Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Skrivet av lenowin:

Någon mer som uppdagat något så enkelt som att "NumLock"
avaktiveras vid omstart?!
Har aldrig behövt aktivera det under de år man haft win 7.

Vänligen, vänligen behåll ämnet i tråden! Detta har jag både skrivit i första inlägget och ett flertal gånger i tråden.
Frågor kring inställningar och användande i Windows 10 kan man beröra i andra trådar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

Några frågor

Hej, jag har några frågor om någon kan svara:
1. Jag kör Windows 7 home premium och fått en ikon om att jag kan uppgradera till windows 10. Jag vill inte ha något krångel med datorn, är det säkert att göra den där uppgraderingen?
2. Jag har HDD nu men skulle vilja ha windows på en SDD , om jag köper en sådan och uppgraderar till windows 10 kan jag välja att få den direkt på SDD?

Permalänk
Skrivet av Cyperdyne68:

Hej, jag har några frågor om någon kan svara:
1. Jag kör Windows 7 home premium och fått en ikon om att jag kan uppgradera till windows 10. Jag vill inte ha något krångel med datorn, är det säkert att göra den där uppgraderingen?
2. Jag har HDD nu men skulle vilja ha windows på en SDD , om jag köper en sådan och uppgraderar till windows 10 kan jag välja att få den direkt på SDD?

Ja så länge du har aktiverat Windows 10, så kan du göra ren installation.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Så jag väljer installera och kan direkt välja plats för installationen? Eller måste jag ladda hem först, aktivera och sedan flytta?

Permalänk
Skrivet av Cyperdyne68:

Så jag väljer installera och kan direkt välja plats för installationen? Eller måste jag ladda hem först, aktivera och sedan flytta?

Efter att du har uppgraderat och aktiverat så rekommenderar jag dig att göra en ny installation av Windows 10 på din SSD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag tror du kan få bättre svar på det i andra trådar. I den här tråden behandlar vi endast problem kring uppgradering till Windows 10, inte konfigurering när man har ett fungerande Windows 10.

Sorry klasvonklas - Var inte meningen att avvika från ämnet i din tråd.
Har letat men inte hittat någon tråd som berör frågor om konfiguration och andra relaterade frågor så jag tänkte passa på att fråga er som här som redan vet lite mer.

Kanske får göra en egen tråd då

Permalänk

Problemen hopar sig...
Efter att först ha fått "Something Happened / Något hände" så provade jag att ladda ner win10 på en annan dator och skapa en installation på USB. Med denna kom jag längre men installationen misslyckades med nåt meddelande om BOOT och SAFE_OS. Så nu har jag väntat några dagar och idag fick jag uppgraderingen via Windows update, men tyvärr inte tredje gången gillt för nu får jag följande:

Ännu ett hjälpsamt felmeddelande...

Fattar inte dethär... MS vill att alla ska byta till Win10 men varför i hela fridens namn har dom gjort ett så dåligt installationsprogram? Jag verkar ju inte vara den enda som har stora problem liksom

Nu känner jag att jag har provat allt, några tips ?

Permalänk
Skrivet av MatrimVidz:

Problemen hopar sig...
Efter att först ha fått "Something Happened / Något hände" så provade jag att ladda ner win10 på en annan dator och skapa en installation på USB. Med denna kom jag längre men installationen misslyckades med nåt meddelande om BOOT och SAFE_OS. Så nu har jag väntat några dagar och idag fick jag uppgraderingen via Windows update, men tyvärr inte tredje gången gillt för nu får jag följande:
http://i60.tinypic.com/33vc2me.png

Fattar inte dethär... MS vill att alla ska byta till Win10 men varför i hela fridens namn har dom gjort ett så dåligt installationsprogram? Jag verkar ju inte vara den enda som har stora problem liksom

Detta https://support.microsoft.com/sv-se/kb/971058 hjälper inte det

Testa detta

1. Browse to "C:\Windows\SoftwareDistribution\Download" and delete the contents of the folder.
2. Press Windows key + X > Click Command Prompt (Admin) then type "wuauclt.exe /updatenow".

