Avast vill optimera datorn men det är allt eller inget som gäller

Permalänk
Medlem

Avast vill optimera datorn men det är allt eller inget som gäller

Efter många om och men i jakten på en billig dator gick jag upp till 5000:- och köpte mig en Asus F555LA. Den anlände igår och efter att ha gjort alla uppdateringar, tagit bort ett antal appar och program som inte behövs, installerade jag Avast.

Idag vill Avast optimera min dator så att den går snabbare.

Skräpfiler
Bland annat har den hittat 727,65 MB skräpfiler varav 591,88 MB är "Software Distribution" där det tycks handla om olika varianter av C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\EN-MASSA-BOKSTÄVER-OCH-SIFFROR\x86\microsoft-windows.
Kan det vara ett antal uppdateringsfiler som ej längre behövs? Jag fick nämligen ladda hem 138 st och klickade på installera men det hände inget. Så jag startade om datorn för att se om det skulle kicka igång uppdateringarna men icke. Därför laddade jag hem uppdateringarna igen och försökte installera. Den gången gick det smärtfritt.

Det borde vara riskfritt att ta bort dessa men jag frågar för säkerhetsskull: Är det riskfritt?

Onödiga program
Avast har även identifierat 28 onödiga program i form av varianter av:
HKEY_LOCAL_MACHINES\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\PreApproved\{02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B}

HKEY kopplar jag ihop med "hot keys", alltså fn+annan knapp för att höja/sänka volym, byta låt och ställa in skärmstyrka, som exempel. Har jag alltså en redundant uppsättning eller kommer dessa funktioner att försvinna ifall jag "optimerar" datorn?

Systeminställningar
Dessutom vill Avast göra fem systeminställningar:

Services Tuning:
\CertPropSvc
\iphlpsvc
\TrkWks

System Tweaks:
set CPU priority to prefer foreground apps
disable fast user switching

Här har jag ingen aning om vad något gör eller betyder, bortsett från "set CPU priority".

Tycker att Avast mer och mer börjar likna bloatware själv med all reklam och tips. Här borde man exempelvis kunna välja att bara ta bort skräpfiler eller bara ändra någon System Tweak. Tacksam för hjälp med ovan.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Skräpfiler
Bland annat har den hittat 727,65 MB skräpfiler varav 591,88 MB är "Software Distribution" där det tycks handla om olika varianter av C:\Windows\SoftwareDistribution\Download\EN-MASSA-BOKSTÄVER-OCH-SIFFROR\x86\microsoft-windows.
Kan det vara ett antal uppdateringsfiler som ej längre behövs? Jag fick nämligen ladda hem 138 st och klickade på installera men det hände inget. Så jag startade om datorn för att se om det skulle kicka igång uppdateringarna men icke. Därför laddade jag hem uppdateringarna igen och försökte installera. Den gången gick det smärtfritt.

Det stämmer, det är gamla uppdateringar. Det är riskfritt att ta bort.

Skrivet av LaoLao:

Onödiga program
Avast har även identifierat 28 onödiga program i form av varianter av:
HKEY_LOCAL_MACHINES\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\PreApproved\{02BF25D5-8C17-4B23-BC80-D3488ABDDC6B}

HKEY kopplar jag ihop med "hot keys", alltså fn+annan knapp för att höja/sänka volym, byta låt och ställa in skärmstyrka, som exempel. Har jag alltså en redundant uppsättning eller kommer dessa funktioner att försvinna ifall jag "optimerar" datorn?

HKEY sökvägar är nycklar i datorns register (öppna regedit så får du se hur det ser ut) och håller bl.a. koll på vilka program som startar upp med windows. Dessa bör man helst inte röra om man inte vet vad man gör då det oftast gör mer skada än nytta, men troligtvis är detta även ofarligt för dig om Avast identifierat dessa som skräp. I allmänhet bör man undvika program som kallar sig registry cleaners osv. som säger sig hitta massa problem i registret. I 9/10 fall gör dessa ingen som helst skillnad på ditt system (om inte en negativ/placebo).

Skrivet av LaoLao:

Services Tuning:
\CertPropSvc
\iphlpsvc
\TrkWks

De där inställningarna kommer ge i bästa fall en minimal prestandaökning. Känns onödigt att hålla på att peta med.

