hållet om ett annat antivirus installeras?

Gå till tjänster och stäng av Windows Defender tjänsterna men normalt brukar Windows Defender stänga sig automatiskt om det finns ett antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

gpedit.msc funkar inte för mig?

På vilket sätt fungerar det inte och har du pro eller home av W10?

Permalänk
Medlem

downloading win 10 24% yiiiiiii

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk

Anonnser i Windows 10

Kommer annonser att bli en störande faktor i Windows 10?
Windows 8 kunde det dyka upp annonser på skrivbordet som mina ögon beskådade var oberoende av webbläsarens annonser.
Samt i gratis appar. I länken nedan står det om annonser i gratis appar.

http://hothardware.com/news/microsofts-big-hidden-windows-8-feature-builtin-advertising

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag har inte haft några överdrivna problem dock 1 sak irriterar jag mig på som jag inte tycks hitta lösning till. Förr hade jag ca 18 volym av 100 när jag satt med headset:et vid datorn. Skulle jag se på film från sängen så drog jag kanske upp det till 50-60. Nu sitter jag på 100 när jag lyssnar på music i headset:et och det är inte alls högt, så kan inte se på film från sängen längre..

Min volym är också lägre.
Och jag kör optisk från inbyggda ljudkortet till förstärkare.
Rätt störigt då jag behöver dra på en aning mer på förstärkaren för att få samma ljud som på w8.1/w7.

Ska testa lite andra realtek drivers imorgon o se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Så vad gör man åt den kassa jävla uppskalningen ? steam på 2560x1440 är ju suddigare än koskit :<

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Måste vara bugg i drivers, sett flera med problem. Kör HDMI (kanske inte drabbat) och inte märkt problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Jag blir tokig!

Har försökt uppdatera nu med media creation verktyget men det funkar inte att behålla appar eftersom jag har engelskt språk på mitt Windows 8 nu. Det första alternativet är greyed out.

någon som stött på samma problem och löst det utan att behöva ta bort alla appar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshifavorite-94:

Kommer annonser att bli en störande faktor i Windows 10?
Windows 8 kunde det dyka upp annonser på skrivbordet som mina ögon beskådade var oberoende av webbläsarens annonser.
Samt i gratis appar. I länken nedan står det om annonser i gratis appar.

http://hothardware.com/news/microsofts-big-hidden-windows-8-feature-builtin-advertising

Där i länken dyker det upp i appar, men inte sett en enda i win 8 eller win 10. Använder inte modern heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

På vilket sätt fungerar det inte och har du pro eller home av W10?

Antar det inte funkar på home då

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulan880:

Jag blir tokig!

Har försökt uppdatera nu med media creation verktyget men det funkar inte att behålla appar eftersom jag har engelskt språk på mitt Windows 8 nu. Det första alternativet är greyed out.

någon som stött på samma problem och löst det utan att behöva ta bort alla appar?

Skickades från m.sweclockers.com

Ändra språket är en så enorm tråd nu, så behövs FAQ klistrad tråd. Kommer inte ihåg hur det löstes dock, men svaret ska finnas här prova sök här eller på google.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Får fan inte min Nvidia drivrutin att funka...

Jag gjorde följande:

1. Display Driver Sweeper i safe mode
2. Installera sen som vanligt.

Funkar klockers!

Låter som något med drivrutinen.
Jag har ingen skillnad alls på ljudet. Startade till och med upp windows med samma inställningar jag hade innan.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Hej nån som kan hjälpa mig? jag installerade från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
Innan hade jag win 7 home, när det står installationen är 68% då släckts skärmen och jag väntade i flera timmar sedan stängde jag av datorn. Startar igen men det går inte att logga in på windows för det fortfarande svart i skärmen. Brände skivan och försöka installera från skivan men det går inte heller. Va ska jag göra?

Permalänk
Medlem

prefering for intallation

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Antar det inte funkar på home då

Kan tyvärr vara så ja, home är väl inte tänkt att användas när man kör med group policys.

Permalänk

@BecaHa:

Prova tryck "Go to Store"-knappen. Efter det aktiverades min.

Permalänk
Medlem

Går det att gå tillbaka till win 8.1 från win10 och tillbaka igen? Verkar som jag måste fixa lite drivrutiner då mitt internet slutade funka när jag uppdaterade?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 350D PSU: Corsair AX 760W 80+ Platinum Modulär MB: ASUS MAXIMUS VI GENE CPU: Intel Core i7 4770K, Corsair H110 GPU: Asus GTX 780 Direct CUII SSD: Samsung 840 EVO 500gb HD: 3TB WD Green Skärm: ASUS 27" PB278Q 2560x1440