Hit Enter

3. Open Control Panel > Windows Update and Windows 10 should begin downloading..

Press Windows key + X

Click Command Prompt (Admin)

Type in at the prompt OR Copy and Paste these one at a time : (Hit enter after each)

Dism /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

Dism /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Detta är en annan lösning https://support.microsoft.com/en-us/kb/929833
Du kör CMD som administratör och kör sfc /scannow

Finns mer här http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Skrivet av DDD123:

Sorry klasvonklas - Var inte meningen att avvika från ämnet i din tråd.
Har letat men inte hittat någon tråd som berör frågor om konfiguration och andra relaterade frågor så jag tänkte passa på att fråga er som här som redan vet lite mer.

Kanske får göra en egen tråd då

Det är ingen fara
Du kan prova att skriva här och se om du får något svar, annars får du göra en ny tråd.

Skrivet av MatrimVidz:

Problemen hopar sig...
http://i60.tinypic.com/33vc2me.png

Det Broken-arrow tipsar om vet jag inte om det fungerar, men jag kan tänka mig att det hjälper.
Det jag kan tänka mig är problemet är korrupta filer som jag har talat om flertalet gånger i tråden, och tror även jag nämnt det i andra trådar. En "enkel" lösning kan vara att först göra en nyinstallation av det OS man ska uppgradera från och sedan göra uppgraderingen till Windows 10. Tror som sagt att det kan ha med korrupta filer att göra, framför allt som installationen har ett par år på nacken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har installerat Windows 10 pro från mitt tidigare 8.1 PRO och har stött på några STORA problem.

Jag kan inte gå in i någon sorts inställningar. Jag kan inte gå in på skärminställningar. Ingenting som har med Windows att göra kan jag göra. Det enda som fungerar är startmenyn och mina tidigare program.

Jag vill kontrollera så att jag faktiskt fått 64 bitars pro och att licensen gått igenom men kan inte kika då när jag startar inställningar försvinner det lika snabbt som det kommer upp.

Jag hittar ingen lösning för detta efter lite googlande. Det jag har testat är givetvis att starta om datorn, logga in och ut på mitt Microsoft-konto och försöka hitta olika sätt att ta mig in till kontrollpanelen.

Jag anser att det här hör till tråden då det handlar om installationen som uppenbarligen inte gått igenom som den ska.

Så ingen tror att det är OT.
Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat till Windows 10 med mina filer etc från win 8.1. Men eftersom jag inte gjort en formatering på säkert 1.5 år så tänkte jag göra det nu. Dock funkar det inte att "Resetta min dator", när jag klickar på remove everything så kommer det fram "There was a problem resetting your PC, no changes were made".

Hjälp någon!

Visa signatur

MOBO: Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE | RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | GPU: Asrock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming OC 24GB | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylning: Thermalright Peerless Assassin 120 | Skärm: 42" OLED 4K LG C3 | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder V2 X Hyperspeed | SSD: Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB | PSU: NZXT C1000 1000W ATX 3.1 | Chassi: be quiet! Shadow Base 800 FX | OS: Windows 11 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

@oblivian:

Samma sak hände mig. Skulle till jobb sen så jag startade om datorn och sket i det. Ska prova igen när jag är ledig.

Har det löst sig för dig nu?

Permalänk
Skrivet av Waloth:

Jag har installerat Windows 10 pro från mitt tidigare 8.1 PRO och har stött på några STORA problem.

Jag kan inte gå in i någon sorts inställningar. Jag kan inte gå in på skärminställningar. Ingenting som har med Windows att göra kan jag göra. Det enda som fungerar är startmenyn och mina tidigare program.

Jag vill kontrollera så att jag faktiskt fått 64 bitars pro och att licensen gått igenom men kan inte kika då när jag startar inställningar försvinner det lika snabbt som det kommer upp.

Jag hittar ingen lösning för detta efter lite googlande. Det jag har testat är givetvis att starta om datorn, logga in och ut på mitt Microsoft-konto och försöka hitta olika sätt att ta mig in till kontrollpanelen.

Jag anser att det här hör till tråden då det handlar om installationen som uppenbarligen inte gått igenom som den ska.

Låter som liknande fel som hände mig, tror helt enkelt din gamla installation spökar. Reset är troligen lösningen (hjälpte mig och datorn blev något snabbare på kuppen).

Men du behöver spara det viktigaste på annan plats då. Alla program som försvinner läggs i en fil med länkar (så du vet vad du har haft installerat innan).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!
Problem med aktiveringen.
Jag gjorde en uppdatering från mitt retail Windows 7 förra veckan och igår krasha mitt moderkort som jag nu har bytt ut.
Ringde Microsoft supporten som sa att jag var tvungen att installera om Windows 7 för att sen efter det göra uppgraderingen till Windows 10 igen. Suck, någon annan som kanske råkat ut får samma scenario och har något annat tips?
Känns jäkligt onödigt att göra en till nyinstallation samt uppdatering :/

Eller måste jag nu bita i det sura äpplet o följa deras råd?