Skrivet av LaoLao:

System Tweaks:
set CPU priority to prefer foreground apps
disable fast user switching

Den första där hade du ju koll på och det kan väl ge någon prestandaökning, disable fast user switching kan nog även göra det lite snabbare om man endast har en användare på datorn, men ingenting man behöver peta på om man inte verkligen behöver det.

Jo Avast har blivit lite av ett bloatware. Jag skulle rekommendera att inte Optimera datorn via Avast, även om det inte skulle göra någon s skada på systemet. Om du vill *optimera* datorn för att den börjar bli seg skulle jag istället ladda ner CCleaner och köra en standard rensning. Den rensar ut temporära filer som internethistorik (om man vill), gamla installationsfiler osv. och du har full koll på vad som tas bort. Troligtvis är det den enda optimeringen du behöver göra, förutom att avinstallare gamla program när datorn väl fått sig några år på nacken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Det stämmer, det är gamla uppdateringar. Det är riskfritt att ta bort.

Då kommer nästa fråga. Kan jag ta bort allt som ligger i mappen: C:\Windows\SoftwareDistribution\Download ?
Det är både filer och mappar med dessa siffer- och bokstavskombinationerna. Planen är att frigöra utrymmet manuellt, utan att gå via Avast.

Skrivet av martengooz:

HKEY sökvägar är nycklar i datorns register (öppna regedit så får du se hur det ser ut) och håller bl.a. koll på vilka program som startar upp med windows. Dessa bör man helst inte röra om man inte vet vad man gör då det oftast gör mer skada än nytta, men troligtvis är detta även ofarligt för dig om Avast identifierat dessa som skräp. I allmänhet bör man undvika program som kallar sig registry cleaners osv. som säger sig hitta massa problem i registret. I 9/10 fall gör dessa ingen som helst skillnad på ditt system (om inte en negativ/placebo).

Jo, program som säger sig hitta problem tenderar ofta att själva vara problemet men Avast sägs ju vara ett bra antivirusprogram och fungerade utmärkt när jag själv använde det för ett antal år sen men nu tycks det vilja göra för mycket. Hatar att det ska försöka hitta och uppdatera program, bara för att nämna ytterligare ett exempel.

Såg apropå det med HKEY att vissa filer under "Skräpfiler" är HKEY-filer om än att de inte ligger under C: utan börjar med just HKEY.

Skrivet av martengooz:

De där inställningarna kommer ge i bästa fall en minimal prestandaökning. Känns onödigt att hålla på att peta med.

Den första där hade du ju koll på och det kan väl ge någon prestandaökning, disable fast user switching kan nog även göra det lite snabbare om man endast har en användare på datorn, men ingenting man behöver peta på om man inte verkligen behöver det.

Jo Avast har blivit lite av ett bloatware. Jag skulle rekommendera att inte Optimera datorn via Avast, även om det inte skulle göra någon s skada på systemet. Om du vill *optimera* datorn för att den börjar bli seg skulle jag istället ladda ner CCleaner och köra en standard rensning. Den rensar ut temporära filer som internethistorik (om man vill), gamla installationsfiler osv. och du har full koll på vad som tas bort. Troligtvis är det den enda optimeringen du behöver göra, förutom att avinstallare gamla program när datorn väl fått sig några år på nacken.

Tja, då så. Då är det bättre att låta det vara ("om det inte är trasigt...").

Visa signatur

Permalänk
Medlem

avast.... en gång i tiden var det ett cleant enkelt antivirus, idag är det en jekla abomination

Som så många andra program börjar de med ett enkelt och bra program men med tiden ska de slänga på en massa andra funktioner o shit o sen blir det bara pannkaka av allt.

Var nu 1,5år sen jag slutade med avast och bara kör microsofts MSE. Skönt att slippa popups uppdatering regelbundet för man ska råka trycka in på deras betalalternativ etc. Det bara ligger i bakgrunden och gör sitt jobb och håller tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Då kommer nästa fråga. Kan jag ta bort allt som ligger i mappen: C:\Windows\SoftwareDistribution\Download ?

Jajamen, jag gjorde det själv precis

Permalänk
Medlem

@martengooz
Gott mos!

Visa signatur