Visa signatur

//Hallon

Intel i5 4690K - ASUS Z97-A - KFA2 GeForce GTX1080 EX OC 8GB - 8GB Cruicial BallistixSport - Samsung 128GB SSD PRO - EVGA Super Nova 750W

Permalänk
Medlem

Vad roligt, då uppdatera jag till Windows 10 men det fungerar ju SKIT! Jag kan inte komma in på startmenyn för när jag drar muspekaren dit så förvandlas muspekaren bara till "ladda symbolen", alltså rund ring som går runt så att säga. Vissa ikoner syns inte heller som klockan. Jag kan starta en webbläsare genom ikonerna på skrivbordet. Men flikarna kommer inte upp nere till häger om startmenyn som de skall göra. Testat att starta om/stänga av datorn men det är samma skit.

Vad gör jag? Ska jag bli tvungen att installera om skiten och testa igen.....

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Skrivet av Hallon83:

Hej!
Problem med aktiveringen.
Jag gjorde en uppdatering från mitt retail Windows 7 förra veckan och igår krasha mitt moderkort som jag nu har bytt ut.
Ringde Microsoft supporten som sa att jag var tvungen att installera om Windows 7 för att sen efter det göra uppgraderingen till Windows 10 igen. Suck, någon annan som kanske råkat ut får samma scenario och har något annat tips?
Känns jäkligt onödigt att göra en till nyinstallation samt uppdatering :/

Eller måste jag nu bita i det sura äpplet o följa deras råd?

Jupp tyvärr är det så ja. Du får ju ingen egen CD nyckel. Frågan är vad som händer efter juli nästa år.

Skrivet av Locos:

Vad roligt, då uppdatera jag till Windows 10 men det fungerar ju SKIT! Jag kan inte komma in på startmenyn för när jag drar muspekaren dit så förvandlas muspekaren bara till "ladda symbolen", alltså rund ring som går runt så att säga. Vissa ikoner syns inte heller som klockan. Jag kan starta en webbläsare genom ikonerna på skrivbordet. Men flikarna kommer inte upp nere till häger om startmenyn som de skall göra. Testat att starta om/stänga av datorn men det är samma skit.

Vad gör jag? Ska jag bli tvungen att installera om skiten och testa igen.....

Reset ska hjälpa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter som liknande fel som hände mig, tror helt enkelt din gamla installation spökar. Reset är troligen lösningen (hjälpte mig och datorn blev något snabbare på kuppen).

Men du behöver spara det viktigaste på annan plats då. Alla program som försvinner läggs i en fil med länkar (så du vet vad du har haft installerat innan).

Med reset menar du den inbyggda i Windows då? För den kommer jag inte åt då allt kraschar. Det enda jag tror jag kan göra med sånt är en helt ny installation vilket känns surt.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Skrivet av Waloth:

Med reset menar du den inbyggda i Windows då? För den kommer jag inte åt då allt kraschar. Det enda jag tror jag kan göra med sånt är en helt ny installation vilket känns surt.

Ja och du kan inte se om den blivit aktiverad heller, du kan ju prova att chansa på ren installation då från USB (om nyckeln har registers ihop med moderkortet).

Annars får du ta dryga vägen och installera om win 7 och göra om allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jupp tyvärr är det så ja. Du får ju ingen egen CD nyckel. Frågan är vad som händer efter juli nästa år.

Reset ska hjälpa.

Hur gör jag en reset då?Lite borta vad du menar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Skrivet av Locos:

Hur gör jag en reset då?Lite borta vad du menar med det.

Startmenyn>inställningar>sen tror jag det är konto du ska in i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev visst en dubbelpost där.Men jag kommer ju inte i i startmenyn....Är det bara att installera om?Känns sådär roligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Locos:

Blev visst en dubbelpost där.Men jag kommer ju inte i i startmenyn....Är det bara att installera om?Känns sådär roligt.

Ja verkar vara det enda ja. Nu fick jag problmet också, rätt typiskt (har ju fungerat fint tills idag).

Hittade detta https://www.techmesto.com/fix-start-menu-broken-windows-10-te... kan ju vara värt ett försök innan ominstallation i alla fall (fungerade inte för mig tyvärr).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

svart skärm installation windows 10

Min dator med windows 7, fastnar med svart skärm vid installation av windows 10, allt går fint i början och det laddar som det ska, men sista momentet av installationen , så fastnar systemet med svart skärm. Musen är död med tangentbordet lyser, skärmen visar att det är på, (skärmen lyser upp) efter tredje installationen så lät jag datorn vara i svartskärms läget ett bra tag, men då återställde den bara till den tidigare windows. vad ska jag göra?

mvh Patrik

Visa signatur

MK Asus P8P67 PRO Socket 1155, P67, ATX, B3|SSD 120GB Corsair SATA 2.5, Force Series|Intel® Core™ i7 2600K 3.4 GHz|Corsair 8GB DDR31600MHz|Gigabyte Geforce GTX 580|XFX 750W|Antec KÜHLER H2O620CPU liquid cooling

Permalänk
Skrivet av lillpack:

Min dator med windows 7, fastnar med svart skärm vid installation av windows 10, allt går fint i början och det laddar som det ska, men sista momentet av installationen , så fastnar systemet med svart skärm. Musen är död med tangentbordet lyser, skärmen visar att det är på, (skärmen lyser upp) efter tredje installationen så lät jag datorn vara i svartskärms läget ett bra tag, men då återställde den bara till den tidigare windows. vad ska jag göra?

mvh Patrik

Pröva detta, kan som sagt vara att oset är trasigt. Rekomderade sen ren ominstallation, jag fick problem med min installation efter ett par dagar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag behöver hjälp med aktivering. Jag uppdaterade från 8.1 till 10 med windows update och allt gick bra.
När jag kom in i windows 10 så ville jag blåsa rent allt för jag hade lite bloatware och partioner. Jag sitter på en Asus bärbar.
Så klart glömde jag att aktivera windows 10. Jag tankade ner iso filen på usb och installerade om allt och formaterade.
Sen nu får jag 0xC004C003 att min nyckel är blockad. Jag har försökt att återställa datorn via dem "gömda" partitonerna som finns på datorn men det går inte. Jag har ingen windows 8.1 nyckel för allt finns ju på hårddisken. Fick inte med någon skiva när jag köpte datorn.

Hur gör jag? Måste jag köpa windows 10 nu?

Edit: Såg nu inne på diskhantering att mina återställningspartitoner är tomma :/ en på 20gb och en på 600mb.

Permalänk
Skrivet av Beji:

Tjena! Jag behöver hjälp med aktivering. Jag uppdaterade från 8.1 till 10 med windows update och allt gick bra.
När jag kom in i windows 10 så ville jag blåsa rent allt för jag hade lite bloatware och partioner. Jag sitter på en Asus bärbar.
Så klart glömde jag att aktivera windows 10. Jag tankade ner iso filen på usb och installerade om allt och formaterade.
Sen nu får jag 0xC004C003 att min nyckel är blockad. Jag har försökt att återställa datorn via dem "gömda" partionerna som finns på datorn men det går inte. Jag har ingen windows 8.1 nyckel för allt finns ju på hårddisken. Fick inte med någon skiva när jag köpte datorn.

Hur gör jag? Måste jag köpa windows 10 nu?

Nyckeln ligger troligen i BIOS. Så bara hitta ISO för win 8 och börja om igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

varför kan jag inte installera får det här koden Kod C1900101

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nyckeln ligger troligen i BIOS. Så bara hitta ISO för win 8 och börja om igen.

Någon guide på hur jag hittar den? Hittade något om RW Everything men hittade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beji:

Någon guide på hur jag hittar den? Hittade något om RW Everything men hittade inte.

Du behöver inte hitta nyckeln i BIOS/UEFI för det gör installationsprogrammet för Windows 8/8.1 själv.

Permalänk
Medlem

Jag har Windows 7 på min stationära nu och efter att ha testat Windows 10 på min laptop känner jag att jag vill ha kvar Windows 7. Dock så har jag ju tackat jag till uppgraderingen på min stationära och nu vill den uppgradera. Hur gör jag för att skippa det och få bort installationsfilerna till Windows 10 som nu ligger och skräpar på datorn när de inte ska användas. Har en SSD och vill ju använda utrymmet så bra som möjligt.